Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

    Hej!

    Jag står inför ett vägval. Äger en SoloX18" 2x2 nu, men är inte helt nöjd. Det var AVSEVÄRT mkt mer drag i min T115D2 rockford i Focus combi, än det är på SoloX i min SUV. Samma steg, och batterier, jämförbar spänning utan vansinnesdropp (stannar på 13.5v typ) på standardvolym.. (rockford t20001bd, 2st = +4kwrms). Jag vill prova mer konarea.

    Lådan; 190L, 33hz, dubbel baffel, stagad och 22mm spån.

    Mittvägval står till att försöka kränga en till SoloX18", eller haka på Bjonssons 2st SPL dynamics 460D1...

    Frågan till basnarkomanerna; givet dryga 4kw effekt och 2 bas, hade ni gått på 460D1 eller SoloX? Varför?

    Mvh Surk

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

    Testa bygg en ny låda istället, innan du slösar bort pengar du kanske inte behöver slänga ut.

    Till min Solo X 18 hade jag en 173 liters låda med en 388cm2 port avstämd till 36 hz och den spelade riktigt duktigt med 4kw+.

    Ska du ha 2 basar på 4kw så är nog SPL mer lättdriva.
    Men å andra sidan så har X 18 större konarea.

    Mitt val hade fallit på X 18 för att jag gillar hur dom spelar och tycker dom är jävligt fräna.
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #3
      Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

      ja håller med softis. ja va galet nöjd med mina solo x basar. du måste ha total misslyckats med lådan eller något. för solo x basarna kan spela jävligt högt. de va ju ja som hade dom spl basarna bjonsson säljer och dom lirar också bra. men solo x alla gånger före dom.
      Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

      Comment


      • #4
        Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

        SPL basarna sålda! =)
        Så kör på solo skit basen...

        Comment


        • #5
          Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

          Bjonsson; grattis [FAN OXÅ >.<]

          Lådan spelar 146,3db i min escalade med samma gains/batterier/kablage jag fick ut 143,2 på min rockford. Att den inte mäter högre beror troligen delvis på att jag har ungefär 40cm från port/låda till bagagelucka. Det är inte byggt för tävling, utan för att jag ska ha någon form av djävla bagageutrymme alls för första gången på ett par år.

          Det jag har svårare att acceptera är att Det är en avsevärt "tanigare" basupplevelse i kärran nu än det var tidigare. (143 i focus combi vs 146 i suv)

          I teorin stämmer detta rätt bra, då det är ungefär dubbelt så mkt konarea på SoloX18 som på en 15". På samma effekt bör det ökas ungefär 3db. Vid högre pådrag uppstår ern viss doft.....


          Softis: Det som skiljer våra lådor i frekvensgång är inte så mkt, mer än att jag får ut f-3db punkten vid 27 och inte 29hz. Att jag har 555cm^2 port. Och att det troligen är mer än dubbelt så mkt cupé att fylla för mig i min nya kärra >.<

          edit: Ska väl sägas jag har 190L ex port & element till låda.
          Last edited by zrken; July 22, 2011, 11:25.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

            ja körde 250 liter till en solo x och 4st 6" portar till de. kommer dock inte ihåg va långa rören va. men med den lådan spelandes bakåt i våran volvo 245 så spela vi 149 db. då hade vi ett gas comp steg. sen spela vi 146db med samma låda med ett sinus live 3000. så de ska gå och spela högt och bra med solo x basen.

            sista svängen i volvo 245an så körde vi basarna frammåt 2st alltså och drev de på ett DD Z2 och högsta db vi fick då va 151. men man ska inte glömma att en solo x kräver mycke effekt för att börja låta bra. annars låter den gärna bumligt och väldigt tråkigt till allt utom hiphop osv. med Z2 stegt så fick ja till o med hårdrock att lira gött snabbt o tight. så de är bara o labba vidare för effekt borde du ha så de räcker. frågan är bara hur mycke ström du har?? vi hade 4st nsb 170ah på ett Z2 och 2st 100amp generatorer. o de funka kanon steget blev ljumet på sin höjd även om vi spela lääääääääänge
            Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

            Comment


            • #7
              Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

              Jag spelar mest hiphop och reggae.. Allt som oftast är det lugnt med stort och söligt. Den är dock avsedjävlavärt slöare än t115d2 basen..

