Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

    Originally posted by Nollan8 View Post
    Eftersom jag är en ensam privatperson utan kunskap el dyl av tävling, vad avslöjar du med mätning av effekten? Var ju mest intresserad av om du kör en låt på Max, vad drar du då för ström, samma utan låt. På en hemmastereo. Inte med avseende på (gissningsvis) entonsavstämda saker för dB-race. Och läs inte det här som sarkastiskt eller så, utan bara nyfiket undrande.
    Det är jobb, alltså inte publik information.

    Comment


    • #62
      Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

      Originally posted by Nollan8 View Post
      Eftersom jag är en ensam privatperson utan kunskap el dyl av tävling, vad avslöjar du med mätning av effekten?
      Nu ska vi ju inte ta upp STRÖM i detalj där, men ta dig till Grundkurs i Bilstereo!

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #63
        Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

        Originally posted by Horsyhorse View Post
        Nu ska vi ju inte ta upp STRÖM i detalj där, men ta dig till Grundkurs i Bilstereo!

        Pierre
        Hmmmm, det jag försökte få reda på bar väl egentligen vilken effekt steget drog vid ingen belastning och vid full belastning. Förstod inte riktigt vad för hemlighter det kunde avslöja som man vill hålla hemligt. Tänkte att man kunde gissa mellan tummen och pekfingret hur mycket effekt man petade ut till högtalarna på det viset.

        Comment


        • #64
          Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

          Vid full belastning får man ju utgå ifrån vad specen säger för det aktuella steget (och även ta med verkningsgraden), men den effekten uppnås ju i princip bara vid användning av specifika frekvenser och eventuellt i musik med långa bastoner.

          Den effekt som steget drar utan belastning är väl med utgångspunkt ifrån tomgångsströmmen, vilket varierar mellan olika steg. 1-2 A kan säkert anses som relativt "vanligt", åtminstone enligt de angivelser jag har sett i diverse manualer.

          Comment


          • #65
            Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

            Man borde kunna få ut ett hyfsat resultat med tångamperemeter och en voltmeter på utgångarna och använda sig av min/max funktion.. Då tar man jue inte fas osv i beräkning men borde ge en ganska bra uppfattning om uteffekt?

            Comment


            • #66
              Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

              Tror att Nollan har missat att 3kW slutsteget högst troligen var ett bilslutsteg...
              Sen så har vi normalt sett inte 220V i Sverige, utan 230V även om det givetvis varierar (d.v.s hemma i vägguttaget).

              Sen undrar jag vart du får dina dB-siffror ifrån? Hur mycket ljudtryck du får ut kontra hur mycket effekt du stoppar in beror på MÅNGA faktorer. Om vi till exempel jämför det ljudtrycket som du får ut i en Extreme-bil med 1000W är extremt mycket högre än vad det är i t.ex Globen...

              Comment


              • #67
                Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                Originally posted by Extra Kim View Post
                Tror att Nollan har missat att 3kW slutsteget högst troligen var ett bilslutsteg...
                Sen så har vi normalt sett inte 220V i Sverige, utan 230V även om det givetvis varierar (d.v.s hemma i vägguttaget).

                Sen undrar jag vart du får dina dB-siffror ifrån? Hur mycket ljudtryck du får ut kontra hur mycket effekt du stoppar in beror på MÅNGA faktorer. Om vi till exempel jämför det ljudtrycket som du får ut i en Extreme-bil med 1000W är extremt mycket högre än vad det är i t.ex Globen...
                Det var ett PA-steg han jämförde med.

                " Köpte på mig ett PA steg på ca 3kw eftersom man så ofta hör att mer effekt ger mer kontroll, bättre ljud osv..."

                Själv kör jag med ett NAD 216THX i 4ohm stereo (2*250w ungefär) till mina hemsubar med 12" bas och 15" slavbas, det räcker mer än väl till mitt behov av tryck i regionerna runt 15-40hz typ.
                Last edited by Frippe_L; October 20, 2012, 13:17.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #68
                  Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                  Jag får nog läsa på bättre och inse att jag är en sådan där vekling som inte gillar att spela högt. Hoppas bara att de 100W jag har i slutstegen kommer att räcka även för att spela under färd men jag börjar bli riktigt riktigt skeptisk, vore tråkigt om det bara låter som en fis när man väl kör. Har inte råd att köpa starkare eller fler steg

                  Comment


                  • #69
                    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                    För mellanregister och diskant räcker 100Wrms LÅNGT! Midbasar klarar sig också rätt långt på 100Wrms men till en sub blir det väl klent i bil, då ska det vara en rejäl lättdriven bas i optimal låda.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #70
                      Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                      Originally posted by Nollan8 View Post
                      Jag får nog läsa på bättre och inse att jag är en sådan där vekling som inte gillar att spela högt. Hoppas bara att de 100W jag har i slutstegen kommer att räcka även för att spela under färd men jag börjar bli riktigt riktigt skeptisk, vore tråkigt om det bara låter som en fis när man väl kör. Har inte råd att köpa starkare eller fler steg
                      Det kommer räcka!
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment

                      Working...
                      X