Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by snubblo View Post
    Hej alla =)

    Har problem me generator ljud i biln.
    Alla kablar e nya å störningarna sitter bara i dom 2 högtalarna som sitter i stege tar ja ur signalkablarna så blir de tyst.
    Jord har ja testa me allt möjligt även separat remote kabel mm.

    Va kan de vara?

    Mvh
    Åk till Brl i Borlänge och be dem kolla på problemet
    Annars kan du testa att dra en lös signalkabel mellan cd:n och steget
    Men som Hewi skriver prova att söka

    Comment


    • Honda Accord coupe -99

      Hej
      Har poppat en hel del tidigare men var länge sedan sist
      Har nu köpt en bil som jag gärna skulle poppa till lite
      Spelar mest från ipod/iphone så jag behöver förslag på HU som klarar det
      Har sett Pioneer DEX-P99RS
      Jag vill att HU ska ha delningsfiter och tidskompensering
      Jag vill även ha en HU som kan browsa en vanlig windows/fat32/NTFS katalog-struktur så man hittar låtarna om man kopplar in en USB-disk eller minnes sticka.
      Inte så intresserad av att HU ska indexera låtarna själv som alpine verkar göra i block.

      Sedan hur ska man lägga upp systemet ?
      Bara högtalar i fram dörrarna och i befintliga tweeter hål uppe vid rutan och sedan basen i bak-luckan ?
      Strunta i bakdörrarna ?
      Kan man använda inbyggda steg i dom HU somhar det eller ska man bara köra externa steg ?

      Tar gärna en baslåda som är lös och kan lyftas ur bara.

      Bor i stockholm ifall nån har tips på vem som kan bygga dörrsidorna och lådan samt installera sladdarna, stegen kan gärna skruvas fast på baslådan jag ska inte vinna skönhetspris med den,

      /Nicholas Sävenlid
      Last edited by savenlid; November 21, 2010, 22:21.
      Mitsubishi L300 minibuss
      VW Multivan T5

      Comment


      • Re: Honda Accord coupe -99

        Originally posted by savenlid View Post
        Hej
        Har poppat en hel del tidigare men var länge sedan sist
        Har nu köpt en bil som jag gärna skulle poppa till lite
        Spelar mest från ipod/iphone så jag behöver förslag på HU som klarar det
        Har sett Pioneer DEX-P99RS
        Jag vill att HU ska ha delningsfiter och tidskompensering
        Jag vill även ha en HU som kan browsa en vanlig windows/fat32/NTFS katalog-struktur så man hittar låtarna om man kopplar in en USB-disk eller minnes sticka.
        Inte så intresserad av att HU ska indexera låtarna själv som alpine verkar göra i block.

        Sedan hur ska man lägga upp systemet ?
        Bara högtalar i fram dörrarna och i befintliga tweeter hål uppe vid rutan och sedan basen i bak-luckan ?
        Strunta i bakdörrarna ?
        Kan man använda inbyggda steg i dom HU somhar det eller ska man bara köra externa steg ?

        Tar gärna en baslåda som är lös och kan lyftas ur bara.

        Bor i stockholm ifall nån har tips på vem som kan bygga dörrsidorna och lådan samt installera sladdarna, stegen kan gärna skruvas fast på baslådan jag ska inte vinna skönhetspris med den,

        /Nicholas Sävenlid
        Nämnda enhet är nog ärligt talat inte vad du är ute efter, dels då den saknar inbyggt steg och dels då listpriset är 14K... :/

        Angående bra butiker runt Sthlm så tänker jag spontant på Seastream och PM-Shopen.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • Re: Honda Accord coupe -99

          Originally posted by Lonefox View Post
          Nämnda enhet är nog ärligt talat inte vad du är ute efter, dels då den saknar inbyggt steg och dels då listpriset är 14K... :/

          Angående bra butiker runt Sthlm så tänker jag spontant på Seastream och PM-Shopen.
          jag känner till att den inte har slusteg och kostar 14K

          Detta bekymrar mig inte lika mycket som att den förmodligen inte klarar av att hantera ntfs diskar och att browsa igenom kataloger på helt vanligt windows sätt.
          Om man läser manualen på nätet ser det inte lovande ut.

          Det står att den ska spela apple lossless men sedan när formaten listas så säger dom att dom inte gör det. (inte från minnes sticka iallafall)

          Någon som kunde kasta lite ljus på det där och jämföra med kanske Alpine, Sony etc som kanske funkar bättre.

          Var tar ni erat ljud ifrån ? Ipod / CD eller USB minne ?
          Om det är ipod är det då bara rent analogt eller läser enheten ut filerna från ipod ?


          Jag har inget i dörrarna där bak idag så det problemet föll bort, återstår såldes diskanter uppe vid rutan, framdörrar, hatthyllan (som har högtalare idag) och så skuffen för nån sub eventuellt.

          /Nicholas
          Mitsubishi L300 minibuss
          VW Multivan T5

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Är här någon som skulle vilja rita upp ett kopplings schema till mig och skicka via pm eller något, hur jag ska koppla strömkabel via extra batterier och kondningar.

