Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderingar runt Sub, feedback önskas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Funderingar runt Sub, feedback önskas

I min gamla Peugeot hade jag en sub som såg ut på detta sätt:

Lådan var byggd i 24mm spånskiva (möjligen 22mm minns inte riktigt. Standardtjocklek i denna klassen). Lådan var reglad på insidan med 50mm reglar runt alla kanter, och stadgad mellan elementen till baksidan med en 2x4" planka.
    Båda volymerna var i stort sett lika (efter att jag räknat bort reglar, intern-stagning och element+magneter), något större än "ideal-volymen" för elementen som monterades. Öppen endast framåt mot ryggstödet. Elementen var två stycken JBL GTO4 10". Volym två var sluten.

Lådan var fastdragen med kraftiga spännband och hade gummi-lister för att lådan skulle sitta "luft-tätt" mot ryggstödet.
    Tanken bakom denna lösning var att trycket från baselementen skulle trycka sig igenom ryggstödet, och eftersom volymen i båda kamrarna var lika skulle resonansen i volymen hjälpa ryggstödet att verka som ett slavbas-membran.

Lådan drevs med ett Kenwood Klass-D 1800W slutsteg (KAC-9152D) som kunde leverera 900W i 2 ohm (JBL-basarna parallellkopplade)

Ni som är SQ-experter, vad anser ni om mitt resonemang bakom denna lösning? Själv tycker jag att det var ett fantastiskt tryck i basen utan att spela bumligt eller orent.
    Jag hade ingen märkvärdig huvudenhet, (Kenwood KDC-PSW9527) och inga extra EQs och sådant. Subben delades vid 100Hz.
    Jag ser potential till förbättring med min nya setup (Alpine 117Ri + PXA-H700)

Var drar man gränsen mellan SQ och medioker utrustning?
    Sparkomatic är tydligen medioker. Jag läser att flertalet fnyser åt MDS, men jag har ingen erfarenhet av dem. Hur är det med DLS? Jag hade Sony eXplode i framdörrarna och Infinity Reference 6x9 i hatthyllan, som drevs med ett JBL GTO 4x100W (inköpt på BRL).
    Vad anses om JBL i bilkretsar?

Nu sitter det Dynaudio-högtalare original i Volvon, så dessa lär nog inte behöva uppdateras ännu på ett tag. Nästa projekt är installationen av PXA-H700 och lite senare nya slutsteg och sub.

Vad tror ni? Kommentarer, tips, och konstruktiv kritik välkommet!

.
    Last edited by Dr. Mabuse; September 23, 2011, 23:19.
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Re: Funderingar runt Sub, feedback önskas

ser att Du bor i Örebro län, varför inte besöka BRL i Örebro o kolla/lyssna på vad de har att erbjuda. Både produktmässigt men även kunskapsmässigt...

Sen om det kan låta bra med en sådan baslåda är ju lite svårt o veta på ett forum lixom, men en bra "värdemätare" är ju att ställa upp i en sq tävling.
    Där kommer den att jämföras med andra baslådor, allt utfört av domare som gått utbildningar för att just kunna skilja bra från bättre, samt så kommer du att få tips på hur du kan förbättra din anläggning.

Kan faktiskt inte komma på en bättre "värdemätare" än att tävla vad det gäller sq...

Mvh
    Rutger
    Du lär så länge du lever, heter det.
    Jag tror att motsatsen är lika sann.
    Bengt Feldreich

Comment

Originally posted by rutger j View Post

Sen om det kan låta bra med en sådan baslåda är ju lite svårt o veta på ett forum lixom, men en bra "värdemätare" är ju att ställa upp i en sq tävling.
      Det blir ju lite svårt när bilen med ljudpaketet är sålt och bor på annan ort...

Där kommer den att jämföras med andra baslådor, allt utfört av domare som gått utbildningar för att just kunna skilja bra från bättre, samt så kommer du att få tips på hur du kan förbättra din anläggning.
      På grund av att jag inte längre har tillgång till anläggningen, hoppades jag på att erfarna byggare (och domare) skulle känna igen designen, och design-premisserna, och genom sin erfarenhet med liknande konstruktioner borde kunna dela med sig.

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Comment

Baksätet fungerade inte som en slavbas, utan som dämpning. Och var du nöjd så var ju löpningen uppenbarligen bra nog.
        Vad det gäller olika märken så finns det mycket som är fullt användbart oavsett vad som står på lådan, modellen är viktigare än märket, men viktigast är att man förstår hur det skall installeras för att funka fullt ut.
        Inte minst när man har skaffat sig en kraftfull dsp så finns det mycket man kan jobba fram.
        /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
          Baksätet fungerade inte som en slavbas, utan som dämpning. Och var du nöjd så var ju löpningen uppenbarligen bra nog.
          Så du tycker att den extra volymen mellan högtalarelementen och ryggstödet bara är onödigt? Det kan vara bra att veta inför nästa bygge.

Comment

Hur mycket SQ kan man få om man lägger upp 1000-1200kr /element? 10tum till att börja med. Lådan borde kunna vara sluten på ca 30l per element. Jag siktar på två 10" i en låda på 50-60liter som ska spela tätt mot ryggstödet enligt bilden i första inlägget eftersom jag varit nöjd med tidigare lådor av samma konstruktion.
            Jag tänkte driva dem med min Kenwood KAC-9152d. Den drev mina JBL-10:or utan problem (men de är borta nu, följde med bilen som såldes). Slutsteget ska kunna driva ner till 1ohm, men jag vill helst hålla mig mellan 2-8 ohm. Senaste lasten var två 4ohm parallellt.

