Hej, har samlat på mig prylar under de senaste veckorna och ska snart påbörja byggandet i min skoda pickis. Nu vill jag ha lite råd om hur jag ska fortsätta och hur ni anser mina tankegångar vara 
De prylar jag har nu är:
Hu: Pioneer p88
Framsystem: Dls up5
Bas: Ej inhandlad.
Slutsteg: 2 PG M25 och ett dls a1
Det första jag vill ha råd om är basval. Har tänkt bygga frontsub vid passagerarens fötter. Så det jag letar efter är en bas som trivs i liten volym, brett register och trivs med effekt runt 250 wrms och ligger på 2 ohm. Det gillas om basen kunde möta up5 runt 100hz, men vet inte om det går. Hade tänkt mig en bas i ca 1000:- klassen.
Sen kommer vi till steg frågan, vad ska drivas av vad? Effekt mässigt är ju stegen ganske lika, hade tänkt köra m25
r på bas och midbas och sen a1 på diskant, men det som slog mig är att jag då inte får något highpass på basen.
Så vad skulle ni kört på vad?
Finns det highpass filter till bas att köpa?
Framsystemet tänkte jag bygga slutna lådor till på 8 liter och ev minske ner sen, någon som vet hur lågt man kan gå med midden då?
Diskanten, bör den placeras nära miden(som hamnar längst ner på dörren) eller uppe på brädan?
Kommer komma en projekttråd sen, men ville ha lite stora frågetecken utrotade först, så svara nu annars blir det inga bilder
MVH//Alexander

De prylar jag har nu är:
Hu: Pioneer p88
Framsystem: Dls up5
Bas: Ej inhandlad.
Slutsteg: 2 PG M25 och ett dls a1
Det första jag vill ha råd om är basval. Har tänkt bygga frontsub vid passagerarens fötter. Så det jag letar efter är en bas som trivs i liten volym, brett register och trivs med effekt runt 250 wrms och ligger på 2 ohm. Det gillas om basen kunde möta up5 runt 100hz, men vet inte om det går. Hade tänkt mig en bas i ca 1000:- klassen.
Sen kommer vi till steg frågan, vad ska drivas av vad? Effekt mässigt är ju stegen ganske lika, hade tänkt köra m25
r på bas och midbas och sen a1 på diskant, men det som slog mig är att jag då inte får något highpass på basen.Så vad skulle ni kört på vad?
Finns det highpass filter till bas att köpa?
Framsystemet tänkte jag bygga slutna lådor till på 8 liter och ev minske ner sen, någon som vet hur lågt man kan gå med midden då?
Diskanten, bör den placeras nära miden(som hamnar längst ner på dörren) eller uppe på brädan?
Kommer komma en projekttråd sen, men ville ha lite stora frågetecken utrotade först, så svara nu annars blir det inga bilder

MVH//Alexander

Comment