Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

    Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
    Jag anser visserligen att jag jämför en stor, portad låda med en liten sluten.
    Jag har lyssnat på DD12+, och visst låter den bra, men är sjukt dyr mot vad den presterar.
    2 st SVS PC13 ultra med en Antimode slår ju den med hästlängder till samma pris
    Detta skit har ju disskuterats om i alla forum länge nu och du borde hitta svaren där hehe

    Frågan är kanske också vad du tycker är bra prestandard.

    SVS är sjukt hypade på forumena nu och varit ett tag och inte för det är en dålig produkt men anledningarna för den är så bra låter hemskt tveksamma för mig.

    Skulle gärna testa 2st men tyvärr är design och lådstorlek inte min stil direkt
    sigpic

    Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

    Comment


    • #32
      Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

      ÄR det inte igentligen också att många kör med för lite effekt hemma??

      Jag vill ha massor mera än vad min Yamaha Z7 klarar av att ge.
      Hoppas dock nya subsystemet ska hjälpa till lite då delningen blir runt 80Hz
      sigpic

      Ägare av DekorTeknik
      Gå in och gilla!

      Comment


      • #33
        Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

        Originally posted by Antonic View Post
        ÄR det inte igentligen också att många kör med för lite effekt hemma??

        Jag vill ha massor mera än vad min Yamaha Z7 klarar av att ge.
        Hoppas dock nya subsystemet ska hjälpa till lite då delningen blir runt 80Hz
        Vad har du för högtalare?

        Comment


        • #34
          Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

          Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
          Vad har du för högtalare?
          Jag har Pioneer S1 Ex inkl center och surround.
          Högtalarna är byggda av TAD
          sigpic

          Ägare av DekorTeknik
          Gå in och gilla!

          Comment


          • #35
            Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

            Originally posted by Antonic View Post
            Jag har Pioneer S1 Ex inkl center och surround.
            Högtalarna är byggda av TAD
            Dom gillar ju effekt, kan tänka mig att ett rejält steg till åtminstone frontarna skulle ge ett lyft, iallfall om du spelar på lite.
            Jag hade Onkyo 607 till mina Infinity Cascade 3V och när jag bytte till Marantz Av8003/MM8003 fick jag ett rejält lyft.

            Comment


            • #36
              Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

              Många stirrar sig blind på effekt.

              Jag har testat mina småburkar med ett ordentligt steg (ASP1000 modulen sitter i det), jag har testat med min nuvarande Förstärkare från Musical Fidelity som ger knappt hälften ungefär av vad en ASP1000 ger, och jag har testat med en ännu mindre förstärkare från Yamaha.

              Som det är just nu så spelar dem bättre (högre, renare och emr kontroll) med MF'en än de gjorde med "ASP1000 steget".

              Jag är ganska säker på att 100W diskret effekt är tillräckligt för alla på marknaden förekommande högtalare upp till 250.000kr med stora element och komplexa delningsfilter.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #37
                Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                Originally posted by jonash View Post
                Många stirrar sig blind på effekt.

                Jag har testat mina småburkar med ett ordentligt steg (ASP1000 modulen sitter i det), jag har testat med min nuvarande Förstärkare från Musical Fidelity som ger knappt hälften ungefär av vad en ASP1000 ger, och jag har testat med en ännu mindre förstärkare från Yamaha.

                Som det är just nu så spelar dem bättre (högre, renare och emr kontroll) med MF'en än de gjorde med "ASP1000 steget".

                Jag är ganska säker på att 100W diskret effekt är tillräckligt för alla på marknaden förekommande högtalare upp till 250.000kr med stora element och komplexa delningsfilter.

                Allt är ju relativt, men har man tungdrivna högtalare räcker ju inte 100 watt så långt om man vill spela starkt.
                Sen gäller det ju att ha en stärkare som klarar högtalarnas impedans oxå, vissa högtalare är ju extremt knepiga.

                Infinity Kappa 9.2 är ju ett bra exempel, finns få slutsteg som fixar dom högtalarna.

                Comment


                • #38
                  Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                  Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                  Dom gillar ju effekt, kan tänka mig att ett rejält steg till åtminstone frontarna skulle ge ett lyft, iallfall om du spelar på lite.
                  Jag hade Onkyo 607 till mina Infinity Cascade 3V och när jag bytte till Marantz Av8003/MM8003 fick jag ett rejält lyft.
                  Ja absolut, först ut blir subsystemet som kommer hjälpa massor!

                  Men sedan måste jag hitta något annat, svårt dock.
                  Lite sugen på detta steg:
                  http://www.hembioconsult.se/t/Earthq...a-Grande-7.htm
                  sigpic

                  Ägare av DekorTeknik
                  Gå in och gilla!

                  Comment


                  • #39
                    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                    Originally posted by jonash View Post
                    Många stirrar sig blind på effekt.

                    Jag har testat mina småburkar med ett ordentligt steg (ASP1000 modulen sitter i det), jag har testat med min nuvarande Förstärkare från Musical Fidelity som ger knappt hälften ungefär av vad en ASP1000 ger, och jag har testat med en ännu mindre förstärkare från Yamaha.

                    Som det är just nu så spelar dem bättre (högre, renare och emr kontroll) med MF'en än de gjorde med "ASP1000 steget".

                    Jag är ganska säker på att 100W diskret effekt är tillräckligt för alla på marknaden förekommande högtalare upp till 250.000kr med stora element och komplexa delningsfilter.

                    Är kanske mycket av karaktären av olika steg, jag har lyssnat på olika steg i samma rum med dessa högtalare och är en jäkla skillnad faktiskt.

