Announcement

Collapse
No announcement yet.

ny setup till nästa säsong

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: ny setup till nästa säsong

Originally posted by rutger j View Post
    Skillnaden mellan Dynaudio o Seas är inte milsvid, båda är oerhört kompetenta kit. Förutsatt att de monteras korrekt!
    givetvis! när man snackar element i klass med dessa kan man väl inte direkt säga vilket som är bättre eller sämre, hänger väl mest på installationen hur dom låter sen.. men väga för/nackdelar går ju alltid...

Originally posted by rutger j View Post
    Min personliga åsikt är att Seas kitet triumfar det Dynaudio kitet jag testat (MD 100 + Mw 160), främst för att Seas kitet är mer detaljerat. Det blir lite "för mysigt" med Dynaudio tycker jag.
    Men som sagt, inget av kiten är "dåliga".
    jag kan ju säga att både mid och diskant blir monterad on-axis, och min (ringa) erfarenhet säger att med mid och diskant on-axis så blir ljudet mera detaljerat och upplöst

min uppfattning om seas är att dom verkar väldigt "på" på högre frekvenser, och jag är rädd att det blir för mycket "på" med seas, även om jag vill ha så naturtroget ljud som möjligt så vill ja ha bra drag i botten, och med sub som spelar mot 60-70hz är inte direkt vad jag vill, en sub skall enligt mig enbart fylla på i den absoluta botten för att det skall låta neutralt, men det är igen bara en personlig åsikt
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Det är en del skillnad i filosofi mellan DynAudio och Seas.

I mina öron är det i breda drag så här:

DynAudio är alltid trevliga och musikaliska, de betonar helheten framför detaljerna.
      Seas är detaljnarkomaner som vill plocka ut varenda detalj och visa upp framför hela världen.

Om jag hade begränsade inställningsmöjligheter hade jag helt klart valt DynAudio, satt jag på en superprocessor och skickligheten att ställa in den så får man i mitt tycke bättre resultat med Seas. På samma sätt så kanske vissa förstärkare ger bättre/sämre resultat med de olika högtalarna.
      intressant synvinkel på det hela måste jag säga
      inställningsmöjligheterna begränsar sig till p88´an jag använder nu och det är ju inte direkt någon übermaskin, men fungerar tillfredsställande eller vad man ska säga. eq´n i den sätter ju sin begränsningar på att "förvränga" ljudet, och dessutom är jag ganska "emot" att ha massa toppar och dippar i den då det kan medföra mera ont än vad den gör gott... så kanske dynaudio är vad jag söker ändå...

men om jag vågar fråga, vilka steg skulle du/ni köra till respektive kitt?
      eller om jag omformulerar frågan, vilka element passar bättre till mina usa tillverkade japaner?

Comment

Originally posted by sidny View Post
        intressant synvinkel på det hela måste jag säga
        inställningsmöjligheterna begränsar sig till p88´an jag använder nu och det är ju inte direkt någon übermaskin, men fungerar tillfredsställande eller vad man ska säga. eq´n i den sätter ju sin begränsningar på att "förvränga" ljudet, och dessutom är jag ganska "emot" att ha massa toppar och dippar i den då det kan medföra mera ont än vad den gör gott... så kanske dynaudio är vad jag söker ändå...

men om jag vågar fråga, vilka steg skulle du/ni köra till respektive kitt?
        eller om jag omformulerar frågan, vilka element passar bättre till mina usa tillverkade japaner?
        Du har inte funderat på att uppdatera signalkällan? Tomppa har ju en liten trevlig Sony-kombo som ligger och skräpar på begagnat-hyllan...trevlig EQ i den!

/Freddi
        Projekt #sqnewbeetle
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

Originally posted by Freddi View Post
          Du har inte funderat på att uppdatera signalkällan? Tomppa har ju en liten trevlig Sony-kombo som ligger och skräpar på begagnat-hyllan...trevlig EQ i den!

