Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderingar runt Sub, feedback önskas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Funderingar runt Sub, feedback önskas

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
    Om du tänker dig ett ruter, hur limmar du dom om du använder ett spännband?

Att bygga en låda till sig själv är en helt annan sak än att bygga en låda åt en kund där man ska ta betalt!
    För det första så har man inte tillgång till bilen i flera dagar, för det andra vill ingen kund betala 5-6000:- för en custom byggd låda!

I dag då vi producerar customlådor använder vi kex samt spikpistol för att fixera så vi får minimalt med slipjobb på ojämna kanter!
    Fasar kanterna så de överlappar och på så sätt låser delarna mot varandra...
    Dock är det som du säger ohållbart då man gör det åt kund eftersom det tar såpass mkt längre tid.
    Välplacerade kex eller ngt så simpelt som spipistol som du själv säger är mkt simplare då ja. Och snabbare.
    Skillnad på äpplen och päron, helt klart
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Nu när jag fått subben på plats och börjat spela lite upptäcker jag att bakluckan durrar i takt med basen.

Jag minns när jag gått på stan och pekat och skrattat åt ungdomar som åkt runt rostiga gamla volvo 740 som bompat-och-skårrat så man trodde att bilen skulle falla isär när som helst.

Men nu låter min bil likadant. Det verkar som om det är den vertikala delen i bakluckan som vibrerar, och den behöver dämpas.

Så frågan är: vilket dämpmaterial/märke på dämpmatta är mest effektiv per kilogram vikt? Tynger man ner luckan för mycket behöver man spänna om fjädrarna till den, och det vet jag inte hur man gör.

Gärna ur BRL:s sortiment eftersom de ligger inom räckhåll för mig avståndsmässigt, och jag har gott förtroende för den butiken.
      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

Originally posted by Dr. Mabuse View Post
        Nu när jag fått subben på plats och börjat spela lite upptäcker jag att bakluckan durrar i takt med basen.

Jag minns när jag gått på stan och pekat och skrattat åt ungdomar som åkt runt rostiga gamla volvo 740 som bompat-och-skårrat så man trodde att bilen skulle falla isär när som helst.

Men nu låter min bil likadant. Det verkar som om det är den vertikala delen i bakluckan som vibrerar, och den behöver dämpas.

Så frågan är: vilket dämpmaterial/märke på dämpmatta är mest effektiv per kilogram vikt? Tynger man ner luckan för mycket behöver man spänna om fjädrarna till den, och det vet jag inte hur man gör.

Gärna ur BRL:s sortiment eftersom de ligger inom räckhåll för mig avståndsmässigt, och jag har gott förtroende för den butiken.
        STP Silver är en bra instegsmatta. Efter det har du Gold.
        Annars har du Bomba som är en hybridmatta med bitumen (eller vad det nu heter) butyl och alu om jag förstått det rätt.

Men har du helt tätt mellan lådans baffel och ryggstödet/plåten? Det påverkar med...
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Jag ska dubbelkolla hur lådan ligger mot ryggstödet. Tyckte jag var noggrann när jag mätte upp hur lådan skulle se ut, men det kan vara så att golvets ojämnhet ställer till det.
          "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

Working...
          X