Announcement

Collapse
No announcement yet.

Införskaffat BitTen fatta nada!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Införskaffat BitTen fatta nada!

Hallå

Sitter å småfilurar lite med programet till min BitTen!
    Har inte satt i ljudet än i bilen men va lite nyfiken på programmet!

Men detta e ju rena djungeln! Kan väl säga att man egentligen inte har en susning om delningsfrekvenser etc. Utan man har väl helt enkelt "rattat" tills man vart nöjd, men tänkte försöka med en processor!

Min tanke va att köra tre slutsteg! Ett till diskanterna, ett till midbas å ett till Sub!

Tänkte dela Subben vid 60Hz, alltså Low Pass inställt på 60
    Midbasar mellan 60-6000Hz, alltså Band Pass inställt 60-6000Hz
    Diskanter delat 6000Hz High Pass

Är jag ute å cyklar nu?

Sen kommer dessa filter "Linkwitz" å "Butterworth"......???
    Går att ställa på 6db, 12db, 18db å 24db
    Hur vet man vad som ska va???

Som ni fattar så har man noll kunskaper om detta, men det skulle vara roligt att få det att fungera å kanske lära sig ett å annat på kuppen
    Just nu känns det som att man tagit sig vatten över huvudet!

Tacksam för lite matnyttig info!

MVH
    Penzel
    Last edited by Penzel; August 19, 2011, 00:44.
    SPONSORER

MIN PLÅNBOK

Re: Införskaffat BitTen fatta nada!

Nu är inte jag rätt person att ge dig tips men jag tror att dom som vet behöver mer info om vilka högtalare du tänker använda, vilka steg och i vilken bil.
    Audi A6 2,4 Quattro
    HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
    Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

Comment

Originally posted by Penzel View Post
      Hallå

Sitter å småfilurar lite med programet till min BitTen!
      Har inte satt i ljudet än i bilen men va lite nyfiken på programmet!

Men detta e ju rena djungeln! Kan väl säga att man egentligen inte har en susning om delningsfrekvenser etc. Utan man har väl helt enkelt "rattat" tills man vart nöjd, men tänkte försöka med en processor!

Min tanke va att köra tre slutsteg! Ett till diskanterna, ett till midbas å ett till Sub!

Tänkte dela Subben vid 60Hz, alltså Low Pass inställt på 60
      Midbasar mellan 60-6000Hz, alltså Band Pass inställt 60-6000Hz
      Diskanter delat 6000Hz High Pass

Är jag ute å cyklar nu?

Sen kommer dessa filter "Linkwitz" å "Butterworth"......???
      Går att ställa på 6db, 12db, 18db å 24db
      Hur vet man vad som ska va???

Som ni fattar så har man noll kunskaper om detta, men det skulle vara roligt att få det att fungera å kanske lära sig ett å annat på kuppen
      Just nu känns det som att man tagit sig vatten över huvudet!

Tacksam för lite matnyttig info!

MVH
      Penzel
      De delningar du valt verkar rimliga att börja med. De slutgiltiga kan mycket väl bli lite annorlunda, beroende på vad som låter bäst i dina öron

Jag hade personligen valt Linkwitz-typ, det låter bättre i mina öron. Om du har subben bak skulle jag sätta 24dB branthet på den, sen skulle jag sätta 12 på alla de övriga. Att börja med. Därefter kan du testa att spela lite, och kolla om midbasarna harmoniserar med subben, distar de ur på hög voly? Isåfal får du antingen öka brantheten till 24dB, eller höja delningsfrekvensen på dem.

Lek med delningspunkten mellan diskant/midbas, får du med all info? Vissa midbasar låter rätt illa över 3kHz, så det beror på vad det är för grejer med.

Sen kommer du till hur "synkade" elementen är med varandra, och då är det dags för att använda tidskompenseringen, vilket är en egen historia Men det är samma där, ändra, lyssna, ändra tills man blir nöjd.

Obs! Det är jätteviktigt att du verkligen har delning för diskanten inlagd med 12dB, INNAN du drar på. Annars riskerar du spela sönder diskanten.

/Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Du får kolla lite på elementen.
        Tex. Om du har en portad sub, så kanske du bör ha ett hp på ca 30hz. Och alla middar klarar inte att spela upp till 6000hz osv..
        Det är nog bra om du kan hitta nån som hjälper till med en grundinställning.

Comment

Originally posted by t0mas View Post
          Nu är inte jag rätt person att ge dig tips men jag tror att dom som vet behöver mer info om vilka högtalare du tänker använda, vilka steg och i vilken bil.
          Framsystem: 2st SPL Dynamics ICE-8Nd Neo drivna av 1st SPL Dynamics ICE 150.4
          2st SPL Dynamics HD25T drivna av 1st SPL Dynamics ICE 150.2

Bas: 1st SPL Dynamics 460D1 driven av (för tillfället) 1st Stetsom 4k2d

Kommer att sitta i en portad låda på 136L dubbla 6" aero á 30cm totalt!

Inte direkt några finlir-grejer Men vill kunna spela HÖGT fast med hyffsad kvalitet!

Grejerna ska sitta i en Volvo V70 -97!

MVH
          Penzel
          SPONSORER

MIN PLÅNBOK

Comment

Framsystem: 2st SPL Dynamics ICE-8Nd Neo drivna av 1st SPL Dynamics ICE 150.4
            2st SPL Dynamics HD25T drivna av 1st SPL Dynamics ICE 150.2

Bas: 1st SPL Dynamics 460D1 driven av (för tillfället) 1st Stetsom 4k2d

Kommer att sitta i en portad låda på 136L dubbla 6" aero á 30cm totalt!

