Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kablar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Kablar...

    Kul att se vad ni kommer fram till. Tog robsarves tidigare råd att köpa den partvinnade signalkabeln. Kostade ca 2000kr totalt för 30m kabel + 16st rca kontakter på elfa. Bara testat kabeln hemma än så länge och här låter det bra iallafall

    Får återkomma när jag jämfört mot andra kablar, men dessa kommer med all säkerhet åka in i bilen senare

    Comment


    • #32
      Re: Kablar...

      Nu vet ju alla att jag är såld på Dls produkter men deras HQL är ju matchade emot deras egna förstärkare(trots att det står annat på hemsidan) och ni som fått dåligt intryck av dessa kanske provat dem med andra produkter där dessa helt enkelt inte matchar?

      Nu vet inte jag om detta kan ge sådana resultat men ville bara påpeka detta.

      Är själv lite sugen på HQL just för att de skall låta bra ihop med Ultimate stegen samt att de är partvinnade.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #33
        Re: Kablar...

        Jag är ganska säker att HQL tillverkas av Supra i samarbete med DLS. Så den borde vara någorlunda likvärdig deras egna i samma prisklass. Tycker att deras kablar borde vara ganska bra hm?

        Comment


        • #34
          Re: Kablar...

          Originally posted by Hewi View Post
          Nu vet ju alla att jag är såld på Dls produkter men deras HQL är ju matchade emot deras egna förstärkare(trots att det står annat på hemsidan) och ni som fått dåligt intryck av dessa kanske provat dem med andra produkter där dessa helt enkelt inte matchar?

          Nu vet inte jag om detta kan ge sådana resultat men ville bara påpeka detta.

          Är själv lite sugen på HQL just för att de skall låta bra ihop med Ultimate stegen samt att de är partvinnade.
          Originally posted by Hanatsu View Post
          Jag är ganska säker att HQL tillverkas av Supra i samarbete med DLS. Så den borde vara någorlunda likvärdig deras egna i samma prisklass. Tycker att deras kablar borde vara ganska bra hm?
          Vad jag fått höra från både DLS, Jenving och Skogis så är det bara de elektriska parametrarna som är lika.....där tar likheterna slut.

          Jag säger inte att DLS-kablarna är DÅLIGA.......men det finns BÄTTRE kablar, helt klart.
          Jag är helnöjd med dem i min bruksbil. Men så är det en rigg för 15K med.
          Lägger man på en nolla så håller den inte måttet i mina öron...

          Visst var det en hemmarigg för runt 45-50K vi lyssnade på men det fanns STORA skillnader där när vi provade olika kablar.

          PeterJ> Undrar vad Skogis kommer att ta med för kablar.
          Kompisen "råkade" få hem en Coloradokabel sist vi var uppe....
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #35
            Re: Kablar...

            Originally posted by Hanatsu View Post
            Jag är ganska säker att HQL tillverkas av Supra i samarbete med DLS. Så den borde vara någorlunda likvärdig deras egna i samma prisklass. Tycker att deras kablar borde vara ganska bra hm?
            När vi testade HQL mot Supras Sword-I var det ganska tydliga skillnader till HQLs fördel.. Men även de fick stryka på foten efter några byten

            När vi gjorde slutstegstestet i somras så testade vi mellan HQL och en 49:- lakritskabel. På vissa steg var det absolut ingen hörbar skillnad... så visst skall man tänka till innan man lägger surt förvärvade pengar på kablar när resten inte håller måttet...
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • #36
              Re: Kablar...

              Originally posted by Hewi View Post
              Är själv lite sugen på HQL just för att de skall låta bra ihop med Ultimate stegen samt att de är partvinnade.
              Låna HQL sa du???

              Hör av dig om du är intresserad
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #37
                Re: Kablar...

                Sköna jämförelser i den här tråden !
                Får se vad det blir för kablar för mig i nya bilen.. Kul men svårt och jobbigt att leta nya produkter och bestämma sig !

                Comment


                • #38
                  Re: Kablar...

