Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fattig amatör vill ha snärtig bas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

Originally posted by Mario Grandi View Post
    Gärna lite konkreta och beprövade råd för snärtig bas.
    Kom förbi på torsdag så ska du få en grundkurs i montering m.m.

Och något även jag undrar, exakt vilken VW-modell har du?

Glöm inte att ta med en skiva med Blåa Måndagen.

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      För det första skulle jag vilja veta vilken modell din VW är innan jag börjar tipsa om produkter!
      Den lilla men naggande goda Fox.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:VW_Fox_rear.jpg

http://cdn.motors.co.uk/d/used-photo.../0/DN58BXP.jpg

Sen skulle jag även vilja veta vilken gas låda du har!
      Det skulle faktiskt jag också vilja veta. Har googlat som 17 men utan att hitta min låda. Verkar ha gått ur produktion. Den är väldigt lik den här, men med 10". Elementets framsida på lådans undersida.

http://www.marinedna.com/images/MS-AB108.jpg

Att få dom snärtiga är inga problem, med RÄTT grejor!
      Jag har förstått det. Tiotusenkonrorsfrågan. Hur gör man – utan att få mardrömmar om tomma plånböcker?
      Last edited by Mario Grandi; July 31, 2011, 20:46.

Comment

Finns det delningsfrekvenser att ställa in på Baslådan? kanske är det bara felinställt? kanske har du delat för lågt.. då blir det mest brummigt. för i den där bilen borde det absolut gå att få aggresiv snärtig bas!

Comment

Satsa på ett kitsystem fram
          Låt orginalhögtalarna sitta kvar bak drivna av "inbyggda effekten i Cd:n"?

Stabila bafflar att montera framsystemet samt dämpning av dörrarna som många nämnt

Comment

300 skillnad mellan silent coaten och den dynamat förpackningen jag skickade bara^^

Comment

Originally posted by The one n only View Post
              ...kitsystem...Stabila bafflar...dämpning av dörrarna...
              Och så en gång till så att en rookie förstår.

Comment

Originally posted by ville91 View Post
                300 skillnad mellan silent coaten och den dynamat förpackningen jag skickade bara^^
                Men så kan du väl ändå inte jämföra? Du får ju 4ggr så mycket dämpmatta i SilentCoat packet! Det räcker till 4m2, Dynamaten räcker till 1m2. Eller så köper man mellanpacken med SilentCoat som innehåller ungefär dubbelt så mycket som Dynamatatpaketet, men till halva priset.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Kitsystem = I detta fall "dörrhögtalare" med extern diskant eller mellanregister+diskant.

Baffel = Den yta som högtalarelementet är monterat på. Dörrsidan blir ju en sorts baffel, men meningen är att montera en extra "underläggsskiva" som högtalaren sätts i för att få stabilt underlag och då är den skivan en baffel. Den nya baffeln bör helst skruvas i dörrplåten så att den sitter ordentligt.

Dämpningen av dörren görs tex genom att montera nämnda dämpmattor innanför dörrsidan och/eller inuti dörren på insidan av ytterplåten, har dörren en mellanplåt så kan den också dämpas.

Comment

Det skulle faktiskt jag också vilja veta. Har googlat som 17 men utan att hitta min låda. Verkar ha gått ur produktion. Den är väldigt lik den här, men med 10". Elementets framsida på lådans undersida.
                    Den där typen av lådor "brukar" inte vara torra och snabba!
                    Grötigt och färgat är kännetecknet!

En 8" bas i portad låda skulle funkat fint i den lilla kupèn, eller en ES250 från Hertz.

Hur gör man – utan att få mardrömmar om tomma plånböcker?
                    Jag vill alltid veta en kunds budget, inte för att dra ur kunden varenda öre utan mer kunna kompromissa på rätt ställe.
                    Bilstereo handlar om kompromisser, den som kompromissar bäst är en vinnare!

Samtidigt är erfarenhet inte en dålig grej i det hela.
                    Här på forumet har det gång på gång rekomenderats produkter i bilar som inte ger önskat slutresultat, produkten kan vara bra men tyvärr inte kompatibel med bilen!

Ta en runda till Horsys stall, han har nog ingen erfarenhet av din bil men produkter kan han iallafall få tag på
                    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Kit system: Består av mellanregister, diskant och delningsfilter
                      Delningsfilter: Att dela upp så att mellanregister och diskanter får rätt frekvenser.

Bafflar: skivmaterial exvis spån eller MDF
                      Så att högtalaren sitter stabilt.

