Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

    Originally posted by Nonne View Post
    Ursäkta nu!

    Att sitta och rekomendera en flock olika basar som ska inhandlas hos Jimmy på Blekingebilradio utan att köparen kan åka och lyssna....??????
    Han kommer att vara lika villsen efter han skrivit .....tack för alla svar!!
    Tonny! Nu var det faktiskt just dessa basar som TS frågade om.
    Ser inte någonstans att det rekomenderas om en MASSA olika basar .

    Men självklart har du rätt i att trådskaparen personligen ska åka och lyssna på vilken bas HAN själv tycker passar honom bäst. Det är trots allt hans öron och smak .
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #17
      Re: Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

      Originally posted by Nonne View Post
      Ursäkta nu!

      Att sitta och rekomendera en flock olika basar som ska inhandlas hos Jimmy på Blekingebilradio utan att köparen kan åka och lyssna....??????
      Han kommer att vara lika villsen efter han skrivit .....tack för alla svar!!

      Jag kan rabbla säkert 20-30 basar som Gunnarsson skulle bli mer än nöjd med, om han kunde lyssnat på dom!

      Bas är det svåraste som finns!
      Hade inne kund i butiken i går som inte gillade bas från en bas monterad i låda
      Tyckte det bara brölade!!???

      Snacka om dåliga erfarenheter, GÖR OM OCH GÖR RÄTT!
      Open Air basar är nog inte det tajtaste som finns

      JAG: tycker om och rekomenderar kontrollerad och snor tajt bas som inte låter så mycket, den ska kännas i pu......!
      Björn: kan jag nog säga rekomenderar ett ljud som är hissat 3-6 db i det området, den känns mer i hela kroppen!
      Inte för det är fel, skitkul att lyssna på......ett tag!

      Lagom e bäst som man brukar säga!

      Precis som Nonne säger så finns det inget som heter SPL basar eller SQ basar utan det får var och en avgöra.

      Det är inte 5% här inne på forumet som har byggt en SQ bil med så kallade "SPL" basar eller tvärt om utan folk köper det dom tror låter bra sen bygger det de bästa ur de.


      Kom ihåg förr på slutet av -90 talet så hade vi på HiFi klubben en riktig bil som man demade basar i och vi hade över 20 olika modeller basar.
      Ca 70-80% tyckte att CervinVega Stroker 15-18" lät bäst och de är väl en renodlad "SPL" bas i mångas ögon.

      Jag personligen gillar inte platt ljudkurva. I min bruksbil är det ca 12-14dB skillnad på olika frekvenser när man mäter upp 20-20000Hz och det gillar Jag med min musiksmak. Det ska vara tryck i musiken och så ska man ta väck frekvenser som örat är känslig för så man kan ösa på....

      MVH//Björn

      www.dbakuten.se

      Comment


      • #18
        Re: Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

        Ursäkta själv!

        Jag har inte rekommenderat något ifrån blekingebilradios sida. Utan jag brukar faktiskt kolla på bilstereoshopen.se och hans sortiment!

        Sen är det väl klart att det är bättre att köparen själv åker att lyssna..
        Men okej, jag ska sluta yttra mig om vad jag tycker är ett bättre val..
        Ska överlåta det till profsen och butiksägarna så de själv kan rekommendera deras produkter ur deras sortiment....

        Comment


        • #19
          Re: Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

          Originally posted by dBAkuten View Post
          Jag personligen gillar inte platt ljudkurva. I min bruksbil är det ca 12-14dB skillnad på olika frekvenser när man mäter upp 20-20000Hz och det gillar Jag med min musiksmak. Det ska vara tryck i musiken och så ska man ta väck frekvenser som örat är känslig för så man kan ösa på....

          MVH//Björn

          www.dbakuten.se
          Då mesade jag mig med 6db
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

            Originally posted by Svenn3SaataN View Post
            Ursäkta själv!

            Jag har inte rekommenderat något ifrån blekingebilradios sida. Utan jag brukar faktiskt kolla på bilstereoshopen.se och hans sortiment!

