Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

3kW? Då får du nog säkra upp om du bor i lägenhet, för här sitter bara 10A, 16A räcker nog om steget ligger på 85% verkningsgrad (tvivlar på det med det effektuttaget) men då får du inte ta ut något annat, typ tända en gammal glödlampa eller så. Med gamla hederliga 220V vill säga.
    Så för mig är det bara så att du inte behöver några 100W, och om du tror det från vad du antar att du spelar med i dag så har du fel. 100W räcker för att spela 110dB med normal känslighet på högtalare (90dB), det är 10dB över gränsen för discon. Allvarligt, antingen kommer ni att behöva hörapparat snart, eller också behöver jag lära mig era definitioner..... Fast jag tycker ju att uppmätt 85DB ljudtryck var högt, så jag måste hålla med om att jag inte brukar spela så högt.

Comment

Originally posted by Nollan8 View Post
      3kW? Då får du nog säkra upp om du bor i lägenhet, för här sitter bara 10A, 16A räcker nog om steget ligger på 85% verkningsgrad (tvivlar på det med det effektuttaget) men då får du inte ta ut något annat, typ tända en gammal glödlampa eller så. Med gamla hederliga 220V vill säga.
      Så för mig är det bara så att du inte behöver några 100W, och om du tror det från vad du antar att du spelar med i dag så har du fel. 100W räcker för att spela 110dB med normal känslighet på högtalare (90dB), det är 10dB över gränsen för discon. Allvarligt, antingen kommer ni att behöva hörapparat snart, eller också behöver jag lära mig era definitioner..... Fast jag tycker ju att uppmätt 85DB ljudtryck var högt, så jag måste hålla med om att jag inte brukar spela så högt.
      Jag vill gärna se en uträkning på detta.
      sigpic

Ägare av DekorTeknik
      Gå in och gilla!

Comment

Originally posted by Antonic View Post
        Jag vill gärna se en uträkning på detta.
        Det kan han inte ge dig eftersom det inte är så musik och dynamik fungerar. Ren sinuston ja, musik nej.

Comment

Steget var väl spelat till 3kW? Det är uppmätt (om det nu är mätt) med ren sinus.
          All effekt kommer från elnätet, det är 50Hz sinus. P=u*i, i=p/u; 3000/220=13.6A. Från el-nätet. Med 100% verkningsgrad.

Comment

Steget var väl spelat till 3kW? Det är uppmätt (om det nu är mätt) med ren sinus.
            All effekt kommer från elnätet, det är 50Hz sinus. P=u*i, i=p/u; 3000/220=13.6A. Från el-nätet. Med 100% verkningsgrad.
            Så steget lämnar 3000W 220V ut till basen?
            sigpic

Ägare av DekorTeknik
            Gå in och gilla!

Comment

Med musik då?

Comment

Nej, de lämnade väl 3kW? Säg i 8ohm så är det 20A.

P=r*i*i, roten ut 3000/8=20A. Och 150V, så det. Var nog inte specat till 3kW i 8 ohm, men kanske 40V ut är rimligt? 75A, 2 ohm last ungefär. Kanske....

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                  Med musik då?
                  Musik? Hur tänker du nu?

För effektens skulle spelar det ingen roll vilken frekvens du spelar med.

Fast jag räkna med att bli lite rättad senare, även om jg personligen är väääldigt skeptisk till monster-effekter och att man skulle behöva enorma mängder. Ville bara försöka påtala vilka siffror det är ni talar om. Det är så lätt att säga typ 3kW utan att inse hur fruktansvärt mycket efterlyst det är (igen IMHO).

Comment

Musik? Hur tänker du nu?

För effektens skulle spelar det ingen roll vilken frekvens du spelar med.