                  Originally posted by Lonefox View Post
                  PeterJ> Undrar vad Skogis kommer att ta med för kablar.
                  Kompisen "råkade" få hem en Coloradokabel sist vi var uppe....
                  Det vet jag inte ännu!
                  Jag har då fått lekt lite grand med en eller två Audioquest kablar som Niklas(Rutger) hade med sig hit för ett tag sedan! Men jag kommer inte ihåg vad det var för modell/modeller.

                  Nu är det väl lite annorlunda nivå hemma än vad det flesta har i sina bilar men det är rätt avslöjande hur olika kablar påverkar ljudet! Både på gott och ont!
                  Man har upplevt kablar som sabbar ljudet så mycket att det nästan skär glas medans andra kablar är som balsam för själen! Så rent och behagligt men ändå grymt musikaliskt!
                  Får man uppleva en sådan skillnad så inser även den mest klentrogne vilken skillnad en liten löjlig signalkabel kan göra!
                  Sen så behöver man inte gå till ytterligheterna heller, men det är kul att testa gränser med!

                  Jag kan tänka mig att nivåerna som kablarna finns imellan är ca 800kr - 15.000kr för 1par 1meters signalkablar!
                  Det blir med andra ord möjligt att se för oss vad som händer mellan varje steg och även se hur kul det låter att gå från dyrast till billigast!
                  Kan det vara skillnad eller är det bara namn och hokuspokus man betalar för??
                  Peter J

                  Projekt Saab 95 Aggressor
                  https://www.facebook.com/saabaudio/
                  Instagram saabaudio

                  Ancient history....
                  http://www.garaget.org/?car=106118

                  Comment


                  • #39
                    Re: Kablar...

                    Originally posted by Peter J View Post
                    Efter denna helg så kanske någon har gjort några minnes anteckningar och delger er våra resultat!
                    varför anteckningar när det finns ljudbild ...... SORRY!!
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #40
                      Re: Kablar...

                      Är det någon som har en uppfattning om Bedea 1402CA som signalkabel? Är det bättre att köra med enledare typ 1401CA och göra 2 separata kablar ? eller är man helt fel ute.... Vilka kontakter använder ni som bygger era egna kablar?

                      Comment


                      • #41
                        Re: Kablar...

                        Originally posted by Tv-Johan View Post
                        Är det någon som har en uppfattning om Bedea 1402CA som signalkabel? Är det bättre att köra med enledare typ 1401CA och göra 2 separata kablar ? eller är man helt fel ute.... Vilka kontakter använder ni som bygger era egna kablar?
                        Köpte belden 8719. Bra kabel som robsarve rekomenderade. DLS Ultimate RCA passade bra till mina om man skippar fjädern. De kablarna du länka verkar inte allt för bra, de speccar inte ens impedans. Man får nog lite vad man betalar för

                        Comment


                        • #42
                          Re: Kablar...

                          Originally posted by Peter J View Post
                          Det vet jag inte ännu!
                          Jag har då fått lekt lite grand med en eller två Audioquest kablar som Niklas(Rutger) hade med sig hit för ett tag sedan! Men jag kommer inte ihåg vad det var för modell/modeller.

                          Nu är det väl lite annorlunda nivå hemma än vad det flesta har i sina bilar men det är rätt avslöjande hur olika kablar påverkar ljudet! Både på gott och ont!
                          Man har upplevt kablar som sabbar ljudet så mycket att det nästan skär glas medans andra kablar är som balsam för själen! Så rent och behagligt men ändå grymt musikaliskt!
                          Får man uppleva en sådan skillnad så inser även den mest klentrogne vilken skillnad en liten löjlig signalkabel kan göra!
                          Sen så behöver man inte gå till ytterligheterna heller, men det är kul att testa gränser med!

