Announcement

Collapse
No announcement yet.

Musiken låter bättre i baksätet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Musiken låter bättre i baksätet

Som rubriken lyder, jag tycker att vid höga volymer så är de bättre kvalité på ljudet när man sitter i baksätet. Där fram blir för högt och skrikigt, men i baksätet så låter de som jag vill att de ska låta där fram, med lite distans. Svårt att förklara men vad bör jag pilla på tror ni som är kunniga i området?

mvh

Re: Musiken låter bättre i baksätet

Originally posted by Huntelaar
    Som rubriken lyder, jag tycker att vid höga volymer så är de bättre kvalité på ljudet när man sitter i baksätet. Där fram blir för högt och skrikigt, men i baksätet så låter de som jag vill att de ska låta där fram, med lite distans. Svårt att förklara men vad bör jag pilla på tror ni som är kunniga i området?

mvh
    Ju längre bort ifrån högtalarna du sitter, desto mer lika avstånd blir det från respektive högtalare till dig.
    Du har helt enkelt testat en enkel(o billig) form av"tidskomp".

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Eller så har du även dämpat din diskant med några db då allt mjukt material som käkar diskant.
      Tänkte mest på att du nämnde skrikit, för alla dom som kallar diskanter "skrikor" har inte lyssnat på en bra diskant rätt inställt.

Har du möjligheten att dämpa diskanten på filtret?

För högtalarkit med MÅNGA möjligheter till lite trix redan på filtret är klara vinnare.

Att kunna hantera olika nivåer och delningar på varje högtalare är inte helt fel.
      Då kan man ge högtalarna rätt förutsättning innan man trixar vidare med faserna höger / vänster, för det är bara ett fåtal som kör aktivt och har kontroll över varje enskild högtalare.

Jag bifogar en manual på ett filter där ni ser hur det kan se ut.
      Attached Files
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
        Eller så har du även dämpat din diskant med några db då allt mjukt material som käkar diskant.
        Tänkte mest på att du nämnde skrikit, för alla dom som kallar diskanter "skrikor" har inte lyssnat på en bra diskant rätt inställt.

Har du möjligheten att dämpa diskanten på filtret?

För högtalarkit med MÅNGA möjligheter till lite trix redan på filtret är klara vinnare.

Att kunna hantera olika nivåer och delningar på varje högtalare är inte helt fel.
        Då kan man ge högtalarna rätt förutsättning innan man trixar vidare med faserna höger / vänster, för det är bara ett fåtal som kör aktivt och har kontroll över varje enskild högtalare.

Jag bifogar en manual på ett filter där ni ser hur det kan se ut.
        Ligger nog mycket i diskanten som du säger.

Dessa högtalare har jag i mina dörrar: http://www.focal.com/en/polyglass-ar...054751466.html

Filtret har 0, -3, -6 som går att ställa in. Nu står den på 0. Jag har ju ett audison bit ten så de borde väl finns möjligheter att rätta till detta? Tyvärr finns ingen kunskap i ämnet hur de ska låta så all hjälp är uppskattad.

mvh

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
          Ju längre bort ifrån högtalarna du sitter, desto mer lika avstånd blir det från respektive högtalare till dig.
          Du har helt enkelt testat en enkel(o billig) form av"tidskomp".

Pierre
          Just tidskomp får komma i andra hand vad gäller inställningar tror jag då jag ej fått ordning på de grundläggande känner jag. Tycker de borde finnas lite potential i grejorna som sitter i bilen just nu.

mvh

Comment

Originally posted by Huntelaar View Post
            Ligger nog mycket i diskanten som du säger.

Dessa högtalare har jag i mina dörrar: http://www.focal.com/en/polyglass-ar...054751466.html

Filtret har 0, -3, -6 som går att ställa in. Nu står den på 0. Jag har ju ett audison bit ten så de borde väl finns möjligheter att rätta till detta? Tyvärr finns ingen kunskap i ämnet hur de ska låta så all hjälp är uppskattad.

mvh
            Faktiskt inte så långt mellan Halmstad och (Tonny) Hyllinge. Boka in en tweak-session är mitt råd. Dels kommer du få det bra inställt. Dels så kommer du få bra råd om det är något som behövs ändras.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by octan View Post
              Faktiskt inte så långt mellan Halmstad och (Tonny) Hyllinge. Boka in en tweak-session är mitt råd. Dels kommer du få det bra inställt. Dels så kommer du få bra råd om det är något som behövs ändras.
              Detta var ett gott råd, men Tonny skruvar väl bara med gladen/mosconi
              Men givetvis är det säkert värt det. Ska bara bygga klart baslådan och lite småfix.

