Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kört fast i felsökning, störningar. Vad har jag missat???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Kört fast i felsökning, störningar. Vad har jag missat???

Det här verkade intressant.

Jag har ju prövat att frigöra batteribanken, och bara lagt + och - till ett av stegen, helt utan lågnivåkablage eller annat som kan störa, och sedan märkt av brusningar i högtalare som setat inkopplat.
    Låt säga att jag nu väljer att kortsluta lågnivån samtidigt, ska det bli tyst då om steget är som det ska? Eller kan det fortsätta brusa av andra yttre omständigheter??
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Originally posted by zrken View Post
      För att vara säker på att inte missförstått ngt, så att per kanal, skall alltså jord och ledare kortslutas?
      Detta skall då ge maximalt grundbrus??
      Ja, varje kanal ska vara kortsluten på ingången och ha en högtalare på utgången. Det ger slutstegets interna brus ut i högtalaren. Bruset varierar fortfarande med gain, hur mycket beror på var gain sitter i signalkedjan i slutsteget. Mest brus fås med full gain.

Comment

Check. Behöver nog prova det här själv för att 'vricka huvudet' runt hur man kan använda det här för att dra några slutsatser att gå vidare med :/

Så vad för slutsats drar man då om man upptäcker tex att man får en smula mindre brus med kortslutna ledare per samma gain?
        -Eller om det inte är någon skillnad om de kortsluts med samma gain?
        -Eller om det blir mer brus än om de inte vart kortslutna?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by ppk View Post
          Det här verkade intressant.

Jag har ju prövat att frigöra batteribanken, och bara lagt + och - till ett av stegen, helt utan lågnivåkablage eller annat som kan störa, och sedan märkt av brusningar i högtalare som setat inkopplat.
          Låt säga att jag nu väljer att kortsluta lågnivån samtidigt, ska det bli tyst då om steget är som det ska? Eller kan det fortsätta brusa av andra yttre omständigheter??
          Ifall du har fungerande kablar till batteriet, hela kablar till högtalaren och en kortsluten ingång så ska det vara tyst. Detta förutsätter att du inte lägger några av kablarna i ett störfält. Därav att allt ska vara på golvet, inte i bilen. Då får du fram bruste som slutsteget genererar, vilket ska vara lågt. Men det beror på dels om slutsteget är friskt och även om det är välkonstruerat samt hur känslig du är.

Comment

Grejjen är väl att du då har tagit bort alla faktorer förutom just steget. Alltså hör du bara det bruset steget i sig själv producerar. "Grundbrus".

Comment

Check. Behöver nog prova det här själv för att 'vricka huvudet' runt hur man kan använda det här för att dra några slutsatser att gå vidare med :/

Så vad för slutsats drar man då om man upptäcker tex att man får en smula mindre brus med kortslutna ledare per samma gain?
              -Eller om det inte är någon skillnad om de kortsluts med samma gain?
              -Eller om det blir mer brus än om de inte vart kortslutna?
              Det du kan konstatera är att ifall det inte funkar med den gain du valt och med kortslutna ingångar så kommer det inte funka i systemet. Grundbruset blir du inte av med. Det ska vara tyst. Sen får man koppla in del efter del och se var man hittar störningarna.

Det är inte relevant att mäta brus utan att kortsluta ingången. Då hänger den fritt, så ska den inte vara inkopplad.
              Last edited by Jonhny; February 26, 2013, 22:27.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                Ifall du har fungerande kablar till batteriet, hela kablar till högtalaren och en kortsluten ingång så ska det vara tyst. Detta förutsätter att du inte lägger några av kablarna i ett störfält. Därav att allt ska vara på golvet, inte i bilen. Då får du fram bruste som slutsteget genererar, vilket ska vara lågt. Men det beror på dels om slutsteget är friskt och även om det är välkonstruerat samt hur känslig du är.

