Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskussion om Bilstereo-utbildningar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

Så bra att det bara finns ETT sätt att lära sig saker på, sen att det dessutom funkar för alla gör ju inte saken sämre!*

*Bör läsas med en stor skopa ironi.

Comment

Nu har jag endast läst rubriken och ett fåtal inlägg men tycker det vore skoj om det gick få till till några workshops. Vad är är ni intresserade av att få lära er? Samt vad ni tänka er att betala för en heldag med olika workshops? Var i landet är det mest aktuellt att hålla detta?

Förslag:
      Ljuddämpning, hur och varför
      Knep och knåp med att bugga baslådor i mdf och komposit
      Klä med vinyl

Pris: 350-900:- (helt beroende på innehåll)inkl fika och lunch
      Alternativt så kan manga fram en totalkostnad för en heldag och sen fördela kostnaden på antal deltagare.

Plats: Stockholm?

OBS detta är endast ett förslag och inget som är klart eller har diskuterats inom bilstereoförbundet. Så kom med förslag och idéer.
      Last edited by jensclaudius; July 1, 2012, 12:48.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post

Förslag:
        Klä med vinyl

Pris: 350:- inkl fika och lunch

Plats: Stockholm

OBS detta är endast ett förslag och inget som är klart eller har diskuterats inom bilstereoförbundet.

För det priset är det ingen som kan tveka ju!
        Fika + lunch, du menar heldag? Utbildning en heldag inkl. lunch under tusen spänn = Kanonpris!
        Stockholm, låter bra det..

Comment

Låter klockrent, dock undrar jag lite över priset, för 350kr låter väldigt billigt. Lägg på en etta framför så hamnar man nog mer i en trovärdig position. Tänkte mest på materialkostnader då.
          Men SKULLE det nu bli av, så skulle jag vara intresserad, man kan alltid lära sig något vettigt. För fullärd blir man aldrig.

MvH Thomas

Nu har jag endast läst rubriken och ett fåtal inlägg men tycker det vore skoj om det gick få till till några workshops. Vad är är ni intresserade av att få lära er? Samt vad ni tänka er att betala för en heldag med olika workshops? Var i landet är det mest aktuellt att hålla detta?

Förslag:
          Klä med vinyl

Pris: 350:- inkl fika och lunch

Plats: Stockholm

OBS detta är endast ett förslag och inget som är klart eller har diskuterats inom bilstereoförbundet.
          Drömmer...

Comment

Originally posted by Antonic View Post
            Vilket jävla korkat uttalande!!
            Sedan vågar du inte ens skriva vilka dom trådarna är!!

Fegt och dålig stil Jalle!!
            Bättre att hjälpa till och visa hur man ska göra än håna andra!!!

Den nivån du sätter Jalle och den hemliga ljudbyggaren så blir detta mitt sista inlägg om detta.
            Du missade nog Jalles blink som betyder IRONI.

Åter till ämnet. Youtube är ett videoforum som tilltalar mängder med människor. Här kan man lära sig allt från att klappa snabbast i världen till att bygga ett maskingevär av lego som skjuter gummiband. Grundsyftet med Youtube var nog inte att berika mänskligheten med kunskap.

Att göra en informationsvideo på ca 20min kostar i runda slängar ca 2-300 000kr. Nu skrattar många säkert men ta kontakt med ett produktionsbolag så får ni se. Om man själv väljer att göra en blir det självklart billigare men också betydligt mer amatörmässigt.

Vem vill betala för kunskap idag? Väldigt få om ni frågar mig. Allting skall vara gratis eftersom det finns på internet. Nu kanske detta kommer som en total överaskning men allting kostar pengar.

Tonny initiativ att ta över ett superproffs från USA är verkligen en kanonidé. Problemet ligger fortfarande i att folk (läs ungdomar) inte vill betala 3000kr/dag fastän dessa pengar förmodligen skulle vara den bästa investeringen man kan göra om man är intresserad av att bygga bilstereo.

Kärnan på problemet tror jag dock är att många vill ta en genväg till att nå framgång utan att behöva jobba för det. Idag föds man till att vara världsmästare och blir intutad att man kan åstakomma allt. VAKNA UPP!!!