              Men Perkan, då är det ju troligtvis inte helt tokigt på 146db heller. Tror fortfarande jag behöver flytta mer luft :]

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                nja fast ja tyckte de lira för jävla hårt o de kändes ohyggligt mycke i kroppen när man spela i 245an o ja misstänker att de är de du är ute efter att de ska kännas när du spelar.
                Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                Comment


                • #9
                  Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                  Min låda var 173 liter minus port och bas, landa på runt 150 liter. Den var inte stor, men redigt rapp.
                  Var rappare än X12an jag hade iaf
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                    Kollade din projekttråd nu.
                    Det skulle säkert hjälpa basen massor om du tog bort att "stag" du har i lådan.
                    Kör 3 grova rundstavar istället så det blir lite flöde i lådan
                    Hopp, ska man göra nu då?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                      Originally posted by Softis View Post
                      Kollade din projekttråd nu.
                      Det skulle säkert hjälpa basen massor om du tog bort att "stag" du har i lådan.
                      Kör 3 grova rundstavar istället så det blir lite flöde i lådan
                      Mmmm samma som jag skrev som inlägg i den tråden.
                      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                      www.garaget.org/Frippe_L

                      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                        Originally posted by perkan View Post
                        nja fast ja tyckte de lira för jävla hårt o de kändes ohyggligt mycke i kroppen när man spela i 245an o ja misstänker att de är de du är ute efter att de ska kännas när du spelar.
                        Ja det betyvivlar jag itne en sekund. Det var en satans massage i focusen...
                        Men här är det inte det alls på samma sätt. Troligen pga minst dubbla kabinvolymen. Och sämre koppling till kabinen pga det är typ 40-45cm till bakluckan..


                        Originally posted by Softis View Post
                        Kollade din projekttråd nu.
                        Det skulle säkert hjälpa basen massor om du tog bort att "stag" du har i lådan.
                        Kör 3 grova rundstavar istället så det blir lite flöde i lådan
                        Originally posted by Frippe_L View Post
                        Mmmm samma som jag skrev som inlägg i den tråden.
                        Jag är fortfarande djävligt skeptisk till att ngra små trekantiga skivor på typ 15cm i sida, skulle göra skillnad på mer än någon decimal på termlabbet, och ännu mer tveksam till att det skulle få tillbaka "focus trycket" i bilen.
                        Men, i den här hokuspokusbranchen är erfarenhet king och jag ska ta till mig...

                        Mvh Surk

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                          Originally posted by zrken View Post

                          Jag är fortfarande djävligt skeptisk till att ngra små trekantiga skivor på typ 15cm i sida, skulle göra skillnad på mer än någon decimal på termlabbet, och ännu mer tveksam till att det skulle få tillbaka "focus trycket" i bilen.
                          Men, i den här hokuspokusbranchen är erfarenhet king och jag ska ta till mig...

                          Mvh Surk
                          Testa gör en likadan botten som du har , ställ den på lut och häll massa vatten rakt igenom och se var vattnet bromsas upp.....
                          Allt vatten kommer dock ut till slut, samma princip med dina stag där jämfört me rundstavar.
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                            SPL Dynamics SPL basar tar väldigt lång tid tyvärr att spela in innan de låter bra. De ska vara "mjuka" när man trycker på de. Det tar nog 100 timmar inna de lossna redigt när man bara spelar musik.

                            Man ökar ca 1.5dB mot ny och inspelad bas i dB.

                            MVH//Björn

                            www.dbakuten.se

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bashjälp. SoloX vs SPL Dynamics 460D1?

                              jag vet att 320 liter minus bas och ett 15" rör på 30cm lirar jävligt högt. iaf 147.4 i en saab 9000 med 10 volt dvs fick vi ut kanske 1000rms.

                              eller hur var det softis? =P

                              Comment

                              Working...
                              X