Inte direkt några finlir-grejer Men vill kunna spela HÖGT fast med hyffsad kvalitet!

Grejerna ska sitta i en Volvo V70 -97!

MVH
            Penzel
            Det första som är viktigt är att du monterar diskanten och mid tätt ihop. Speciellt i ditt fall med en 8a som mid. Glöm att sätta mid i dörr och diskant uppe tex.

Sen så kan du direkt sänka delningen mellan mid och diskant till typ 3.5k Hz. Annars kommer du mest troligt sakna en hel del.

Sätt också HP på subben vid typ 30hz, Max branthet 24 eller vad det var.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
              Det första som är viktigt är att du monterar diskanten och mid tätt ihop. Speciellt i ditt fall med en 8a som mid. Glöm att sätta mid i dörr och diskant uppe tex.

Sen så kan du direkt sänka delningen mellan mid och diskant till typ 3.5k Hz. Annars kommer du mest troligt sakna en hel del.

Sätt också HP på subben vid typ 30hz, Max branthet 24 eller vad det var.
              Alltså ha subben på bandpass HP 30hz å LP 60Hz?

Rackans....har redan börjat plasta dörrsidor med 8orna längst ner på dörren å plastat in diskanterna på inst.panelen!!

mvh
              Penzel
              SPONSORER

MIN PLÅNBOK

Comment

Bandpass är riktigt..
                Du kommer nog att sakna mellanregister.
                En vass diskant, en kraftig midd, men inget djup i framförallt manliga röster..
                Det hjälper ju klart om du drar ihop dem, men du kommer ändå få det svårt med en 8:a som spelar både midd och mellanregister.

Comment

Har liknande grejer fast hertz och kan säga att du bör dela midden högre om du ska spela högt, runt 100 iallafall.

Comment

Originally posted by Hokke View Post
                    Har liknande grejer fast hertz och kan säga att du bör dela midden högre om du ska spela högt, runt 100 iallafall.
                    Dela subben högre oxå då alltså?

Mvh
                    Penzel
                    SPONSORER

MIN PLÅNBOK

Comment

Dela subben högre oxå då alltså?

Mvh
                      Penzel
                      Möjligen runt 80 isf.....

Däremot FINNS det grejer som tål en hel del pisk även vid lägre frekvenser.
                      Utan att nämna ngn produkt så kan jag säga att två st 8" per dörr delade vis 31.5Hz 6db/okt fläskade på brutalt gött i en svart pickis som jag lyssnade på i somras. Sub? Behövs inte för vardagsbruk
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

ah precis, men du får ju lyssna dig fram till vad som funkar.

Comment

Till och börja med; Linkwitz, Riley och Butterworth var snubbar som uppfann
                          olika filterkonstruktioner. Dessa olika konstruktioner är sedan dess döpta
                          efter upphovsmännen. Ingen av konstruktionerna är "bättre" än någon annan,
                          utan det är ljudmässigt frågan om tycke och smak när man väljer mellan
                          Linkwitz-Riley eller Butterworth.

Om det ska kunna låta bra med de flesta element och steg du köpt,
                          skulle jag satsa på att byta dina diskanter mot ett par 4"-koaxialer.

Högtalarplacering:
                          - 4" Koaxialer i instrumentbrädan (ditt nuvarande plastjobb för diskanten
                          måste göras om)
                          - 8" midbasar i dörrarna (som du tänkte)
                          - Subbas där bak i den lådan (som du tänkte)

Slutsteg:
                          - SPL D 150.2 till koaxialerna (140W per koaxial)
                          - SPL D 150.4 bryggad till midbasar (360W per högtalare)
                          - 4k2d till basen (larvigt mycket effekt)

Förslag till utgångspunkt för delning (3-vägs system):
                          - Subbas: LP 80 Hz, 12 eller 24 db/oktav branthet. Eftersom det är en portad
                          låda bör man också slå på ett Subsonic-filter (om det finns). Ett Subsonic-filter
                          tar bort mycket låga (typ under 30 Hz) frekvenser som annars kan skada
                          basen vid höga effekter.
                          - Midbas: LP 65/80Hz, HP ca: 4-600 Hz, 12 db/okt
                          - Koaxialer: LP ca: 3-500 Hz, 12 db/okt
                          Koaxialerna har ju inbyggd delning mellan 4" och diskant, så den blir passivt
                          delad.

Så här skulle jag installera allt om jag ville ha det att låta så bra som möjligt.
                          Efter att jag fått allt inskruvat och fungerande enligt ovan skulle jag ägna
                          en 2-3 dagar med att bara lyssna, justera nivåer mellan förstärkarna och peta
                          delningsfrekvenser upp och ner lite grann. Efter detta är det dags att ge sig
                          på tidskomp och eventuella andra "prickar över I-n".

Tänk på att jag är en SQ-snubbe och vill kunna sitta inne i bilen när jag
                          spelar. Att stå utanför och titta på en mätare är inte min grej, och råden
                          är därefter. Men oavsett om du är SQ, SPL eller annat: ha kul!

MVH
                          /Hasse
                          Chevrolet Avalanche 2010 - "Moby Dick"

Comment

Menar du inte att delningarna ska vara:
                            Midbas: HP 65/80hz och LP 4-600hz 12dB/okt (då blir det väl bandpass?)
                            Koaxer: HP 4-600hz med samma branthet

lätt att skriva fel, hjärnan och fingrarna hamnar ju lätt i konflikt
                            Alpine Audison !GENESIS DLS

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

Comment

Men du har ju så rätt - jag tänkte rätt men skrev fel. Nåja, hellre det än tvärt om.
                              Chevrolet Avalanche 2010 - "Moby Dick"

Comment

Working...
                              X