Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskanter med en smula större konarea?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Diskanter med en smula större konarea?

    Originally posted by zrken View Post
    ...och av speccar att döma - betydligt lägre fs. Med lite flyt hittar man ävne varianter med god effekttålighet oxå it seems?
    Ok? Jämför vi ringradiatorn med domen den är baserad på så har domen något högre fs, men också ett par dB högre verkningsgrad. Samma effekttålighet. Jag hade valt domen för att spela högt.

    Comment


    • #17
      Re: Diskanter med en smula större konarea?

      Originally posted by Jonhny View Post
      Jag tror att några av anledningarna till att vi inte använder stora diskanter är spridningen och HF-utsträckningen. Höga frekvenser är riktningskänsliga och det gå rinte att ha massor med induktans i stora talspolar. Stora membran får lätt uppbrytningar (dist som låter illa) osv vid höga frekvenser. Det är nästan enklare att köra med band, elektrostater eller liknande. Kompression kan hjälpa mycket, då menar jag antingen horn eller air-motion-transformer. Horn är väl det som är mest tillgängligt.
      Ifall du ändå ska ha en diskant som är stor och riktningskänslig så kan du börja titta mot hornen, då får du fördelen med mer kontrollerad spridning förutom att de ofta kan spela upp till 20kHz.

      Jag håller med dig om att det är lite lurigt med diskanter. Kör man musik med mycket energiinnehåll på hög volym så blir det termiskt/dynamiskt komprimerat och låter trist innan det spelar väldans högt. Har du lyssnat på en riktigt bra waveguide/horn-konstruktion som har 100dB verkningsgrad? Då menar jag hifi eller bra PA, typ B&C de250 i en bra waveguide. De kan låta riktigt hifi och samtidigt låter de inte ansträngda. Det blir bara larvigt högt, inte skränigt alls. Läge att lyssna på något sånt för att få en referens om du inte redan gjort det.
      TACK Jonhny!!
      Är DE250 med ME45 horn jag har i mina PA toppar och tipsade Zrken om i dag..
      Har samma syn på dom som dig, spelar galet högt men samtigt ruskigt snyggt och behagligt!

      Comment


      • #18
        Re: Diskanter med en smula större konarea?

        Originally posted by gurenius View Post
        En ring-radiator kanske skulle passa? Går att dela lågt om man vill det, men "normal" delning tål de ganska bra med effekt.

        Dessa tex kostar väl ungefär 1000 kr styck: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/r3004-602000.pdf
        Tittade närmare på spridningen av dessa och jämförde lite kvickt med http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MD102.pdf
        Rakt av så här förefaller dynaudios vara att föredra.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #19
          Re: Diskanter med en smula större konarea?

          Originally posted by zrken View Post
          Tittade närmare på spridningen av dessa och jämförde lite kvickt med http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MD102.pdf
          Rakt av så här förefaller dynaudios vara att föredra.
          Beror på hur du tänkt använda dem. Den mer koncentrerade spridningen kan vara en fördel med ring-radiatorn för mindre reflexer och mer direktljud.

          Karaktären skiljer sig säkert åt också. Jag hade inte bedömt dem utifrån specen enbart. Lyssna på Dynaudion hos hästen, gillar du dem så köp!
          // Gurra
          BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

          Comment


          • #20
            Re: Diskanter med en smula större konarea?

            Hallå

            Har ett par md100 i bra skick du kan få billigt så kan du prova1..
            och då dom i det stora hela är likadana som 102orna..
            Själv kör jag med Scanspeak r3004 men tycker nog att md100
            låter bättre på riktigt hög volume!... men då pratar jag om direkt skadliga nivåer
            !! ; ))

            Comment

            Working...
            X