Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på bas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips på bas

Har köpt ny bil å ska sätta i lite ljud i den.

Bilen är en Mercedes C 280 -95 sedan.

Finns ingen skidlucka eller liknande, så har därför funderat på att ha någon bandpass eller portad låda med porten upp genom förbandslådan som sitter i hatthyllan.

Men eftersom jag vill kunna använda bagaget också så är jag ute efter någon bas som passar i små portade eller bandpasslådor.

Basen kommer matas med ca 850W rms i 1-4Ohm.

Är inte ute efter att spela sjukt högt utan mer åt finlirs hållet. Men vill kunna dra på ibland

Så ös på med förslag på basar.

Edit:

Lägger till lite info om övrig setup om det har någon betydelse.

Övrig Setup består av:

HU: Eclipse 54225
    Framsystem: Orion HCCA 6.2
    Steg till framsytem: PG Xenon Onyx 100.4
    Steg till sub: PG Xenon Onyx 600.1

HCCA kittet kommer att monteras på orginal plats i nederkant av dörrarna med adapter och så kommer diskanterna att sitta på orginal plats uppe på instrumentbrädan.
    Last edited by Jeeens; November 17, 2009, 23:24.

Re: Tips på bas

Vad skall sitta fram?
    /tycker Erik.

Comment

Kommer att köra med ett Orion HCCA 6.2 monterat i adaptrar på orginalplats i dörren.

Comment

Ingen som har nå roliga förslag
        Är öppen för alla förslag, enda kraven är att dom ska passa i relativt små bandpass eller portade lådor.

Något som jag själv hade tyckt att hade varit en rolig bas är en PG Xenon bas. Kul att ha båda stegen och basen av samma märke och serie
        Så om någon har en Xenon bas liggandes så får dom gärna höra av sig.

Men även andra basar är av intresse spelar ingen större roll om det är 8" 10" eller 12".

La också till lite info i första posten
        Last edited by Jeeens; November 17, 2009, 23:21.

Comment

Xenon12an är lite väl "baktung" för din setup. En B2 AC12 skulle dock passa som handsken.
          /tycker Erik.

Comment

Okejj, tänkte mest på att det varit kul att ha basar å steg ur samma serie.

Kollade lite info om B2 basen och den såg ju vettig ut, men kostade lite mer än vad jag tänkt lägga på en bas. Allt annat är ju köpt beggat till bra priser å hade även tänkt få tag på något billigare än 2000:- iaf. Hellst så billigt som möjligt

Comment

Ingen som har nått annat tipps?

Nonne eller nån annan försäljare som provat och sålt många basar kanske har något tips?

Har kollat på lite olika basar själv och sett att RE basarna verkar trivas i små portade lådor. Har själv ingen erfarenhet av RE basar men av det jag sett och läst så verkar det som om RE är mer spela högt än spela rent.
              Har jag rätt eller fel?

Har också kollat lite på beggade basar allt ifrån DD 1510 till 2512 till DLS SP12i.

Vet inte om någon av dom basarna skulle ha passat mig?
              Har ju inte någon erfarenhet av något av dom märkerna. Men här verkar det ju finnas folk som har provat dom flesta märkerna

Comment

Om jag ska vara ärlig så är min erfarenhet av olika basar i slutna lådor!
                Har labbat en del med portat men ALDRIG i bandpass!
                Ska man lyssna på basar så får man det mest korrekta ljudet när det är slutet.
                Hamnar man fel i portade lådor låter det aprö.....
                Har man butik är det omöjligt att testa basar såde presterar 100% i portat.
                Man får inrikta sig på några stycken och även förlita sig på tex killarna i Teamet.
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Hade köpt Rainbow Hammer om det ska kosta under 2000:- Klipp och spelglädje.
                  Låter klart mycket bättre än de billiga RE basarna. Och klarar att spela högre.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                    Om jag ska vara ärlig så är min erfarenhet av olika basar i slutna lådor!
                    Har labbat en del med portat men ALDRIG i bandpass!
                    Ska man lyssna på basar så får man det mest korrekta ljudet när det är slutet.
                    Hamnar man fel i portade lådor låter det aprö.....
                    Har man butik är det omöjligt att testa basar såde presterar 100% i portat.
                    Man får inrikta sig på några stycken och även förlita sig på tex killarna i Teamet.
                    Okejj, jag har också förstått att det är slutet man ska ha om det är finlir man är ute efter, men tyvärr så går det inte för mig.
                    Ja, självklart så är det svårt för er försäljare att labba fram en bra portad låda till varje bas man säljer.

Originally posted by octan View Post
                    Hade köpt Rainbow Hammer om det ska kosta under 2000:- Klipp och spelglädje.
                    Låter klart mycket bättre än de billiga RE basarna. Och klarar att spela högre.
                    Tack för förslaget, det verkar vara en vettig bas för dom pengarna. Och den verkar funka i hyffsat små portade lådor också.
                    Har inga erfarenheter av Rainbow alls bara att vissa av deras kitt verkar vettiga. Men kanske basarna också håller hög klass?

