Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppdatera Volvo V70 -13?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Uppdatera Volvo V70 -13?

Nya XC90 låter faktiskt fantastiskt bra, helt klart det bästa originalsystem jag hört. Den preset som finns ska motsvara Göteborgs koncerthall, har inte varit där så jag kan inte relatera till om det låter lika eller inte. För viss typ av musik låter den inställningen dock mäktigt i bilen.
    Med ljudet optimerat för föraren (dvs tidskomp satt för föraren) och övriga inställningar avstängda låter det väldigt likt hur jag har det i min bil förutom att det är bättre (och dyrare) högtalare och slutsteg, dvs det är krispigare och mer tydligare ljud. Basen är distinkt och fyllig utan att bli okontrollerad även på hög volym. Det finns naturligtvis bättre system men det här är bra.

Har inte hört någon gammal BMW med DSP, bara enklare mindre imponerade prylar.

Vad det gäller DSPer är önskan att kunna testa en PXA-H800 någon gång. Har inte hört en sådan alls. Annars är jag nöjd med hur 4to6 presterar, den levererar precis som utlovat, även om den är tafflig att sköta.

Comment

Originally posted by Bitzer View Post
      Vad det gäller DSPer är önskan att kunna testa en PXA-H800 någon gång. Har inte hört en sådan alls. Annars är jag nöjd med hur 4to6 presterar, den levererar precis som utlovat, även om den är tafflig att sköta.
      PXA-H800 är mycket trevlig, iallafall om man har den ihop med en Kompatibel Alpine maskin.
      Ljudmässigt är det inte så mycket som skiljer, precis som med de andra boxarna så är det användaren som avgör hur slutresultatet blir.

Användarmässigt är typen samma, både jag och andra tycker den är något jobbig iom man får hoppa fram och tillbaka mellan de olika inställningarna.
      Gränssnittet är inte sexigt här heller, vilket som är bäst får var och en avgöra.

Ser man till smidighet i att programmera vinner nog PXA-H900, gamla Alpine F#1.
      Här tweakar man med fjärrkontroll, grafiskt är det vit information på svart bakgrund i den medföljande ruxen.
      Inte det snyggaste men vem bryr sig när det är ljudet som avgör.
      Tekniskt sett får denna HighEnd skapelse för 63 000:- så mycket stryk av Mosconi programvara och möjligheter att det är löjligt.
      Hade du sett Alpines PXA-H900 grafiska gränssnitt på en PC hade du sagt ..... taffligt
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Det går att tanka hem H800ans gränsnsitt via alpines sida, installera och köra runt i offline läge.
        http://www.alpine-electronics.se/sup...pdatering.html

Min vana från BitOnes mjukvara är alpinens mycket trögare att tweaka i.
        För att inte tala om Ruxen, där får man verkligen ha överseende med urbota uråldrigt menysystem och att HÄLFTEN av knapparna på ruxen inte används till något vettigt.
        Vart _djupt_ besviken när jag insåg hur illa det var ställt med denna hypade box.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Kör med BitOne jag (enbart för att den gav mig de möjligheter jag eftersökte för ett bra pris i dåläget) och dess interface i datorn lämnar med mkt att önska i mina ögon men tidigare var man van vid att skruva via enheten i både Pioneer och Clarion och jämfört med dessa klenoder så är boxarnas interface LJUSÅR före i användarvänlighet.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
            Kör med BitOne jag (enbart för att den gav mig de möjligheter jag eftersökte för ett bra pris i dåläget) och dess interface i datorn lämnar med mkt att önska i mina ögon men tidigare var man van vid att skruva via enheten i både Pioneer och Clarion och jämfört med dessa klenoder så är boxarnas interface LJUSÅR före i användarvänlighet.
            KAn säga att H800ans interface lämnar mer att önska än bitone's.
            Det finns en bättre översikt över tidscompet i h800an, men justering av nivåer per kanal är hemsk.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Själv tycker jag "snygg" presentation tar fokus från tweakandet.
              Gillar Mosconis "bara" plus o minusknapp(ar) a lá Win95.
              Alpine med RUX är bra på sitt sätt för man kan alltid tweaka när man väntar på:
              1. Hon ska "bara handla lite snabbt"
              2. Att pendeln ska komma med familjemedlem
              3. "-Åker o köper kvällstidningen....bara"

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                3. "-Åker o köper kvällstidningen....bara"
                Det händer ett par gånger i veckan om mjölken är slut att man blir kvar i bilen nån timme

Comment

Re: Uppdatera Volvo V70 -13? (fast -16...)

Hej igen...

Då har man kommit till beslut och det vart ingen begagnad bil.
                  Har beställt en ny V70 Classic Sport -16 så grundproblemet kvarstår med baslådan.

Kommer dock i första skedet endast att på något sätt montera ett slutsteg bak för att driva min bas-låda jag har idag.

Funderar lite på hur man går tillväga, slutsteget jag har idag är ett DLS XM-10 som har högnivå-ingång med automatiskt påslag. Min erfarenhet med samma steg från en annan bil är att man ändå behövde dra en separat remote för att få steget att starta.
                  Skall man koppla in t.ex Audison SLi2 (eller liknande produkt) på högnivån och använda denna lågnivå som även genererar en remote-signal?
                  Tror också mer Kvalitets- och Funktionsmässigt på en Hög-Lågnivåomvandlare som kostar 600:- än en som kostar 200:-

Vilket är att rekommendera? Att använda en omvandlare mot högnivå?
                  Kommer till 95% ändå lämna in bilen till någon som får koppla ihop det...

/ J

Comment

Re: Uppdatera Volvo V70 -13? (fast -16...)

Originally posted by Iznogoud View Post
                    Skall man koppla in t.ex Audison SLi2 (eller liknande produkt) på högnivån och använda denna lågnivå som även genererar en remote-signal?
                    Jag använde mig av just en Audison SLi2 för att få lågnivå + remote i en Volvo V70 - byggtråd finnes på jagrullar: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=56686

Fungerade utan problem.
                    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...

Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
                    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                    3:e Plats Master OEM - SM 2018
                    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

Comment

Working...
                    X