Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

    Originally posted by bjorn.eriksson View Post
    Ja det låter väl som en bra idé!
    Kommer ihåg att det har stått något om en rekommendation för delningarna på det kitet. Spontant skulle jag själv dock tycka att kitet kunde få spela lite lägre, gärna ner till 100-125. Men det beror väl på hur högt du ska spela såklart!

    Vidare, vilken stereo var det du hade i bilen nu? Den som jag har får ju fullsignal på högtalarna under stolarna som jag nu har bekräftat, men har man slutsteg orginal så är det väl en filtrerad signal till dom, och även en filtrerad signal till dörrarna? Bäst att kolla upp det!
    BMW Professional, 6 Högtalare. (Inga diskanter). Enklaste ljudet.

    Comment


    • #32
      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

      Om du har enklaste systemet är det kopplat enl sid 21-23 i denna pdf: http://share.qclt.com/bmw%E8%B5%84%E...e90_ikt_en.pdf
      6orna och 4orna är på samma kablar men ihopkopplingen är inte vid midbasarna.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #33
        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

        s 37 i den här motsvarar så gott jag kan se vad jag hade i min:
        http://share.qclt.com/bmw%E8%B5%84%E...-update_en.pdf

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #34
          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

          Hallå alla!

          Idag har det blivit lite producerat. Inte så mycket bilder dock. Jag har dragit vidare kablarna i bagagen, men eftersom jag inte har monterat steget än så vet jag inte om kablarna kommer hamna där dom ligger nu. Så jag avvaktar lite helt enkelt.

          Däremot så har jag mätt lite på högtalarna i kitet, dvs 4" + diskanten. Det är mätt med en 270uf konding i serie, 270+33uf samt utan. Eftersom jag inte har någon aktiv delning så tänkte jag helt enkelt sätta dit en passiv delning istället. Helt enkelt för att minska lite dörrskrammel och avlasta både hu och högtalare.


          Rosa-lila utan konding, grönt 270uf, ljusblå 270+33uf

          Hur är det mätt då? Jo, med rew såklart.. Och audyssey mikrofonen som hörde till hembiorecivern

          Alltså, man kan ju inte tolka mätvärdena för seriöst, men man får ju en indikation på att det rullar av i basen på olika ställen beroende på konfiguration, medan det blir jämnare i spl desto högre upp i frekvens man kommer. Jag tror jag kommer välja grön kurva, dvs med 270uf konding. Verkar inte bli någon skillnad på om jag sätter den i serie med filter och allt, eller om jag sätter den i serie mellan filter och 4". Får se vad det blir.

          Vill även passa på att tacka er för länkarna! Jag har hittat något liknande dokument tidigare, men då har det bara behandlat hifi och top hifi. Kanon!
          Attached Files

          Comment


          • #35
            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

            Den här tråden hjälper mig rejält! Jag är precis på g och ska uppgradera mitt ljud i min E61a med skit stereon!
            Väntar bara på att mina Earthquake SWS-8x kommer med posten om någon vecka eller så. Jag kommer även att byta ut dörr- & takhögtalarna mot Earthquake Vtek-42or samt stoppa in diskanterna som saknas i framdörrarna. Det ska även in 2st Lanzar HRWDC10 i bagagen. Allting kommer att drivas av 2 olika steg (MDS Torque T2 & T3).
            Planen är även att framöver stoppa in en Audison BitOne ljudprocessor samt ett till slutsteg.

            Jag kommer att posta alla mina bilder etc i samma tråd när jag sätter igång.

            En fundering jag har är; blir inte impedansen helt fel när man kopplar så som bmw har gjort här? Det borde bli 2ohm totalt på frontarna + midbasarna eftersom det är 4ohms högtalare som är paralellkopplade, och bakre högtalarna är ju 4ohm vanligt kopplat. Men det kanske är skit samma?
            Last edited by Crady; September 1, 2014, 21:28.

            Comment


            • #36
              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

              Enligt pdf-filen lite längre upp så har bmw satt kondingar på 4"arna. Beroende på vilket värde den har och hur dom har gjort med golvhögtalaren - den kanske räcker med att högtalaren rullar av i frekvens uppåt helt naturligt - så får dom en total impedans som varierar med frekvens. Det kan tänkas att den blir lägre än 4ohm, men aldrig så låg att steget slår ifrån. Med sgeget menar jag hu'ns inbyggda.
              Men absolut, utan kondingen skulle impedansen ligga runt 2 i det område där bägge högtalarna är verksamma samtidogt enmigt spec, 100-500hz.

              Obs, kolla klockan på inlägget - det kan innehålla fel Det är dock inget torsdagskvällssvineri på gång utan jag sitter och äter frukost vid denbhör tiden...

