Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bästa 4" fullrange?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bästa 4" fullrange?

    Hej allihopa!
    Har som sagt lite funderingar ang 4" full range. Ska fungera som fram- och baksystem i min Merca, totalt 4 stycken av samma typ, ska drivas av 2 kanaler, dvs 2 högtalare på varje kanal. Ena kanalen driver höger sida, andra vänster sida, då jag föredrar att kunna ändra Balance mer än Fader.
    Basen är en Focal Polyglass 33 V1, 13", och steget är ett SPL Dream 3 (ett 3-kanals, därför bara 2 kanaler till framsystemet, och vill hålla mig till ett steg). Dream 3 ger för övrigt 2x 140w @ 2 ohm vid 12V, så borde vara mer än nog att kunna driva 4" fullt ut.

    Har sett ut två alternativ från Dayton Audio från www.BRL.se, den första kostar 450 spänn per element, den andra kostar 250 spänn per element.

    Vad skulle ni tro är skillnaden mellan dessa i ljudkaraktär, och är den med fasplugg värd nästan det dubbla priset jämfört med den andra?

    Är också öppen för andra förslag, men bör vara överkomliga i pris, gräva ganska djupt (helst under 100Hz) och gå ganska högt (helst över 15 KHz).


    Har för avsikt att beställa ikväll så jag får dom så tidigt som möjligt till veckan. Tack på förhand!


    http://www.daytonaudio.com/index.php...ver-4-ohm.html

    http://www.daytonaudio.com/index.php...ne-woofer.html

  • #2
    Re: Bästa 4" fullrange?

    Skeptisk till att rs100-4 gör ngt särskilt avryck ljudmässigt under 100hz. Erfarenheter av samtliga 4" jag provat är att man ska inte förvänta sig några storverk under 150hz.
    Kanske blir radikalt annorlunda att montera i dörr jämfört med i stor sluten podd, öppen podd eller rakt ut i a-stolpe, men dagen då någon av de elementen jag kört kännts lämpade att möta upp direkt mot en bas, mnjaaaa... not yet. not yet.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Bästa 4" fullrange?

      Originally posted by zrken View Post
      Skeptisk till att rs100-4 gör ngt särskilt avryck ljudmässigt under 100hz. Erfarenheter av samtliga 4" jag provat är att man ska inte förvänta sig några storverk under 150hz.
      Kanske blir radikalt annorlunda att montera i dörr jämfört med i stor sluten podd, öppen podd eller rakt ut i a-stolpe, men dagen då någon av de elementen jag kört kännts lämpade att möta upp direkt mot en bas, mnjaaaa... not yet. not yet.
      Jag håller inte med om avsaknad av middbas ur 4" högtalare, Gandalf lurade brallorna av domaren med en Morel 4a och ej inkopplade 6,5" middar på Vallåkra för något år sedan.

      Även en kompis till mig hade tävlingens bästa middbas ur en Alpine 4a då han körde utan 6orna inkopplade, 2 x 12" Alpine DDD basar i bagaget stod för massiv sub!

      Bedömning med ögonen var ett faktum från 2 rutinerade domare, eller .... så var det kanske vältweakat
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Bästa 4" fullrange?

        Originally posted by zrken View Post
        Kanske blir radikalt annorlunda att montera i dörr jämfört med i stor sluten podd, öppen podd eller rakt ut i a-stolpe
        Jepp!

        Pierre

        (4"(ej bredbandare) delad mot front-morel-9"-sub lät otroligt.)
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Bästa 4" fullrange?

          Gäller det bredbandare "och inte felaktigt en 4" mid" så skulle jag nog också vilja påstå att dom e rätt klena i de lite djupare frekvenserna, tom upp till 7" har jag märkt avsaknaden av lite djävlar annama!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Bästa 4" fullrange?

            Hur var Gandalf rigget monterat?

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Bästa 4" fullrange?

              Hm, ok. Får se hur man ska lösa det då =/
              Har en Dayton 7" midbas liggande, plus ett 2-vägs 6.5" set Focal Polyglass som uppenbarligen hade gjort jobbet bättre, men hade tänkt försöka hålla saker kompakt, platsbesparande och enkelt. Bland annat med att bara nyttja endast ett steg som får plats under golvet baki, och bygga in subben i reservhjulsrummet.

              Har varken tid eller kunskap om hur man bygger om dörrsidor när det inte sitter något där överhuvudtaget sedan tidigare att gå ut ifrån. =/

              Comment


              • #8
                Re: Bästa 4" fullrange?

