Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

    Originally posted by Leo86 View Post
    jag vet att 320 liter minus bas och ett 15" rör på 30cm lirar jävligt högt. iaf 147.4 i en saab 9000 med 10 volt dvs fick vi ut kanske 1000rms.

    eller hur var det softis? =P
    ja de lät ju som ett vettigt förslag
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

    Comment


    • #17
      Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

      Hade Leos Autostudio och 10v i batteriet, men 147+ vart det iaf
      Hopp, ska man göra nu då?

      Comment


      • #18
        Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

        Originally posted by perkan View Post
        ja de lät ju som ett vettigt förslag
        funka kalas gjorde det iaf. körde med dannes 180 liters (?) låda i min 745a o det spela 147+ med ca 3000rms. så det andra förslaget är mitt o kan med gott samvete rekomendera det =)

        Comment


        • #19
          Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

          Originally posted by Leo86 View Post
          funka kalas gjorde det iaf. körde med dannes 180 liters (?) låda i min 745a o det spela 147+ med ca 3000rms. så det andra förslaget är mitt o kan med gott samvete rekomendera det =)
          173 minus port och bas så runt 150 som det står lite längre upp
          Hopp, ska man göra nu då?

          Comment


          • #20
            Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

            Originally posted by Frippe_L View Post
            Testa gör en likadan botten som du har , ställ den på lut och häll massa vatten rakt igenom och se var vattnet bromsas upp.....
            Allt vatten kommer dock ut till slut, samma princip med dina stag där jämfört me rundstavar.
            Ja, Jag är med på att galen stagning kan vara kritisk i närheten av porten. Men det är ju inte all luft som byts ut i lådan varje gång. Utan maximalt vad basen kan flytta: Xmech x Sd.

            Sd: 0,1426m^2
            Xmax: 24mm, men tilltaget säg då 80mm som på SPLDynamics 460D1?

            Det ger då i liter 14,26dm*0.8dm= 11L.
            Att förflytta 11L in och ut från en port som har en area på 600cm^2: 6dm^2;

            11/6= borde ge att luften inte rör sig mer än 1.8dm fram och tillbaka. Således bör stagningen vara djäkla kritisk i närheten av element och port. Visst, luften hänger ihop och komprimeras/expanderar i takt med att elementet rör sig (ehh.. ljud), men jag tänker att det inte är några fantasitömmningar på lådan av luften.. 11L på styva 200L? 5% av luften byts ut per maximal konrörelse....

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #21
              Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

              Jag tror ditt problem är din låda kanske inte hur stagningen är gjord utan hur hela lådan är byggd. Den är för klen!
              När jag körde med en solox 18" så tror jag att min 170liters låda vägde 70-80kg utan bas då.

              Prova att bygg en stabilare låda är rätt säker på att den svänger med.

              Comment


              • #22
                Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                Originally posted by jimmy s View Post
                Jag tror ditt problem är din låda kanske inte hur stagningen är gjord utan hur hela lådan är byggd. Den är för klen!
                När jag körde med en solox 18" så tror jag att min 170liters låda vägde 70-80kg utan bas då.

                Prova att bygg en stabilare låda är rätt säker på att den svänger med.
                stagningen från helvettet, 22mm spån, foglim, 5cm skruv och dubbel baffel. Lådan är inte _så_ kass att det gör basen värdelös.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #23
                  Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                  Originally posted by zrken View Post
                  stagningen från helvettet, 22mm spån, foglim, 5cm skruv och dubbel baffel. Lådan är inte _så_ kass att det gör basen värdelös.
                  Har sett bilderna på lådan och tycker det ser klent ut men visst säkert andra problem också för det SKA spela hårt om det funkar som det ska.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                    Alltså det spelar ju hårt. Det låter som om man ska riva en bensinmack. Men det är fortfarande inte samma tryck i bilen som det var förut. Dvs, mindre bil.

                    Om någon vecka eller två får jag in en fet 270XP generator. Då satan blir det iaf ström i överflöd.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                      Min låda var byggd i 44mm spån och vägde 90 kg tom, 80x6mm skruv
                      Hopp, ska man göra nu då?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                        Det låter bra Softis. Min plan var 44mm, men i slutändan och vid införskaffandet av material föll det sig så här. 18" kräver dubbelt

                        Var ute och pumpade en sväng i gårkväll, och det verkade ha tagit sig när jag rattade lite på bas-controllern. Den var inte ikopplad tidigare, men inkoppling -> max -> min -> mer ös. Märkligt.

                        Återkommer om jag får fatt på en till SoloX, eller med rapporter av färsk generator..

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                          Möjligt jag inte har koll på vad den senaste solox lådan vägde men den var byggd med laminerade dubbla 22mm hdf förutom baffel som var trippla bara pga av att den svängde med. så klar stagad som sa**n. solox kräver stabila lådor...

                          Men lite jobb så får du till det!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                            Ja det kan bli bättre förstår jag :]

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment

                            Working...
                            X