              Comment


              • #37
                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                Onödigt vetande kanske men originalsystemet delar runt 200Hz mellan bredbandare och basarna.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #38
                  Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                  Tack Hewi! Tycker inte alls det är onödigt vetande. En bra riktlinje om åtminstone var den övre gränsen ligger..enligt bmw

                  Ok, jag höll ju på lite i bagagen igår och ikväll (läs torsdag och fredag). Har fortfarande inte blivit klar med kablarna, eftersom jag bytt ut min ursprungliga idé. Jag postar dock lite bilder ändå eftersom det ger en liten beskrivning på hur panelerna sitter fast. Om inte annat kanske det kan hjälpa någon annan att bedöma tidsåtgången.

                  Jag börjar med en kort beskrivning på hur det var tänkt.


                  Denna halvmåneformade mdfskiva skulle täcka halva reservhjulsbaljan
                  var det tänkt. Min bil har (inte längre) run flat däck och därmed inget
                  reservhjul. Den skulle skruvas fast i klädseln underifrån och sedan
                  skulle slutsteget och lite annat skruvas fast i den.



                  Det är alltså här vi pratar om.

                  Nu börjar demonteringen av panelerna i bagagen. Jag ber dig som är intresserad att börja titta på bilden ovan.


                  Som sagt, jämför med bilden ovan så ser du att en svart platta
                  som ser ut som ett pussel är borta. Den lyfter man upp i framkant och
                  drar framåt. Kan inte misslyckas. Därefter lyfter man i det rektangulära
                  hålet som knappt syns längst ner till vänster. Det där är vänster sida.
                  Höger är likadan förutom att där får man nog lyfta lite på luckan över baljan.
                  Notera även det lilla plastclipset i glipan mellan panelerna. Varje panel sitter med tre st sådana.



                  Så här ser clipsen ut i "genomskärning". Dra ut pluggen i mitten först så kommer clipset
                  klämmas ihop ganska lätt sedan. En avbitare och lätt tryck och drag gör jobbet enkelt.
                  Jag själv hittade en hovtång till detta...
                  Du hittar clipsen här: I skarven mellan bakre och främre panelen i bagagen.
                  När du fäller fram baksätet. Uppe vid handtaget till fällningen av baksätet.



                  Under en liten plastkåpa sitter en torx. Den är av en storlek som finns
                  i dom flesta bit-kitt (), och alltså kan man börja med detta även om
                  man inte har dom stora torxen till stolarna. Tyvärr kan jag inte ge något
                  råd om plastlocket som satt över då jag råkade knäcka en liten hake på
                  dom. Den var så liten så jag märkte det inte ens. Dock sitter dom kvar
                  även utan dom.



                  Den här bilden gäller kanske inte alla bilar. Jag har elinfällbar krok.
                  Dock gillar jag att det är en bra lösning på hur kontakten sitter där.
                  Inga problem att kränga panelen över den stora kontakten.



                  Nu ser det ut såhär, och det är väl ungefär nu jag börjar inse
                  att jag måste kapa i orginalpanelerna för att kunna dra alla kablar som jag vill.
                  Kanske skulle det räcka att klippa lite till höger i den svarta plastpanelen framför baljan.
                  Därför håller jag på att "utveckla" ett alternativ att montera i taket istället.
                  Får se vilket som blir bäst innan jag bestämmer mig.
                  Vidare då. Kolla nästan längst upp på den bilden, i skarven mellan bagage och ryggstöd.
                  Där sitter fyra st clips i mjuk plast som sitter ganska hårt.



                  Jag rekommenderar att ta tag i hela tyget och dra för att få bra och
                  jämn anläggningsyta mot skallen. Tror den skulle böja och vika sig
                  om man använder något verktyg.



                  Luckan över baljan tas bort genom att man pressar upp
                  metallsprinten som sitter i plasthållaren. Verkar inte vara någon
                  bra idé att försöka dra loss den, det har någon tidigare ägare
                  gjort på den här bilen med. Delarna har hållit, men limmet har släppt.



                  Tog visst en bild här med



                  De bägge bilderna ovan visar hur det skulle kunna se ut med
                  panelerna tillbakamonterde. Till synes skulle det bli en ojämt
                  om jag inte klipper i panelerna någonstans. Det kändes dock
                  orimligt att göra det häromdagen då inte strömkablarna var klara
                  ännu. Onödigt att paja något om jag ändå skulle ändra mig. Hur
                  som helst är detta anledningen till att jag funderar på ett alternativ.


                  Och så alternativet...


                  Tittar man in och upp i bagagen hittar man tre st sådana här gängor.
                  En är tom på min bil, och två ockuperas av hållare för vad jag
                  förmodar är solgardin bak, se bild nedan som visar skruvarna ovanifrån.




                  Efter att ha köpt en skiva på 100 cm för att var på säkra sidan
                  mätte jag avståndet mellan handtagen för baksätesfällningen till
                  exakt 80 cm



                  Kapade ner skivan till ca 35 cm bredd och rundade av hörnen
                  för att lämna plats åt ovan nämnda handtag.
                  Körde ett varv med fräsen också bara för att lära mig skiten.
                  Denna skiva är av furu och inte mdf för att spara vikt som hänger
                  i plåten.




