Announcement

Collapse
No announcement yet.

Införskaffat BitTen fatta nada!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Införskaffat BitTen fatta nada!

Originally posted by lillbabs View Post
    Till och börja med; Linkwitz, Riley och Butterworth var snubbar som uppfann
    olika filterkonstruktioner. Dessa olika konstruktioner är sedan dess döpta
    efter upphovsmännen. Ingen av konstruktionerna är "bättre" än någon annan,
    utan det är ljudmässigt frågan om tycke och smak när man väljer mellan
    Linkwitz-Riley eller Butterworth.

Om det ska kunna låta bra med de flesta element och steg du köpt,
    skulle jag satsa på att byta dina diskanter mot ett par 4"-koaxialer.

Högtalarplacering:
    - 4" Koaxialer i instrumentbrädan (ditt nuvarande plastjobb för diskanten
    måste göras om)
    - 8" midbasar i dörrarna (som du tänkte)
    - Subbas där bak i den lådan (som du tänkte)

Slutsteg:
    - SPL D 150.2 till koaxialerna (140W per koaxial)
    - SPL D 150.4 bryggad till midbasar (360W per högtalare)
    - 4k2d till basen (larvigt mycket effekt)

Förslag till utgångspunkt för delning (3-vägs system):
    - Subbas: LP 80 Hz, 12 eller 24 db/oktav branthet. Eftersom det är en portad
    låda bör man också slå på ett Subsonic-filter (om det finns). Ett Subsonic-filter
    tar bort mycket låga (typ under 30 Hz) frekvenser som annars kan skada
    basen vid höga effekter.
    - Midbas: LP 65/80Hz, HP ca: 4-600 Hz, 12 db/okt
    - Koaxialer: LP ca: 3-500 Hz, 12 db/okt
    Koaxialerna har ju inbyggd delning mellan 4" och diskant, så den blir passivt
    delad.

Så här skulle jag installera allt om jag ville ha det att låta så bra som möjligt.
    Efter att jag fått allt inskruvat och fungerande enligt ovan skulle jag ägna
    en 2-3 dagar med att bara lyssna, justera nivåer mellan förstärkarna och peta
    delningsfrekvenser upp och ner lite grann. Efter detta är det dags att ge sig
    på tidskomp och eventuella andra "prickar över I-n".

Tänk på att jag är en SQ-snubbe och vill kunna sitta inne i bilen när jag
    spelar. Att stå utanför och titta på en mätare är inte min grej, och råden
    är därefter. Men oavsett om du är SQ, SPL eller annat: ha kul!

MVH
    /Hasse
    Ahhhh....suger i mig info!! Tack alla för svar!!!!

Funderat lite på detta med 4" koaxer i brädan...! Du tror inte att ett par Amega Q-Cox 350 drivna med 150.2 steget skulle funka?
    Ganska lika storlek på dom å SPL D diskanterna, å då skulle moddningen av brädan bli lite eller ingenting!

Subsonic-filter finns inte på steget men blir det inte princip samma om jag dela subben HP 30Hz LP 80Hz...typ?

4k2d steget är specat typ 4200w RMS i 2ohm @12,6V, men har för mig att jag läst nån tråd om tester av Stetsom-steg å det va mer "fantasi-siffror"!
    Jag själv har svårt att tro att ett så litet steg kan lämna dom watten, men det är det enda jag har tills vidare! Å lämnar det hälften av specen så räcker det ju ändå!

mvh
    Penzel
    SPONSORER

MIN PLÅNBOK

Comment

Originally posted by Penzel View Post

Funderat lite på detta med 4" koaxer i brädan...! Du tror inte att ett par Amega Q-Cox 350 drivna med 150.2 steget skulle funka?
      Ganska lika storlek på dom å SPL D diskanterna, å då skulle moddningen av brädan bli lite eller ingenting!

Subsonic-filter finns inte på steget men blir det inte princip samma om jag dela subben HP 30Hz LP 80Hz...typ?

4k2d steget är specat typ 4200w RMS i 2ohm @12,6V, men har för mig att jag läst nån tråd om tester av Stetsom-steg å det va mer "fantasi-siffror"!
      Jag själv har svårt att tro att ett så litet steg kan lämna dom watten, men det är det enda jag har tills vidare! Å lämnar det hälften av specen så räcker det ju ändå!

mvh
      Penzel
      Subsonic filter och Hp filter är samma sak. så det funkar som du säger.
      sigpicMS-SOUND
      Micke7406

Comment

mvh
        Penzel
        Jag har faktiskt ett par sådana amegor liggande.. De är till salu om du vill ha dem. Spelar bra.

Comment

4"-koax eller 3,5" koax är ju nästan sak samma, så ett par
          Amega q-Cox 350 skulle funka kanon.

Att stoppa dit ett par 3,5" koax i ditt system gör att alla element
          (8", 3,5" och diskant) får spela inom de frekvensområden de är bra på. Dessutom
          blir ljudet naturligare och stereobilden bättre när en större del av frekvens-
          omfånget kommer ifrån instrumentbrädan.

Subsonic-filter är samma sak som HP 30Hz, helt riktigt.

Det verkar bli kanon det där - vad tycker du i övrigt om BitTen-en? Bra
          eller anus?

