Jag funderar vad detta egentligen innebär?
Att det är precis lika på alla kanaler, eller att det låter 'trevligt att lyssna på'?
Dessutom - pratar vi samma nivå före eller efter tidskomp?
Det innebär precis det jag skrev, börja med att justera nivå på lyssningspkssition.
Skulle nu nivåerna ändras för du tidskompar ...... Byt produkt.
Om nu nivån ska ändras så är det enligt din vilja, att sänka nån dB här eller där kan göra underverk på placeringar av enstaka detaljer.
sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Finns det några tips för att få till scendjupet då?
Jag tycker man får ett bra scendjup om man placerar elementen (Mellanregister+diskant) på instrumentbrädan,spelandes upp mot rutan.Och att elementen spelar nästan i vågrätt position mot rutan.
Elementen får gärna placeras,ganska långt fram mot huven.
Desto bättre element man har ju mer scendjup får man.Blir inte så mycket spela på dig i ansiktet då.
Jag har kört fast lite nu igen. Jag har labbat en del och kommit fram till två olika scenarion.
Scenario1 bygger på en lite smalare ljudbild, men där alla instrument ligger samlade på ett godtyckligt sätt. Bredbandarna i brädan spelar hela vägen upp och diskanterna fyller endast ut lite på toppen.
Scenario2 bygger på en lite bredare ljudbild, men med en spridning på instrumenten, främst på vänstersidan. Diskanterna delas här lite lägre för att få ut ljudbilden. Det är främst basen/övre midbasen från bredbandarna som drar inåt i bilen.
Kort och gott, hur många poäng kan det skilja på score sheetet mellan Scenario1 och Scenario2 på punkten där ljudbildens bredd bedöms? Ponera att jag skulle få till spridningsproblemet.
Hur hade ni gjort i denna situation? Några tips för att lösa problemet? Kanske är det vettigare att nöja sig med en lite smalare ljudbild?
Testa å labba med nivåerna och kompet. Possitionerna flyttar sig även med nivåjustering. När du hittar rätt här kommer även djupet och fokus på alla possitioner. Om nu vinklarna funkar. Vilka vinklar som funkar beror på en massa faktorer. Dvs, alla bilar är olika å alla produkter är olika. De enda som funkar för perfektion är att koppla in allt å lyssna sig fram till vad som funkar i din bil med dina grejjer. Att bygga si eller så enligt vad någon säger tar dig långt, men inte hela vägen fram.
Om man exelpelvis har fokus i kanterna å i mitten, men inte på höger och vänster mitt kan det vara en blandning mellan komp och nivå. Hoppa mellan emmaskivan, andra skivor och spår med i och ur fas. Är avstånden fel mellan possitionerna funkar nivåjustering. Nu snackar vi små justeringar. När man får centrum mitt mellan höger och vänster på alla element och allt fortfarande är rätt i fas, då börjar det hända grejjer. Då brukar ljudet ta ett kliv ut på huven å gåshuden kommer.
Vettiga ord som jag kan hålla med om efter att ha brottats en del. Jag tycker att positionerna, djup och bredd osv börjar ge sig. Nu bråkar jag med nivåer och delningar mellan mid och mellanregister, jag tycker att det påverkar "scennärvaron" ganska rejält när jag labbar lite där, vad som är "rätt" är dock svårare för mig att bedöma. Sen skulle jag tro att det finns en del frekvenser som drar iväg lite i mellanregistret också som kanske kan avhjälpas med lite eq.
Comment