Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på bas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Tips på bas

Din orion bas kommer nog att spela, men jämnfört med alternativet så hade det nog varit bättre med tanke på effekten.

Det som är bra här är att du inte har lyssnat på den andra basen och då vet du ju inte om hur mycket bättre (eller dåligare) den hade varit.

Så om du är nöjd med din HCCA så är det vel bra eller hur?

Comment

Originally posted by Tobbe View Post
      Din orion bas kommer nog att spela, men jämnfört med alternativet så hade det nog varit bättre med tanke på effekten.

Det som är bra här är att du inte har lyssnat på den andra basen och då vet du ju inte om hur mycket bättre (eller dåligare) den hade varit.

Så om du är nöjd med din HCCA så är det vel bra eller hur?
      Självklart så kan det vara så. Men för det jag har betalat för HCCA basen så är det inget att bråka om. får väll sälja den eller köpa något annat steg som klarar av att driva basen. (Finns PG Xenon Onyx som 1200.1 modell?)

Comment

Nu kommer mitt svar för sent, men jag hade i ditt läge köpt en 8":are och byggt en låda under handsfacket fram.
        Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
          Nu kommer mitt svar för sent, men jag hade i ditt läge köpt en 8":are och byggt en låda under handsfacket fram.

Visst är det kanske lite sent. Men om det bara blir apa med HCCA basen kanske man skulle överväga det
          Men tror inte att det finns plats om man inte bygger en låda som ligger på golvet och blir som en vägg, om man ska lyckas få ut nå liter dära. Om jag inte har helt fel så sitter kupeluftfiler, kupefläkt där under. Och även fast man offrar handskfacket så tror jag inte man får ut nog met liter för att kunna använda det till nån bas. Men jag har funderat lite på det innan. Verkar ju låta riktigt bra för dom som får till det

Comment

tja du... det var inte det vettigaste basvalet direkt...

Du behöver ju en bandpasslåda, så så här blir det:

BANDPASS MED SLUTEN BAKRE KAMMARE
            Sluten kammare
            Vol 5.67 l
            Portad kammare
            Vol 7.32 l
            Port
            Längd 73.77 cm
            Area 84.95 sq.cm
            Dia 10.40 cm
            # ports 1
            Portfrekvens 64.19 Hz
            Högtalare
            Tillverkare Orion
            Modell HCCA 10.4

-3dB vid: 43.20 Hz och 92.74 Hz

Till volymerna skall läggas allt som du sätter i lådan. 4,35 liter för basen i den låda du sätter den och 0,85 liter för varje decimeter av röret som sitter inuti lådan.

Lycka till med snickrandet.
            Last edited by Robsarve; December 17, 2009, 21:59.
            /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post

BANDPASS BOX TYPE 1
              Rear box
              Vol 5.67 l
              Front box
              Vol 7.32 l
              Port
              Length 73.77 cm
              Area 84.95 sq.cm
              Dia 10.40 cm
              # ports 1
              Res freq. 64.19 Hz
              Driver
              Manufacturer Orion
              Model HCCA 10.4
              Additional details:
              -3dB points: 43.20 Hz , 92.74 Hz

Till volymerna skall läggas allt som du sätter i lådan. 4,35 liter för basen i den låda du sätter den och 0,85 liter för varje decimeter av röret som sitter inuti lådan.

Ja, det verkar ju som om jag gjort mitt livs absolut sämsta äffar. Men nu är den ju gjord. Om det inte funkar får man väll försöka sälja den eller bara låta den stå på hyllan och se tuff ut.

Men tack för att du tog tid att räkna på nån låda. Verkar som om det blev två väldigt olika förslag. Ett med små volymer medans en bandpasslåda enligt den andra ska bli enormt stor med enorm port
              Men får se om det blir nått alls av det hära verkar ju inte som att det är värt att testa ens.

Comment

Absolut värt att testa, den verkar kunna lira förvånanvärt skapligt med tanke på vad det är.

Men det blir ett litet helvete att bygga. Om du sätter basen med korgen i den främre lådan med "periskopport" så blir den ju 11,7 liter
                Gör du då den 25 x 25 cm (10x10") så blir den 19 cm djup. Basen är drygt 21 cm djup.
                Kör du dubbla 22 mm skivor som baffel så bör det bli tillräckligt bakom basen för att lufta talspolen.
                Porten ut i sidan.
                Last edited by Robsarve; December 17, 2009, 22:16.
                /tycker Erik.

Comment

Absolut värt att testa, den verkar kunna lira förvånanvärt skapligt med tanke på vad det är.

Men det blir ett litet helvete att bygga. Om du sätter basen med korgen i den främre lådan med "periskopport" så blir den ju 11,7 liter
                  Gör du då den 25 x 25 cm (10x10") så blir den 19 cm djup. Har en känsla av att magneten går i då...

Ja, det blir nog inte enkelt att få till det hära. Men Nyberg här på forumet (från Multimedia Import) pratade om att bandpass lådorna skulle bli stora och behöva enorm port då dom flyttar mycket luft.
                  Men får se lite hur det blir. Kanske ska prova bygga ihop en sluten låda efter Orions egna förslag och prova om basen rör sig alls eller om det inte är någon mening att köra med bara 850Wrms.
                  Det verkar ju inte som att det kommer att hända nått alls med så lite effekt och att det bästa är att sälja basen och köpa nått av dom alla två förslagen jag fått här i tråden.