                  Provmonterad. Den observante märker att dom tre fastsvetsade
                  gängorna (kan man säga så?) sitter väldigt långt in. Jag tänkte
                  lösa det genom att låna skruvhålen till plasthandtagen.
                  Varje handtag sitter nämligen fast med två st skruv. Vet ännu
                  ej vad för sort. Dock sitter dom i en snygg vinkel som gör att man
                  skulle kunna sätta ett plattjärn i aluminium som stöd mellan dessa,
                  och då även i träplattan. Återstår att se vad det blir.


                  Det var allt för denna gång! Imorrn hoppas jag kunna klippa till strömkabel och därmed ta ett beslut på var jag skall sätta steget. Går det att komma undan med att bara klippa en liten skåra så får grejorna ligga i baljan. Måste jag kapa ut stora bitar så blir det uppe i taket istället. Det är nämligen lättare vad det verkar att ta ut kablarna ur panelerna där uppe. Klippa hål i plåten är uteslutet för mig tyvärr. Inte i denna anti-extrema installation åtminstone

                  Ha en trevlig helg allihopa!!
                  / Björn
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                    Flashbacks!
                    Mycket trevliga beskrivningar av tillvägagångssätt!

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #40
                      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                      Originally posted by zrken View Post
                      Flashbacks!
                      Mycket trevliga beskrivningar av tillvägagångssätt!
                      Haha!

                      Ja, även om det liksom verkar lösa sig självt på vägen så har jag själv alltid gillat att läsa på i förväg hur man går till väga, och då är det väl inte mer än rätt att man skickar den "kunskapen" vidare

                      Comment


                      • #41
                        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                        well played sir!

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #42
                          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                          Så fortsätter vi...

                          Beslutade mig för att köra vidare på varianten med halvmånen i reservhjulsbaljan trots allt. Efter lite granskning visade sig att jag kunde komma undan med ganska små och framförallt osynliga modifikationer.


                          Genom att skära bort en ynka centimeter längst till höger i plasten på bilden
                          kunde jag få plats med alla fyra högtalarkablar. Dom går ju förbi en del el-
                          kablar även här, men eftersom dom korsar och inte går längs med tror jag
                          det går bra. Det återstår väl att se!




                          Gaff.. jag menar "biltemade" fast kablarna så dom inte flyttar på sig
                          om man någon gång måste röra runt i panelerna.



                          Och här kommer dom fram med panelen tillbakasatt.


                          Beslutet att köra vidare på baljan underlättades efter en granskning bakom
                          den här panelen. Den sitter fast med tre skruv, varav en sitter bakom en
                          liten plastbit, och gummilisten som tätar luckan. Bakom den går kabel-stammen till bl.a. dragkroken, och kanske annan utrustning som ligger
                          i baljan.




                          Strömkabel dragen bakvägen så att säga. Innan ni dömer ut den, kom
                          ihåg att detta är ett steg som är avsäkrat på 40a totalt... Tejpade fast
                          högtalarkablarna sista biten och la dom till rätta där det fanns plats över.



                          Jag har ingen bild på det, men jag har borrat hål ovanifrån för kablarna som skall komma upp till steget underifrån. På bilden ovan karvar jag ur lite i plasten så att jordkabeln inte kläms och höjer nivån på baljan.


                          Upp genom täcklocket.


                          Och vidare upp till steget. Såhär ser det ut där just nu. Har inte kopplat
                          in omvandlaren och högtalarkablarna än. Jag vet inte om jag jobbar långsamt
                          eller om jag tänker dåligt, men VAD TID DET TAR!!



                          Bild från sidan. Ska väl försöka göra något snyggare av hålen där
                          kablarna kommer upp. Kanske någon gummigenomföring eller nåt..
                          Inget prio ett dock




                          Imorgon SKA jag (förutsatt att jag inte gör något annat ) ta itu med högtalarna själva. Måste kolla upp vilka färger som är plus och minus på orginalkablaget. Tips mottages gärna på detta! Sedan ska jag dit med kondingen till kitsystemet som jag har pratat om att göra snart hela veckan tror jag
                          Men men, får se vad man hinner med! Förhoppningen är väl iaf att bli klar med detta nu snart, kalibrera in och sedan låta det vara tillsvidare. Har ju ett par basar som skall byggas till hembion också, och jag vill komma igång med dom med!

                          Ha en fortsatt fin helg!

                          // Björn
                          Attached Files

                          Comment


                          • #43
                            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                            ja tid tar det om man vill göra kabeldragningen ordentligt, och det ser ju ordentligt ut i din bil
                            / Jimmy

                            Comment


                            • #44
                              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                              Originally posted by pinnen666 View Post
                              ja tid tar det om man vill göra kabeldragningen ordentligt, och det ser ju ordentligt ut i din bil
                              Tack ska du ha!

                              Comment


                              • #45
                                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                                Man vinner en smula på tålamod, men framförallt på att acceptera att ens eviga tidsoptimist får känna sig besegrad nästan varje gång man tar itu med något i bilen

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X