Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liten jämförelse TrueRTA vs XTZ Roomanalyzer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Liten jämförelse TrueRTA vs XTZ Roomanalyzer

Jag fick dte stora nöjet att låna Hewi's XTZ Room Analyzer Pro, och idag så har jag jämfört mitt eget mätsystem med XTZ.

Mitt system består av
    * Behringer ECM8000 mikrofon
    * M-Audio MobilePre USB-ljudkort med fantommatnin till mikrofonen
    * Laptop med TrueRTA Level4 installerat.

XTZ består av
    * "Behringerliknande" mikrofon
    * En "låda" som kopplas mellan mikrofonen och datorn
    * Mjukvara som laddas ned från XTZ

Rond 1: Set-up.
    Systemen är väldigt likartade, med den stora skillnaden att XTZ's system kommer "färdigkalibrerat" och inmätt i ljudstyrka. TrueRTA vet ju inte vilken kringutrustning du har, så vill man ha "exakta" dBsiffror, så får man allt lov att mäta in det och ange som en parameter. Likaså kräver TrueRTA att du kan din mokrofons kalibreringskurva, för bästa precision. Men även i det läget du inte har kalibreringsfil, så funkar det bra, speciellt om mikrofonen är av god sort som är linjär i sig själv från start.

Rond 1 går dock till XTZ, som helt klart gör livet enklare då det bara är att koppla in och "köra".

Rond 2: Mjukvara.
    När man startar upp XTZ's programvara, så slås man av enkelheten och hur överskådligt det är. På gott och ont. För jag personligen vill ha möjligheten att ställa in lite mer saker än man ges möjlighet till i XTZ, åtminstone i RTA delen. Det är i mitt tycke en begränsning att analysatorn enbart är 1/3 oktav, men det funkar iofs i 9 fall av 10. Mätningen i XTZ sker också med hjälp av ett okänt antal omgångar mätningar, här skulle man kanske också vilja ha möjligheten att justera. TrueRTA har i sin tur möjlighet att mäta 1/3, 1/6, 1/12 och 1/24oktav. XTZ har dock en mycket trevlig funktion, då det kan mäta efterklang och presentera detta i det som kallas vattenfallsdiagram. Båda mjukvarorna har tongeneratorer och båda är tillräckliga, men TrueRTA's är lite vassare då den ger möjlighet till fler vågformer.

Ronden får bli ovgjord, då det tveklöst är en fördel att kunna erhålla vattenfallsdiagram i XTZ, men flexibiliteten i TrueRTA är klart vassare.

Rond 3: Precision.
    Här är det subjektivt, men jag tror att systemen mäter ganska lika, även om man förmodligen kan erhålla lite högre precision med TrueRTA kombin, OM man har tillgång till kalibreringsdata för mikrofonen, då den känns lite mer gedigen. En sak som är helt säker är att XTZ är mer riktningskänsligt, det syns tydligt på graferna som ni ser på de bifogade bilderna. XTZ analysen faller skarpt över 5kHz.

Ronden marginellt till TrueRTA.

Sammanfattning: Skulle jag köpa ett system idag, så hade jag valt XTZ's Roomanalyzer, mycket pga enkelheten att komma igång med det. Det krävs en nedladdning av mjukvara, sen kör man! TrueRTA kräver dels sin egen nedladdning, sedan kräver ju externt ljudkort (tänkt inte ens på att köra med LAptops inbygda!) också installation och micklande i Windows. Kosnaderna för systemen är i princip likvärdiga, lite beroende på vilken nivå man köper på mjukvaran, samt mikrofon och ljudkort. Det finns inga begränsningar uppåt på den skalan, men för att erhålla likvärdiga prestanda med TrueRTA så blir kostnaden likvärdig.
    Attached Files
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Re: Liten jämförelse TrueRTA vs XTZ Roomanalyzer

Bra jämförelse.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

Comment

Lysande Jonas. Sånt som gör forumet intressant och som vi borde ha mer av.
      sigpic

-C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Väldigt intressant jämförelse!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Väldigt intressant!
          Snart kanske det kommer en lite "How to" RTA.

