Announcement

Collapse
No announcement yet.

tips på billig och bra högtalarkabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tips på billig och bra högtalarkabel

    som topic tips på billig och bra högtalarkabel 2,5mm2 alt 4mm2

    nån som har nå bra tips, ska ha 30m

  • #2
    Re: tips på billig och bra högtalarkabel

    Härifrån brukar jag köpa http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...trar/hogtalare
    Billig och bra brukar ju inte gå hand i hand men denna har fungerat bra för mig och priset är iaf bra

    Comment


    • #3
      Re: tips på billig och bra högtalarkabel

      Originally posted by partyvan View Post
      Härifrån brukar jag köpa http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...trar/hogtalare
      Billig och bra brukar ju inte gå hand i hand men denna har fungerat bra för mig och priset är iaf bra
      de har fungerat bra för mig både hemma och i bilen!
      \m/

      Comment


      • #4
        Re: tips på billig och bra högtalarkabel

        Visserligen dyrare men jag kan inte annat än rekommendera Biltemas högtalarkabel, väldigt smidig att hålla på med och dessutom rätt snygg, nästa lite fluorocerande.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: tips på billig och bra högtalarkabel

          lutar åt kjells kabel när dom liks finns 500m från lägenheten!

          Comment


          • #6
            Re: tips på billig och bra högtalarkabel

            Ävne jag får luta mig tillbaka mot Biltemas. Den har fungerat klockrent!
            Ska det läggas cash på kabel, är det för mig personligen, nästa steg att kika på lågnivåkabel.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: tips på billig och bra högtalarkabel

              Jag kör på biltema och är nöjd, Vad jag vet så är ofc koppar lika i alla kablar, tror det stod 99% syrefri ofc koppar förr när jag läste på kartongen, så vet inte riktigt varför en del koppar kablar är mycket dyrare, kanske är plasthöljet som är dyrt på en del kablar...

              Comment


              • #8
                Re: tips på billig och bra högtalarkabel

                Det som kan skilja är 99% äkta koppar i 50% AV kabeln.

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: tips på billig och bra högtalarkabel

                  Hvordan er denne kabelen?

                  DLS SC (2x1.5mm2 til diskant / 2x4mm2 til 6.5")

                  Fått tips å se litt på denne..

                  Hva er det man skal se etter hos kabelen? Er av Copper eller sølv , mange eller få kordeller eller tykkelsen?
                  MB W212 Harman kardon Logic 7
                  BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                  Comment


                  • #10
                    Re: tips på billig och bra högtalarkabel

                    Originally posted by soundboy View Post
                    Hvordan er denne kabelen?

                    DLS SC (2x1.5mm2 til diskant / 2x4mm2 til 6.5")

                    Fått tips å se litt på denne..

                    Hva er det man skal se etter hos kabelen? Er av Copper eller sølv , mange eller få kordeller eller tykkelsen?
                    Den använde jag förr i tiden när jag gjorde kundinstallationer, smidig standardkabel.

                    När man är inne på det du frågar om så har man kommit en bit längre än att jaga billig kabel.

                    Som regel brukar man säga flera kardeler till höga frekvenser och solid till bas.
                    Silverkabel brukar framstå som en aning ljusare i karaktären, men om det stämmer vet jag inte.

                    Jag personligen har inte blivit övertygad om 30k i kablage är bättre än 30k i högtalare!

                    Jag har lurat europamästare som dömt min bil att jag haft kablage för 10 tusentals kronor när den i själva verket kostat några hundralappar


                    En sak man ska tänka på är att styv kabel inte är att föredra till rörliga slutstegsrack eller ut i dörrarna.
                    På 90talet använde jag en högtalarkabel som var en enkelledare till middbasen, gissa om det var bra när man öppnat och stängt dörren ett par tusen ggr?
                    Last edited by Nonne; July 2, 2013, 18:33.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: tips på billig och bra högtalarkabel

                      Originally posted by zrken View Post
                      Ävne jag får luta mig tillbaka mot Biltemas. Den har fungerat klockrent!
                      Ska det läggas cash på kabel, är det för mig personligen, nästa steg att kika på lågnivåkabel.
                      låg nivå kablar har jag redan bra kvalitet på sålde bara mina högtalar kablar till en polare och tycker det känns onödigt å köpa nå dyra sånna när det spelar typ ingen roll

                      Comment


                      • #12
                        Re: tips på billig och bra högtalarkabel

                        Har testat med EKK kabel 2x2.5mm2 i bil,var mindre roligt att lägga in den )
                        Är solida ledare i dom..
                        Men vad dom låter för det priset ),fast gäller att man ej har skrikiga diskanter,för det blir ljust ljud..

                        Annars är en billig favorit EKU kabel,(kallas ringledningskabel,används ofta till ringklockor i hus,fråga mig ej varför ) nackdelen är att den är i 2x0.75mm2,men väldigt bra ljud tycker jag..
                        25 meter brukar kosta sisådär 70:- eller så..
                        Min projekttråd om olika bilar.
                        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
                        Äkta bio ljud
                        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
                        Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
                        http://mr-nonplus.blogspot.se/

                        Comment


                        • #13
                          Re: tips på billig och bra högtalarkabel

                          Fått tips her i Norge om at denne kabelen skal være bra , koster i her i landet 129,- kr pr meter :

                          In-akustik Atmos Air Silver

                          http://www.in-akustik.com/en/KuZ/pro...0060216&mobil=

                          Noen som har vært bort i denne eller evt denne også ?

                          http://www.in-akustik.com/en/KuZ/pro...0060242&mobil=

                          Har brukt TSUNAMI (blå/sølv farge) + 24Carat (Marcom podukt fra 90tallet)! Disse er for korte nå i nye bilen..;(
                          MB W212 Harman kardon Logic 7
                          BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                          Comment


                          • #14
                            Re: tips på billig och bra högtalarkabel

                            Har faktiskt läst lite på senare tid om just högtalarkablar.

                            Om man tittar på "märkes" kablar eller DIY kablar som anses låta bra så är det väldigt ofta 4 eller fler inviduellt
                            isolerade solida ledare i dem , tvinnade och eller flätade på massor olika sätt.

                            Så ngt finns ju där men som Nonne skrev så måste applikationen styra lite också ,
                            ut i en dörr t.ex är det nog säkrast att satsa på en flertrådig.

                            Supra PLY är en flertrådig som jag har läst att många anser låter bra och neutralt.

                            Obs! kablarna jag refererar till är avsedda för hemma bruk men många sådana funkar ju även utmärkt i bil
                            Last edited by Hewi; July 2, 2013, 22:35. Reason: Förtydligande
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: tips på billig och bra högtalarkabel

                              Slik som denne f.eks http://www.ljudia.se/kablar-kontakte...4x25mm-p79227/

                              4x2.5 mm2 Trådantal 4x322 trådar
                              MB W212 Harman kardon Logic 7
                              BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                              Comment

                              Working...
                              X