Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kört fast i felsökning, störningar. Vad har jag missat???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Kört fast i felsökning, störningar. Vad har jag missat???

Originally posted by ppk View Post
    Som jag har sagt så har jag testat HELT UTAN insignal i stegen med batteri som ej är kopplat till bilen på något sätt alls.
    Testa helt enkelt ett batteri ett steg en högtalare koppla ihop utanför bilen och är det störningar så måste det ju vara steget.
    sigpic

Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

Comment

Originally posted by Antonic View Post
      Testa helt enkelt ett batteri ett steg en högtalare koppla ihop utanför bilen och är det störningar så måste det ju vara steget.
      Jag satt precis och tänkte på att jag ska testa att koppla på diskanten direkt på 4ch steget bak i bilen som driver mellanreg och diskant.

Kommer jag inte på något bättre så ska jag testa att ta ur steget till basarna som är hyfsat lättåtkomligt och lägga det direkt på ett batteri bakom bilen som du säger.

Störningarna kommer alltså från åtminstone 2st steg vad jag märkt (har ej hela setupen inkopplad) och hörs tydligt på både bas, mellanregister och diskant.

Dock så kan jag tillägga att samtliga slutsteg är jordade på batteribanken bak i bilen. Jag ska nog pröva att ta bort jorden från ett av stegen och enbart köra jord direkt i karossen utifall det skulle vara något med det. Det är ju trots allt väldigt skumt att problemet finns på fler slutsteg.

Skulle inte förvåna mig om det är batteripolskorna från Biltema som spökar...
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Det låter som att du har ett rätt otrevligt grundbrus.
        Hur förändrar det sig när du ändrar gainen?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
          Det låter som att du har ett rätt otrevligt grundbrus.
          Hur förändrar det sig när du ändrar gainen?
          Sänker jag gainen så dämpas det kraftigt. Står gainen i botten så får jag anstränga mig för att höra det, men det finns kvar där.
          Höjer jag gainen där jag känner att jag behöver ha den, då är det störande...

Det låter typ "Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz" :O
          Sponsor:

Comment

Ptja, utan signalkälla tillkopplad så är detta vad jag förstått vad man kallar för grundbrus.
            Antingen är dina steg rimligt friska, och du är en smula känslig. När du säger "gainen där jagk änner jag behöver ha den" - kan du utveckla tydligare vad det betyder på steget?

Om nu stegen fått sig en otacksam kyss, är det första jag kan tänka på är:stekt signaljord som skulle bråka på snarlikt sätt. Exempelvis om du haft en smula otur och inte vart noga med att ha ta hand om signalkablage före du kopplat från jord..r

Comment

Ptja, utan signalkälla tillkopplad så är detta vad jag förstått vad man kallar för grundbrus.
              Antingen är dina steg rimligt friska, och du är en smula känslig. När du säger "gainen där jagk änner jag behöver ha den" - kan du utveckla tydligare vad det betyder på steget?

Om nu stegen fått sig en otacksam kyss, är det första jag kan tänka på är:stekt signaljord som skulle bråka på snarlikt sätt. Exempelvis om du haft en smula otur och inte vart noga med att ha ta hand om signalkablage före du kopplat från jord..r
              Nu har jag inte hunnit tweakat något och justerat in allting som det ska vara, men jag har vridit upp gainen så pass mkt för att uppnå hyfsat högt ljud i coupén, dock med väldigt hög output level i bitone. Jag har alltså inte varit i närheten av att ställa gain på max, på sin höjd 50-70%. Blocket till basarna står såklart lite högre än kanalerna till diskant och mellanregister
              Sponsor:

Comment

bitettan har ju ngn slags lampa i mjukvaran som tänds när en kanal distar. när jag mätte upp min med o-scope, så kunde jag köra fullt blås på kanalerna, full känslighet på AUX-ingång utan att registrera någon ytterligare dist (givet då att jag höll ingångskällan distfri förstås..)

