Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

    Originally posted by Gandalf View Post
    Den korta och enkla sanningen är att det har gått inflation i watt För 15 år sedan kunde man imponera ohyggligt stort på publiken med endast 600watt i en anläggning.

    Idag fnyser kidsen åt ett slutsteg om det lämnar mindre än 1000watt. Moderna mätmetoder kräver mycket effekt för att ge resultat på skärmen. Borta är sedan länge de demobilar som möblerade om inälvorna samtidigt som man faktiskt kunde sitta i bilen och lyssna på musiken

    Själv har jag aldrig lärt mig konsten att spela väldigt högt. Däremot väldigt djupt Classe Nord tipsade mig en gång på nittiotalet att det nog inte var så smart att peaka bilen (Tigeramazonen) på 22Hz men det sket jag i, det var ju roligt
    Endast 600W?
    Hm.......jag minns att jag minsann BARA hade 150W i min första seriösa anläggning...5"-kit och 10" bas simultankopplat på ett Coustic Amp 215

    Min högst spelade anläggning hade hela 350W....enligt den tidens RMS-siffror
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #17
      Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

      själv lirade man runt 158db med 2 steg specande 2x12.5w.............ja mätmetoden då va väl inte så exakt som dagens iof *rta33 mätare*
      De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

      Comment


      • #18
        Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

        Originally posted by Lonefox View Post
        Endast 600W?
        Hm.......jag minns att jag minsann BARA hade 150W i min första seriösa anläggning...5"-kit och 10" bas simultankopplat på ett Coustic Amp 215

        Min högst spelade anläggning hade hela 350W....enligt den tidens RMS-siffror

        Hade ett genesis Q90x 4-kanalare som levererade 2x15w+2x30w,drev det till framsystem+ en 12" bas iofs bryggat på 150w då,men jävlar var bra det lät!
        Var alltid kul att jävlas med killarna som hade effekthysteri inom bilstereo: man behövde inte mer för att njuta av musiken i bilen

        Comment


        • #19
          Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

          Originally posted by MrMix View Post
          själv lirade man runt 158db med 2 steg specande 2x12.5w.............ja mätmetoden då va väl inte så exakt som dagens iof *rta33 mätare*
          SS Class A 5.0 eller?

          Originally posted by roger View Post
          Hade ett genesis Q90x 4-kanalare som levererade 2x15w+2x30w,drev det till framsystem+ en 12" bas iofs bryggat på 150w då,men jävlar var bra det lät!
          Var alltid kul att jävlas med killarna som hade effekthysteri inom bilstereo: man behövde inte mer för att njuta av musiken i bilen
          Var det inte Q90 som jobbade i klass A upp till denna effekt för att sedan gå över till AB?
          Men jo jag vet vad du menar.....när folk såg min rigg så brukade de kläcka ur sig "Det där är väl inget....folk i (insert random stad i västsverige) har ju tre-fyra steg"
          Men när de väl satte sig hade de ögon som tefat
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #20
            Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

            Jahaa, ni pratar om den tiden med effektbegränsade klasser, och cheateramps.. :-D
            Svensk Mästare 5 gånger...

            Comment


            • #21
              Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

              Jag tycker större slutsteg/förstärkare låter lugnare,med bättre kontroll.Så jag använder det helst både i bilen och hemma.

              Comment


              • #22
                Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                Originally posted by kakmannen

                Så, i hemma-hifi-sammanhang skulle jag klassa 91db högtalarkänslighet och 80w slutstegseffekt som grymt feta speccar, så länge det är ärligt mätta värden och rummet mindre än 60 kubik.

                I bilsammanhang verkar det som att en bashögtalare omöjligt kan prestera för vanlig finlyssning på vägen till jobbet, med mindre än 500w, och att ett framsystem omöjligt kan spela ut ens på låga volymer, om man inte kopplar på slutsteg med flera hundra watt. Varför är det så?
                Välkommen hit!

                När man talar om bashögtalare i bil menar man oftast en sub som spelar upp till ca 50-80hz. Även en hemma-sub kräver några hundra watt för att komma till sin rätt. Titta på vilken aktiv sub som helst! 300 till 500W är inga konstigheter.

                Ett framsystem (typ en 6.5:a och diskant) klarar sig med få watt för normal lyssning. En huvudenhet lämnar långt ifrån dina 80 Watt men kan ändå (nästan) driva ett framsystem på låg/normal volym. Ett normalt 4-kanalsteg på säg 4x50 Watt behövs för att det ska komma till sin rätt men är väl knappast extremt?

