Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinkling av midbas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vinkling av midbas?

    Hej!
    Kan ju bli enklare att vinkla uppåt/inåt om du använder 2 st 5" per sida.
    Med så stor volym kan du köra portat.
    Bara en ide'.
    Henrik, som drar kablar i gammal Volvo.

    Comment


    • #17
      Re: Vinkling av midbas?

      Problemet med dubbla middar per dörr är ju tidsfelet som blir, om man inte bygger ut den främre väldigt mycket då aå dom sitter på samma avstånd från öronen.

      Men 8or med skaplig vinkel kan ju inte vara helt fel, hoppas jag. :P
      Last edited by ChriZtoffer; November 28, 2013, 09:14.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #18
        Re: Vinkling av midbas?

        Hej!
        Med 5" kan man montera så avståndet inte ställer till det.
        Lodrätt istället för horisontellt.
        Anledningen att jag tipsar om detta är att jag själv gjort så med minst sagt gott resultat.
        Henrik, som drar kablar i gammal Volvo.

        Comment


        • #19
          Re: Vinkling av midbas?

          Originally posted by Power View Post
          Hej!
          Med 5" kan man montera så avståndet inte ställer till det.
          Lodrätt istället för horisontellt.
          Anledningen att jag tipsar om detta är att jag själv gjort så med minst sagt gott resultat.
          När det kommer till tidskompenserade aktiva system kan man kompensera för avstånd per respektive kanal. Det skulle innebära det skulle krävas separata lådor för att lyckas med kompensering av två midbaselement, vilket i sig är ett meck jag ej är säker på att det är rimligt att försöka lösa.
          Annars generellt är det alltid eftersträvansvärt att minska antalet element för att lyckas med ett samspelt system. Ju färre desto bättre egentligen

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #20
            Re: Vinkling av midbas?

            Til saken hör med de 9tummare jag använde att de har Neodymium magnet också, så de var inte speciellt djupa heller, men ändå hade jag inte möjlighet att vinkla nåt mycket. Geometri liksom...
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #21
              Re: Vinkling av midbas?

              Originally posted by jonash View Post
              Til saken hör med de 9tummare jag använde att de har Neodymium magnet också, så de var inte speciellt djupa heller, men ändå hade jag inte möjlighet att vinkla nåt mycket. Geometri liksom...
              Det är inte något jag oroar mig för i första läget i alla fall. Det är betydligt större problem med en så stor ytterdiameter på elementet att det ofrånkomligen kommer inkräkta på benutrymmet rätt ordentligt vid tillräcklig vinkling.

              I grund och botten handlar det om att förhoppningsvis kunna få till en signifikant bättre vinkel på 8" med sina styva 21cm ytterdiam kontra de 28cm utav 10" jag kikat på..

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #22
                Re: Vinkling av midbas?

                En annan sak jag lagt märke till är att elementets spridning påverkar mkt med.

                Mina E100 sitter rakt i dörren (men det finns utrymme original att vinkla in/upp dem ngt vilket blir i nästa fas) men ljudet från dem kommer strax under backspegelseglet vilket fick folk att tro att mina originaldiskanter var inkopplade då jag körde enbart med dem. Ja...ljudet upplevs komma därifrån även med elementen delade vid 225Hz.....

                Så en kombination av många små saker gör slutsumman i min bok....


                EN fråga jag ställe rmig kring detta är: I T/S finns det möjlighet att se spridningen elementet har eller är det ngt man får prova sig fram till?
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #23
                  Re: Vinkling av midbas?

                  Originally posted by Lonefox View Post
                  EN fråga jag ställe rmig kring detta är: I T/S finns det möjlighet att se spridningen elementet har eller är det ngt man får prova sig fram till?
                  Trevligt!
                  Känner inte till något som indikerar spridning mer än en del tillverkare som lägger ut hur frekvenssvaret varierar med vinkel.
                  Ex för SLS830667 är färgkodat. Det ger dock ingen indikation på hur spridningen ser ut 'före' elementet 'bryter upp' som i detta fallet runt 1000hz.

                  Men som jag antar att du antyder, det finns ju element som är mer eller mindre kända för att låta bra on/off-axis. I sådanna lägen lär ju grafen som visades ovan i länken ge någon som helst indikation - det är ju sannorlikt man kommer dela av elementet före dessa märkligheter uppträder.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vinkling av midbas?