Comment

BANDPASS MED SLUTEN BAKRE KAMMARE
                    Sluten kammare
                    Vol 5.67 l
                    Portad kammare
                    Vol 7.32 l
                    Port
                    Längd 73.77 cm
                    Area 84.95 sq.cm
                    Dia 10.40 cm
                    # ports 1
                    Portfrekvens 64.19 Hz
                    Högtalare
                    Tillverkare Orion
                    Modell HCCA 10.4

-3dB vid: 43.20 Hz och 92.74 Hz

Ursäkta mig, men hur tänkte du nu då? 5,7 liter på slutna sidan och 7,3 på den portade? Portfrekvens 63Hz? Kommer detta att överhuvudtaget att bli nåt som ens liknar "subbas"?
                    Ledsen men jag fattar nada (som vanligt ).

Hade jag byggt en bandpass så hade den slutna lådan varit ca 12-13 liter och den portade ca 25-30 liter. Portlängd = prova sig fram. Fritt från huvudet då alltså, inget program använt.
                    sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                      Ursäkta mig, men hur tänkte du nu då? 5,7 liter på slutna sidan och 7,3 på den portade? Portfrekvens 63Hz? Kommer detta att överhuvudtaget att bli nåt som ens liknar "subbas"?

Hade jag byggt en bandpass så hade den slutna lådan varit ca 12-13 liter och den portade ca 25-30 liter. Portlängd = prova sig fram. Fritt från huvudet då alltså, inget program använt.
                      en låda med rakt frekvenssvar? runt 64hz med -3db runt 43 o 92 hz om ja förstod eriks svar rätt.
                      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Nä jag bara gissade och tog lite värden som såg bra ut...

Portens frekvens är 63 Hz, i en bandpass är det just porten som spelar. tillsammans med de volymer som jag angett så får man en bra frekvensgång mellan ca 40 och 90 Hz med en avrullning på ca 12 dB/oktav åt båda hållen.
                        Den absolut djupaste basen, under 30 Hz blir lite lidande, men det är rätt få musikstycken som spelar där.

Det är en bas med tung kon och hög induktans vi pratar om så den lär aldrig bli något attackmonster, men de små volymerna gör att den får god hjälp av den inneslutna luften.

Det går naturligtvis att bygga större bandpasslådor om man vill offra tryck, attacksnabbhet eller frekvensgång.

Som alltid bör man vara beredd på att den enskilda basens parametrar kan skilja en hel del jämfört med de angivna eftersom tillverkningsprocesserna varierar och därför vara beredd att kompensera genom att justera portlängden något, men i sin helhet så bör det bli en ganska bra låda.
                        /tycker Erik.

Comment

Nä jag bara gissade och tog lite värden som såg bra ut...

Portens frekvens är 63 Hz, i en bandpass är det just porten som spelar. tillsammans med de volymer som jag angett så får man en bra frekvensgång mellan ca 40 och 90 Hz med en avrullning på ca 12 dB/oktav åt båda hållen.
                          Den absolut djupaste basen, under 30 Hz blir lite lidande, men det är rätt få musikstycken som spelar där.

Det är en bas med tung kon och hög induktans vi pratar om så den lär aldrig bli något attackmonster, men de små volymerna gör att den får god hjälp av den inneslutna luften.

Det går naturligtvis att bygga större bandpasslådor om man vill offra tryck, attacksnabbhet eller frekvensgång.

Som alltid bör man vara beredd på att den enskilda basens parametrar kan skilja en hel del jämfört med de angivna eftersom tillverkningsprocesserna varierar och därför vara beredd att kompensera genom att justera portlängden något, men i sin helhet så bör det bli en ganska bra låda.
                          Du vet att jag inte underskattar din kompetens, men för mig låter det lite tokigt med så små volymer. Även om det bara är porten som spelar får man en hel del ljud/oljud som påverkas av lådans volym. Önskar jag kunde bygga lådan själv och prova. Jag säger inte att du har fel, men är mycket skeptisk.
                          sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Asch var det du som fick den basen! jag som funderade på att bygga hemma sub om ja fick den.. Hör av dig om den är till salu
                            Allt jag har att tillföra är att räkna inte ut dagens 6,5-8" basar då dom presterar riktigt trevligt enligt mig

Comment

Du vet att jag inte underskattar din kompetens, men för mig låter det lite tokigt med så små volymer. Även om det bara är porten som spelar får man en hel del ljud/oljud som påverkas av lådans volym. Önskar jag kunde bygga lådan själv och prova. Jag säger inte att du har fel, men är mycket skeptisk.
                              Ja, tokigt känns det, är oxå nyfiken på resultatet. Normalt räknar det programmet riktigt bra på bandpasslådor.
                              /tycker Erik.

Comment

Basen har ju ca 24 cm i monteringsdiameter, det yttre måttet på hela elementet står dock inte. Själva ramen är ganska kraftig på HCCA-serien så att lådan kanske måste vara minst 26-27 cm invändigt, men jeeens kan ju skriva basens mått om han vill.

Jag får i princip samma F3 med dina kammarvolymer och avstämning, men jag har även kikat på aningen större kammare. 8 liter i slutna och 9 liter i portade (nettovolymer), sedan dämpmatta om det får plats. 4" rör som är 57 cm långt, sedan får det kapas för att kompensera trattarna.

Man kan konstatera att basen inte direkt är tänkt att sitta i bandpasslådor.

Comment

Working...
                                X