Låter som du är rätt nära vad jag tänkte föreslå - låt gainen på stegen stå så lågt som möjligt, och masta ut mer blås ur Bitone/ din HU. Det var lösningen jag haft när jag hade liknande otacksamt brusande i föregående steg. Kort och gott, gaina ner =(

Comment

Jo i värsta fall får jag ju gaina ner så mkt det går och sen vara glad. Det hörs ju ändå inte när man spelar
                  Jag hade lite problem idag när jag labbade med BitOne gällande störningarna, för fläkten på datorn överröstade störningarna så jag visste inte om det blev bättre eller sämre. :P Pappa hörde inte störningarna när jag satte honom i bilen, dock så hör jag dem alldeles för väl.
                  Sponsor:

Comment

Yeah, kan kika på't med ett o.scope sen och få en känsla av hur mkt du kan gaina med fortfarande ren signal...

Comment

Yeah, kan kika på't med ett o.scope sen och få en känsla av hur mkt du kan gaina med fortfarande ren signal...
                      Ja det kanske skulle vara bra
                      Som det ser ut nu så kanske det är bäst att jag fortsätter bygga sålänge så jag blir "klar" och inte stannar upp allt för mycket med detta skiten.
                      Sponsor:

Comment

Det här är säkert uppenbart eller så har du redan provat, men iaf;
                        Lägg ett slutsteg på golvet med ett par kablar till ett batteri (plus, jord och remote) och koppla in en högtalare. Gör rca-kontakter som är kortslutna. En liten stump bara. Gör en stump till varje kanal. Koppla inte in dem till något annat, det ska bara vara en stump i varje RCA-ingång. RCA-ingångarna ska alltså vara kortslutna. Då testar du slutstegets brus. Det ska i princip vara helt tyst även om gain är på max. Är det inte tyst då så kan du börja leta fel i stegen eller inkoppling till batteriet.

Comment

Det där var ett "självklart" trick jag inte hört om. Vad är det man egentligen testar då? Ieg, vad är det som händer - som gör det här ett bra test?

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                            Det här är säkert uppenbart eller så har du redan provat, men iaf;
                            Lägg ett slutsteg på golvet med ett par kablar till ett batteri (plus, jord och remote) och koppla in en högtalare. Gör rca-kontakter som är kortslutna. En liten stump bara. Gör en stump till varje kanal. Koppla inte in dem till något annat, det ska bara vara en stump i varje RCA-ingång. RCA-ingångarna ska alltså vara kortslutna. Då testar du slutstegets brus. Det ska i princip vara helt tyst även om gain är på max. Är det inte tyst då så kan du börja leta fel i stegen eller inkoppling till batteriet.
                            Alltså gör jag som jag tänkt, plockar ur steget och låter t.ex basarna vara inkopplade.

Sen menar du alltså att jag ska löda ihop ledarna i lågnivåkabeln i ena änden och låta kontakten sitta som den ska i andra änden?
                            Borde jag inte kunna stoppa dit en lös kontakt då och kortsluta den bara eller fyller "stumparna" någon funktion??
                            Sponsor:

Comment

Originally posted by ppk View Post
                              Alltså gör jag som jag tänkt, plockar ur steget och låter t.ex basarna vara inkopplade.

Sen menar du alltså att jag ska löda ihop ledarna i lågnivåkabeln i ena änden och låta kontakten sitta som den ska i andra änden?
                              Borde jag inte kunna stoppa dit en lös kontakt då och kortsluta den bara eller fyller "stumparna" någon funktion??
                              Uttryckte mig klumpigt. Du ska minimera kablen. Att ta en lös kontakt och kortsluta är det bästa.

Det viktiga är att ingångarna är kortslutna och att inget är kopplat till generator eller annat som kan störa. Batteri-slutsteg-högtalare. Ingen jord, ingen generator, ingen laddare, ingen bil. Du vill bara testa grundbruset i slutsteget.

Comment

För att vara säker på att inte missförstått ngt, så att per kanal, skall alltså jord och ledare kortslutas?
                                Detta skall då ge maximalt grundbrus??

Comment

Working...
                                X