Announcement

Collapse
No announcement yet.

PLasta innertak?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: PLasta innertak?

Vad hoppas du på för utdelning då?

Ingenting av bilen som svänger med musiken är ju av godo......
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Re: PLasta innertak?

Så här tänker jag - saker som vibrerar i bilen gör i princip 2 saker - det ena är för oväsen - det andra är att de käkar upp energi vid samma frekvens som de har resonans i.
      Så - att plasta taket skulle kunna förvärra situationen med styva material som ger en ny- annorlunda resonans som kanske har större påverkan på ljudet än 'flöffet' från ett mjukt tak.
      En annan aspekt är vad som händer med ex Foam ovanför taket - om det nu är en relativt hård plastad yta i innertaket - det kanske finns risk att man inte drar full nytta av foam-dämpningen om man 'låser' reflexer neråt i bilen på grund av den hårda ytan i taket.
      En annan aspekt som jag tycker är tilltalande är den hårda ytans möjlighet till bättre fäste av buytl - för att käka vibrationer av innertaket.

Nu när jag skriver och 'tänker högt' - kanske är det en poäng att göra "strimmor" av glasfiber i taket - som får styva upp - som går att dämpa med butyl - och sedan låta det finnas "genomsläpp" upp till 'foamen' i övriga delar...
      Ex - 20cm breda strimmor som får gå tvärs över...

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Working...
      X