Kunskap får man av egna erfarenheter och förmågan att ta in information.

För oss som vill utvecklas och lära sig mer kan jag tyvärr meddela att än så länge har ingen lyckats bygga in ett fungerande USB-interface i skallen på någon försöksperson. Däremot har vi både ögon och öron som fungerar kanon för detta ändamål
            Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by Antonic View Post
              Den nivån du sätter Jalle och den hemliga ljudbyggaren så blir detta mitt sista inlägg om detta.
              Ljudbyggaren skriver faktainlägg och dessa inlägg är inte hemliga!
              Ljudbyggaren kommenterar inga personliga frågor eller ger sig in i diskusitioner.
              Ljudbyggaren är ett företag med en målsättning att leverera marknadens bästa produkter.
              Vi lägger mycket kraft på personlig service som gör att ni ska komma vidare i era byggen.

Har du bilstereorelaterade problem når du oss per PM, mejl eller ringer till butiken på 042-164750
              sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Många har frågat om vilken tid kursen med MBS är planerad.

Som det ser ut i dag så kommer den att läggas i början av 2013.

MBS har ca 6-8 månaders bokningstid på byggkurserna!
                sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
                  Det finns faktiskt bra klipp på Youtube för t.ex "The Big 3" och liknande, men allt är på engelska. Jag har haft planer på att lägga upp lite liknande klipp på svenska, men det brister lite i att jag inte gillar att stå framför en kamera och min underbara dialekt hjälper inte till att öka på min vilja att göra det
                  Men Kim, dialekten där.. Då får någon först lägga upp klipp på "att kunna förstå vad kim säger", sen kolla på dina klipp

Skoja bara! Tror det hade varit bra med lite sånt på svenska också!
                  Jag som håller på med musik kollade mycket på sånt gällande tex vissa moment på trummor som det var folk som la upp "lektioner" på youtube i början, det gav mycket!
                  SM 2a, Street 2K 2015.
                  SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                  SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                  SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
                    Du missade nog Jalles blink som betyder IRONI.
                    Ironi är extremt lätt att missförstå i det skrivna ordet utan koppling till något kroppspråk och det sistnämnda är svårt att visa här, därav dessa ideliga missuppfattningar.
                    Att göra en informationsvideo på ca 20min kostar i runda slängar ca 2-300 000kr. Nu skrattar många säkert men ta kontakt med ett produktionsbolag så får ni se. Om man själv väljer att göra en blir det självklart billigare men också betydligt mer amatörmässigt.
                    Helt sant! Jag förlänger frågan lite och undrar, måste det vara så proffsigt? Kan inte den som anser sig ha tid ställa upp en kamera, tala in i den och förmedla sitt budskap på så vis, hellre det än att avstå? Jag kan många gånger känna att budskap i formen "JAG, gjorde så HÄR" kan vara nog så intressanta även om det är ett hopp utanför gängse normer. Egna ideer är det som driver fram nya lösningar många gånger.

Tonny initiativ att ta över ett superproffs från USA är verkligen en kanonidé. Problemet ligger fortfarande i att folk (läs ungdomar) inte vill betala 3000kr/dag fastän dessa pengar förmodligen skulle vara den bästa investeringen man kan göra om man är intresserad av att bygga bilstereo..
                    Håller med. Vi behöver ny input här i Sverige då vi är så få och marknaden är microskopisk mot USA:s. Jag tror däremot många inte KAN betala, viljan och starkt intresse finns men inte cash för en sådan satsning. Det är ett sidospår som sällan belyses.

Kärnan på problemet tror jag dock är att många vill ta en genväg till att nå framgång utan att behöva jobba för det. Idag föds man till att vara världsmästare och blir intutad att man kan åstakomma allt. VAKNA UPP!!!
                    Tragiskt sant många gånger. Tidens tand är verkligen GENVÄGAR men hur ofta hör man en bilstereo som verkligen låter bra idag då? Rätt sällan i min värld och då märks ju genvägarna. Inom bilstereo märks skillnaden mellan kunskap och okunskap brutalt framträdande. Detta med nyfödda världsmästare är ett totalt samhällsproblem, det måste ju finnas kompetens nånstans i framtiden men å andra sidan byggs den på olika sätt i olika generationer. Jag tror snart nått ungt snille kommer på en "bilstereorobot" som man låser in i garaget i november och i maj kan man plocka ut en lagom mycket blek robot och en färdigbyggd popmaskin som låter underbart. Då kan vi gamlingar sluta diskutera och och poppa iväg till hemmet och älta våra baslådor för oss själva

Kom ju på, det FINNS redan en bilstereorobot - tror den kallas Gandalf 1.4 och är jädrigt snabb och effektiv, dessutom får den allt du kastar in i hans garage att låta underbart så snillena får väl hitta på nått annat...

