Announcement

Collapse
No announcement yet.

ny setup till nästa säsong

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ny setup till nästa säsong

hej!

har blivit dags att börja planera in en ny tävlingsbil till nästa säsong

tävlar alltså i advanced5 och kommer alternativt att flytta till master5 nästa säsong, dock ej något säkert ännu

så nu vill jag ha lite utvärderingar och kanske några tips om vilka högtalare jag skall använda, har själv funderat på polk audio sr srien, dynaudio esotar serien, amega, mcintosh eller scanspeak illuminator....

kan ju tillägga att som förstärkare finns en audison lrx5.1, och andra tänkbara alternativ är nakamichi pa-4002 + pa-8001/bryggad pa-2002 eller soundstream human reign unleashed 4kanal + bryggad 2kanal
    som huvudenhet behåller jag min p88rs2 eller alternativt en nakamichi, om jag får tag på en äkta high end spelare.
    bilen kommer att totaldämpas med aluminiumprofiler limmade på stora plana ytor och kläs in med butylmatta och "sound isolator".
    instrumentpanelen kommer att byggas från noll, för att prioritera ljud och högtalarplacering.
    subbas blir frontmonterad i mittkonsol

så mina krav är 6.5"-8" midbas som klarar av att delas vid 45-50Hz och 10" alt 12" som klarar att spela mot 15-20Hz utan bekymmer i relativt liten sluten låda...

jag har ju tävlat med polk db serien från slutet av -90 talet och tycker att dom är helt underbara, så dom ligger lite "varmare om hjärtat" om man säger så. men jag tvivlar ju på att nya sr serien låter lika bra...
    så om någon har lyssnat på nämda högtalare och vill ge lite info om ljudet vore jag glad!

mvh. sidney karlsson
    Last edited by sidny; September 19, 2010, 01:27.
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Re: ny setup till nästa säsong

Högtalare är mycket tycke och smak. Om man gillar "upplösta" högtalare som man får tämja eller lite snällare som man får locka fram det sista ur. Eftersom du inte verkar vilja jobba med så mycket eq föreslår jag det senare alternativet. DynAudio är mästarna där.
    Personligen föredrar jag dock Scan-speak för de är något mer detaljerade i mina öron.

15-20 Hz är det tänkt att lådan skall spela så djupt eller räcker det om subben går så pass djupt i bilen?
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by sidny View Post
      hej!

har blivit dags att börja planera in en ny tävlingsbil till nästa säsong

tävlar alltså i advanced5 och kommer alternativt att flytta till master5 nästa säsong, dock ej något säkert ännu

så nu vill jag ha lite utvärderingar och kanske några tips om vilka högtalare jag skall använda, har själv funderat på polk audio sr srien, dynaudio esotar serien, amega, mcintosh eller scanspeak illuminator....

kan ju tillägga att som förstärkare finns en audison lrx5.1, och andra tänkbara alternativ är nakamichi pa-2002 + pa-8001/bryggad pa-2002 eller soundstream human reign unleashed 4kanal + bryggad 2kanal
      som huvudenhet behåller jag min p88rs2 eller alternativt en nakamichi, om jag får tag på en äkta high end spelare.
      bilen kommer att totaldämpas med aluminiumprofiler limmade på stora plana ytor och kläs in med butylmatta och "sound isolator".
      instrumentpanelen kommer att byggas från noll, för att prioritera ljud och högtalarplacering.
      subbas blir frontmonterad i mittkonsol

så mina krav är 6.5"-8" midbas som klarar av att delas vid 45-50Hz och 10" alt 12" som klarar att spela mot 15-20Hz utan bekymmer i relativt liten sluten låda...

jag har ju tävlat med polk db serien från slutet av -90 talet och tycker att dom är helt underbara, så dom ligger lite "varmare om hjärtat" om man säger så. men jag tvivlar ju på att nya sr serien låter lika bra...
      så om någon har lyssnat på nämda högtalare och vill ge lite info om ljudet vore jag glad!

mvh. sidney karlsson
      Hej!
      Jag använder Polk Sr 6500 och SR10. Mina sexor spelar från 40Hz/24db branthet. Funkar riktigt bra!

Mina 10 sitter i 24liter sluten och spelar riktigt djupt med bra klipp.

Mvh
      Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
      https://www.facebook.com/saabaudio/
      Instagram saabaudio

Ancient history....
      http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
        Högtalare är mycket tycke och smak. Om man gillar "upplösta" högtalare som man får tämja eller lite snällare som man får locka fram det sista ur. Eftersom du inte verkar vilja jobba med så mycket eq föreslår jag det senare alternativet. DynAudio är mästarna där.
        Personligen föredrar jag dock Scan-speak för de är något mer detaljerade i mina öron.

