Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kört fast i felsökning, störningar. Vad har jag missat???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kört fast i felsökning, störningar. Vad har jag missat???

Hej!
    Jag har problem med störningar, i HELA systemet. Jag felsöker för fullt men jag tänkte att det kan komma in heta tips från andra håll.

Systemet är uppbyggt med en HU där det går lågnivå till BitOne.1, och sedan vidare till en massa slutsteg. Problemet ligger varken i HU eller lågnivån mellan HU och processor, då jag har prövat att dra en kabel på utsidan av bilen, dessutom ligger störningarna kvar när jag startar processorn separat.

Tanken jag fick då var att processorn säkert strular, eller att den ligger för nära batteribanken som jag har bak, men nu kommer det märkliga. Drar jag ur lågnivån mellan processor och slutsteg, så ligger störningarna fortfarande kvar. Bilen är alltså avstängd, ingen musik är på, processorn är inte aktiv, men störningarn ligger där och irriterar iallafall. Det är ganska kraftiga störningar jag pratar om dessutom.

Likaså om jag kopplar slutstegen direkt till HUn så ligger störningarna fortfarande kvar.

Jag har prövat att addera jordpunkter till batteribanken bak, likaså till batteriert som sitter fram i bilen. Ingen skillnad alls. Likaså har jag prövat att addera jordpunkter direkt till slutstegen.

Vrider jag ner gain eller ställer ner lågpassfiltren på slutstegen manuellt, under ca 150Hz så blir störningarna lite svagare.

Vad har jag missat???? Ska jag kriga vidare med jordpunkter eller??
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Re: Kört fast i felsökning, störningar. Vad har jag missat???

Ibland kan man få konstiga fenomen om slutstegschassit kommer åt plåt (jord)!

För långa skruvar där spetsen kommer åt plåten vid ojämn väg är ett svårfunnet problem!
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Ibland kan man få konstiga fenomen om slutstegschassit kommer åt plåt (jord)!

För långa skruvar där spetsen kommer åt plåten vid ojämn väg är ett svårfunnet problem!
      Okej. Alla steg sitter uppfästa på mdf skivor, men ej genomgående skruv.

Nu har jag prövat att frigöra hela batteribanken från bilen, och startat upp stegen manuellt, och bruset ligger kvar i högtalarna. Det du säger hade ju varit en bra förklaring.
      Sponsor:

Comment

Prova o koppla bort biten och köra direkt på stereon, bara för att utesluta den...

doh såg du redan provat..

prova andra rca kablar ?
        BilstereoPiraten
        CDT Fantast

Comment

Jag hade samma problem i en 540 jag kopplade in lite grejjer i, var tvungen att byta lågnivåerna som gick mellan substeg och framsystem, switcha dom rakt av så försvann bruset, eller hördes ej i Sub iallafall tex generatorvin försvann

Comment

Låter det fast du kopplat ut allting utom högtalarna?
            Då gissar jag på skadad/klämd högtalarkabel eller att det är fel på steget.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by octan View Post
              Låter det fast du kopplat ut allting utom högtalarna?
              Då gissar jag på skadad/klämd högtalarkabel eller att det är fel på steget.
              frigjort batteri, + till slutstegen, - till slutstegen, och det låter ändå i samtliga högtalare jag har inkopplade. Det är fler än ett slutsteg också så det vore konstigt om alla vore trasiga :S
              Sponsor:

Comment

henkz och rattlinpolo, allt detta är redan beprövat.
                Sponsor:

Comment

Kan högtalarkablarna snappa åt sig störningar på väg till högtalarna på något vis? Utan att de är skadade?
                  Sponsor:

Comment

Har du riktade signalkablar?
                    Viktigt att kolla ALLA!!!

Jag hjälpte Jimmy På BlekingeBilradio att lösa hans problem, han hade missat EN singelkabel och sen var det kört!!!!
                    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                      Har du riktade signalkablar?
                      Viktigt att kolla ALLA!!!

Jag hjälpte Jimmy På BlekingeBilradio att lösa hans problem, han hade missat EN singelkabel och sen var det kört!!!!
                      Jag har lött alla själv och de är riktade åt rätt håll. Dock ligger inte problemet där iallafall då störningen ligger kvar trots att jag har kopplat stegen på fristående batteri och startat upp dem, och ändå har kvar ett brus helt utan insignal.

Den enda förklaringen jag ser är kopplingarna kring slutstegen. Typ att det är way too much elektronik bak i bilen och att det stör på något sätt.

Om jag ställer ner gainen på stegen till "inte mer än jag behöver", då är bruset så pass lågt så man knappt uppfattar det om man sitter rakt upp på förarplatsen. Fortfarande väldigt irriterande och det blir ju poängavdrag direkt inom en bedömning misstänker jag.
                      Sponsor:

Comment

Fast har du tagit bort signalkabel och fortfarande ströningar?
                        sigpic

Ägare av DekorTeknik
                        Gå in och gilla!

Comment

Originally posted by Antonic View Post
                          Fast har du tagit bort signalkabel och fortfarande ströningar?
                          Jepp! (fyller på med lite bokstäver)
                          Sponsor:

Comment

Något enkelt som HUn själv har dålig jordning? För är allt externt urkopplat och det fortfarande är störning, så är det antagligen som ovan skrev, kablar har hamnat i kläm. lycka till!

Comment

Originally posted by baulie View Post
                              Något enkelt som HUn själv har dålig jordning? För är allt externt urkopplat och det fortfarande är störning, så är det antagligen som ovan skrev, kablar har hamnat i kläm. lycka till!
                              Som jag har sagt så har jag testat HELT UTAN insignal i stegen med batteri som ej är kopplat till bilen på något sätt alls.
                              Sponsor:

Comment

Working...
                              X