                Originally posted by Azrael Dragin View Post
                Hm, ok. Får se hur man ska lösa det då =/
                Har en Dayton 7" midbas liggande, plus ett 2-vägs 6.5" set Focal Polyglass som uppenbarligen hade gjort jobbet bättre, men hade tänkt försöka hålla saker kompakt, platsbesparande och enkelt. Bland annat med att bara nyttja endast ett steg som får plats under golvet baki, och bygga in subben i reservhjulsrummet.

                Har varken tid eller kunskap om hur man bygger om dörrsidor när det inte sitter något där överhuvudtaget sedan tidigare att gå ut ifrån. =/
                bygg rörlåda till 7''? det och 4'' borde duga helt klart till vardags

                Comment


                • #9
                  Re: Bästa 4" fullrange?

                  Men tack för tips och råd!
                  Blev ingen beställning ikväll, behöver tänka och klura lite mer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bästa 4" fullrange?

                    Men hur ska jag driva 7" i så fall?
                    Stegets kanaler är ju upptagna, och HU kan väl knappast driva en rörlåda då utgångarna är full range, och om man ställer på HU så tappar man på hela systemet? =S

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bästa 4" fullrange?

                      Eller.... kan man brygga två av HU'n kanaler och montera ett passivt lågpassfilter?
                      Men då kommer den nog att gå hela vägen ner eftersom jag inte har ngt högpassfilter som hindrar den från att försöka spela 20 Hz toner som är subens jobb... =S

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bästa 4" fullrange?

                        Originally posted by Azrael Dragin View Post
                        Men hur ska jag driva 7" i så fall?
                        Stegets kanaler är ju upptagna, och HU kan väl knappast driva en rörlåda då utgångarna är full range, och om man ställer på HU så tappar man på hela systemet? =S
                        du får väl hitta ett till steg ? finns väl något billigt beggat? finns ett Impact HC.250.2 på forumet till salu t.ex

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bästa 4" fullrange?

                          Originally posted by Azrael Dragin View Post
                          Eller.... kan man brygga två av HU'n kanaler och montera ett passivt lågpassfilter?
                          Men då kommer den nog att gå hela vägen ner eftersom jag inte har ngt högpassfilter som hindrar den från att försöka spela 20 Hz toner som är subens jobb... =S
                          har du bara 2 utgångar? eller har du front,rear,sub? suben på subkanalen midden på rear o 4'' på front o driva 4'' på stereon?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bästa 4" fullrange?

                            Jo, steg har jag fler av.
                            RE Audio 4x 125 @ 4 ohm, JL Audio 4x 80 @ 4 ohm, stetsom monoblock och något mer.
                            Men ska försöka hålla saker så kompakt och enkelt som möjligt. Får plats med 1 steg under golvet, så kommer att ha SPL Dream 3 där, annars måste jag ha ngt steg över golvet, och då kan jag lika gärna bygga låda till både 7" Dayton midrange, 8" Dayton midbas och 15" DD subbas jag har liggande och slopa Focal 13", för då är möjligheten till att lägga ner sätena borta oavsett.
                            Och det är just den möjligheten jag vill behålla eftersom jag har allt från spånskivor till röjsågar baki ibland.

                            Så frågan är hur jag utnyttjar mina 2 frontkanaler mest och bäst möjligt, och med vilken setup jag får mest helhetligt ljud upp till 20KHz och ner till att möta basen vid ca 100 Hz. (Dream 3 ger: 2x 80 @ 4 ohm, 2x 140 @ 2 ohm, allt vid 12V).

                            Har 6 utgångar från HU ja, är en Kenwood BT92SD.
                            Kommer använda front + sub till SPL Dream 3. Så 2 kanaler från HU blir nog oanvända som det ser ut nu...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bästa 4" fullrange?

                              Men däremot så borde det kanske gå att köra 7" på HU'n? Brygga 2 kanaler och montera passivt lågpassfilter från ett tvåvägs-kit, så hellre köra liten sluten låda för att den vägen få den att rulla av tidigare och inte gå hela vägen ner till bastonerna.

                              Här är 7" för övrigt, det är 8 ohms spole på den, men behöver bara 50w RMS. Dvs om HU klarar av att ge 25w per kanal i 4 ohm, så borde det räcka...

                              http://www.daytonaudio.com/index.php...ne-woofer.html

                              Comment

                              Working...
                              X