Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskanter med en smula större konarea?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diskanter med en smula större konarea?

    Mors!

    Har fått för mig att jag är sugen på ett par diskanter, som helst skall vara relativt effekttåliga. Tanken uppdagades då jag såg den uppenbara skillnaden i spec mellan DLS Nordica diskanter på 50wrms och då de, en smula större, Dynaudio MD102, på det dubbla.
    Jag är ju fortfarande ute efter ett par diskanter som håller ihop väl och inte bryter ihop om man piskar på en smula. Kort och gott - några som är en smuuuula mer robusta!

    Detta ingångsläge skickade iväg mig på på MD102orna. Frågan är om någon har hört de här, och hur de beter sig?
    Någon som tror/tycker de skulle vara ett vettigare alternativ till mina beskrivda behov än ex ett par Focal VRS?


    Surk

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Diskanter med en smula större konarea?

    Amega Ribbon.

    Låter bra o ska tåla mer eller mindre allt man skickar på dem..

    Mvh
    Rutger
    Du lär så länge du lever, heter det.
    Jag tror att motsatsen är lika sann.
    Bengt Feldreich
    _______________________________________
    _______________________________________

    Comment


    • #3
      Re: Diskanter med en smula större konarea?

      Originally posted by rutger j View Post
      Amega Ribbon.

      Låter bra o ska tåla mer eller mindre allt man skickar på dem..

      Mvh
      Rutger
      Ja jo, 11k är inget som händer på ett par diskanter ^^

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Diskanter med en smula större konarea?

        Jag kan väl hålla med om rutgers input, men det var ju inte så mkt med 102 o göra.

        O inputen jag kan göra på lite neutralt sätt......
        Demat i ca 4 år med samma diskant, och det har ju inte varit på samtalsnivå direkt.

        Dynaudio "skryter" med att dom bygger element med låg dynamisk kompression,
        ja vad är nu det då?
        Det är vad som händer i matrialet när man höjjer från t.ex 1w till säg 500w.
        Värme sätter fart på matrialet och det är då dom flesta diskanter ändrar karaktär.
        (till det sämre på ett eller annat sätt)

        Jag har inte haft ansträngt ljud i dom förutom när annan person haft med sig pissformatmusik.

        Skall tillägga att det gäller ju såklart att ha slutsteg som skickar ut ren signal.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Diskanter med en smula större konarea?

          Ren signal på hög volym är det du behöver och det får man av effektreserv så stirra dig inte blind på diskantspecar! Mina Amega TW28 är specade till 25 wrms men får 330. Resultatet blir en lugn och harmonisk diskant, även på hög volym.

          Kan jämföras med stor motor i liten bil!
          Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

          Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

          Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

          Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

          Comment


          • #6
            Re: Diskanter med en smula större konarea?

            Yeah, det tar emot att släppa tanken på spec. ....när det är det enda man har när man fönstershoppar

            Jag är helt med på att det krävs ren effekt. Nu är jag utrustad med ett oscillioskop som kommer ge betydligt bättre möjligheter att undvika distad effekt in i elementen!
            Det finns på pappret - 110wrms att hämta per diskant.

            Men oavsett hur mkt effekt som dunkas in, så skall diskanterna oxå orka med givet vald delning. Ca 2.9khz är i mina ögon inte en idiotlåg delning. Men ändå är det inga konstigheter att pusha dem till att börja låta en smula ansträngt - fortfarande med gott om effektereserv kvar. (Det här blir förhoppningsvis ett minneblott när tre-vägs är uppe och rullar).

            Kikar man på Sd, ser man kvickt att det gör enorm skillnad med en smula större diskant.
            0.75" ger 4.5cm2.
            1" 7cm2.
            1.1" 7.7cm2.
            1.5" ger 14cm2

            I sådana här lägen är det ju inte svårt att få förhoppningar om att en smula större diskant skulle ha avsevärt bättre möjlighet att stå pall. - även om jag förstås begriper att storleken inte gör allt i något läge.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Diskanter med en smula större konarea?

