Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Robsarve View Post
    Det finns flera på marknaden. Den här tycker jag om för den betalar min lön.
    http://www.sepab.se/pdf/batterifranskiljare.pdf

    Valfri Autoexpertenbutik bör kunna ta hem den,
    Aah trevligt! Har du nån ungefärlig prisuppgift på den där? Kan ta via PM om du inte vill skriva här. Verka ju vara en väldigt smidig lösning på mitt problem.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Optima View Post
      När bandpasslådan delas relativt lågt i frekvens så märks det inte speciellt mycket, dock beror det även på vilket frekvensomfång man har designat lådan för.

      Det är däremot svårare att få bandpasslådan lika tajt i ljudet som tex basreflex, vilket kan göra att den inte låter riktigt som man vill till rapp musik. Men rätt byggd bandpasslåda kan spela ganska tajt, det är ingen omöjlighet.
      Intressant, bara jag får hem min nya huvudenhet och framsystem så ska jag se om basen håller måttet

      Förresten jag har en ouppackad cervin vega 12:a liggandes som jag tänkte bygga en låda till här under jul. Någon som har förslag på volym och slutet eller basreflex? sägs ju spela väldigt snärtigt i en sluten runt 30l eller en basreflex på 45l?
      Last edited by Bagarn; December 21, 2010, 22:52.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Horsyhorse View Post
        Inom kort kommer Alpines nya 511 och 701 paras ihop.

        Pierre
        PARADE!

        Fast RUX-panelen är BRA, så är den rena rama stenåldern mot 511's hantering på skärmen. Blixtsnabb!
        Jag tror min mamma grejjar tidskompet t.o.m (fast JAG använder ju bara filterdelen.......)
        511 låter mkt bra. Mer utförligt lyssningstest kommer att göras.

        Pierre
        Seastreams Garage
        Last edited by Horsyhorse; December 22, 2010, 14:22.
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Bagarn View Post
          cervin vega 12:a
          Finns ju flera modellserier.
          Vilken serie?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            En polare var här nyss med sitt ljud. Basen hade slutat spela för ett tag sedan, det visade sig att jorden hade lossnat ifrån kabelskon. Så då tänkte jag att det var lätt fixat. Men sen när vi hade pluggat in jorden igen och satte igång stereon så spelade det inte ändå. Power lampan lysnar, så det får ju ström och går igång. Han har inte vridit på gain etc sen vi kopplade in det. Vad kan det vara egentligen?

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Om jorden lossnar till ett steg så sitter steget inkopplat till 12v och signal kablar
              Risken är då att hela steget hamnar på 12v inkl dess signal ingångar som då riskerar skada HU

              Prova mata steget ifrån iPod el dylikt
              Mitsubishi L300 minibuss
              VW Multivan T5

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by savenlid View Post
                Om jorden lossnar till ett steg så sitter steget inkopplat till 12v och signal kablar
                Risken är då att hela steget hamnar på 12v inkl dess signal ingångar som då riskerar skada HU

                Prova mata steget ifrån iPod el dylikt
                Ajfan, låter inte skojj.
                Får kanske testa mata det med en annan HU eller liknande.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Optima View Post
                  Finns ju flera modellserier.
                  Vilken serie?
                  Oj det är en Cervin vega line 124 Hittade dessa parameter i winisd:


                  Qts 0.33
                  Vas 80.7
                  Fs 26.00
                  Re 3.30
                  Le 0.00
                  Xmax 0.019
                  Qms 4.31
                  Qes 0.36
                  Spl 96
                  Pe 400W
                  Last edited by Bagarn; December 25, 2010, 18:16.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Hur många ark Silent Coat brukar gå åt till en bil i mellanklassen?
                    4 st dörrar, tak, bagageutrymme, instrumentbräda.

                    Räcker 40? Eller är det lika bra att beställa hem 80 på en gång?

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Jag är inne på mitt andra bulkpack. Mitt första räckte till alla dörrarna, bagageluckan och lite i skuffen.
                      Nu körde jag med minst två lager på varje yta, men det beror sig på hur noga man är.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Så minst 80 är att räkna med om man ska vara noggrann?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Jag är inte extrem, men eftersom du ska ha i taket som är en stor yta så kan ju två bulkpack vara att föredra. Sen när man väl ha nere dörrar, skuff och tak, kan man lika gärna göra för mycket än för lite.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Bagarn View Post
                            Oj det är en Cervin vega line 124 Hittade dessa parameter i winisd:


                            Qts 0.33
                            Vas 80.7
                            Fs 26.00
                            Re 3.30
                            Le 0.00
                            Xmax 0.019
                            Qms 4.31
                            Qes 0.36
                            Spl 96
                            Pe 400W
                            Aha, en sån. Har 2 st Vega Line 104 i vardera hemmahögtalare, basar på rätt hyfsat.

                            I manualen till 104 så finns även parametrar till övriga basar i den serien och då står det att 124 har 23 Hz i Fs, fast det kan nog skilja mellan olika årgångar. Det blir dock inte så ruskigt stor skillnad i uträkningarna.

                            50 liter netto med 150 cm2 slotport (30x5 cm i uträkningen) som är 44 cm lång, då bör avstämningen hamna på ca 40 Hz. Sluten låda ser ut att kunna spela en del djupare bas i 30 liter, då kan du nog testa en sån om du känner för det.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Hej!
                              skrev någon stans innan men vet inte var de blev av..
                              i alla fall så har ja en 945a som e ombyggd till pickup (som ser ut som en a-traktor) fundera på att bygga en vägg men tänkte först höra med någon som kan, vad de rekomenderar för att få riktigt tryck så man knapt kan andas ;P och då vad för basar o steg?
                              Gärna så billigt som möjligt behöver inte spela fint, bara där e tryck

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Optima View Post
                                Aha, en sån. Har 2 st Vega Line 104 i vardera hemmahögtalare, basar på rätt hyfsat.

                                I manualen till 104 så finns även parametrar till övriga basar i den serien och då står det att 124 har 23 Hz i Fs, fast det kan nog skilja mellan olika årgångar. Det blir dock inte så ruskigt stor skillnad i uträkningarna.

                                50 liter netto med 150 cm2 slotport (30x5 cm i uträkningen) som är 44 cm lång, då bör avstämningen hamna på ca 40 Hz. Sluten låda ser ut att kunna spela en del djupare bas i 30 liter, då kan du nog testa en sån om du känner för det.
                                Va kul, finns ju en del slaglängd i dessa basar och de flyttar rejält med luft. Hade man bara haft mer förstående grannar så I bilen får man då poppa på bäst man vill.

                                Ska fara och handla 19mm mdf idag så får jag sätta igång med lådbygget. En sluten på 30 liter känns som enklast och förhoppningsvis fullgott resultat. Tusen tack Optima

                                Comment

                                Working...
                                X