Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskussion om Bilstereo-utbildningar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

Och innan det blir kurs så får man hjälp om man är snäll, det har mamma sagt.

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
      Och innan det blir kurs så får man hjälp om man är snäll, det har mamma sagt.

Pierre
      Snäll mor du har

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
        Jag ställer mig frågande om lösningen på ambition och framtidstro är att ställa sig med armarna i kors och muttra ett "du lär dig om 20år - tills dess håller du käft pojkvasker!"
        Det tycks varken generera varken bättre stereo eller världsmästare.
        Mvh Surk
        Armarna i kors och muttra "du lär dig om 20 år"?
        Min åsikt är precis den omvända, man ska inte vänta på kunskap utan fånga den kunskap man kan när den finns tillgänglig. Självklart är det ovärderligt att få utbildning av någon som gjort många snygga installationer. Att använda rätt verktyg för varje moment är ju ett riktigt uppköp. Jag tycker dock det skulle vara kul att få lite input i hur man klarar en installation utan alla fina verktyg. Som bilstereobyggare köper man på sig det ena verktyget efter det andra och de tillkommer oftast alltefter man höjer sin ambition men jag har sett många förstagångsbyggen som endast haft tillgång till sticksåg och borrmaskin, inget annat och med fantasin som största tillhygge har det blivit bra det med. Det finns många grenar att gunga på

Mvh
        mt4base

Comment

Originally posted by mt4base View Post
          Armarna i kors och muttra "du lär dig om 20 år"?
          -Jag misstolkade en bitterhet om "dagens ungdom" och deras "silverfat"...
          Nu ser jag din poäng bättre och känner mig genast lättad!

Att använda rätt verktyg för varje moment är ju ett riktigt uppköp. Jag tycker dock det skulle vara kul att få lite input i hur man klarar en installation utan alla fina verktyg.
          Det här var inte alls dumt! Råkade få en helt oigenomtänkt idé på temat.
          Som kontrast till USA-proffsens "rätt teknik med rätt verktyg" är det nog så inspirerande (för de utan verktyg.....) att se hur långt man kan komma med enkla medel!
          Ett alldeles utmärkt inspirationsmoment till att introduceras till stereobyggande. Samtidigt är det förtsås en sjukt svår balansgång att hantera "så här bör man du inte göra med en sticksåg egentligen - men du kan få dessa resultat", kontra att man lär ut gediget hantverk med finurliga twister och hjälpmedel. (exempelvis hemma tillverkade jiggar av diverse sorter till allt från vinklade snitt till fräsandet av symmetriska former)

Mvh Surk

Comment

Har ju sett folk som sågat fram baslådor med fogsvans, limmat och spikat och fått det att låta rätt ok. Hör och häpna men det är faktiskt möjligt om man är lite noggrann. Det går lätt hysteri i det här med verktyg och ett tag vet jag det var ett väldans snobberi om vem som hade "bästa handöverfräsen", tror jag läste nån som kapade sina MDF skivor med fräsen bara för att? Knappast bättre än en bra såg men nog går det. Attityder kan spela oss spratt många gånger i vår iver att framstå som bättre än alla andra, haha.

Mina första installationer gjorde jag faktiskt mestadel med plåtsax och borrmaskin + en medioker kabelskotång model katastrof...
            Snyggt? Nä.
            Bra? Absolut inte (många livsfarligt vassa kanter).
            Lät det? Jodå...
            Lärde man sig? Massor...

Elverktyg är billiga idag om man inte måste ha de bästa. En såg, en fräs och en borrmaskin kan man köpa för 1-2 tusen idag, inget att starta snickeri med men att få till vissa saker helt ok så gör de sitt jobb med bravur. Köper man de allra billigaste verktygen (så kan man nog köpa alla ovan nämnda för under tusingen) gör man smart i att hänga kvar vid kvittona så man kan byta mot nya när de gått sönder efter de första 3 timmarna.

Lev väl!
            mt4base

Comment

Kul tråd, länge sedan det var lite action här.

Kunskap är något man skaffar sig. Genom egna praktiska "övningar" eller i komprimerad form som tex en kurs eller text/video, spelar kvitta.

