Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med JL 6w3v3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Problem med JL 6w3v3

    Mina 2 sitter i en 6L låda(ca 8L utan basar) och smiskar på med ca 1000wrms. Funkar helt underbart, fläskar på farligt mycket ifram
    Beemer med enkel installation

    Comment


    • #17
      Re: Problem med JL 6w3v3

      Originally posted by Svugg View Post
      Mina 2 sitter i en 6L låda(ca 8L utan basar) och smiskar på med ca 1000wrms. Funkar helt underbart, fläskar på farligt mycket ifram
      2st som delar på 8L alltså? Någon ull i eller har du dom helt tomma?

      Comment


      • #18
        Re: Problem med JL 6w3v3

        ca 30% ull, jag var tveksam till storleken på lådan först, men fyfan vad förvånad jag blev på dom små jäklarna. Spelar ju inte mycket under 40hz men fan så det dunkar på saknar det där djupa ibland men funkar perfekt till det mesta.
        Beemer med enkel installation

        Comment


        • #19
          Re: Problem med JL 6w3v3

          Visst blir den mer trögdriven, krävs mer av steget med mindre låda, men när jag testade större volym så fick jag fenomenet att det blev betydligt mer bas när jag öppnade dörren, beror säkert vilken bilmodell man har, för min del så blev 5l perfekt.

          Krävs ett bra steg dock, kör nu med ett dls x d-20 men har problem med att det stör ut radion, tydligen ett problem dom har med dessa digitala x steg.

          Funderar på referens stegen, vad tror ni om ett Dls Ra-25, mindre effekt men jag antar att de stegen har mer kontroll pga bättre nätdel.

          Comment


          • #20
            Re: Problem med JL 6w3v3

            Problemen fortsätter. Tyckte till en början att det spelade på rätt bra, har ju ingen referens när det gäller dessa basar.

            Har införskaffat mig en P88rs II och steget är ett Dls x-d20. Tyckte att det spelade på rätt bra men när jag slår av suben i hu:n så blir det i princip ingen skillnad på ljudet, alltså basen spelar mycket lite.

            basen spelar i en 5l sluten låda exl basen, dämpad till 50%, när leveln står på hälften så låter den nästan ingenting, drar jag upp leveln så låter den mer men då protectar steget om jag ökar volymen och basen slår igenom.

            Är lådan för liten, steget för klent, någon som har någon idé.

            Tacksam för svar.

            Comment


            • #21
              Re: Problem med JL 6w3v3

              Testat att fasvända basen? funkar inte det om du har möjlighet testa ett annat steg. Är lådan tät? 5L är perfekt storlek för basen.
              Beemer med enkel installation

              Comment


              • #22
                Re: Problem med JL 6w3v3

                Originally posted by Svugg View Post
                Testat att fasvända basen? funkar inte det om du har möjlighet testa ett annat steg. Är lådan tät? 5L är perfekt storlek för basen.
                Ingen skillnad när jag fasvänder basen, lådan ska vara tät, hur kollar jag detta. Flera har sagt att den blir ganska trögdriven i mindre låda, kan det vara så att steget jag har inte orkar driva basen, i såfall hur tror ni att ett
                RA25 skulle klara det, mindre watt än det jag har nu men jag antar att det är mer strömstarkt.

                Comment


                • #23
                  Re: Problem med JL 6w3v3

                  Kör du steget bryggat så tycker jag att 400rms som det skall ge ut då bör räcka för att få lite fart på den iallafall.. om du vill testa att lådan är tät kan du testa trycka på elementet, se om det är lätt att trycka in eller om det finns lite motstånd och den segar när elementet är på väg utåt igen. Tryck nu inte superhårt utan försiktigt Finns det motstånd så bör den vara hyfsat tät iallafall.
                  Du har inte annars möjligheten att testa byta plats på basen? Bara tillfälligt lägga den mitt i bagaget eller så?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Problem med JL 6w3v3

                    Originally posted by darki3 View Post
                    Kör du steget bryggat så tycker jag att 400rms som det skall ge ut då bör räcka för att få lite fart på den iallafall.. om du vill testa att lådan är tät kan du testa trycka på elementet, se om det är lätt att trycka in eller om det finns lite motstånd och den segar när elementet är på väg utåt igen. Tryck nu inte superhårt utan försiktigt Finns det motstånd så bör den vara hyfsat tät iallafall.
                    Du har inte annars möjligheten att testa byta plats på basen? Bara tillfälligt lägga den mitt i bagaget eller så?
                    Har nu kollat och lådan var inte tät, det pyste vid högtalarkabeln, nu är detta plastat och inget pysljud någonstans när jag trycker på elementet, nu ska jag bara vänta tills det har härdat riktigt sen blir det provspelning.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Problem med JL 6w3v3

                      Jag skulle kollat över kablaget, känns som ett överslag.
                      När du krämar på frigör du mer ström, detta generar i en ljusbåge som får steget att protekta!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #26
                        Re: Problem med JL 6w3v3

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Jag skulle kollat över kablaget, känns som ett överslag.
                        När du krämar på frigör du mer ström, detta generar i en ljusbåge som får steget att protekta!
                        Det sitter nya 21mm ström och jord kablar på 70cm långa. Extra jord från batteriet till kaross samt att steget är jordat i samma balk bak där batteriet är originaljordat.

                        Högtalarkablage är 2x4mm nya.

                        Dls lågnivåkabel Pro utan remote, egen remotekabel från hu på 2,5mm.

                        Strömkabeln är avsäkrad med 70 ampere säkring. Inga kabelskor i steget då detta har riktiga strömterminaler, endast kabelskor på batteri och jord.

                        Blev bättre nu när lådan är tät oxå vid högtalarkabeln, men fortfarande så slår basen igenom på högre volym, har både lpf och subsonic avslaget på steget, leven på 50%, prövade och slå subsonic på 40 blev lite bättre.

                        Så ser basinstallationen ut.

                        Last edited by Mange1972; June 28, 2010, 11:20.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Problem med JL 6w3v3

                          Låter som steget går i protect lite väl lätt. Du har mätt med multimeter när du basar på vid steget?

                          Snygg bas installation förövrigt
                          Beemer med enkel installation

                          Comment


                          • #28
                            Re: Problem med JL 6w3v3

                            Efter att ha testat att mäta upp spänningen och kollat över låda och kablar är problemet fortfarande kvar, lånade ett magnat monoblock av en bekant och jisses vilken skillnad det blev, basen spelar helt underbart, med bra pondus och djup, och man kan spela i princip hur högt som helst och den bara levererar, och steget går inte in i protect,

                            Alltså är det Dls steget som troligtvis dels inte orkar att kontrollera basen vid höga volymer samt att det stör ut radion, Steget är nu tillbaka skickat till Blekinge Bilradio och dom har skickat ett Dls RA25 istället, återkommer när jag har fått det på plats och provspelat.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Problem med JL 6w3v3

                              Härligt att du hittade problemet till slut

                              MVh Fredrik
                              Beemer med enkel installation

                              Comment


                              • #30
                                Re: Problem med JL 6w3v3

                                tummen upp för snygg clean installation!

                                Comment

                                Working...
                                X