            Sen är det väl klart att det är bättre att köparen själv åker att lyssna..
            Men okej, jag ska sluta yttra mig om vad jag tycker är ett bättre val..
            Ska överlåta det till profsen och butiksägarna så de själv kan rekommendera deras produkter ur deras sortiment....
            Tycker absolut du ska rekomendera det du har ERFARENHET av!

            Har nu herr Gunnarson ringa erfarenhet gör man det bara svårare för honom om man blandar in produkter han inte kollat på!

            Men du vet att jag gillar B2 basarna, så det är inte det det handlar om!
            Vi som är i branschen skulle kunna prata i sönder folk dagarna i ända utan att sälja ett smack, lite intervju och sen "hjälpa" kunden på rätt bana!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #21
              Re: Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

              Tackar för svaren! Alla tips mottages tacksamt!

              Jag har ingen möjlighet att provlyssna varken ena eller andra förslaget, så det kvittar. Jag litar på folks förslag utifrån den info jag ger om mitt tycke och smak, som förvisso är ganska diffus. Antar att jag är ute efter most bang for the buck, som alla Vet att det beror förstås en hel del på steget med, men om vi pratar om endast basarna nu..

              Svårt att beskriva det med ord.. Men jag gillar detaljrikedom, hifi-liknande bas. Det ska låta högt och kännas, sista punchen ska kännas även fast man poppar högt. Och inte låta "ansträngt" för att få ut det där sista goa när man spelar högt som många billigare basar (500-1000kr) gör tycker jag. Kontroll och rapphet uppskattas med, de ska klara snabb rock, "ballad"-liknande basgångar med detaljer men också hiphop..

              Jag har svårt att tänka mig, till trots att det är inriktat på SPL, att ett par basar för ~2700 kr stycket har "stora" brister . Men det är här min erfarenhet tryter... Jag gillar just SPL Dynamics för att de känns lite "råa" i sin image. Jag gillar inte bling bling och grejer, man ska höra dom inte titta på dom..!

              Jag har hört BRLs Chrylser 300 demobil med Rockfordgrejer och den tyckte jag lät BRA..! Phoenix Gold RSDc låter också bra, JBL P1222 likaså. Valfri GAS-bas runt ~1000 kr låter inte särskilt bra.

              I övrigt någon som har koll på hur högt ett par Hertz HX 300 spelar om man matar de med ~750w stycket? Jag har fått för mig att Hertz = välljud. ?

              Vill nå runt 140db (eller iaf ha potentialen att kunna) för att bli nöjd när det gäller volym, man vill kunna ha lite show-off Utöver volymen får det gärna låta så bra som möjligt för pengarna.

              Tack på förhand
              Last edited by Gunnarsson; July 24, 2010, 19:28.

              Comment


              • #22
                Re: Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

                Om du skall köpa det av Blekinge Bilradio så är det bästa att du ringer och pratar med Jimmy - en trevlig galning , han har tävlat både i SQ och DB tävlingar så han kan säker ge dig bra tips.

                Många av dessa "småfirmor" av är måna om sina kunder och vill sälja mer än 1 gång, så de försöker få det så bra som möjligt.

                Som SQ nisse har jag har jag väldigt lite koll, men uppåt 140db och det låter kul att lyssna på musik är det inte svår kombination?
                Last edited by ConnyK; July 24, 2010, 22:34.
                /Conny
                Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

                Comment


                • #23
                  Re: Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

                  Jag är med intresserad av kommentarer på Hertz HX 300 om någon har erfarenhet av dessa.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

                    Jag byggde för ett år se ungefär i en kompis bil med ett par HX300D som matades med ett JBL GTO14001 (1200Wrms i 4Ohm), basarna monterades i slutna lådor på 25 eller om det var 30L/st och den spelar väldigt snyggt och HÖGT! Bra med tryck i basen där, inte det minsta bröl utan bara stenhård bas ända ner på djupet. Skulle själv mer än gärna stoppat i ett par HX300 (dom vill gärna ha mer än 600Wrms/st, därför jag inte vill ha med dubbla spolar) i min bil men dom är lite i dyraste laget.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment

                    Working...
                    X