I slutändan så är det ju hur du tar in infon och omsätter den i praktiken som avgör ditt slutresultat.

Jag tycker det är utmärkt med en informativ instruktionsvideo om man söker info om något som verkar invecklat.
              Det är dock svårt att lägga upp en film om hur man bygger en ljudbil från grunden, men däremot mindre avsnitt med diverse delmoment i den ädla konsten.

Annars tycker jag detta forum är väldigt bra att ta lärdom ifrån, särskiljt från projekttrådarna.
              Sålla mellan goda och dåliga råd finns det dock ingen genväg till, utan där får var och en skaffa egen erfarenhet.
              sigpic

-C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Det med Bilstereoutbildning låter som en bra ide.

Skulle kanske gå att ta exempelvis Hur Hewi gjorde Covers till bagaget i sin Projekttråd inlägg 975 och framåt

Även Antonic och Sandra Som har många bra bilder och även bra youtubeklipp

JensClaudius har även han gjort en guide hur man klär med vinyl

Kanske skulle gå att samla alla guider i en egen tråd

Guide med Bilder
                men även kanske ett litet youtubeklipp ifall detta är möjligt

Detta är bara spånande från min sida

Comment

Tycker det är ett jättebra förslag att hålla kurs! Alla andra sätt att tilägna sig kunnskap är oxå viktiga för att lära sig bygga en bra bilstereobil! Hur man sedan "kopplar ihop" kunnskapen och gör sitt eget, är högst vilkorligt.
                  Allt man här föreslår, vill kosta en hel del kr och jobb att ställa till, så att det måste kosta lite att vara med på en sånn här tillställning är utan tvekan.. Så kommer då frågan, vad är folket villiga att betala?

En sak som ingen här efterfrågar, men som kanske är det viktigaste och där många har mycket att lära sig, är hur man justerar skiten... Har man ingen kunnskap på justering, kan man hellre inte planera sitt bygge så det kan justeras så det spelar bra. Ett vinnarbygge bliver inte till tillfälligt, men allt är nogrant planerad från början. Oxå hur man tänker justera och sätta upp anläggningen. Vad hjälper det med superfinish på bygget, om det låter katastrof..?
                  En kurs borde innehålla minst en enkel ljudteori, lite om vilka typer produkter man kan avända och hur man sätter upp det så man kan bygga på bästa sätt för SIN biltyp. Produktval är oxå en stor del av det hela. Att man kan lära sig välja ut "rätt produkt" till "rätt plats" skulle spara många för mycket pengar..

Att en sådan kurs kostar typ 3000kr är inte galet efter mitt tycke...
                  Joakim Skovlund
                  Autodesign AS
                  Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
                  Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

Comment

Originally posted by Joakim Skovlund View Post
                    Tycker det är ett jättebra förslag att hålla kurs! Alla andra sätt att tilägna sig kunnskap är oxå viktiga för att lära sig bygga en bra bilstereobil! Hur man sedan "kopplar ihop" kunnskapen och gör sitt eget, är högst vilkorligt.
                    Allt man här föreslår, vill kosta en hel del kr och jobb att ställa till, så att det måste kosta lite att vara med på en sånn här tillställning är utan tvekan.. Så kommer då frågan, vad är folket villiga att betala?

En sak som ingen här efterfrågar, men som kanske är det viktigaste och där många har mycket att lära sig, är hur man justerar skiten... Har man ingen kunnskap på justering, kan man hellre inte planera sitt bygge så det kan justeras så det spelar bra. Ett vinnarbygge bliver inte till tillfälligt, men allt är nogrant planerad från början. Oxå hur man tänker justera och sätta upp anläggningen. Vad hjälper det med superfinish på bygget, om det låter katastrof..?
                    En kurs borde innehålla minst en enkel ljudteori, lite om vilka typer produkter man kan avända och hur man sätter upp det så man kan bygga på bästa sätt för SIN biltyp. Produktval är oxå en stor del av det hela. Att man kan lära sig välja ut "rätt produkt" till "rätt plats" skulle spara många för mycket pengar..

