Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskussion om Bilstereo-utbildningar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

Originally posted by Jonhny View Post
    Jag håller helt med här. Kursen som Ljudbyggaren presenterade på föregående sida tycker jag låter utmärkt. Med lite tur kanske det går att lära sig åka skidor också?

Jag trodde videoutbildningar var för när folk vill göra konstiga snuskiga grejer med tjejen?
    Behövs verkligen videoutbildningar för sådant
    sigpic

Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

Comment

Originally posted by Antonic View Post
      Hoppas nu bara att ni gör slag i saken och fixar detta nu och inte bara massa kallprat och kastar skit på alla andras ideer.
      Varför ens föra det på tal om planerna inte var långt gågna?
      sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Sedärja, här var det livat i pajkastar-luckan!

Som jag uppfattar läget har vi lite olika läger.
        - Det måste ske live och på riktigt. På plats och med kunnigt folk.
        - Videos med basala moment, modell Big-3.

Det är i sammanhanget svårt att föra konstruktiva diskussioner om endera alternativet, då det är VÄLDIGT stor skillnad i nivå.

Jag har svårt att se Kalle som vill montera baslåda rätt, från en 150 pers by i västernorrland skulle få för sig att lägga större delen av bilstereobudgeten på att flyga ner till Danmark och gå en utbildning på plats......
        Jag menar man inte kan vara så kategorisk att totalt dödförklara videos eller annan information som är lätttillgänglig...

Ett exempel;
        En youtube video skulle kunna säga några ord om varför det är viktigt att ha korrekt jordning.
        Och visa exempel på hur en "maskerat dålig" ser ut, en värdelös och en bra klämd jordkabel.
        Motsvarande för placering av jordkontakten. Man förklarar vikten av att lämpligt dimensionerad kabel..
        Man kan visa konsekvenser av kass jord, ex generatorvin, spänningsfall och förklara att (och hur) det kan grilla slutsteg....

Jag har svårt att se människor som är villiga att lägga 3k+transport & logi i danmark inte har den kunskapen.
        Men ser man till vad som frågas efter på forumen (här/garaget/annat) är det inte alltid självklart !!!

Inget enskilt upplägg kommer passa alla!
        Men det går att lyfta kunskapsnivån högst betydligt utan att utbildningar måste ske på plats!

Är det verkligen ens diskussion om detta? på RIKTIGT?

Jag läste reviews Nonne länkat till.
        Om kursen är uppdelad i en del för Privatfolk och en del för företag; är det så att "Advanced Fabrication" är för företagarna och "Fabrication Essentials" är för de vanliga dödliga?

http://mobilesolutions-usa.com/smart...abrication.htm

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post

Det är i sammanhanget svårt att föra konstruktiva diskussioner om endera alternativet, då det är VÄLDIGT stor skillnad i nivå.

Jag har svårt att se Kalle som vill montera baslåda rätt, från en 150 pers by i västernorrland skulle få för sig att lägga större delen av bilstereobudgeten på att flyga ner till Danmark och gå en utbildning på plats......
          Jag menar man inte kan vara så kategorisk att totalt dödförklara videos eller annan information som är lätttillgänglig...

Ett exempel;
          En youtube video skulle kunna säga några ord om varför det är viktigt att ha korrekt jordning.
          Och visa exempel på hur en "maskerat dålig" ser ut, en värdelös och en bra klämd jordkabel.
          Motsvarande för placering av jordkontakten. Man förklarar vikten av att lämpligt dimensionerad kabel..
          Man kan visa konsekvenser av kass jord, ex generatorvin, spänningsfall och förklara att (och hur) det kan grilla slutsteg....

Jag har svårt att se människor som är villiga att lägga 3k+transport & logi i danmark inte har den kunskapen.
          Men ser man till vad som frågas efter på forumen (här/garaget/annat) är det inte alltid självklart !!!

Men det går att lyfta kunskapsnivån högst betydligt utan att utbildningar måste ske på plats!

Om kursen är uppdelad i en del för Privatfolk och en del för företag; är det så att "Advanced Fabrication" är för företagarna och "Fabrication Essentials" är för de vanliga dödliga?

Kunde inte skrivit det bättre själv hehe
          Tråkigt när folk bara ser det lilla som är omkring sig (cirkeln) och inte tänker på att det finns mera alternativ och andra människors kunskapsnivåer.
          Jag är absolut för både video och i utbildning i verkligheten och tror båda kan slå stort,
          Last edited by Antonic; June 30, 2012, 13:20.
          sigpic

Ägare av DekorTeknik
          Gå in och gilla!

Comment

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
            Varför ens föra det på tal om planerna inte var långt gågna?
            Fast nu gäller det inte bara utbildningen i danmark .
            sigpic

Ägare av DekorTeknik
            Gå in och gilla!

Comment

Ett exempel;

Båda behövs. Men youtube-klipp finns redan (i mängder) och det är upp till var och en att titta på dem och sen prova sig fram själv. Då söker man kunskap själv, den blir inte serverad.

Kursen däremot är teori och praktik tillsammans. Det är i princip serverad kunskap om man är mottaglig och lite förberedd. Det går att fråga och ifrågasätta. För att ta ett stort steg i kunskap och hantverk är kursen väldigt effektiv.

Comment

Båda behövs. Men youtube-klipp finns redan (i mängder) och det är upp till var och en att titta på dem och sen prova sig fram själv. Då söker man kunskap själv, den blir inte serverad.

Kursen däremot är teori och praktik tillsammans. Det är i princip serverad kunskap om man är mottaglig och lite förberedd. Det går att fråga och ifrågasätta. För att ta ett stort steg i kunskap och hantverk är kursen väldigt effektiv.
                Kan jag bli serverad med lite youtubeklipp på svenska som går igenom.
                Strömkablar, huvudenheter, högtalarstorlekar, montering och dessutom inriktad
                lite på SQ, tävling och reklam för BSF?