Lev väl
                    mt4base

Comment

Originally posted by mt4base View Post
                      Kom ju på, det FINNS redan en bilstereorobot - tror den kallas Gandalf 1.4 och är jädrigt snabb och effektiv, dessutom får den allt du kastar in i hans garage att låta underbart så snillena får väl hitta på nått annat...

Lev väl
                      mt4base
                      Hehe! Nä du det var för länge sedan. Kroppen har sagt ifrån och numera jobbar jag i ett betydligt långsammare tempo

Men tack för de värmande orden
                      Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                        Många har frågat om vilken tid kursen med MBS är planerad.

Som det ser ut i dag så kommer den att läggas i början av 2013.

MBS har ca 6-8 månaders bokningstid på byggkurserna!
                        Säg till! , jag är skitsugen på detta.

Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

VEM FAAAN VAR WIECHERT?

Comment

Ja, samma som stickan. Jag hoppas det går att lösa något "utskicklista" där man kan anmäla sitt intresse.. .så man har en sportslig chans att hinna boka. 15 platser verkar ju redan vara slut här. Sure, en del internet = en del snack // en del verkstad. men oavsett... vekrar detta guld!

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Beroende på hur man ser på saken så är 3000:- för en kurs väldigt billigt.
                            Jag vill inte veta hur mycket jag lagt ut på att lära mig om billjud de senaste 20 åren och jag har fortfarande mängder kvar att lära. Är lite av den gamla skolan som gillar att prova mig fram med olika prylar och lösningar, är inte rädd för att göra och göra om eller riva isär något som man i värsta fall aldrig får ihop igen men det är en bra skola. Att kunna sitta och bara tänka och planera i timtal är oxå bra. Eftersom internet inte existerade i den form det gör idag när man började leka med stereo, sent 80-tal, så har man fått lära sig den hårda vägen och ibland har det gått sämre och något har gått sönder. Shit happens helt enkelt och jag är lika glad för det men som sagt, ett par tusenlappar för en bra kurs är väl värt pengarna, en felkoppling kan bli betydligt dyrare och en så enkel grej som en felklädd detalj kan oxå springa iväg ett par hundringar och massa dyrbar tid åt skogen. Allt är ju relativt.
                            Massa dravel vart det här men hoppas att det gav något.....
                            Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
                            Ljudbyggaren

Comment

Vi kommer att lägga ut info om bilstereokursen så fort allt är spikat!
                              Det är inte bara MBS som ska vara tillgängligt.
                              Platsen kräver utrymme där vi kan använda diverse maskiner såsom fräsar och annat som både låter, luktar och skräpar ner.
                              Sådana utbildningslokaler växer inte på träd!
                              I anslutning till detta ska det även finnas övernattningsmöjligheter med matservering!
                              sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Comment

Gandalf och mt4base!

Jag är inte ute på någon krigsstig, men gösses vad ni provocerar! Här bemöter jag och ställer mig oförstående&frågande till vad ni skriver.

Grundsyftet med Youtube var nog inte att berika mänskligheten med kunskap.
                                Grundsyftet med VHS:en var nog inte att piratkopierandet skulle få fart heller
                                Instruktionsvideor har funnits i evigheter, varför krångla till det så fort det är online?

Vem vill betala för kunskap idag? Väldigt få om ni frågar mig. Allting skall vara gratis eftersom det finns på internet. Nu kanske detta kommer som en total överaskning men allting kostar pengar.
                                Det är onekligen svårt att konkurrera ut "hyfsat" till kostnad gratis med något man inte vet hur det blir som kostar rejält....
                                Lite som att köpa tapet eller målarfärg... man vill ha ett smakprov.. (somliga nöjer sig med bild, andra vill klämma på en uppsmetad vägg -kraven skiljer sig!)

