Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd om hur jag bör lägga upp mitt bygge!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Råd om hur jag bör lägga upp mitt bygge!

    Hej, har samlat på mig prylar under de senaste veckorna och ska snart påbörja byggandet i min skoda pickis. Nu vill jag ha lite råd om hur jag ska fortsätta och hur ni anser mina tankegångar vara

    De prylar jag har nu är:

    Hu: Pioneer p88
    Framsystem: Dls up5
    Bas: Ej inhandlad.
    Slutsteg: 2 PG M25 och ett dls a1

    Det första jag vill ha råd om är basval. Har tänkt bygga frontsub vid passagerarens fötter. Så det jag letar efter är en bas som trivs i liten volym, brett register och trivs med effekt runt 250 wrms och ligger på 2 ohm. Det gillas om basen kunde möta up5 runt 100hz, men vet inte om det går. Hade tänkt mig en bas i ca 1000:- klassen.

    Sen kommer vi till steg frågan, vad ska drivas av vad? Effekt mässigt är ju stegen ganske lika, hade tänkt köra m25r på bas och midbas och sen a1 på diskant, men det som slog mig är att jag då inte får något highpass på basen.

    Så vad skulle ni kört på vad?
    Finns det highpass filter till bas att köpa?

    Framsystemet tänkte jag bygga slutna lådor till på 8 liter och ev minske ner sen, någon som vet hur lågt man kan gå med midden då?
    Diskanten, bör den placeras nära miden(som hamnar längst ner på dörren) eller uppe på brädan?

    Kommer komma en projekttråd sen, men ville ha lite stora frågetecken utrotade först, så svara nu annars blir det inga bilder


    MVH//Alexander

  • #2
    Re: Råd om hur jag bör lägga upp mitt bygge!

    Kan inte uttala mig om hur långt ner man kan gå med UP5-orna men mina Focal K2 130KR trivs ypperligt i de fem liter slutet de sitter i.

    Bas-tips med dina kreterier är helt klart DLS RW10.
    Får du till 18l låda till den så spelar den väldigt trevligt.

    Subsonic? Behövs oftast inte med den slutna lådans naturliga avrullning.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #3
      Re: Råd om hur jag bör lägga upp mitt bygge!

      Originally posted by Lonefox View Post
      Kan inte uttala mig om hur långt ner man kan gå med UP5-orna men mina Focal K2 130KR trivs ypperligt i de fem liter slutet de sitter i.

      Bas-tips med dina kreterier är helt klart DLS RW10.
      Får du till 18l låda till den så spelar den väldigt trevligt.

      Subsonic? Behövs oftast inte med den slutna lådans naturliga avrullning.
      Se där, har hört massa trevligt om rw-basarna men trodde att de låg på 4 ohm. Billiga var dom med

      Tänkte på det, hur bör basen monteras. Är det spelandes nedåt som är optimalt för att få en så kallad corner-loading?
      Hur lågt delar du dina 130kr då?

      Alexander

      Comment


      • #4
        Re: Råd om hur jag bör lägga upp mitt bygge!

        Jag håller med LoneFox där, RW10an är en riktigt trevlig bas skulle jag tro, kör själv med den lite större RW12an och tycker den dunkar riktigt fint!

        Jag har min i sluten låda på 28L inkl. bas och det spelar rent, brett och man har ändå god djupbas. Har mätt upp med förra bilen (samma låda i en Civic) och då spelade det 130dB oinställt med mätning vid framrutan så tryck så det räcker och blir över finns det i dem med

        Comment


        • #5
          Re: Råd om hur jag bör lägga upp mitt bygge!

          Originally posted by luunggan View Post
          Framsystemet tänkte jag bygga slutna lådor till på 8 liter och ev minske ner sen, någon som vet hur lågt man kan gå med midden då?
          Diskanten, bör den placeras nära miden(som hamnar längst ner på dörren) eller uppe på brädan?
          MVH//Alexander
          8L är nog en bra början , jag körde de i runt 3L men då krävdes en del eq för att få det att låta bra , ju lägre du delar ju mindre effekt tålighet kommer du att få. Kolla detta när du har systemet ihop och kan testa hur högt du kan gå med frontsubben.
          Originally posted by luunggan View Post
          Tänkte på det, hur bör basen monteras. Är det spelandes nedåt som är optimalt för att få en så kallad corner-loading?
          Alexander
          Ja dels för cornerloading och dels för spridningen som gör den svårare att riktningsbestämma.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Råd om hur jag bör lägga upp mitt bygge!

            Originally posted by luunggan View Post
            Se där, har hört massa trevligt om rw-basarna men trodde att de låg på 4 ohm. Billiga var dom med

            Tänkte på det, hur bör basen monteras. Är det spelandes nedåt som är optimalt för att få en så kallad corner-loading?
            Kan kompletera Hewis inlägg med att nämna att golvet är ju bland det styvaste du har i en bil.

            Originally posted by luunggan View Post
            Hur lågt delar du dina 130kr då?
            63Hz 24db/okt, men har kört dem odelat ett tag med utan större problem. (Kunde inte spela lika högt som när de var delade).

            /Anders
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment

            Working...
            X