En tweakkurs hade varit trevligt, fast är det genomförbart?
                    Mycket mer subjektivt än byggkurs i mitt tycke.
                    sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                      En tweakkurs hade varit trevligt, fast är det genomförbart?
                      Mycket mer subjektivt än byggkurs i mitt tycke.
                      Njo nja...

Det mycket som inte är subjektivt, men ren fakta. Självklart är det saker som oppfattas subjektivt, men ändå finns det mycket basisinformation som väldigt många inte har.

Det finns så enormt mycket att sätta sig inn i och som man borde ha lärat sig, för att överhuvudtaget ha kunnskap att bilda sig en subjektiv uppfattning.

Oerhört många "orkar inte" justera sina anläggningar själv, för att dom inte har kunnande..
                      Det är inte så mycket information man skulle behöva för att få en utgångspunkt för en bra grundjustering, så man har nånting att jobba med och så i sin tur börja tweaka. Tweakning är i min uppfattning det man gör när sakerna sitter och börjar låta riktigt bra..

Det skulle inte vara så svårt att lära bort, åtminstone grundteorier om hur man går tilvägs. Så är självklart ingen "justeringsjobb" lika, det beror på uppsättning, bygget och inte minst bilen..
                      Joakim Skovlund
                      Autodesign AS
                      Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
                      Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

Comment

Har ju sett folk som sågat fram baslådor med fogsvans, limmat och spikat och fått det att låta rätt ok. Hör och häpna men det är faktiskt möjligt om man är lite noggrann. Det går lätt hysteri i det här med verktyg och ett tag vet jag det var ett väldans snobberi om vem som hade "bästa handöverfräsen", tror jag läste nån som kapade sina MDF skivor med fräsen bara för att? Knappast bättre än en bra såg men nog går det. Attityder kan spela oss spratt många gånger i vår iver att framstå som bättre än alla andra, haha.

Mina första installationer gjorde jag faktiskt mestadel med plåtsax och borrmaskin + en medioker kabelskotång model katastrof...
                        Snyggt? Nä.
                        Bra? Absolut inte (många livsfarligt vassa kanter).
                        Lät det? Jodå...
                        Lärde man sig? Massor...

Elverktyg är billiga idag om man inte måste ha de bästa. En såg, en fräs och en borrmaskin kan man köpa för 1-2 tusen idag, inget att starta snickeri med men att få till vissa saker helt ok så gör de sitt jobb med bravur. Köper man de allra billigaste verktygen (så kan man nog köpa alla ovan nämnda för under tusingen) gör man smart i att hänga kvar vid kvittona så man kan byta mot nya när de gått sönder efter de första 3 timmarna.

Lev väl!
                        mt4base
                        Detta är rolig läsning!
                        Skulle gärna vilja se ansiktsurtycket på nån som sågar MDF med fogsvans
                        Att man inte behöver ha särskillt dyra verktyg håller jag med om.

En enkel sticksåg kommer man långt med. Även om skillnaden mot en Bosch eller Makita är grymt stor.
                        Ska jag vara helt ärlig så läste jag sida 1 & 2. Där började tråden spåra ur så jag hoppade till sida 6. Hur vart det nu damer & herrar, har ni kommit fram till något?
                        Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                        --------------------------------------------------------------------------------
                        Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                        PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

Ordnar du en utbildning, så har du minst en elev.
                          Njo nja...

Det mycket som inte är subjektivt, men ren fakta. Självklart är det saker som oppfattas subjektivt, men ändå finns det mycket basisinformation som väldigt många inte har.

Det finns så enormt mycket att sätta sig inn i och som man borde ha lärat sig, för att överhuvudtaget ha kunnskap att bilda sig en subjektiv uppfattning.

Oerhört många "orkar inte" justera sina anläggningar själv, för att dom inte har kunnande..
                          Det är inte så mycket information man skulle behöva för att få en utgångspunkt för en bra grundjustering, så man har nånting att jobba med och så i sin tur börja tweaka. Tweakning är i min uppfattning det man gör när sakerna sitter och börjar låta riktigt bra..