Tonny initiativ att ta över ett superproffs från USA är verkligen en kanonidé. Problemet ligger fortfarande i att folk (läs ungdomar) inte vill betala 3000kr/dag fastän dessa pengar förmodligen skulle vara den bästa investeringen man kan göra om man är intresserad av att bygga bilstereo.
                                Ja!

Nu blir jag sådär förvånad igen.
                                Jobbar man inte tillräckligt om man tar sig tid/kraft/plats och går en kurs?
                                Är det att bara glida på ett silverfat utan att behöva anstränga sig?? va?
                                Ännu mindre om man ser diverse videos på youtube...? En hel del av jag sett har varit direkt dåliga förebilder.
                                Det är ju knappast så att någon installerar ens system när man kommer hem för det!

Det som gör mig mest irriterad är hur det verkar som att aktivt kunskapssökande likställs med krav på en serverad räkmacka.

God morgon?

Originally posted by mt4base View Post
                                Tidens tand är verkligen GENVÄGAR men hur ofta hör man en bilstereo som verkligen låter bra idag då? Rätt sällan i min värld och då märks ju genvägarna. Inom bilstereo märks skillnaden mellan kunskap och okunskap brutalt framträdande. Detta med nyfödda världsmästare är ett totalt samhällsproblem, det måste ju finnas kompetens nånstans i framtiden men å andra sidan byggs den på olika sätt i olika generationer.
                                Jag ställer mig frågande om lösningen på ambition och framtidstro är att ställa sig med armarna i kors och muttra ett "du lär dig om 20år - tills dess håller du käft pojkvasker!"
                                Det tycks varken generera varken bättre stereo eller världsmästare.

Förslag:
                                Klä med vinyl

Pris: 350-900:- (helt beroende på innehåll)inkl fika och lunch
                                Alternativt så kan manga fram en totalkostnad för en heldag och sen fördela kostnaden på antal deltagare.

Plats: Stockholm?

OBS detta är endast ett förslag och inget som är klart eller har diskuterats inom bilstereoförbundet. Så kom med förslag och idéer.
                                Fantastiskt! Det första inlägget som ser ungefär som jag hade hoppats tråden skulle utveckla sig Tokbra!
                                -Dämpning är ett utmärkt område.
                                Vill lyfta eventuella skillnader mellan dämpning för SQ och Dämpning (med stort D) för en tvärtotalstendödstum dbdrag extreme kärror.
                                Det kan vara bra att försöka ha i olika ändamål för dämpningen i bakhuvudet och samtidigt så det passar massorna.

Andra förslag;
                                -Grundläggande el & koppling. På något sätt täcka in ordningsföljder som är <säkra>, för att undvika stekta signaljordar och minimera gnistbildning etc.
                                Ta upp jordnings problem&nödvändigheter, kondensatorer - vad dom gör och inte gör -, hur de bäst kopplas in (även vid fler än 1). Hur man går tillväga med olikaalternativ med fler än 1 batteri (blandning av sorters/kapacitet/ålder/modell), varför & hur man bör resonera när man sätter ihop sin ström.
                                I denna veva passar det väl bra att diskutera Big-3.... Kort och gott - Hur gör man det enklaste säkert, och vad är nästa steg när man behöver mer kräm?

-Glasfiber/epoxy/spackel/konturmallning (papper/hönsnät?)/gjutning-teknik. Tips & tricks. (har sett trådar på temat här som vart guld)
                                -Att klä lådor. Allt från biltema tyg på fyrkantig box till dörrsida med vinyl.
                                -Tips & tricks med fräsar/sågar/verktyg. Lär finnas mängder av smarta "utanför boxen-lösningar" som kan förmedlas!

Om dessa moment kan involvera något praktiskt och ändå vara hanterbara är oklart.
                                Om det krävs för att folk skall uppleva valuta för pengar & restid? Med material kommer MATERIALKOSTNAD!

-Ytterligare ett tema kan vara om hur man bör resonera/disponera sin BUDGET när man väl plockar ihop system. Det är väl säljarna riktigt bra på kan tänkas

Mvh Surk

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Working...
                                X