Du kan ta bort SQ, tävling och BSF om det hjälper dig.

Ser du lite olika videos och alla inte är samma vem ska man lita på?
                sigpic

Ägare av DekorTeknik
                Gå in och gilla!

Comment

Kan jag bli serverad med lite youtubeklipp på svenska som går igenom.
                  Strömkablar, huvudenheter, högtalarstorlekar, montering och dessutom inriktad
                  lite på SQ, tävling och reklam för BSF?

Du kan ta bort SQ, tävling och BSF om det hjälper dig.

Ser du lite olika videos och alla inte är samma vem ska man lita på?
                  Jag skrev att med youtube blir man INTE serverad kunskap. Så nej, jag tänker inte servera dig något.

Comment

Jag skrev att med youtube blir man INTE serverad kunskap. Så nej, jag tänker inte servera dig något.
                    Haha ASG

Lätt att hitta något som inte verkar finnas
                    sigpic

Ägare av DekorTeknik
                    Gå in och gilla!

Comment

Haha ASG

Lätt att hitta något som inte verkar finnas
                      Klart inget finns om man inte orkar leta. Att hitta videos på svenska är väl ändå inte nödvändigt?

Gjorde inte Backe både böcker och instruktionsvideos? Jag har iaf läst böckerna, så de finns. Sök och du skall finna. Serverat får du det inte.

Comment

Klart inget finns om man inte orkar leta. Att hitta videos på svenska är väl ändå inte nödvändigt?

Gjorde inte Backe både böcker och instruktionsvideos? Jag har iaf läst böckerna, så de finns. Sök och du skall finna. Serverat får du det inte.
                        Att det är på svenska och någon som man vet gör rätt t.ex BSF tycker jag är
                        en väsentlig del.
                        Ska man lära sig något och alla kanske inte kan följa engelska + facktermer
                        så kommer det blir svårt, helst när regler m.m. kanske inte är samma i USA som i sverige.
                        Man måste tänka på den större massan inte bara sig själv och folk runt omkring sig.

Att det är en skitbra reklamgrej och kan skapa intresse för billjud är ju bra
                        då alla företag och BSF tjänar på det stort.

Med din attityd om servering kan man ju lägga ner halva forumet då folk inte kan fråga om saker och får svaren serverade.
                        Jag tycker det är bättre att försöka hjälpa varandra, även om det är en fråga om bilstereo eller en bok någon letar efter.
                        Last edited by Antonic; June 30, 2012, 14:16.
                        sigpic

Ägare av DekorTeknik
                        Gå in och gilla!

Comment

Ett annat bra sätt att lära sig billjud och bilbygge är att följa "vissa" projekttrådar på forumen här i landet.

Bättre reklam hur man INTE skall eller bör göra finns inte.
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by JALLE View Post
                            Ett annat bra sätt att lära sig billjud och bilbygge är att följa "vissa" projekttrådar på forumen här i landet.

Vilket jävla korkat uttalande!!
                            Sedan vågar du inte ens skriva vilka dom trådarna är!!

Fegt och dålig stil Jalle!!
                            Bättre att hjälpa till och visa hur man ska göra än håna andra!!!

Den nivån du sätter Jalle och den hemliga ljudbyggaren så blir detta mitt sista inlägg om detta.
                            Last edited by Antonic; June 30, 2012, 15:44.
                            sigpic

Ägare av DekorTeknik
                            Gå in och gilla!

Comment

Jag tycker HUVUDMÅLET måste alltid vara att höjja nivån på landets bilstereobyggen - på bred front.
                              Kanske är det läge att lägga en klistrad tråd med utvalda och "serverade" videos av olika nivå & intresse från youtube.... Serverat på Forumets fat - ja!
                              Men om det leder till en förbättrad nivå på byggen... tycker jag inte idealet med att leta reda på kunskap själv (dom har ju trots allt hittat hit...)

Originally posted by JALLE View Post
                              Klart det finns sanning i det här. Det finns olika nivå på byggen. Definitivt. Men i sammanhanget som du beskriver är det inget annat än förödande för communityn med en sådan här urgallrings attityd.
                              Skall projekttrådar börja modereras och stängas ner om folk begår misstag i dom??
                              Fördjävligt

Det är självklart det finns en inlärningskurva - på allt!
                              Men jag begriper inte varför man skall sitta på kunskapen själv och håna andra för att de inte kan - eller lär sig tillräckligt fort (vet man ens vad de skall lära sig??!)
                              Än mindre varför man måste vara negativt inställd till det som kan erbjudas online. Det GÖR skillnad att se videos om hur andra går tillväga.
                              Variationen på kvaliteten och ambitionen på byggen som presenteras gör att man får grepp om sin egen utveckling dessutom!

Vad jag inte kan begripa är hur ambitionen kan vara annat än att på olika sätt försöka hjälpa folk att bygga bättre stereo. Det vill väl alla?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Jag tycker HUVUDMÅLET måste alltid vara att höjja nivån på landets bilstereobyggen - på bred front.
                                Kanske är det läge att lägga en klistrad tråd med utvalda och "serverade" videos av olika nivå & intresse från youtube.... Serverat på Forumets fat - ja!
                                Men om det leder till en förbättrad nivå på byggen... tycker jag inte idealet med att leta reda på kunskap själv (dom har ju trots allt hittat hit...)
                                Utbildningsnämnden har talat!

Detta är en god idé. Det som presenteras som klistrat måste vara av en viss kvalitet (eftersom många kommer se det som den absoluta sanningen - det är ju klistrat), men det går kanske att lösa?

Comment

Working...
                                X