Ah, där svarade du på min fråga ovanför.
                (fan att man inte kan lägga mer reputation power än en gång typ per user >.<. Det är fint på SMD forumet där man har en <like button> på folks poster, eller som på ngt annat (ROE?) där de har en "Thank you" per inlägg! *hint---aaaadmiiin? )

Comment

Om bruset inte försvinner när du kopplar bort BitOne så ligger ju felet rimligtvis inte i den. Jag har själv haft (och har fortfarande i viss utsträckning) problem med att högtalarkablarna snappar upp störningar. Sen dom flyttades till taket har det blivit betydligt bättre. Upptäckte det när jag kopplade in en lös högtalare med kort kabel direkt på steget.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Om bruset inte försvinner när du kopplar bort BitOne så ligger ju felet rimligtvis inte i den. Jag har själv haft (och har fortfarande i viss utsträckning) problem med att högtalarkablarna snappar upp störningar. Sen dom flyttades till taket har det blivit betydligt bättre. Upptäckte det när jag kopplade in en lös högtalare med kort kabel direkt på steget.
                    Jag prövade att koppla på ena diskanten direkt på steget, och det blev ingen skillnad.
                    Jag prövade sedan att lägga till en jordpunkt från steget direkt i karossen istället för på batteriet som det sitter monterat nu, och jag tyckte mig att det blev lite bättre. När jag sedan startade om hela anläggningen så kom det tillbaka. Make sense???

Kanske borde laborera lite med jorden ändå trots allt. Jag ska testa grundbrusgrejen senare på ett separat batteri och se om det blir tyst!
                    Sponsor:

Comment

Har du sagt vilka steg du har?
                      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Har du en konding liggande, skulle det vara intressant om det blev ngn skillnad.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                          Har du sagt vilka steg du har?
                          Nej. Men jag märkte precis att störningarna i basarna var relaterat till lågnivån, så där faller det slutsteget bort.
                          Det jag har problem med nu är alltså endast ett 4ch slutsteg. Det märks ju mest på diskanterna som sitter kopplade på detta, därav märkte jag inte att basarna blev tysta då jag hade ryckt lågnivån! Så nu ska det också lokaliseras!

Steget som det gäller nu är ett av massives nanosteg. Jag har använt samma steg i min 9-5a störningsfritt förra året (alltså samma ex), så jag hoppas att det löser sig om jag får leka lite mer med jordpunkterna.
                          Sponsor:

Comment

Har du en konding liggande, skulle det vara intressant om det blev ngn skillnad.
                            Hmm nja tyvärr. Strömkabeln är cirka 45 cm totalt in i slutsteget, direkt från en stor batteribank så där lär ju inte problemet ligga, eller kan det? Det skulle som sagt vara jorden annars då?? Den är dragen med lite grövre kablage men aningen längre, och dummare väg å andra sidan.
                            Sponsor:

Comment

Så för att försöka sortera ut vad som hände,
                              -Du har ett dovare brus/brum du hör genom basarna som störning av oklar anledning?
                              -Du har ett susande från diskanter - i din "gräsmatte setup" som väser - a) även om du kortsluter lågnivån? b)när lågnivån är frånkopplad?

Tanken med kondingen är förstås långsökt, men när du ev upptäckte marginell förbättring genom en extra jord till chassiet (vilket imo inte borde kunna göra ngn skillnad här), kunde man fundera över om det inte vart värt att labba med något på plus sidan och se vad som blir av då.

Comment

Så för att försöka sortera ut vad som hände,
                                -Du har ett dovare brus/brum du hör genom basarna som störning av oklar anledning?
                                -Du har ett susande från diskanter - i din "gräsmatte setup" som väser - a) även om du kortsluter lågnivån? b)när lågnivån är frånkopplad?

Tanken med kondingen är förstås långsökt, men när du ev upptäckte marginell förbättring genom en extra jord till chassiet (vilket imo inte borde kunna göra ngn skillnad här), kunde man fundera över om det inte vart värt att labba med något på plus sidan och se vad som blir av då.
                                Jag har ett brum i basarna ja, väldigt lågt dock, knappt noterbart. Det försvinner när jag rycker lågnivån, så jag ska undersöka den saken.

Vad är en gräsmatte setup?? Den väser om jag kortsluter lågnivån ja, dock så har jag ej hunnit pröva än att koppla steget på ett separat batteri samtidigt, så jag ska undersöka den saken också.

Den väser också när lågnivån är frånkopplad.

Jag återkommer strax med resultat! Sen får jag gå vidare efter det!
                                Sponsor:

Comment

Working...
                                X