Dämpning av dörrarna finns olika material
                      Finns olika sorter exvis Asfaltsmatta Funkar helt oki i dörrarna för nybörjare
                      i taket skulle jag välja annat material
                      Som Silent coat, Dynamat,Stinger ,B2
                      Du får säkert lika många svar som det finns medlemar här om vilket som funkar bäst

Många använder Silent coat med bra resultat som kostar ca 800 kr för 41 ark på Blekinge Bilradio

Bygg enkelt 1 st bas, kitsystem och ett 4 kanalssteg
                      Shockas inte av alla som lastar ner stegen till ett minimum

Utan det är du som ska vara nöjd med ljudet
                      då det är du som betalat hela stereoanläggningen

ej att förglömma

Ström:

Batteri, Biltema silver dynamics AGMbatterier bra med tanke på kostnad

Strömkabel, Svetskabel dra ca 35 mm2 tjocklek
                      Jordpunkt, Samma tjocklek som strömkabeln då lika mycket ström flyter igenom
                      Fördelningsblock för att dela upp(Splitta)35mm2 kabeln till en tunnare som passar i Slutsteget
                      Glöm ej att säkra av varje splittade kabel

lågnivåkabel köp inte billigast möjliga
                      utan nånstans i mellanprissegmentet 2-300kr

glöm allt vad kondensator heter finns andra punkter som man kan ta innan

Som kabel mellan generator och batteri osv mer om det senare
                      Övrig expertis får komma med ändringar och tillägg

Alla är vi nybörjare någon gång
                      Finns inga dumma frågor

Comment

Samtidigt är erfarenhet inte en dålig grej i det hela.
                        Här på forumet har det gång på gång rekomenderats produkter i bilar som inte ger önskat slutresultat, produkten kan vara bra men tyvärr inte kompatibel med bilen!
                        Bra skrivet!

Detta är ngt jag reagerat på den senaste tiden , det rekomenderas ibland grejor som det känns tveksamt om personen ens har ngn erfarenhet av!

Själv har jag nästan slutat rekomendera produkter till andra då jag vet att det finns återförsäljare här på forumet som har 10ggr mer erfarenhet änn jag och som har testat många fler produkter och kanske tom i "rätt" bil.

Det är ju trots allt andras pengar man "leker" med....

Det är kanske dags för en ny regel?
                        Last edited by Hewi; July 31, 2011, 22:57. Reason: Felstavning
                        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                          Bra skrivet!

Detta är ngt jag reagerat på den senaste tiden , det rekomenderas ibland grejor som det känns tveksamt om personen ens har ngn erfarenhet av!

Själv har jag nästan slutat rekomendera produkter till andra då jag vet att det finns återförsäljare här på forumet som har 10ggr mer erfarenhet änn jag och som har testat många fler produkter och kanske tom i "rätt" bil.

Det är ju trots allt andras pengar man "leker" med....

Du har så rätt så!!
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                            Bra skrivet!

det tycker jag med nästan, isf om det finns en tråd eller grupp där man kan skriva in som tex proffsen får svara på eller återförsäljare.

Vet med mig själv att trots jag hållit på så sjukt lite länge att man lätt slänger ur sig en kommentar att "kör på det här, kör på det där" men det gör oftast trådskapare förvirrad. Vet själv då jag började skriva om mitt bygge var jag fick olika råd från alla om hur jag skulle göra si och så och det gjorde mig bara vilseledd, visst i väldigt många fall har jag fått enormt stor hjälp men för det mesta har jag åkt till närmsta åf och rådfrågat eller pratat med ngn av mina polare som tävlar/tävlat, eller så har jag helt enkelt tagit tjuren i hornen och labbat själv :P
                            ja, jag lider av en sjukdom !

Comment

Visst men rådfrågar man ÅF så rekommenderar dom i 9 fall av 10 nått dom själva säljer...
                              Edit: sorry för OT.
                              TEAM STALLBASVERKSTAN
                              Tack till min sponsor:
                              AI-GROUP.se
                              Samt stort tack till:
                              Elektronikservice i hemse
                              Seastreamsgarage.se

Comment

Originally posted by kaslinkov View Post
                                Visst men rådfrågar man ÅF så rekommenderar dom i 9 fall av 10 nått dom själva säljer...
                                Edit: sorry för OT.
                                Vore ju dumt av dem att rekomendera saker de inte säljer eller inte har erfarenhet av?
                                Normalt HAR de ju erfarenhet av just det de......säljer själva.....eller?
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                                X