15-20 Hz är det tänkt att lådan skall spela så djupt eller räcker det om subben går så pass djupt i bilen?
        exakt, man skulle behöva få lyssna själv eftersom alla öron är olika... eq är väl egientligen omöjligt att slippa undan om man vill ha det sista ur högtalarna, fast jag är av den uppfattningen att eq är en dålig kompromiss för felaktig placering och "svaga" element..
        men jag har tänkt att slippa undan detta så mycket som möjligt genom att "bygga bilen" efter hur högtalarna skall placeras.

har scanspeak 18s i ett par högtalartorn hemma och används utan sub, och om vi tar tex en låt som béla fleck - flight of the cosmic hippo så missar dom endast en gång i låten och detaljrikheten är ju enastående... men att jämnföra innomhus med bil blir ju iofs ganska fel.... men jag vet ju vad scanspeak presterar iaf

så nu står det väl ientligen mellan scanspeak och dynaudio....
        men ös på med kommenatre och påståenden nu... är ju länge tills säsongen börjar, så jag har ju bra med tid att bestämma mig vilka element jag skall använda....

15-20hz effektiv amplitud i kupen är väl vad som räknas

mvh

Comment

Originally posted by Peter J View Post
          Hej!
          Jag använder Polk Sr 6500 och SR10. Mina sexor spelar från 40Hz/24db branthet. Funkar riktigt bra!

Mina 10 sitter i 24liter sluten och spelar riktigt djupt med bra klipp.

Mvh
          hej

att polk klarar låg delning vet ja
          har du några bilder av din installation?

mvh

Comment

Bara att följa garaget länken!
            Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
            https://www.facebook.com/saabaudio/
            Instagram saabaudio

Ancient history....
            http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Att folk säger MINA grejor spelar alltid bäst, allt annat är dynga ska du ta med en nypa salt!

produkterna du använder blir inte bättre än vad DU gör dom till!
              Du kan montera fetaste Bewith kitet på ett felaktigt sätt och det kommer att låta dynga.
              Ska du köpa det bästa för lite pengar är valet lätt, följ länken nedan!

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=4437
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                Att folk säger MINA grejor spelar alltid bäst, allt annat är dynga ska du ta med en nypa salt!

produkterna du använder blir inte bättre än vad DU gör dom till!
                Du kan montera fetaste Bewith kitet på ett felaktigt sätt och det kommer att låta dynga.
                Ska du köpa det bästa för lite pengar är valet lätt, följ länken nedan!

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=4437
                du menar att jag skall ta detta inlägg med en nyp salt då?
                nämen seriöst, ja vet exakt vad du menar.. högtalare handlar ju mest om personliga åsikter.. och när någon säger "mina xx högtalare är de bästa som finns" eller "xx högtalarna låter skit och är värdelösa" är ju ingen giltig kommentar... däremot om någon beskriver karaktären mera ordagrant på en produkt kan man ju kanske dra nytta av kommentaren?

och angående installation är det ju där dom stora skillnaderna i ljudet sitter.. och jag har ju börjat med mitt nya bygge redan nu eftersom jag tänkt reservera minst 4 månader att labba fram perfekt vinkel och placering på elementen, så med andra ord tänkte jag ta det sista ur mina element

men sedan är det en annan sak som kommer mot, finns några stycken som använder morel i finska emmatävlingar, och jag vill gärna ha något som ingen annan har, även om jag vet att morel är pengarna värt och låter suveränt!
                men din annons är defenitivt lagd i listan över tänkbara alternativ!

mvh

Comment

du menar att jag skall ta detta inlägg med en nyp salt då?
                  Du har helt rätt!

Så här är det!
                  Jag REKOMENDERAR bara av min erfarenhet.
                  Jag säger aldrig att detta ÄR bäst!

Jag kan inte lova att en viss setup är det ultimata alternativet!
                  Det jag menar är att DU bestämmer hur produkterna kommer att låta, det är DIN erfarenhet som avgör slutresultatet!
                  Jag kan bara upplysa vad jag eller mina kunder presterat med vissa produkter.
                  När jag rekomenderar en produkt baseras dett inte bara på vad JAG får ut av varan utan även av de som har mindre erfarenhet av en korrekt installation!

