Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generatorvin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Generatorvin?

    Originally posted by Nonne View Post
    Om steget går i protect har du en kortslutning på utgången!

    Kolla över allt, du kommer att spara en massa tid!
    Har kollat igenom allt och där var inga konstigheter. Steget gick i protect när jag öste på så det var väl fortfarande dålig jordpunkt.

    Testade att sätta jorden i bältsfästet men vinet försvann inte..

    Ang det att basen inte gav något liv ifrån sig så hade jag eller någon annan kommit emot en knapp på b2steget, var bara till att trycka tillbaka den så fungerade basen
    För mycket är lagom

    Comment


    • #32
      Re: Generatorvin?

      Har du bränt signaljorden så spelar det ingen roll om du byter till en bättre jordpunkt.
      Skadan är redan skedd.
      Kortfattat vad som händer är att om steget saknar tillräcklig jord så letar den reda på jord, i detta fallet signaljorden. Strömmen steget vill ha är mångt mkt mer än vad signaljordens banor klarar och därför bränner den.

      Eftersom du bara har vinande störningar med motorn igång så ställer jag mig tveksam till att det är signaljorden.
      Själv skulle jag leta på andra håll.

      Lågnivåkablar i mitten säger du.
      Går det ngt originalkablage där som lågnivån ligger parallellt med?
      Går det ngt originalkablage där högtalarkablarna ligger?
      Har du kollat att vinandet kommer från en specifik högtalare eller är det i alla?

      Jag tror att störningarna på väg till eller från steget, med tanke på hur jag bråkade med kompisens BMW och vinandet i vänster diskant (som jag nämnt innan).
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #33
        Re: Generatorvin?

        jag har en audi a6 och jordar i säkerhetsbältet bak och det är inga problem men jag hade en center kopplad till hu och det var ingen hit hur jag än jordade och lindade alu folie runt signalkablarna så hjälpte det inte det var vinande ljud hela tiden men när jag kopplade till steg så försvann det men har du nån ström kabel i närheten av signalkablarna då menar jag bilens strömkablar? allt kan på verka

        Comment


        • #34
          Re: Generatorvin?

          Originally posted by Punti View Post
          Har kollat igenom allt och där var inga konstigheter. Steget gick i protect när jag öste på så det var väl fortfarande dålig jordpunkt.

          Testade att sätta jorden i bältsfästet men vinet försvann inte..

          Ang det att basen inte gav något liv ifrån sig så hade jag eller någon annan kommit emot en knapp på b2steget, var bara till att trycka tillbaka den så fungerade basen
          Nu får du inte bli avig, jag talar av erfarenheter!
          För det första, låt INGEN annan röra din bil!
          Att din kompis kan.....tror jag inte ett smack på, du vet inte vad den besservissen gör så felsök själv!
          Vrider du upp volymen och steget går i protekt så kan jag sätta min högra pungkula på att du har kardellspret.
          När du vrider upp ökar strömstyrkan och du får en ljusbåge......tjoffa och du har en kortis!!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #35
            Re: Generatorvin?

            Ingen annan pillar på min bil, däremot så hjälpte pappa och morfar till med att lassa ur steg/baslåda ur bilen.

            Hittade för övrigt felet idag, var kabelskon på jordkabeln som glappade...
            För mycket är lagom

            Comment


            • #36
              Re: Generatorvin?

              Originally posted by Punti View Post
              Hittade för övrigt felet idag, var kabelskon på jordkabeln som glappade...
              Då hade jag delvis rätt, kadellerna var inblandade och jag fick behålla kulan
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #37
                Re: Generatorvin?

                Såna där saker är bra exempel på varför det är nödvändigt att mäta spänningen direkt på stegets strömkopplingsplint när sakerna är igång.

                Ingen kritik mot någon, bara ett allmänt råd.

                Comment


                • #38
                  Re: Generatorvin?

                  Originally posted by Optima View Post
                  Såna där saker är bra exempel på varför det är nödvändigt att mäta spänningen direkt på stegets strömkopplingsplint när sakerna är igång.

                  Ingen kritik mot någon, bara ett allmänt råd.
                  Så om man gör det så säger multimetern.......KOLLA KABELSKON
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #39
                    Re: Generatorvin?

                    Ja? Det gör väl alla moderna multimetrar?

                    Jag menade förstås att en mätning direkt på steget ger svar på om stegets strömförsörjning krånglar, en del mäter ju kanske på batteriet eller på kondingen (om man har en sån) och tycker att en mätning där ska ge ett säkert svar.

                    Vissa kanske även drar litegrann i jordkabeln och anser att "det verkar sitta som det ska" och att det alltså borde vara bra kontakt utifrån detta.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Generatorvin?

                      Trodde vinet var borta, men icke. Körde en runda och spelade på full frys i ca en kvart och vinet var helt borta. Lät bilen stå en timme sen körde jag hem, inget vin. När jag startade bilen på morgonen efter sen så var det jävla vinet tillbaka... Hur är detta möjligt? Körde en runda sen på rasten och då var det tyst, sen kom det tillbaka för att stanna...

                      Det är inte logiskt någonstans, ger snart upp...
                      För mycket är lagom

                      Comment


                      • #41
                        Re: Generatorvin?

                        Originally posted by Punti View Post
                        Vart ute nu och bytte lågnivåkablarna ifrån front till rear på stereon och då vart det knäpptyst? Inget tjutande alls... Bytte sedan tillbaka till front igen och där var det lika tyst :O Dock så tjuter det liiiite när jag gasar upp, vet inte hur jag ska förklara det. Låter som när motorn suger in/turbo eller något sånt. Vad kan detta vara?
                        Det är inte så enkelt som att du har en dålig kontakt på någon av dina lågnivå-kablar? Alltså att när du bytte mellan dom så rörde du kontakten såpass att du fick kontakt? Om du har kablar med löstagbar hylsa, kolla om jordlödningen eller signallödningen är dålig i kablarna! Brukar kunna ställa till med skumma problem. Annars skulle jag pröva att dra en kabel tvärs igenom bilen och kolla om problemet kvarstår.

                        Tror inte alls att det är signaljord som spökar.

                        Lycka till!

                        Comment


                        • #42
                          Re: Generatorvin?

                          Var nere hos jimmy idag och han såg att lågnivå korsade strömkabelen, ajjabajja. Men nu fungerar det i alla fall
                          För mycket är lagom

                          Comment

                          Working...
                          X