                    Audionet monoblock spelade inte i närheten av Audio Analogue Maestro gjorde.
                    Så finns så mycket mera att hämta ur mina högtalare vilket är skoj!
                    sigpic

                    Ägare av DekorTeknik
                    Gå in och gilla!

                    Comment


                    • #40
                      Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                      Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                      Allt är ju relativt, men har man tungdrivna högtalare räcker ju inte 100 watt så långt om man vill spela starkt.
                      Sen gäller det ju att ha en stärkare som klarar högtalarnas impedans oxå, vissa högtalare är ju extremt knepiga.

                      Infinity Kappa 9.2 är ju ett bra exempel, finns få slutsteg som fixar dom högtalarna.
                      Det handlar nog om vad starkt är iofs, alla har vi olika uppfattning om det.

                      Sen Infinity Kappa 9.2, så säger det mer om högtalarna än stegen, eftersom Infinity Kappa 9.2 inte direkt är nåt vidunder av bra produkt.....

                      Den har säkert komplext impedansförlopp, den låter rätt illa med (ja, det finns ofta en koppling) Finns många högtalare för en bra bit under 10000kr som låter mycket bättre än Kappa 9'an. (ja jag har lyssnat på den ett flertal gånger med olika elektronik, aldrig har jag blivit impad, fast så börjar iofs gränsen rent prismässigt ofta en faktor 3-4 ggr högre innan jag börjar bli impad)
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #41
                        Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                        Originally posted by Antonic View Post
                        Är kanske mycket av karaktären av olika steg, jag har lyssnat på olika steg i samma rum med dessa högtalare och är en jäkla skillnad faktiskt.

                        Audionet monoblock spelade inte i närheten av Audio Analogue Maestro gjorde.
                        Så finns så mycket mera att hämta ur mina högtalare vilket är skoj!
                        Ja, högtalarna är inte dåliga. Det finns massor att göra med placeringar, egentligen innan man börjar kolla på resten.

                        Den största skillnaden gör ju högtalaren i sig, men därefter kommer placeringen, SEDAN kommer steg/CD/kablar. (om vi bortser från att akustikanpassa rummet, som ger större påverkan än steg/CD/kablar tillsammans. )
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #42
                          Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                          Originally posted by Antonic View Post
                          Ja absolut, först ut blir subsystemet som kommer hjälpa massor!

                          Men sedan måste jag hitta något annat, svårt dock.
                          Lite sugen på detta steg:
                          http://www.hembioconsult.se/t/Earthq...a-Grande-7.htm
                          Jag med, ett riktigt kraftverk till budgetpris

                          Comment


                          • #43
                            Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                            Originally posted by jonash View Post
                            Det handlar nog om vad starkt är iofs, alla har vi olika uppfattning om det.

                            Sen Infinity Kappa 9.2, så säger det mer om högtalarna än stegen, eftersom Infinity Kappa 9.2 inte direkt är nåt vidunder av bra produkt.....

                            Den har säkert komplext impedansförlopp, den låter rätt illa med (ja, det finns ofta en koppling) Finns många högtalare för en bra bit under 10000kr som låter mycket bättre än Kappa 9'an. (ja jag har lyssnat på den ett flertal gånger med olika elektronik, aldrig har jag blivit impad, fast så börjar iofs gränsen rent prismässigt ofta en faktor 3-4 ggr högre innan jag börjar bli impad)

                            Konstruktionen är skit, ljudet hyllas av många men jag har inte hört den.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                              Driver mina 4st baslådor (hemmalådor) med en 2x 80w stärkare (blir ca 2x 140w parallelkopplade som jag har dem). Köpte på mig ett PA steg på ca 3kw eftersom man så ofta hör att mer effekt ger mer kontroll, bättre ljud osv...

                              Jag hör ingen skillnad på de stegen och ljudnivån har jag inte maxat med något av stegen så det fläktljudande kraftmonstret åkte ner i källaren.

                              Kan även tillägga att dessa fyra lådor med lättdrivna 10" ihop med 80w stärkaren spelar brallorna av min Jl13w7 låda driven med 3000w.

                              Små slutna lådor (tex i handskfack) med wattkrävande element tycker jag spelar hårt och på ett sätt jag inte tycker låter bra, nu pratar jag om de få jag lyssnat på.
                              Last edited by Jimma72; October 19, 2012, 13:31.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                                Originally posted by Jimma72 View Post
                                Driver mina 4st baslådor (hemmalådor) med en 2x 80w stärkare (blir ca 2x 140w parallelkopplade som jag har dem). Köpte på mig ett PA steg på ca 3kw eftersom man så ofta hör att mer effekt ger mer kontroll, bättre ljud osv...

                                Jag hör ingen skillnad på de stegen och ljudnivån har jag inte maxat med något av stegen så det fläktljudande kraftmonstret åkte ner i källaren.

                                Kan även tillägga att dessa fyra lådor med lättdrivna 10" ihop med 80w stärkaren spelar brallorna av min Jl13w7 låda driven med 3000w.

                                Små slutna lådor (tex i handskfack) med wattkrävande element tycker jag spelar hårt och på ett sätt jag inte tycker låter bra, nu pratar jag om de få jag lyssnat på.
                                Det är både fördelen och nackdelen med frontsub. Man får "smällen" på ett sätt som inte går att uppbringa med en bakmonterad sub, däremot så saknas en del av de allra djupaste och det som finns kommer från studsande ljudvågor och har en liten eftersläpning.
                                sigpic

                                -C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                                Comment

                                Working...
                                X