Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

Tjena,

Är dags att införskaffa lite bas till bilen. Är lite av en amatör och har aldrig haft något stort eget bygge, bara mindre saker. Framsystem är klart och består av två 6,5" kit. Strömtillförsel och annat är också klart.

Jag vill ha något som spelar högt och rappt med ganska mycket HiFi-känsla. Spelar i princip all möjlig musik med så det skall vara allround och gärna klara runt eller över 140db vid en mätning. Är inte grymt kräsen, bara det hänger med och inte låter enbart högt.

Har tittat på SPL Dynamics XTR-serie, vilket verkar intressant. Har förstått att det (som hörs på namnet) ska vara mer inriktat mot SPL dock, men fortfarande vara helt ok för pengarna? Tänkte matcha ett par D4or med ett ICE-1500.1-steg, är det OK i 1ohm?

Har funderat på Hertz HX 300 med. Mer välljud vad jag förstår, men hur står det sig i volym?

Tips och synpunkter mottages tacksamt! Budget för ett par basar och steg runt 8-9 papp och ska helst finnas hos Blekinge Bilradio
    Last edited by Gunnarsson; July 22, 2010, 21:52.

Re: Hur står sig SPL Dynamics i en välljudsfråga?

Originally posted by Gunnarsson View Post
    Tjena,

Är dags att införskaffa lite bas till bilen. Är lite av en amatör och har aldrig haft något stort eget bygge, bara mindre saker. Framsystem är klart och består av två 6,5" kit. Strömtillförsel och annat är också klart.

Jag vill ha något som spelar högt och rappt med ganska mycket HiFi-känsla. Spelar i princip all möjlig musik med så det skall vara allround och gärna klara runt eller över 140db vid en mätning. Är inte grymt kräsen, bara det hänger med och inte låter enbart högt.

Har tittat på SPL Dynamics XTR-serie, vilket verkar intressant. Har förstått att det (som hörs på namnet) ska vara mer inriktat mot SPL dock, men fortfarande vara helt ok för pengarna? Tänkte matcha ett par D4or med ett ICE-1500.1-steg, är det OK i 1ohm?

Har funderat på Hertz HX 300 med. Mer välljud vad jag förstår, men hur står det sig i volym?

Tips och synpunkter mottages tacksamt! Budget för ett par basar och steg runt 8-9 papp och ska helst finnas hos Blekinge Bilradio
    SPL Dynamics basar är mer åt Disco hållet otroligt tajta i sitt ljud så gillar man de så är det ett väldigt bra alternativ.

Framsystemen är ljusa i karaktären och ligger väldigt bra till för Kit under 1500:- klassen.

Ice stegen är mer åt rocken roll mycket effekt/krona fast låter helt okej med bra filter tajt ljud.
    S-serien av SPL Dynamics slutsteg låter bättre men en smula dyrare.

Allt finns Hos Blekinge Bilradio bland annat….

Med vänlig hälsning//Björn

www.dbakuten.se

Comment

Tack för svaret! Jag spelar en del hiphop med. Hur klarar de de lägre basgångarna? Tror dock jag kommer föredra att ha en tajt bas nu, tidigare har jag satsat på djupet men det är ju ungefär bara det som gått att spela då.,

Comment

Originally posted by Gunnarsson View Post
        Tack för svaret! Jag spelar en del hiphop med. Hur klarar de de lägre basgångarna? Tror dock jag kommer föredra att ha en tajt bas nu, tidigare har jag satsat på djupet men det är ju ungefär bara det som gått att spela då.,
        Det har ju inte samma karaktär som Kicker och Orion m.m som utvecklas i Jänkeland då de vill ha mycket byxfladder.

SPL Dynamics Utvecklas av samma nissar som tar fram ett ruskigt tyngt PA märke LR Audio från Finland så de har lite av samma karaktär.

XLR basarna är mer allätare medans SPL basarna är otroligt tajta om de matas med gott om pulver.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Comment

Originally posted by dBAkuten View Post
          Det har ju inte samma karaktär som Kicker och Orion m.m som utvecklas i Jänkeland då de vill ha mycket byxfladder.

SPL Dynamics Utvecklas av samma nissar som tar fram ett ruskigt tyngt PA märke LR Audio från Finland så de har lite av samma karaktär.

XLR basarna är mer allätare medans SPL basarna är otroligt tajta om de matas med gott om pulver.

MVH//Björn

www.dbakuten.se
          Byxfladder är trevligt

XLR basarna?

Comment

Jag hade nog kollat på andra grejer om du är mer åt SQ hållet =)

Comment

Det säger du? Jag vet inte riktigt var jag är eftersom jag har hört så pass lite.. Men gissar att SPL Dynamics har mer SQ än GAS och liknande skrot?

Comment

Gillar du SQ så är hertz ett bra budgetval B2 har också produkter som är inriktade på SQ

EDIT: Hertz ES basarna är omtyckta budgetbasar för SQ
                Last edited by Svenn3SaataN; July 22, 2010, 22:53.

Comment

Hertz HX-serie då?

Comment

HX serien kan jag inte uttala mig så mycket om. Men de ska också låta trevligt. Finns folk som har använt dem här på forumet så vänta på svar utav dem istället =)

Comment

Yes! Men du har hört SPL Dynamics XTR?

Comment

Nej, det tror jag inte jag har. Vet faktiskt inte vilken serie det var jag hörde. Det var den med den röda konen. Men i vilket fall som helst är SPL Dynamics i mina ögon till för SPL inte SQ.

Comment

SPL-serien då. Nej, jag kan väl tro det jag med..

Kikat lite på SPL Dynamics steg nu, som Björn sa så låter S-serien bättre än ICE, men S har 0,5% THD medan ICE har 0,1%.. Lägre är väl bättre.. eller?

Comment

Originally posted by Svenn3SaataN View Post
                            HX serien kan jag inte uttala mig så mycket om. Men de ska också låta trevligt. Finns folk som har använt dem här på forumet så vänta på svar utav dem istället =)
                            Har kört med en Hx 380 nu i ett par veckor och är otroligt nöjd.
                            Kör med en 43L sluten låda och det trycker på riktigt ordentligt.
                            Torr och fin. Och kan spela rusigt högt om du har bra med effekt.

Ska prova den i en portad låda till helgen och kan återkomma med resultat.
                            sigpicMS-SOUND
                            Micke7406

Comment

Ursäkta nu!

Att sitta och rekomendera en flock olika basar som ska inhandlas hos Jimmy på Blekingebilradio utan att köparen kan åka och lyssna....??????
                              Han kommer att vara lika villsen efter han skrivit .....tack för alla svar!!

Jag kan rabbla säkert 20-30 basar som Gunnarsson skulle bli mer än nöjd med, om han kunde lyssnat på dom!

Bas är det svåraste som finns!
                              Hade inne kund i butiken i går som inte gillade bas från en bas monterad i låda
                              Tyckte det bara brölade!!???

Snacka om dåliga erfarenheter, GÖR OM OCH GÖR RÄTT!
                              Open Air basar är nog inte det tajtaste som finns

JAG: tycker om och rekomenderar kontrollerad och snor tajt bas som inte låter så mycket, den ska kännas i pu......!
                              Björn: kan jag nog säga rekomenderar ett ljud som är hissat 3-6 db i det området, den känns mer i hela kroppen!
                              Inte för det är fel, skitkul att lyssna på......ett tag!

Lagom e bäst som man brukar säga!
                              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                              X