            Ska ha ett batteri fram på sin vanliga plats, tre extra batterier bak.
            4 st kondningar.
            3 st mono steg.
            1st 4 kanals steg.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Varför ska du ha kondingar? 4st bra batterier räcker väldigt långt.
              Inkoppling av batterierna är + > + > + > +.
              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
              --------------------------------------------------------------------------------
              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by JagKanInget View Post
                Är här någon som skulle vilja rita upp ett kopplings schema till mig och skicka via pm eller något, hur jag ska koppla strömkabel via extra batterier och kondningar.

                Ska ha ett batteri fram på sin vanliga plats, tre extra batterier bak.
                4 st kondningar.
                3 st mono steg.
                1st 4 kanals steg.
                Hur du än kopplar så glöm INTE att ladda upp kondingarna med den medföljande glödlampan INNAN du kopplar på strömmen till dom samt att om du t.ex skall lägga ur ett steg att ladda ur den kondingen som ligger kopplad till det steget! Blir KRAFTIGA ljusbågar med 4st kondingar annars (från en som testat )
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Hur du än kopplar så glöm INTE att ladda upp kondingarna med den medföljande glödlampan INNAN du kopplar på strömmen till dom samt att om du t.ex skall lägga ur ett steg att ladda ur den kondingen som ligger kopplad till det steget! Blir KRAFTIGA ljusbågar med 4st kondingar annars (från en som testat )

                  De med att ladda upp och ur har jag koll på..
                  Låter som du har haft en mindre trevlig upplevelse

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by xciso View Post
                    Varför ska du ha kondingar? 4st bra batterier räcker väldigt långt.
                    Inkoppling av batterierna är + > + > + > +.

                    Finns en del vinnande bilar och koncept som kör så, varför ska jag va sämre

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by JagKanInget View Post
                      De med att ladda upp och ur har jag koll på..
                      Låter som du har haft en mindre trevlig upplevelse
                      Jo det kan man säga inte så jätte farligt när det händer men man hoppar till rätt ordentligt samt att det kanske inte är sådär jätte bra för kondingar mm , blir också schyssta svets loppor på säkringsblock och polskor , problemet är att när man håller på och kopplar och testar grejor osv lätt glömmer bort att göra detta.
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Har läst någonstans att man måste ha samma typ av batteri om man har flera stycken? eller fungerar det bra att ha tex 2 st Optima yellowtop och sen ett vanligt batteri som startbatteri?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Oloof View Post
                          Har läst någonstans att man måste ha samma typ av batteri om man har flera stycken? eller fungerar det bra att ha tex 2 st Optima yellowtop och sen ett vanligt batteri som startbatteri?
                          Det funkar allderles utmärkt och eftersom du dessutom skall ha ett skiljerelä imellan(om jag förstod dig rätt) så finns det ingen risk att de laddar ur varandra även om startbatteriet är i sämre skick.
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Det funkar allderles utmärkt och eftersom du dessutom skall ha ett skiljerelä imellan(om jag förstod dig rätt) så finns det ingen risk att de laddar ur varandra även om startbatteriet är i sämre skick.
                            Dåså, jag vet inte riktigt, men jag antar att jag måste ha ett skiljerelä?

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Oloof View Post
                              Dåså, jag vet inte riktigt, men jag antar att jag måste ha ett skiljerelä?
                              Du måste inte ha ett men om du vill kunna stå och spela mkt med motorn avstängd utan att startbatteriet påverkas så är det bra , dvs du vet att det alltid finns ström till att starta. Har du lite koll på spänningen så funkar det bra utan relä också , även om du har olika batterier sammankopplade.Hur du än gör bör du underhålls ladda då och då.
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Fundering vad dessa siffror betyder i en färdig lådritning.
                                Siffrorna är lånade av Jimmy på Blekingebilradio.
                                Frågesätter inte hans ritningar utan undrar bara vad allt betyder, Qts Vas mm
                                Och skillnanden i dessa exempel rent ljudmässigt om tex Fb1 är 38 eller 40Hz

                                (SLUTEN)
                                Fabrikat: Hertz Vb1: 17 liter
                                Modell: Hertz ES250 10 tum
                                Antal: 1 F-3dB: 50.5 Hz
                                Qts: .54 Fb1: 48 Hz
                                Vas: 54 liter
                                Fs: 27 Hz Qtc: 1.1

                                (SLUTEN)
                                Fabrikat: Hertz Vb1: 23 liter
                                Modell: Hertz ES250 10 tum
                                Antal: 1 F-3dB: 43.5 Hz
                                Qts: .54 Fb1: 40 Hz
                                Vas: 54 liter
                                Fs: 27 Hz Qtc: .99

                                (PORTAD)
                                Fabrikat: Hertz Vb1: 30 liter
                                Modell: Hertz ES250 10 tum
                                Antal: 1 F-3dB: 37.5 Hz
                                Qts: .54 Fb1: 38 Hz
                                Vas: 54 liter
                                Fs: 27 Hz Portdia1: 7 cm
                                Antal: 1
                                Längd: 22 cm

                                Comment

                                Working...
                                X