              Originally posted by zrken View Post
              Yeah, det tar emot att släppa tanken på spec. ....när det är det enda man har när man fönstershoppar

              Jag är helt med på att det krävs ren effekt. Nu är jag utrustad med ett oscillioskop som kommer ge betydligt bättre möjligheter att undvika distad effekt in i elementen!
              Det finns på pappret - 110wrms att hämta per diskant.

              Men oavsett hur mkt effekt som dunkas in, så skall diskanterna oxå orka med givet vald delning. Ca 2.9khz är i mina ögon inte en idiotlåg delning. Men ändå är det inga konstigheter att pusha dem till att börja låta en smula ansträngt - fortfarande med gott om effektereserv kvar. (Det här blir förhoppningsvis ett minneblott när tre-vägs är uppe och rullar).

              Kikar man på Sd, ser man kvickt att det gör enorm skillnad med en smula större diskant.
              0.75" ger 4.5cm2.
              1" 7cm2.
              1.1" 7.7cm2.
              1.5" ger 14cm2

              I sådana här lägen är det ju inte svårt att få förhoppningar om att en smula större diskant skulle ha avsevärt bättre möjlighet att stå pall. - även om jag förstås begriper att storleken inte gör allt i något läge.
              Jag tror att några av anledningarna till att vi inte använder stora diskanter är spridningen och HF-utsträckningen. Höga frekvenser är riktningskänsliga och det gå rinte att ha massor med induktans i stora talspolar. Stora membran får lätt uppbrytningar (dist som låter illa) osv vid höga frekvenser. Det är nästan enklare att köra med band, elektrostater eller liknande. Kompression kan hjälpa mycket, då menar jag antingen horn eller air-motion-transformer. Horn är väl det som är mest tillgängligt.
              Ifall du ändå ska ha en diskant som är stor och riktningskänslig så kan du börja titta mot hornen, då får du fördelen med mer kontrollerad spridning förutom att de ofta kan spela upp till 20kHz.

              Jag håller med dig om att det är lite lurigt med diskanter. Kör man musik med mycket energiinnehåll på hög volym så blir det termiskt/dynamiskt komprimerat och låter trist innan det spelar väldans högt. Har du lyssnat på en riktigt bra waveguide/horn-konstruktion som har 100dB verkningsgrad? Då menar jag hifi eller bra PA, typ B&C de250 i en bra waveguide. De kan låta riktigt hifi och samtidigt låter de inte ansträngda. Det blir bara larvigt högt, inte skränigt alls. Läge att lyssna på något sånt för att få en referens om du inte redan gjort det.

              Comment


              • #8
                Re: Diskanter med en smula större konarea?

                så kriterierna är:

                stor konarea
                tåla låg delning
                tåla mycket effekt
                låta bra på både hög och låg volym
                och kosta ca 1000-2000kr/st?

                Missade jag något..?

                Jag probsar ändå på Amega Ribbon, lyssna på dem hos Pierre o skaffa dig en uppfattning om dem, kanske 11 loppor inte är så farligt i slutändan ändå..
                Med lite tur kan det kanske komma ut några på beg marknaden, i så fall främst på någon hemma-hifisida där Ribbon är lite mer kända.

                Annars får du väl montera flera par diskanter ihop som man gjorde ett tag inom tävlingssvängen..

                Lycka till vilket som.

                Mvh
                Rutger
                Du lär så länge du lever, heter det.
                Jag tror att motsatsen är lika sann.
                Bengt Feldreich
                _______________________________________
                _______________________________________

                Comment


                • #9
                  Re: Diskanter med en smula större konarea?

                  Johnny - Har hört rimligt bra PA - som ger touchar av den känslan du beskriver. Det låter helt enkelt påtok mkt bättre än "det borde".

