Announcement

Collapse
No announcement yet.

PLasta innertak?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PLasta innertak?

Mors!

Tänkte höra mig för om vad som finns att fundera över i samband med plastande av innertak...

Målet är att styva upp den här skumsvampen en smula, för att bättre kunna dämpa av den med butylmatta i första läget...
    Taket ser ut att vara skum-liknande med en tunnn.... "armering" på båda sidor av något som ser ut som nät/plastliknande. Det knastrar när man trycker på den...

Har för mig Hewi hade gjort något liknande.
    Någon mer?

Input!

Ps - oxå, tips att tänka på när man målar innertak..? Skulle vilja göra det mörkt.

Mvh Surk

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Re: PLasta innertak?

Är det inte plåten du vill dämpa??

En fråga till du borde ställa är hur ljudet påverkas om du har ett hårt tak?

En kompis till mig gjorde det för några år sedan. Var ett hel.... för han att få det att passa. Så stora ytor slår sig ganska lätt.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

Comment

Plåten är strax färdigdämpad, i sandwichkonstruktion med butyl/bitumen/butyl.

Det finns ju lite olika varianter på effekter av plastat tak.
      Först ska det förtydligas att taket i nuläget är kanske 15-20mm tjockt av skum. Min plan är att styva upp insidan en smula, inte att konvertera hela taket till en stenhård matta.

Mina spekulationer säger att en fördel blir att applicering av ytterligare butyl strimmor på taket skulle minska takets resonanser.
      EFtersom det inte är ett 'helt' tak som behandlas är det inte hopplöst att få in även om det är en smula uppstyvat. Förhoppningsvis går det att lägga något tunt lager med polyester utan armering på redan befintlig yta, utan att det slår sig...

Att fylla på med någonslags noise-sealer i ovanför själva innertaket finns det plats för, men exakt vilken produkt som är aktuell&prisvärd till det är ännu oklart.

Comment

Har för mig att jag en del byggbilder på Anders Fleischer's BMW bygge. Hans tak där var ju plastat och lackat. Har något svagt minne av att det var någon "halvhård" smet han hade smetat in det i och sedan kunde lacka men ändå bibehålla lite rörlighet för att kunna montera taket.
        Borde ju finnas någon här på forumet som vet mer exakt hur han löste det i sin bil. Annars får du väl dra ett mail till han på FB.

Comment

Sedärja. Intressant.
          Frågan är om det kommer några kända definitiva nackdelar med tekniken utöver att det är eventuellt krångligare att montera?

Comment

Du lär få härliga reflektioner etc som en fin bonus förutom att det lär reflektera ljus härligt i mörkret... Dvs. om du lackar taket.

Comment

Ju fler hårda plastade saker du har, ju mer är det som kan börja vibrera och låta illa
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Mja alltså det är ju en sak att att plasta <undersidan> av taket som vätter mot lyssnaren. Det är inte på något sätt aktuellt.

Jag är ute efter att få en stabilare yta på ovansidan av taket. Det skulle då möjliggöra delvis butyldämpning av taket, samt att den redan nu skumhistorian som är får lite andra dämpegenskaper än vad den har nu.

Den stora frågan är väl om det är rimlitg att plasta ex ett tunt lager utan någon armerare - och hoppas att inte skiten slår sig utav helvette...
                Jag vill tro att man kan klara sig på att första lägg atunt, och sedan lägga tjockare lager/fler... istället för att dränka skiten på en gång med armering och allsjöns sås...?

Comment

Originally posted by ppk View Post
                  Ju fler hårda plastade saker du har, ju mer är det som kan börja vibrera och låta illa
                  Pontus, ska vi satsa på att bygga om hela bilarna till fluffiga nallebjörnar?

Comment

Originally posted by Noiseprojekt View Post
                    http://butik.jofotex.se/visa_produkt...id=408&lang=sv
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

Comment

Milda matilda vilken grej! Håll i hatten!

Comment

Originally posted by Noiseprojekt View Post
                        Haha ja det skulle vara någonting!

Surk, här finnes inspiration till dig!
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Gösses.

Får bestämma mig för att ta det där på ett bra sätt, annars är det sannorlikt BSF's hårdaste förolämpning 2013.

Comment

Jag plastade mkt riktigt ovansidan av innertaket med ett lager glasfiber utan att det slog sig , sedan "fyllde" jag tomrummet imellan innertak och tak med Dynaliner på de stora ytorna.
                            Visst det är inte stenhårt direkt men 10ggr bättre än original
                            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jag funtar på om det ger någon större utdelning som jag hoppas på?
                              Eller om det är ett 'eldande för kråkor' ...?

Ngra tankar på D?

Comment

Working...
                              X