                    Originally posted by zrken View Post
                    lägger ut hur frekvenssvaret varierar med vinkel.
                    Ex för SLS830667 .
                    Där ser man ju ganska tydligt att det elementets frekvenssvar inte påverkas nämnvärt av vinklingen förens över 800Hz.
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vinkling av midbas?

                      Originally posted by Hewi View Post
                      Där ser man ju ganska tydligt att det elementets frekvenssvar inte påverkas nämnvärt av vinklingen förens över 800Hz.
                      Ja, men betyder det att från en sådan här graf kan man utläsa om ett element spelar bättre on-axis eller off-axis? Det finns ju inga 'kvalitetselement' som jag sett grafer på som avviker något vidare från en sådan här spridningskurva. Samtidigt, som det är standardkunskap att element skiljer sig åt i detta avseende

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vinkling av midbas?

                        Originally posted by Lonefox View Post
                        En annan sak jag lagt märke till är att elementets spridning påverkar mkt med.

                        Mina E100 sitter rakt i dörren (men det finns utrymme original att vinkla in/upp dem ngt vilket blir i nästa fas) men ljudet från dem kommer strax under backspegelseglet vilket fick folk att tro att mina originaldiskanter var inkopplade då jag körde enbart med dem. Ja...ljudet upplevs komma därifrån även med elementen delade vid 225Hz.....

                        Så en kombination av många små saker gör slutsumman i min bok....


                        EN fråga jag ställe rmig kring detta är: I T/S finns det möjlighet att se spridningen elementet har eller är det ngt man får prova sig fram till?
                        Nej man kan inte använda T/S parametrar för att prediktera spridningen.
                        //Jonas
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vinkling av midbas?

                          Originally posted by zrken View Post
                          Det är inte något jag oroar mig för i första läget i alla fall. Det är betydligt större problem med en så stor ytterdiameter på elementet att det ofrånkomligen kommer inkräkta på benutrymmet rätt ordentligt vid tillräcklig vinkling.

                          I grund och botten handlar det om att förhoppningsvis kunna få till en signifikant bättre vinkel på 8" med sina styva 21cm ytterdiam kontra de 28cm utav 10" jag kikat på..
                          En sak som man utnyttjar med midbasarna lågt ner i dörrarna eller kickpanelerna, är stödet som bildas i hörn.
                          Om man vinklar upp en högtalare för mycket från golvet, kan man tappa en del av den effekten, särskilt om man får en "ficka" på undersidan av dörrsidan ner mot golvet.
                          sigpic

                          -C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vinkling av midbas?

                            Originally posted by Mats H View Post
                            En sak som man utnyttjar med midbasarna lågt ner i dörrarna eller kickpanelerna, är stödet som bildas i hörn.
                            Om man vinklar upp en högtalare för mycket från golvet, kan man tappa en del av den effekten, särskilt om man får en "ficka" på undersidan av dörrsidan ner mot golvet.
                            Det här var nytt för mig, men låter absolut rimligt principiellt.
                            Undrar dock en smula hur påtagligt problemet setts i praktiken där man kunnat 'döma ut' midbasmontage pga detta?

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vinkling av midbas?

                              Originally posted by zrken View Post
                              Trevligt!
                              Känner inte till något som indikerar spridning mer än en del tillverkare som lägger ut hur frekvenssvaret varierar med vinkel.
                              Ex för SLS830667 är färgkodat. Det ger dock ingen indikation på hur spridningen ser ut 'före' elementet 'bryter upp' som i detta fallet runt 1000hz.

                              Men som jag antar att du antyder, det finns ju element som är mer eller mindre kända för att låta bra on/off-axis. I sådanna lägen lär ju grafen som visades ovan i länken ge någon som helst indikation - det är ju sannorlikt man kommer dela av elementet före dessa märkligheter uppträder.
                              Pratar inte om frekvenssvar vid oliak vinklar utan hur brett elementet i sig sprider ljudet rent fysiskt....

                              Originally posted by jonash View Post
                              Nej man kan inte använda T/S parametrar för att prediktera spridningen.
                              //Jonas
                              Ante mig.....så back to basic vad gäller det ändå....prova prova prova
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vinkling av midbas?

                                Jo, förstod det fox

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X