MVH
          /Hasse Wallentin
          Chevrolet Avalanche 2010 - "Moby Dick"

Comment

Amegor på brädan bli kanon, men jag tycker dom föreslagna delningarna är väl höga, iaf om det ska vara SQ-inriktat. Sub upp till 60Hz(12dB), middar 60Hz(24dB)-120Hz(12dB), koaxialerna 120Hz(24dB) och uppåt hade jag testat med iaf. Kanske höja lite om det inte går att spela nog högt, Amegorna går att smiska på bra om man kör dom från 160Hz iaf.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Då får det bli Amega 3,5or!!!

Ska även, efter lite fundering, byta ut 18" mot två 10or alt. en tolva!
              18" känns lite överkurs för mig! Så förslag mottages!
              Rapp bas(ar) som tål effekt!

Mvh
              Penzel
              SPONSORER

MIN PLÅNBOK

Comment

Sen kommer dessa filter "Linkwitz" å "Butterworth"......???
                Det är små designskillnader mellan typerna av filter, de har lite olika dämpnings-karaktäristik runt delningsfrekvensen, och fasvridningen av signalen på grund av designen. Butterworth filter har inget rippel i dämpningen, men Linkwitz filter har bättre fas-karaktäristik. Det är som äpplen, vissa personer gillar Granny Smith, andra Golden Delicious...

Går att ställa på 6db, 12db, 18db å 24db
                Hur vet man vad som ska va???
                Siffran anger branthet på filtret, hur mycket signal som "sipprar igenom" filtret efter man har passerat filtrets brytfrekvens. Det anger hur mycket dämpning per oktav det har.
                Ex. Ett lågpass-filter till subben är satt på 100Hz och 6dB. Det betyder att med 0dB i insignal så kommer subben att spela 200Hz med -6dB signalstyrka, och vid 400Hz med -12dB.
                Dina vanliga högtalare kommer alltså att få hjälp av subben att spela toner som ligger inom frekvenser som röster, och grundtoner.

Har du ett bandpass-filter på 6dB som bryter vid 100Hz neråt, så kommer högtalarna fortfarande att spela halva effekten vid 50Hz. Vilket inte är bra.

Tittar man uppåt i frekvens, kan det vara en fördel att ha lite mindre branthet på filtret: runt brytpunkterna hoppar inte ljudet plötsligt från den ena högtalaren till den andra när ex. gitarren gör en slide, eller när sångerskan wailar. Eller när synten låter som en siren upp och ner i frekvens. Högtalarelementen kommer att samsas om ljudet och göra mjuka övergångar, och fas-problem blir mindre. (Ju högre branthet, destå större fas-fel runt brytfrekvenserna)

När man talar om filter för subben så är våglängderna så långa att örat har svårt att lokalisera ljudkällan. Därför spelar det inte så stor roll om man använder brantare filter, bara man ser till att ljudnivån på högtalarna matchar.

Örat har svårt att uppfatta signaler som har dämpats ca 30dB. Midbashögtalaren kommer med ett 24dB-filter inte att elda bort onödig effekt under 100Hz, samtidigt som subben inte kommer att skapa doppler-effekter i ljudet från midbasen.

Som ni fattar så har man noll kunskaper om detta, men det skulle vara roligt att få det att fungera å kanske lära sig ett å annat på kuppen
                Just nu känns det som att man tagit sig vatten över huvudet!

Tacksam för lite matnyttig info!
                Första steget är att ratta runt lite tills man tycker att det låter bäst. Det är en konst att kunna kombinera de teoretiska aspekterna av våglära, akustik och elektronik, med det praktiska att ställa in "det perfekta ljudet".
                Jag klarar nog inte det. Även om jag har en god grund i teorin, har jag långt kvar innan jag kan omsätta dem i praktiken. Så jag får också sitta och ratta på måfå tills det låter bra.
                Själv skulle jag till exempel dela subben betydligt högre, runt 120Hz.
                Last edited by Dr. Mabuse; August 22, 2011, 15:21. Reason: Stavning...
                "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

Fortsätter i den här tråden med lite andra frågor så slipper jag "klöta ner" forumet

Har som sagt skrotat iden med 18"arn å istället bestämt att köra med 6st JBL GTO804 ist som jag har liggande! Tycker faktiskt att dom spelar grymt i mina öron iaf Tänkte köra två basreflex-lådor med tre basar i varje och fick idag en lådritning från en kille på Nårdik! 50L med en 4" aero på totalt 25cm och då skulle avstämningen bli 40hz! Han sa att om jag ville ha lite mer "party" så kunde jag höja avstämningen genom att korta röret! Så till frågan....!
                  Spelar mycke hårdrock av lite snabbare sort typ Sabaton, Panthera, Metallica etc!
                  Vilken avstämning bör man lägga sig på? Hur mycket kortare blir röret?

Har spelat dessa basar i sluten låda förut å tycker att dom har varit grymma men skulle vilja testa dom portat oxå!

Tänkte även höra om ni har nå förslag på en 2-din stereo! Vill ha möjlighet att ansluta IPhone, lågnivå (4v), bra ljudkvalite etc!
                  Har inge behov av dvd å skulle det vara blå belysning så e det ett plus
                  Pris max 4000!

Mvh
                  Penzel
                  SPONSORER

MIN PLÅNBOK

Comment

Kenwood DPX503UY LÅTER som att den stämmer in på dina krav:
                    http://www.ljudstudion.se/kenwood-du...305-c-552.aspx
                    Dock låter jag ljudkvalitén vara osagd då jag ej hann o lyssna på den själv (Roger hade den i sin Mercedes om jag inte minns fel).
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                    X