Det är här det fallerar regält på forumet.
                  Många rekomenderar vad just den enskilda individen klarat att få ut av produkten!
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

då gör vi ett nytt försök till en omöjlig fråga....
                    nu under en längre tid har mina alternativ till setupen varit:
                    dynaudio md102, mw162 och mw182
                    dynaudio md102, mw162 och polk db104
                    dynaudio md102, scanspeak 18W8545 (gamla serien) och polk db104

dvs, efter provlyssning hos pierre blev jag "förälskad" i dynaudio och tyckte att dom lät helt underbart

men nu har seas lotus reference uppenbarat sig till fördelaktigt pris och nu börjar jag överväga det kittet?

problemet är det att jag inte har hört hur dom låter... men dom har ju onekligen fått bra kritik, men fs 64hz känns lite väl högt eftersom jag vill ha möjlighet att dela middarna riktigt lågt

så nu vill jag gärna ha lite "lyssningsupplevelser" och synpunkter från ni som har hört dom, gärna båda kitten.

sedan kan jag ju nämna att som slutsteg kommer jag att använda 2st nakamichi pa-2004, varav ett kommer att bryggas till middarna och ett kommer att få 2 kanaler bryggade till sub och diskanterna körs på 2 kanaler, så effekt kommer dom att få iaf

Comment

men vilket limm ska du fästa alu-profiler ?
                      /Nicholas
                      Mitsubishi L300 minibuss
                      VW Multivan T5

Comment

då gör vi ett nytt försök till en omöjlig fråga....
                        nu under en längre tid har mina alternativ till setupen varit:
                        dynaudio md102, mw162 och mw182
                        dynaudio md102, mw162 och polk db104
                        dynaudio md102, scanspeak 18W8545 (gamla serien) och polk db104

dvs, efter provlyssning hos pierre blev jag "förälskad" i dynaudio och tyckte att dom lät helt underbart

men nu har seas lotus reference uppenbarat sig till fördelaktigt pris och nu börjar jag överväga det kittet?

problemet är det att jag inte har hört hur dom låter... men dom har ju onekligen fått bra kritik, men fs 64hz känns lite väl högt eftersom jag vill ha möjlighet att dela middarna riktigt lågt

så nu vill jag gärna ha lite "lyssningsupplevelser" och synpunkter från ni som har hört dom, gärna båda kitten.

sedan kan jag ju nämna att som slutsteg kommer jag att använda 2st nakamichi pa-2004, varav ett kommer att bryggas till middarna och ett kommer att få 2 kanaler bryggade till sub och diskanterna körs på 2 kanaler, så effekt kommer dom att få iaf
                        Båda de kitten du nämner är riktigt bra grejer. SEAS kittet gräver inte superdjupt, dvs du kommer behöva ha en sub som kan hantera upp till säg 60-70Hz, och som är snabb, som hänger med SEAS kittet. Fördelen med SEAS kittet är att det låter bra hela vägen upp sen.

Det finns inget 2-vägs kit som har både grym botten OCH låter bra hela vägen upp.

Vad får du ge för Lotuskittet?

/Jonas
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                          .

Det finns inget 2-vägs kit som har både grym botten OCH låter bra hela vägen upp.

/Jonas
                          )
                          Utmaningen antagen

Skillnaden mellan Dynaudio o Seas är inte milsvid, båda är oerhört kompetenta kit. Förutsatt att de monteras korrekt!

De skillnaderna som finns ligger mer på det personliga planet hos lyssnaren än på att det ena kitet är "bättre" än det andra.
                          Så om någon säger att det ena kitet är mer -"detaljerat, nyansrikare, fylligare osv" än det andra så är det en personlig åsikt.

Min personliga åsikt är att Seas kitet triumfar det Dynaudio kitet jag testat (MD 100 + Mw 160), främst för att Seas kitet är mer detaljerat. Det blir lite "för mysigt" med Dynaudio tycker jag.
                          Men som sagt, inget av kiten är "dåliga".

Lycka till med valet

Mvh
                          Rutger
                          Last edited by rutger j; December 20, 2010, 12:53.
                          Du lär så länge du lever, heter det.
                          Jag tror att motsatsen är lika sann.
                          Bengt Feldreich

Comment

Originally posted by jonash View Post

Vad får du ge för Lotuskittet?

/Jonas
                            förr i tiden hette det polk skämt åsido, det kittet är jag faktiskt väldigt nöjd med, går djupt och låter bra överlag, kanske inte direkt världens mest detaljerade ljud direkt men...

både dynaudio och lotus "kitten" är egientligen enbart lösa element utan vare sig filter eller galler

seas kostar motsvarande 3400kr och dynaudio blir 5000kr men då är seasarna kraftigt nedsatta

Comment

Det är en del skillnad i filosofi mellan DynAudio och Seas.

I mina öron är det i breda drag så här:

DynAudio är alltid trevliga och musikaliska, de betonar helheten framför detaljerna.
                              Seas är detaljnarkomaner som vill plocka ut varenda detalj och visa upp framför hela världen.

Om jag hade begränsade inställningsmöjligheter hade jag helt klart valt DynAudio, satt jag på en superprocessor och skickligheten att ställa in den så får man i mitt tycke bättre resultat med Seas. På samma sätt så kanske vissa förstärkare ger bättre/sämre resultat med de olika högtalarna.
                              /tycker Erik.

Comment

Working...
                              X