Fast jag räkna med att bli lite rättad senare, även om jg personligen är väääldigt skeptisk till monster-effekter och att man skulle behöva enorma mängder. Ville bara försöka påtala vilka siffror det är ni talar om. Det är så lätt att säga typ 3kW utan att inse hur fruktansvärt mycket efterlyst det är (igen IMHO).
                    När du spelar musik är det inte en kontinuerlig ton på full mutter. Med en 3kW-förstärkare på full mutter är det snarare ~300W i snitt med 3kW i topparna. Dynamik kallas det. Då är inte en 100W-förstärkare så stor längre.

Comment

Det finns ingen dynamik på skivorna längre, loudness kallas det. Men det är en annan diskussion.

Det jag menar är att du inte någonsin ens är i närheten av några 300W medeleffekt, jag skulle bli förvånad om du spelar med 10W i medeleffekt.

Men jag har som sagt väldigt begränsad insyn och erfarenhet av det här. Och eftersom vi är på ett bilstereo-forum, finns det då inte en hel del med strömtång? Kan inte någon i så fall mäta upp hur mycket ström det drar från matningen när man spelar riktigt högt? För jag är faktiskt rätt nyfiken. Hur mycket mer än vid ingen musik ut? Och kan man kolla strömmen till högtalarna då?

Igen: 100dB är gränsvärdet för discon, är också en motorsåg och motsvarar 10w kontinuerlig effekt. 120dB är smärttröskeln, med 100W spelar du 110dB. 1kW ger alltså 120dB som då skulle motsvara smärttröskeln. Klarar du ens det i topparna? Utifrån 90dB känslighet på högtalare. någonstans är det inte samma språk bakom siffrorna verkar det som.
                      Last edited by Nollan8; October 19, 2012, 20:33. Reason: Hittade lite data.

Comment

Det finns ingen dynamik på skivorna längre, loudness kallas det. Men det är en annan diskussion.

Det jag menar är att du inte någonsin ens är i närheten av några 300W medeleffekt, jag skulle bli förvånad om du spelar med 10W i medeleffekt.

Men jag har som sagt väldigt begränsad insyn och erfarenhet av det här. Och eftersom vi är på ett bilstereo-forum, finns det då inte en hel del med strömtång? Kan inte någon i så fall mäta upp hur mycket ström det drar från matningen när man spelar riktigt högt? För jag är faktiskt rätt nyfiken. Hur mycket mer än vid ingen musik ut? Och kan man kolla strömmen till högtalarna då?

Just den mätningen som du funderar på har jag gjort. Med musik som jag normalt spelar. Varför gör inte du också den mätningen och skaffar dig lite erfaranhet istället för att rabbla floskler?

Comment

För jag har inte användning av en tångmeter, och de jag sett var rätt dyra..... Resten är för att siffrorna inte stämmer, jag får inte ihop det.

Har du lust att dela med dig av siffrorna? Riktigt kul att se svart på vitt hur det är, lär mig gärna nya saker.

Comment

Jag tror ni pratar om varandra lite här, 120dB mellanregister/diskant är högt ja, väldigt högt! Men 120dB bas är inte vidare högt, speciellt inte i en bil och absolut inte i en som rör sig. Tror inte nån skulle börja klaga förräns man kommer uppåt 135dB sub iaf.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Jag tror ni pratar om varandra lite här, 120dB mellanregister/diskant är högt ja, väldigt högt! Men 120dB bas är inte vidare högt, speciellt inte i en bil och absolut inte i en som rör sig. Tror inte nån skulle börja klaga förräns man kommer uppåt 135dB sub iaf.
                              Det är precis så jag tänker om nivåerna, även om jag tycker 130dB bas börjar bli obehagligt om det är för långa basgångar. 140dB trumma är lugnt.

Jag lämnar inte ut mätningar/resultat.

Comment

Eftersom jag är en ensam privatperson utan kunskap el dyl av tävling, vad avslöjar du med mätning av effekten? Var ju mest intresserad av om du kör en låt på Max, vad drar du då för ström, samma utan låt. På en hemmastereo. Inte med avseende på (gissningsvis) entonsavstämda saker för dB-race. Och läs inte det här som sarkastiskt eller så, utan bara nyfiket undrande.

Comment

Working...
                                X