Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med JL 6w3v3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med JL 6w3v3

    Har installerat en JL 6w3v3 i min v70, sitter i en 5l sluten låda i vänstra sidopanelen bak, drivs av ett dls x-d20.

    Som huvudenhet har jag volvos original hu-803 med lågnivå adapter.

    Problemet är att jag får inget tryck i basen den slår även igenom om man drar på, spelar någorlunda djupt, om jag drar på så klipper steget och går in i protect.

    Steget matas med 21mm både på ström och jord, extra jordkabel är dragen från batteriet, allt är jordat i bilens originaljordpunkt. Korta kablar då batteriet sitter bak så det borde inte bli någon förlust där.

    Har prövat att ställa in steget många gånger men får det inte att låta bra, nu står lp på ca 80hz och subsonic på 35hz, ingen bass bost på eller någon loud el liknade. Leveln står nästan på högsta annars låter basen i prinsip ingenting tillsammans med originalsystemet fram.

    Kan det vara min huvudenhet som är boven eller vad.

    Tacksam för hjälp

    Mange

  • #2
    Re: Problem med JL 6w3v3

    Har du spelat in den än då? Kan ju ta måååånga timmar att spela in. Min 6w0 lät bättre för varje dag och jag hade samma problem i början. Den mest välljudande bas jag någonsin ägt Varför sålde jag den???
    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

    Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

    Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

    Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

    Comment


    • #3
      Re: Problem med JL 6w3v3

      någonting är ju galet, har själv 2 st 6w3 som spelar riktigt super tight och högt(För att vara 6,5") .

      Något är ju fel om steget går i protect, antingen har du för låg signal från HU till steget så steget klipper för att du maxar gainen eller så dippar volten såpass mkt så steget klipper.

      Mät med multimeter, men skulle var skumt om du får såpass mkt spänningsfall med en så liten bas.

      Testa med eftermarknads HU eller annat steg om du har möjligheten, eller testa steget och bas i en polares bil
      Last edited by Svugg; June 18, 2010, 12:29.
      Beemer med enkel installation

      Comment


      • #4
        Re: Problem med JL 6w3v3

        högtalarkablarna tar inte i varann nånstans då?

        Comment


        • #5
          Re: Problem med JL 6w3v3

          Originally posted by Svugg View Post
          någonting är ju galet, har själv 2 st 6w3 som spelar riktigt super tight och högt(För att vara 6,5") .

          Något är ju fel om steget går i protect, antingen har du för låg signal från HU till steget så steget klipper för att du maxar gainen eller så dippar volten såpass mkt så steget klipper.

          Mät med multimeter, men skulle var skumt om du får såpass mkt spänningsfall med en så liten bas.

          Testa med eftermarknads HU eller annat steg om du har möjligheten, eller testa steget och bas i en polares bil
          Det skulle ju vara om hu:n har för låg signal, vilket är nog troligt eftersom jag måste dra upp leveln så pass mycket, ska försöka pröva med en eftermarknadsstereo.

          Comment


          • #6
            Re: Problem med JL 6w3v3

            Originally posted by sjobas View Post
            högtalarkablarna tar inte i varann nånstans då?
            Har dragit nya kablar, inget som tar i.

            Comment


            • #7
              Re: Problem med JL 6w3v3

              Hade själv en tråd om min 6w3 i för liten låda. Numera lirar det elementet i en 4.9 liters låda fylld till 50% med dämpull. Matar den med subkanalen på en PDX5, Delning på 100Hz
              Första timmarna jag lira den i 5L lådan upplevde jag samma sak att det är inget klipp i den, men som diq skriver, den låter bättre och bättre för varje gång man drar igång stereon.
              Lycka till.

              Comment


              • #8
                Re: Problem med JL 6w3v3

                Har nu prövat med polarens p88 och vilken skillnad det blev, basen pumpar på riktigt ordentligt samt att den låter riktigt tajt. Verkar som det var signalen från hu:n som var dålig i originalstereon. Stängde av både subsonic och lpf i steget och delade basen från hu:n. Level på stegen satte jag på hälften.

                Blir nog att införskaffa en p88, bra pris just nu, någon annan eftermarknads hu som är bra.

                Comment


                • #9
                  Re: Problem med JL 6w3v3

                  Alpine. Kenwood och Pioneer är väl dom som ligger i täten av huvudenheter. Det skiljer lite i ljudet mellan fabrikaten men har snarlika finesser på den prisnivån som du funderar på.

                  Vilken spelare du än väljer så är den bättre anpassad till dit system än volvos egna.
                  MVH F.Trybom

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problem med JL 6w3v3

                    Hade nog valt p88an, med tanke på lågt pris och vad man får...en hel del för det priset!
                    Beemer med enkel installation

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problem med JL 6w3v3

                      Kidnappar tråden lite och frågar hur stor låda man ska ha till dessa, finns ju förslag på allt mellan 4 och 8 liter har jag sett så vad ska man bygga för att få det bra?

                      Håller på och bygger en polares bil så jag har inte tid att testa olika volymer tyvärr.

                      Finns det någon bra siffra som lirar gött, och som ni som äger dessa basar är överens om

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problem med JL 6w3v3

                        Originally posted by Slarvar View Post
                        Kidnappar tråden lite och frågar hur stor låda man ska ha till dessa, finns ju förslag på allt mellan 4 och 8 liter har jag sett så vad ska man bygga för att få det bra?

                        Håller på och bygger en polares bil så jag har inte tid att testa olika volymer tyvärr.

                        Finns det någon bra siffra som lirar gött, och som ni som äger dessa basar är överens om
                        Jag skulle säga 5 liter är perfekt, vi började på 8 liter sedan klossade vi oss fram till 5 liter och där låter basen bäst nu när jag har testat med riktig HU.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problem med JL 6w3v3

                          Originally posted by Mange1972 View Post
                          Jag skulle säga 5 liter är perfekt, vi började på 8 liter sedan klossade vi oss fram till 5 liter och där låter basen bäst nu när jag har testat med riktig HU.
                          Okej ja det låter ju vettigt faktiskt.
                          Får väl köra på det helt enkelt.

                          Hur mycket effekt behöver dessa för att spela bra då samt hur mycket effekt kan man mata på?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problem med JL 6w3v3

                            http://mobile.jlaudio.com/products_s...p?series_id=29

                            150W rekomenderat, ger min 300W. Men läst om folk som pumpar den med bedydligt mer än så

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problem med JL 6w3v3

                              Originally posted by Juha View Post
                              http://mobile.jlaudio.com/products_s...p?series_id=29

                              150W rekomenderat, ger min 300W. Men läst om folk som pumpar den med bedydligt mer än så
                              Ja vad som rekomenderas enligt JL har jag sett men det är ju kul att höra vad ni som använder dom har för effekt.

                              Misstänker att dom är ganska tröga i en 5L låda?

                              Comment

                              Working...
                              X