Tips på högtalarement välkommet.
            (även tips på dyrare upp till 2k/element, om det finns en bra motivering varför jag skulle välja den)

Comment

Originally posted by Dr. Mabuse View Post
              Så du tycker att den extra volymen mellan högtalarelementen och ryggstödet bara är onödigt? Det kan vara bra att veta inför nästa bygge.
              5 cm framför elementen räcker bra. Då kan du dessutom få en viss laddningseffekt av ryggstödet som ger djupbasförstärkning.

Angående element, vad har du tänkt dig använda fram? Är det fortfarande Volvos DynAudio så lär du ju behöva lägga delningarna rätt långt upp i frekvens för att kunna spela högt och rent. Då är det ju viktigt med hur subben spelar midbas.
              /tycker Erik.

Comment

Rent spontant om man ser just till priset (tar nu inget annat i hänsyn) så ligger DLS RW10 alternativt uppföljaren RW10i bra till.
                BRL tex. har RW10 kvar och just nu ligger de på 845kr/st.
                Nackdelen jag ser är att de har singelspole på 2 ohm. Visst, kör du två kan man seriekoppla dem.
                Dessa vill ha 18l styck i sluten låda. Gör inte saken sämre heller tycker jag.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                  Angående element, vad har du tänkt dig använda fram? Är det fortfarande Volvos DynAudio så lär du ju behöva lägga delningarna rätt långt upp i frekvens för att kunna spela högt och rent. Då är det ju viktigt med hur subben spelar midbas.
                  Det kommer att bli Volvos DynAudio tillsvidare.
                  De rekommendationer jag fått är att HU, slutsteg till alla kanaler och införskaffandet av en SUB är det som borde prioriteras innan man slänger ut DynAudio-högtalarna.
                  I mina tidigare anläggningar har jag alltid låtit subben spela upp till ca 100Hz, och varit nöjd med det.

Men det innebär ju inte att man inte kan komma med förslag till lämpliga ersättare till DynAudio-elementen. Som sagt, alla bra förslag är välkomna, så länge de ackompanjeras med bra förklaringar till varför de är just bra.

Jag vill lära mig mer om bilstereo i alla dess former.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                    BRL tex. har RW10 kvar och just nu ligger de på 845kr/st.
                    Nackdelen jag ser är att de har singelspole på 2 ohm. Visst, kör du två kan man seriekoppla dem.
                    Dessa vill ha 18l styck i sluten låda. Gör inte saken sämre heller tycker jag.
                    Låter som ett bra förslag. Storleken på lådan hamnar runt det jag tänkt mig, och två seriekopplade element blir 4 ohm mot slutsteget, och elementets effekttålighet kommer då också att matcha slutsteget.

Hur ligger DLS RW10 till SQ-mässigt jämfört med JBL GTO4 10" ??

Comment

Låter som ett bra förslag. Storleken på lådan hamnar runt det jag tänkt mig, och två seriekopplade element blir 4 ohm mot slutsteget, och elementets effekttålighet kommer då också att matcha slutsteget.

Hur ligger DLS RW10 till SQ-mässigt jämfört med JBL GTO4 10" ??
                      Nu är det ngt missvisande men RW10 fanns med i ett antal bilar på EM förrförra året.....hur många JBL GTO var där tro?

Nej men seriöst så kan jag INTE uttala mig om skillnaden i karaktär mellan dessa basar då jag inte har lyssnat på GTOn...

Comment

Rent spontant om man ser just till priset (tar nu inget annat i hänsyn) så ligger DLS RW10 alternativt uppföljaren RW10i bra till.
                        jag.
                        Det blev två stycken RW10i.

Jag måste säga att när man väl lyft ur subbarna ur lådan så är magneten betydligt biffigare är vad de ser ut att vara när man först tittar på BRLs websidor.
                        Det är inte förrän när man zoomar in på bilden med magneten uppåt man ser hur det ska se ut.
                        Bilderna verkar tagna med ganska kort objektiv.

Slutsats: Jag får mycket positiva vibbar av att hålla i dessa element.

Comment

Det blev två stycken RW10i.

Jag måste säga att när man väl lyft ur subbarna ur lådan så är magneten betydligt biffigare är vad de ser ut att vara när man först tittar på BRLs websidor.
                          Det är inte förrän när man zoomar in på bilden med magneten uppåt man ser hur det ska se ut.
                          Bilderna verkar tagna med ganska kort objektiv.

Slutsats: Jag får mycket positiva vibbar av att hålla i dessa element.
                          Nu kommer jag göra dig lite besviken............det man ser mest av är en kåpa.....som man dessutom kan skruva loss....
                          Då är de inte lika imponerande längre

Comment

Nu kommer jag göra dig lite besviken............det man ser mest av är en kåpa.....som man dessutom kan skruva loss....
                            Då är de inte lika imponerande längre
                            Är det inte så att det tom rekomenderades att man tar bort denna?
                            Har för mig att det var så på RW10 iallefall men minns inte riktigt varför........
                            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                              Är det inte så att det tom rekomenderades att man tar bort denna?
                              Har för mig att det var så på RW10 iallefall men minns inte riktigt varför........
                              Hittar du anledningen någonstans, dela gärna med dig länken... Jag vill veta mer! Om rekommendationen finns, så borde det vara viktigare än att snika till sig lite mindre bortfall i volymen på lådan genom att plocka bort skräp som bara tar lite plats.

Frugans kommentar när jag visade upp högtalarelementet för henne:
                              "Vad händer med soppa-förbrukningen och bakfjädrarna när du stoppar i dem där?"

Men de väger ju bara 4.5kg. Jag hade väntat mig mer. Men jag tror fortfarande på dem.

Comment

Working...
                              X