Finns det möjlighetet för tidsmätning i någon/båda dessa setups? Allså inmätning av tidskomp?
          Alpine Audison !GENESIS DLS

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

Comment

Originally posted by jokko23 View Post
            Väldigt intressant!
            Snart kanske det kommer en lite "How to" RTA.

Finns det möjlighetet för tidsmätning i någon/båda dessa setups? Allså inmätning av tidskomp?
            I XTZ's program finns en funktion för just detta, men inte alls i TrueRTA. Jag har dock ej testat den funktionen i XTZ. Men principen är att man mäter högtalarna var för sig, dvs en och en. Sen räknar programmet ut tidsförskjutningen åt dig när man trycker på "align" och presenterar då skillnaden i både tid och distans.

När du skriver "how to RTA", vad är det du avser då? Jag kan ta på mig att göra nåt, men jag vet inte riktigt vad som önskas

/Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by jokko23 View Post
              Väldigt intressant!
              Snart kanske det kommer en liten "How to" RTA.
              Kruxet är väl egentligen att det är ganska lätt att mäta och svårare att få bukt med "problemen"
              Blir lite som i Christoffers tråd där han letar placeringar och vinklar för att få det så bra som möjligt innan han ger sig på eq.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

Comment

Jag instämmer också till en kort, enkel och bra beskrivning av produkterna.

På vanligt Jonasvis brukar det bli en roman i 7 band
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by jonash View Post
                  I XTZ's program finns en funktion för just detta, men inte alls i TrueRTA. Jag har dock ej testat den funktionen i XTZ. Men principen är att man mäter högtalarna var för sig, dvs en och en. Sen räknar programmet ut tidsförskjutningen åt dig när man trycker på "align" och presenterar då skillnaden i både tid och distans.

När du skriver "how to RTA", vad är det du avser då? Jag kan ta på mig att göra nåt, men jag vet inte riktigt vad som önskas

/Jonas
                  Funkar denna funktion med "align"?

Kan tänka mig att det är mycket svårare med de korta avstånd och reflekterande ytorna än i ett vardagsrum.
                  sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by jonash View Post

/Jonas
                    Jag är lite inne på i vilken ordning man bör göra saker och ting.
                    Läste en tråd (som jag inte hittar just nu) på diyforum där han beskrev att först mäta/ställa tidskompet, mätte pulser nånting å kunde se tid och polaritet i win...någonting.
                    Sedan mäta frekvenssvar på samtliga högtalare enskilt, där av hitta lämplig delningsfrekvens ect mm mm

Det jag vill är en step by step (övergripande) hur man mäta för att ställa in tidskomp/frekvenssvar samt hur man kan hitta lämplig delningsfrekvens på element genom produktspec samt från uppmättfrekvenssvar, tänker på naturlig avrullning, dippar mm

Hoppas ni fattar..

Mvh

Comment

Hittade länken tillslut..

Rätt eller fel??
                      Sen engelska är ju aning jobbigt men verkar vara bra basic info...
                      Sen kan man ju ändra vinklar ect men om man bortser från det om man säger så då

http://www.diymobileaudio.com/forum/...ent-setup.html

Comment

Bra skrivet Jonas! Var det tv:ns frekvensgång du mätte?
                        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                          Bra skrivet Jonas! Var det tv:ns frekvensgång du mätte?
                          Hahaha, nej det var mina stativare plus sub. Alla står på golvet för närvarande

Jag skall klura på ett upplägg som jokko efterlyser. Det som skrivits på DYI är ett sätt, det finns flera. Men några saker är gemensamma såklart
                          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

CARMA 2 från AudioNet har vattenfalls-diagram som skulle kunna komplettera TrueRTA.
                            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                              CARMA 2 från AudioNet har vattenfalls-diagram som skulle kunna komplettera TrueRTA.
                              Ja, det finns en handfull med gratis-program därute som har vattenfallsplot. Men lite av finessen är att ha allt-i-ett

Dayton har också ett "paket" som verkar riktigt intressant. Men det lär bli svårt att få tag i för test.

//Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Working...
                              X