                  Egentligen har jag troligen inte några superkrav på de här diskanterna när det kommer till varken storlek eller effekttålighet. Jag letar kort och gott efter några grejjor som låter rimligt gott och fortfarande håller ihop rätt bra på 'en bit över samtalsvolym' så att säga.

                  De här MD102 verkar ju kunna lösa det fint i alla fall. Förhoppningen är att det går att lyssna på några sådanna uppe på Seastreams träffen om en vecka.

                  Rutger:
                  Jag hade gärna provat ett par amega ribbon. Har sett dem live och de är fantastiska. Men det är bara att skjuta iväg för långt ut i drömlandskapet. Jag spelar inte i någon liga där det händer 11k på ett par diskanter.

                  Pierre:
                  Hur delar du de hära MD102?

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Diskanter med en smula större konarea?

                    Dom fick jobba hårt när dom mötte upp dubbla sjuorna i 2-vägs, tror det var 2.8kHz jag körde.
                    När dom på slutet fyllt upp över 3"-domen så har jag testat 4-8kHz.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Diskanter med en smula större konarea?

                      Originally posted by zrken View Post
                      Johnny - Har hört rimligt bra PA - som ger touchar av den känslan du beskriver. Det låter helt enkelt påtok mkt bättre än "det borde".
                      Gött, då är det kört för dig nu. Livet kommer aldrig vara det samma.

                      Ett litet problem att tänka på är att diskanterna spelar en liten del av det vi uppfattar som ljudspektrat. Dina mellanregister måste också funka, ifall de har mycket dist (övertoner i samma register som diskanterna spelar) så låter det skit. I bra PA-grejer har de ofta har koll på alla elementen. Ha det i bakhuvudet när du lyssnar, det är kombinationen av mellan, diskant o filter som gör det bra. Fördelen med mindre diskanter är att de oftast delas över registren där vår hörsel är känsligast. En 4-5kHz delning är lättare att få till än 1kHz. Neråt 1kHz lokaliserar vi var ljudet kommer ifrån både med fas och nivå. Allt måste funka då, både nivå, fas och spridning. Det är mycket att få ihop i en bil.
                      Jag hade tittat lika mycket på mellanregistret (eller egentligen mycket mer) för att få ihop det. Kan du få en punktkälla som spelar 300-4kHz med hög verkningsgrad och låg dist så blir resten mycket enklare.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Diskanter med en smula större konarea?

                        En ring-radiator kanske skulle passa? Går att dela lågt om man vill det, men "normal" delning tål de ganska bra med effekt.

                        Dessa tex kostar väl ungefär 1000 kr styck: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/r3004-602000.pdf
                        // Gurra
                        BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                        Comment


                        • #13
                          Re: Diskanter med en smula större konarea?

                          Upptäckte begreppet "ringradiator" först idag!
                          Är inte riktigt säker på vad det innebär utöver att det ser ut som en vanlig diskant med en smula bitskare upphängning och en liten spik i :P

                          Scanspeak hade visst en hög sådanna här via hifikit.
                          Vad är det man förväntar sig av en ringradiator vs en 'vanlig' dome?

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Diskanter med en smula större konarea?

                            Originally posted by zrken View Post
                            Upptäckte begreppet "ringradiator" först idag!
                            Är inte riktigt säker på vad det innebär utöver att det ser ut som en vanlig diskant med en smula bitskare upphängning och en liten spik i :P

                            Scanspeak hade visst en hög sådanna här via hifikit.
                            Vad är det man förväntar sig av en ringradiator vs en 'vanlig' dome?
                            I princip så är hela membranet också upphängningen. Membranet sitter fast i spiken och sen ytterst sitter det fast i talspolen. Det ger lite annan spridning än en vanlig dome.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Diskanter med en smula större konarea?

                              ...och av speccar att döma - betydligt lägre fs. Med lite flyt hittar man ävne varianter med god effekttålighet oxå it seems?

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment

                              Working...
                              X