Comment

Jag har hela världen för mina fötter, inte en katalog eller HQ som bestämmer vad jag ska skruva med.
                Sen att jag föredrar att sälja Mosconi och Gladen, ja det är för jag har aldrig haft så nöjda kunder som i dag
                sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Provade en rätt simpel grej på telefonen, jo att köra in en simpel Equalizer. Har visserligen en i bit ten men kände för att prova ändå och vilken skillnad när man ändrade lite nivåer där! Troligtvis fel ände till att börja med, men ljudet finns där bakom någonstans, ska bara locka fram det

Comment

Trist död aktivitet här var. Iallafall så byggde jag en sluten låda till en spl dynamics xtr200 i helgen och jag är rätt nöjd med resultatet. Den spelar tight och snabbt. Märker också hur bra amega under stolarna är för subben spelar inte ifrån dessa utan subben ger kraften under 60hz och amegorna plockar allt ovanför 50 till 175.

Det vassa var inte så himla vasst egentligen. Om jag inte minns fel sänkte jag Eq i processorn runt 1000 hz.

Hur brukar delningarna se ut? med branthet med mera? Hur mycket Eq brukar ni pilla med? Och hur nivåjusterar man rätt?

Och en sista fråga, basen är mycket goare när jag slänger på radion, kör stationerna någon form av basboost?

Comment

Trist död aktivitet här var.
                      Det är ju din tråd och då är det bara att hålla den vid liv

Vad har du för en bil?

Med basarna under sätet så låter det som en BMW ...
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                        Det är ju din tråd och då är det bara att hålla den vid liv

Vad har du för en bil?

Med basarna under sätet så låter det som en BMW ...

Ja bmw är det, med deras sorgliga midbasexperiment med elementen under stolarna. Svårt att få bra. Du har väl installerat lite gladen/mosconi i dessa om jag förstått rätt.

Får fortsätta mitt skrivande. Vart i hela friden börjar man med att ställa in ljudet? Om man ska ranka det i ordningen. Det är alltså ett 3-vägssystem som ska tweakas ihop plus sub. Du kan ju ställa nivåer på allt, hur vet man att varje högtalare spelar rätt mängd "musik"?
                        Last edited by Huntelaar; November 18, 2013, 16:52.

Comment

Ja bmw är det, med deras sorgliga midbasexperiment med elementen under stolarna. Svårt att få bra.
                          Det är det inte alls, du kan få det att låta hur bra som helst.
                          Fast nu har jag ingen erfarenhet av hur dina produkter beter sig med dessa förutsättningar.

Det som krävs är att man har koll på varje kanal, något som är viktigt är att man har tillgång till riktiga filter.
                          Jag brukar dela mina Mosconi ONE 60.4 ca 180Hz lågpass påbasarna, 225Hz högpass på dörrarna.
                          Ska du spela snorhögt måste du köra subsonic eller ännu bättre bandpass på högtalarna under stolarna, jag brukar då dela på 50Hz då jag monterar Gladen ONE 201 BMW, 55Hz 18 Db om det är en yngre förare av bilen.
                          Vilka delningarsom fungerar på dina högtalare kan jag inte utala mig om innan jag hört hur dom låter.

Även nivåerna behöver få sig en separat omgång, särskilt om du även ska tidskompa varje kanal.

Du har väl installerat lite gladen/mosconi i dessa om jag förstått rätt.
                          Det kan man nog säga

Vart i hela friden börjar man med att ställa in ljudet? Om man ska ranka det i ordningen. Det är alltså ett 3-vägssystem som ska tweakas ihop plus sub. Du kan ju ställa nivåer på allt, hur vet man att varje högtalare spelar rätt mängd "musik"?
                          Jag börjar alltid med att ställa filterna så högtalarna arbetar utan förvrängning.
                          Efter det justerar jag nivåer så allt lirar ihop.
                          Ett ovant öra kan ha svårt att urskilja om man ska sänka lite här och höja lite där för att det ska kännas balancerat.

Efter det ska subben lira ihop med resterande kanaler, ibland kan det då vara så att man har lite för lite tryck i subben så steget går på fullt.
                          Då gäller det att sänka framsystemets nivå, GAIN är ingen volymkontroll ... det är en kalibrering så signalerna blir synkade för bästa brus/prestanda.

Det viktiga i BMW är att när du trycker på lite så får inte karossen sjunga med, alltså basarna under stolarna "pyser" och lever djävel med tröskellådorna.
                          Detta oljud hör du utanför bilen.
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Hur stor låda byggde du till basen? Hur upplever du djupbasen?
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Originally posted by ppk View Post
                              Hur stor låda byggde du till basen? Hur upplever du djupbasen?
                              Gjorde en provlåda på 10 l netto. Jag ska bygga en ny låda på ca 20 liter avstämt till 40 hz och prova det också. Möjligtvis slänger jag även i ull i den slutna lådan med. Jag tycker den slutna spelar korrekt och med rätt härligt djup. Mer än så vill jag inte säga innan jag fått de tweakat.

Comment

Working...
                              X