/Freddi
          näe, p88´an får hänga kvar ännu denna säsong, blir det någon uppdatering blir det en p99 men får väl vänta något år ännu tills autostudio säljer ut dom till samma pris som p88´an

Comment

Originally posted by sidny View Post
            då gör vi ett nytt försök till en omöjlig fråga....
            nu under en längre tid har mina alternativ till setupen varit:
            dynaudio md102, mw162 och mw182
            dynaudio md102, mw162 och polk db104
            dynaudio md102, scanspeak 18W8545 (gamla serien) och polk db104

dvs, efter provlyssning hos pierre blev jag "förälskad" i dynaudio och tyckte att dom lät helt underbart

men nu har seas lotus reference uppenbarat sig till fördelaktigt pris och nu börjar jag överväga det kittet?

problemet är det att jag inte har hört hur dom låter... men dom har ju onekligen fått bra kritik, men fs 64hz känns lite väl högt eftersom jag vill ha möjlighet att dela middarna riktigt lågt

så nu vill jag gärna ha lite "lyssningsupplevelser" och synpunkter från ni som har hört dom, gärna båda kitten.

sedan kan jag ju nämna att som slutsteg kommer jag att använda 2st nakamichi pa-2004, varav ett kommer att bryggas till middarna och ett kommer att få 2 kanaler bryggade till sub och diskanterna körs på 2 kanaler, så effekt kommer dom att få iaf

Jag tror faktiskt att båda kitten passar bra till dom slutstegen.

Har själv Seas lotus reference kittet 6.5".Och jag har inte hört något bättre.

Men mycket hänger på installation och kringutrustning.

Min uppfattning efter att ha lyssnat i Pierre`s pickup.Är att Seas kittet är något mer detaljerat/lugnare mot dynaudio.Medans Dynaudio är kanske lite roligare att lyssna på.Väldigt bra kitt båda två!

Comment

för att nöta vidare på denna tråd...
              sub? funderar på scanspeak 26W/4558T00 10" eller peerless xxls 10" (835016)
              fs och qts känns ganska bra på båda subbarna och båda värdena skall väl vara låga om jag har rätt?

peerless basen har ju högre känslighet(90.5db vs. 89db) och verkar vara mera lättdriven än scanspeak,men effekten är ju begränsad till 400w 4ohm och går ej att lasta ner under 4ohm, sedan har ju peerless lägre konvikt (92g vs. 101g) men skanspeak har högre bl.... båda basarna verkar ju ganska lika egientligen och priset är ju nästan samma... så jag har lite beslutsångest

har ju läst mycket bra om anthem10 och tycker mig har läst här på forumet att den baserar sig på peerlessen.. men har även hört mycket bra saker om scanspeaken, och jag har bara bra egna erfarenheter av både scanspeak och peerless, dock inte någon egen erfarenheter av dessa två basar
              så vilken väljer man?

funderade även ett tag på att ha 2st sls-315 8ohm isobarik men det känns som att det kräver för mycket laborerande för att bli bra, om det blir bra vill säga, har även funderat på en DD 0508 men känns inte riktigt som att den håller måttet på ljudkvalitet, även om dynaudio sex-och-en-halvorna kommer att delas så lågt som möjligt och eventuellt i reflexlåda.... så dom ideerna ligger på is tills jag har bestämt mig, men om någon tycker att det är en bättre ide med DD eller 2 8ohms element isobarik så säg gärna till! för jag provar gärna något "nytt" (eller avviker från normen heter det väl)

Comment

Lågt qts fungerar bäst ihop med basreflex.

Rekommenderar en titt på Scanspeaks Discoverybasar. De är väldigt lika Anthem...
                /tycker Erik.

Comment

vad rekomenderar du för låda till en discovery 10"? mellan tummen och pekfingret

Comment

20-25 l sluten
                    /tycker Erik.

Comment

Working...
                    X