Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskussion om Bilstereo-utbildningar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

Originally posted by Gandalf View Post
    Tweakning är som många säger väldigt subjektivt. Som tur är har vi ju i Sverige ett par riktiga superproffstweakare som vad jag vet ställer upp och hjälper dig mot småpengar. Järvemyr och Skogholm som besitter kunskaper utöver det vanliga i konsten att krana en anläggning har hjälpt mer än ett par bilar till höga placeringar både i Sverige och på EM.

*cut*

Ett stort problem med kurser är att ofta ligger där en produktplacering med i bakgrunden. Väldigt få specialutbildningar handlar om ren kunskap utan att man vill visa upp sina fantastiska redskap man säljer.
    Att det finns superproffstweakare som uträtter underverk med sina kunnskaper på kort tid är ingen tvekan.. Järvemyr och Skogholm m.fl. är mycket duktiga! Det har dom bevisat gång på gång! Men själv inte den bästa tweakaren i varlden kan krama ut hela en anläggnings potential utan att ha bilen i sina händer i långa tider. Det kostar mer än småpengar.. Att många vilar sig på några få människors kunnskap är inte uppbyggande för kvaliteten. Det är så här i Norge oxå..
    Det är här eventuella deltakare på en sådan kurs, skulle ha behov av egna kunnskaper, för att kunna tweaka vidare på en bra grundjustering.
    På det sättet ville kanske fler få ännu bättre ljud i sin bil oh kanske ännu fler pokal hämtas hem från det stora utland. Den största bonusen är kanske att den generella kvalitetsnivån öker kraftigt.

Jag kan alldrig fixa till en annans bil på samma sätt som ja gör med min egen.
    Exempelvis så använder jag tävlingsbilen nästan dagligen och det händer man några småsaker att tweaka. Saker jag inte klarar hitta vid en "hit'n'run" justering. Det är mitt "hemliga recept"...

Ska man utbilda någon på detta temat, måste man använda konkreta exempel. Såehh, om man kallar det för produktplacering eller nåt annat, beror på om man tar för sig några eller alla produkter på marknaden.
    Om nån tar initiativ att fixa till något, i egenskap av butik eller distributör, så vill det kanske vara så att dom visar "sina produkter", men när man lär bort på en produkt, så är det enkelt överförbart till andra liknande produkter på marknaden. Det vill ju gärna vara så att man ger bort något för att få nogot tilbaka. "Produktplacering" kan ju ses på som en delfinaciering av en kurs, för att hålla kostnaderna lägre för deltakaren. ...om man lägger godviljan till.
    Joakim Skovlund
    Autodesign AS
    Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
    Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

Comment

Jag håller med nästan till 100%. Det stora kruxet är att tålamodet verkar bli kortare och kortare. Man vill ha resultat direkt. Väldigt få kan tänka sig att harva i botten under flera år när vissa tycks gå med raketfart upp i toppen.

Min tanke bakom att lyckas är att gå med i ett Team där det finns kompetenta personer som gärna delar med sig av sina erfareheter och som håller nybörjaren i örat.

Jag vet inte hur många gånger jag har läst här på forumet om någon som behöver hjälp med varför det låter konstigt i bilen. Mycket kunniga personer går in och förklarar vad det kan vara för fel men även folk som inte har en susning om vad de snackar om. Resultatet blir att den som har problemet inte får hjälp eller som i vissa fall inte tror på tipsen och gör bort sig på egen hand.
      Detta gör att väldigt mycket kompetens försvunnit från forumet och kvar finns ett gäng glada amatörer som i bästa fall sprider info som de snappat upp någon annanstans.

Problemet är väl till sist och syverne hur vi skall locka in fler tävlande i cirkusen. Kanska även hur vi skall få tillbaka några av de gamla rävarna igen.

Men som sagt mitt recept är TEAM. Som team kan man bjuda in gästföreläsare och gemensamt göra saker.
      Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
        Jag håller med nästan till 100%. Det stora kruxet är att tålamodet verkar bli kortare och kortare. Man vill ha resultat direkt.
        DET är ngt som märks genom hela samhället och inte bara inom bilstereo.......
        Den generation som syns mkt nu (upp till 25 skulle jag säga rent GENERELLT så nu skall alla inte ta åt sig för det finns ALLTID undantag) har blivit skedmatade hela livet, det är inte deras fel utan deras föräldrars fel som har hjälpt dem med ALLT här i livet så de har inte fått jobba för ngt...

Sedan skall vi inte komma o snacka om hur det daltas i skolorna även genom gymnasiet, de som går vidare till högskolan får idag en chock när det börjar ställas KRAV på dem.....

Så jo...det är ngt som genomsyrar hela vårt samhälle.....
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
        X