Det skulle inte vara så svårt att lära bort, åtminstone grundteorier om hur man går tilvägs. Så är självklart ingen "justeringsjobb" lika, det beror på uppsättning, bygget och inte minst bilen..
                          sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Tweakning är som många säger väldigt subjektivt. Som tur är har vi ju i Sverige ett par riktiga superproffstweakare som vad jag vet ställer upp och hjälper dig mot småpengar. Järvemyr och Skogholm som besitter kunskaper utöver det vanliga i konsten att krana en anläggning har hjälpt mer än ett par bilar till höga placeringar både i Sverige och på EM.

För min egen del hade jag varit totalt borta på EM 2010 om inte Tonny på Ljudbyggaren hjälpt mig med Chevan. 15min tweakning räckte till näst bäst ljud i klassen (adv-40). Att jag sen fuckade upp det med att inte ha koll på avsäkringen gjorde att jag tappade 10poäng och då kom jag nästan sist istället. Finns inte en stund utan att jag grämer skiten ur mig över det

Ett stort problem med kurser är att ofta ligger där en produktplacering med i bakgrunden. Väldigt få specialutbildningar handlar om ren kunskap utan att man vill visa upp sina fantastiska redskap man säljer.
                            Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                              Skulle kanske gå att ta exempelvis Hur Hewi gjorde Covers till bagaget i sin Projekttråd inlägg 975 och framåt

Även Antonic och Sandra Som har många bra bilder och även bra youtubeklipp

JensClaudius har även han gjort en guide hur man klär med vinyl

Kanske skulle gå att samla alla guider i en egen tråd
                              Jag har något svagt minne av att sådant här uppsamlande har skådats tidigare... var det garaget eller lavazz lr vad det nu hette?
                              Men det är alla dagar i veckan läge att samla ihop åtminstonne en länksamling i en klistrad tråd... Det är ju försvarbart att moderera dessutom, där det kan förekomma en hel del kvalitetskontroll innan så att säga...! Gillas!

På samma sätt som det finns olika avancerade utbildningar, finns även utbildningar som kräver olika mycket material. I mitt tycke är det schysst med en basnivå oavsett material, och sedan rigga prisutöver detta i balans med vad som krävs i material/lokal/preparationer/tid etc.. Det är ett oigenomtänkt förslag

Ja men verkligen! Jag tillhör själv de som hellre fönstershoppat dyra grejjor än funderat över hur de skall passa ihop/konfigureras - fram tills helt nyligen då jag fått lite tid med laptop & Bitone och börjat fatta hur löjligt begränsad man varit tidigare... Och hoppas "fler skall vakna ur sin sömn"
                              Mer hjälp runt inställningsresan vore helt klart guld!

-Vad jag kunde läsa mig till på sidan som Ljudbyggaren har länkat till, innehåller den kursen mer eller mindre uteslutande verktygshantering och materialhantering. Ingenting fanns beskrivet om konfigurerande för de 3000kr.

Originally posted by xciso View Post
                              Detta är rolig läsning!
                              Skulle gärna vilja se ansiktsurtycket på nån som sågar MDF med fogsvans
                              Att man inte behöver ha särskillt dyra verktyg håller jag med om.
                              Har byggt ett gäng lådor&högtalare&hemmabasar med fogsvans.....

Originally posted by Mats H View Post
                              Ordnar du en utbildning, så har du minst en elev.
                              TVÅ!

Comment

Originally posted by zrken View Post
                                Gandalf och mt4base!

Jag är inte ute på någon krigsstig, men gösses vad ni provocerar! Här bemöter jag och ställer mig oförstående&frågande till vad ni skriver.

Mvh Surk
                                Tat lugnt Surken Läs vad jag menar och Jehova inte in dig på orden

Min tanke är att många och jag menar MÅNGA inte vill jobba för att ens leta efter information utan vill att andra skall servera det till dem.

Om man anser sig inte tillhöra denna grupp förstår jag inte varför man tar åt sig

P.S Surk! Jag gillar ditt comando-bygge utan tillgång till garage eller andra nödvändiga lyxattiraljer
                                Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Working...
                                X