                          Jag kan tänka mig att nivåerna som kablarna finns imellan är ca 800kr - 15.000kr för 1par 1meters signalkablar!
                          Det blir med andra ord möjligt att se för oss vad som händer mellan varje steg och även se hur kul det låter att gå från dyrast till billigast!
                          Kan det vara skillnad eller är det bara namn och hokuspokus man betalar för??
                          Skulle tro att han med sig sitt senaste förvärv. Sky is the limit

                          Originally posted by Nonne View Post
                          varför anteckningar när det finns ljudbild ...... SORRY!!
                          Hahaha bara att ta en kopia på den då ju:P
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #43
                            Re: Kablar...

                            Originally posted by Peter J View Post
                            Hej!

                            Alla kablar gör skillnad, fast olika mycket beroende på anläggning!
                            I hemhifi sammanhang så brukar det sägas att strömkablar gör störst skillnad, sedan högtalarkablar och sist signalkabel!
                            Min personliga uppfattning är strömkabel först och sedan signalkabel och sist högtalarkabel. Men detta beror säkert på nivå på kablar och anläggning!

                            Signalkablar och sånt är en del av en anläggning och inte en krydda enligt mitt tycke! Det är en del av systemet och är lika viktigt som en bra diskant!
                            Men det är ingen idè att skaffa dyrare kablar om man dels inte har en bra nivå på både komponenter och installation!

                            Andra helgen i januari så kommer en del forum kändisar hem till mig för att umgås och ha trevligt men även testa och leka lite med olika kablar (signal kablar i första hand).
                            Delatagare som förmodligen kommer är Patrik Skogholm, Per Jelensek, Niklas Berg, Dick Gunnars, Peter Wilhelm, Patrik Karlsson och så jag då!

                            Kablar som kommer att lekas med är DLS HQL, Chord Anthem, Transparent Mucic Link Plus MM och Music Link Super MM, sedan några Audioquest modeller!
                            Eventuellt något annat skoj med...

                            Efter denna helg så kanske någon har gjort några minnes anteckningar och delger er våra resultat!
                            Jag tar med mig en av mina uppsättningar Supra också då jag är nyfiken på hur de står sig i konkurrensen.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #44
                              Re: Kablar...

                              Originally posted by Peter J View Post
                              Det vet jag inte ännu!
                              Jag har då fått lekt lite grand med en eller två Audioquest kablar som Niklas(Rutger) hade med sig hit för ett tag sedan! Men jag kommer inte ihåg vad det var för modell/modeller.

                              Nu är det väl lite annorlunda nivå hemma än vad det flesta har i sina bilar men det är rätt avslöjande hur olika kablar påverkar ljudet! Både på gott och ont!
                              Man har upplevt kablar som sabbar ljudet så mycket att det nästan skär glas medans andra kablar är som balsam för själen! Så rent och behagligt men ändå grymt musikaliskt!
                              Får man uppleva en sådan skillnad så inser även den mest klentrogne vilken skillnad en liten löjlig signalkabel kan göra!
                              Sen så behöver man inte gå till ytterligheterna heller, men det är kul att testa gränser med!

                              Jag kan tänka mig att nivåerna som kablarna finns imellan är ca 800kr - 15.000kr för 1par 1meters signalkablar!
                              Det blir med andra ord möjligt att se för oss vad som händer mellan varje steg och även se hur kul det låter att gå från dyrast till billigast!
                              Kan det vara skillnad eller är det bara namn och hokuspokus man betalar för??
                              Jag kommer att ta med följande:

                              Audioquest King Kobra, Columbia samt Sky. 1500:-,3200:- samt 18000:-

                              Cardas Golden Cross, Golden Reference,Clear Light samt Clear. Ligger mellan 5000-23000:-

                              + en liten överraskning

                              www.audioquest.com

                              www.cardas.com
                              //Patrik

                              BRL Trollhättan AB

                              BMW 525 Fas V YONONO :
                              Wired with Audioquest.


                              5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

                              WWW.BRL.SE

                              Comment


                              • #45
                                Re: Kablar...

                                Skulle behöva 40m Audioquest Sky, är det där meterpris? Tror det ligger inom budget såfall

                                Comment

                                Working...
                                X