Comment

En liten fundering..även om du skulle köra portat så bör väl både bas och port spela in i bilen?
                      eller funkar det med bara med portljudet in? känns som är det skulle låta lite konstigt bara..visst blir det väl högre nivå men bra?
                      har bara byggt så en gång och det var i en ford -56 så då vill man ju inte kapa sönder nått direkt.
                      lät väl dugligt men spelade mest djup och inte mkt mer..satt dock 3vägs kit med 8or i botten i hyllan oxå så det gick att lyssna iaf.
                      men om du plockar ur förbandslådan så kan du väl köra sluten låda och ändå få in så det räcker?
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

Comment

Originally posted by JohanH View Post
                        En liten fundering..även om du skulle köra portat så bör väl både bas och port spela in i bilen?
                        eller funkar det med bara med portljudet in? känns som är det skulle låta lite konstigt bara..visst blir det väl högre nivå men bra?
                        har bara byggt så en gång och det var i en ford -56 så då vill man ju inte kapa sönder nått direkt.
                        lät väl dugligt men spelade mest djup och inte mkt mer..satt dock 3vägs kit med 8or i botten i hyllan oxå så det gick att lyssna iaf.
                        men om du plockar ur förbandslådan så kan du väl köra sluten låda och ändå få in så det räcker?

Kan hända att det kan låta konstigt. Har aldrig provat men någon annan kanske har gjort det?

Stegen har nu kommit och de andra grejjerna ska snart plockas ur bilen som dom sitter i nu, så börjar kännas som att det snart är dags att skaffa bas också så allt finns hemma när det är dags att börja montera

Har fått ett erbjudande på nya Orion XTR PRO och undrar om det hade kunnat vara nått för mig? Nån som hört dom?
                        Ska tydligen passa i liknande lådor som HP basarna, dvs runt 40-60L bandpass.
                        Känns som att lådan kommer bli i största laget men har bara bra erfarenheter av Orion prylarna så känns som att det är ett ganska säkert köp

Men är ännu öppen för fler förslag.

Comment

Bas har inhandlats och lådförslag hade behövts. En Orion HCCA 10.4
                          Basen är overkill för mitt steg och kanske inte kommer att funka så bra med den lilla effekt jag har. Men nu är den köpt och jag hade tänkt prova hur det spelar

Har mailat till Nyberg på Multimedia-Import och bett om lådförslag men tänkte höra med er här också. Så jag skulle uppskatta om någon kan räkna på någon vettig låda åt mig. Hade ju som sagt hellst velat ha en bandpass eller portad låda.
                          Men kanske också kan funka med en sluten låda med en skiljevägg mellan baslådans utrymme och övriga bagaget? Eller kommer det bara låta apa?

Parametrarna finns hära (Ganska långt ner): http://www.orioncaraudio.com/Support...ubs%202007.pdf

Comment

Lite kul det här med forum.

Vissa söker info utifrån erfarenhet och får rätt så bra vägledning på vad man borde köpa.

Sen att man väljer att köpa något helt annat som kanske kan låta "apa" för man inte vet själv är ju hmm.

Orion gör bra basar, men i ditt setup, så hade jag nog valld något annat.
                            Kanske något med typ 5 -7 dB högre kännslighet när du "endast" har den effekten som du har nu.

Men det kan ju vara att du är nöjd, vilket är det viktigaste, dock kan det vara att vissa inte är lika intresserade utav att räkna lådor om man redan nu vet att du inte vill lysnna på något som dom har erfarenhet utav.

Comment

Originally posted by Tobbe View Post
                              Lite kul det här med forum.

Vissa söker info utifrån erfarenhet och får rätt så bra vägledning på vad man borde köpa.

Sen att man väljer att köpa något helt annat som kanske kan låta "apa" för man inte vet själv är ju hmm.

Orion gör bra basar, men i ditt setup, så hade jag nog valld något annat.
                              Kanske något med typ 5 -7 dB högre kännslighet när du "endast" har den effekten som du har nu.

Men det kan ju vara att du är nöjd, vilket är det viktigaste, dock kan det vara att vissa inte är lika intresserade utav att räkna lådor om man redan nu vet att du inte vill lysnna på något som dom har erfarenhet utav.

Ja visst vet jag att jag har köpt en bas som är overkill och kanske inte kommer att spela nått alls.

Men hade ju vart kul ifall nån hade svarat på mina frågor nångång så kanske man hade provat nått annat. Enda som varit intressant innan är ju B2 basen. Men sen så fanns ju HCCA basen på samma ort som jag och till superpris enligt mig iaf
                              Visst kan det vara så att det var ett dumt köp men eftersom man bara får ett eller två tipps om okända märken som man aldrig varken sett eller hört så kanske man väljer nått annat?

Men nu är det iaf köpt och får väll se om nån vet om det är nån ide att prova spela den eller inte. Vissa som provat HCCA basar säger att det inte kommer att fungera och att det är stor risk att basen kommer ta skada. Medans andra säger att den borde spela men kanske inte så mycket.
                              Men det hade ju varit kul med mer åsikter. (Men det kanske man inte ska hoppas för mycket på)

Comment

Working...
                              X