                Så någon effekt-hysteri har jag faktiskt svårt att se....
                // Gurra
                BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                Comment


                • #23
                  Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                  Inte så ofta det behövs men denna tråden har nu blivit splittad. Diskussionen om PA-element i bil fortsätter här:

                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?p=340844

                  Comment


                  • #24
                    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                    Roligt med så mycket respons på min första post!

                    Jag är inte helt övertygad av snacket om att det skulle krävas så mycket effekt för att få liv i en sub-woofer i hemmiljö. Det beror helt på hur man konstruerar lådan, och vilken sorts känslighet man får. Har man filter som ger extremt konstiga/jobbiga impedanskurvor, kan man kanske behöva en robust konstruerad strömförsörjning och förstärkning, men inte i första hand mer effekt.

                    Ett extremt exempel: För några år sedan lyssnade jag hos en bekant på ett s.k. "tappat bashorn", drivna av en pytteförstärkare på 15w... Kabinetten var förvisso i en storlek som inte riktigt passar i ett normalt hem, men jösses vad de möblerade om ens inälvor när det spelade! :-) Där var nog tal om en känslighet på 100+ mellan 20hz och 50hz.
                    Alpine 7292 -> DLS CA30 -> DLS R4A + DLS 10"

                    Comment


                    • #25
                      Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                      Originally posted by kakmannen View Post
                      Roligt med så mycket respons på min första post!

                      Jag är inte helt övertygad av snacket om att det skulle krävas så mycket effekt för att få liv i en sub-woofer i hemmiljö. Det beror helt på hur man konstruerar lådan, och vilken sorts känslighet man får. Har man filter som ger extremt konstiga/jobbiga impedanskurvor, kan man kanske behöva en robust konstruerad strömförsörjning och förstärkning, men inte i första hand mer effekt.

                      Ett extremt exempel: För några år sedan lyssnade jag hos en bekant på ett s.k. "tappat bashorn", drivna av en pytteförstärkare på 15w... Kabinetten var förvisso i en storlek som inte riktigt passar i ett normalt hem, men jösses vad de möblerade om ens inälvor när det spelade! :-) Där var nog tal om en känslighet på 100+ mellan 20hz och 50hz.
                      Enkelt uttryckt:
                      Ju mindre lådor ju mer effekt krävs det.

                      Ta bara Sunfire som exempel....små kompakta lådor med hinkvis med effekt.
                      Det var det Jonas och Erik har varit inne på MÅNGA gånger.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #26
                        Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                        Jag har en bekant som har en häftig hornlåda den börjar i garaget ca 2/3 delar av långsidan och mynnar ut i vardagsrummet i full takhöjd och ca 1,5 meter brett, vet inte vad han har för steg men tippar på det inte behövs många watt för trevlig bas.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                          Precis, medan små, slutna lådor som velodyne behöver över 1000 watt för att prestera hyffsad djupbas och styrka.

                          SVS spelar både högre och djupare med mindre effekt och mindre element.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                            Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                            Precis, medan små, slutna lådor som velodyne behöver över 1000 watt för att prestera hyffsad djupbas och styrka.

                            SVS spelar både högre och djupare med mindre effekt och mindre element.
                            Nu jämför du iofs äpplen och päron, åtminstone om du tar Velodynes med servo.

                            Det är en helt annan historia, som vi iofs också kan diskutera, men då får du starta en ny tråd
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #29
                              Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                              Originally posted by jonash View Post
                              Nu jämför du iofs äpplen och päron, åtminstone om du tar Velodynes med servo.

                              Det är en helt annan historia, som vi iofs också kan diskutera, men då får du starta en ny tråd
                              Jag anser visserligen att jag jämför en stor, portad låda med en liten sluten.
                              Jag har lyssnat på DD12+, och visst låter den bra, men är sjukt dyr mot vad den presterar.
                              2 st SVS PC13 ultra med en Antimode slår ju den med hästlängder till samma pris

                              Comment


                              • #30
                                Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                                Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                                Jag anser visserligen att jag jämför en stor, portad låda med en liten sluten.
                                Jag har lyssnat på DD12+, och visst låter den bra, men är sjukt dyr mot vad den presterar.
                                2 st SVS PC13 ultra med en Antimode slår ju den med hästlängder till samma pris
                                Därom tvistar de lärde

                                Det jag ville säga var att om du använder dig av servo som jag vet Velodyne gjort genom åren, så finns det bra förklaringar till effektmonstrena som behövs. Förutom att elementet i sig kräver det så framtvingar även servotekniken det.

                                Vet dock ej om just den Velodynen du länkade till är av servomodell.
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X