Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljud i BMW 1-serie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ljud i BMW 1-serie

    Dags att lyfta denna tråd igen.

    Det blev ett Gladen One 200 kit i bilen.
    Just nu drivs diskant och mellanregister av ett 4-kanals Alpine (som inte funkar i minusgrader) och middarna drivs av ett lånat Dls ca22.

    Vilka steg ska jag köpa?
    Kraven är att det ska gå att gömma dem under golvet längst fram i bagaget där det finns två "pottor" som är ca 250x240mm.

    Det lutar åt Mosconi One. Frågan är om jag ska köpa ett 60.4 och ett 120.2 eller två 60.4?
    Kommer middarna att låta bättre med dubbla effekten? (Dum fråga...)
    Kommer jag att bli nöjd med en lättdriven sub på två bryggande kanaler på ett 60.4? (Troligen inte)

    Känns som det väger över mot ett steg av varje till att börja med och komplettera senare med ytterligare steg och en sub med lite mer smäll i.

    Kommentarer på mina funderingar tack.

    //Emil

    Comment


    • #17
      Re: Ljud i BMW 1-serie

      Ska du ha mera effekt än vad som finns i ett 60.4 till middarna, är det av vikt att du håller koll på åttornas HP-filtrering!

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #18
        Re: Ljud i BMW 1-serie

        Ett säkert kort är One 60.4
        Effekten räcker gott och väl till för att driva högtalarna.
        Ska du ha mer effekt typ 120 watt per kanal så rekomenderar jag 120.4 DSP.

        För så här är det.

        BMW karossen sjunger med när man spelar på utav bara satan.
        Därför krävs det att man har koll på de låga frekvensera, en delning på 50-55Hz på 8" basarna och det går att trycka på rejält.
        Bilarna låter riktigt bra om man har erfarenhet av att ratta en kvalitets EQ likt den som man får i 120.4 DSP.

        En sak som vi uppmärksammat både i Sverige och Danmark är att många har fått problem med CanBus störningar i form av tjut och annat vid tex tryck på bromsen, jag vill inte hänga ut märket men det är enkelt att hitta vilka steg detta gäller om man är intresserad.
        Fenomet förekommer inte med Mosconi One serien
        Nu senast hörde jag av en kund som sökt på forumen att det även framkommit problem med PDCn vid inkoppling av steg och One 200 BMW högtalarkit.
        Och som vanligt ..... inget Mosconi One i bilen.

        Jag har varit inbandad i mer än 50 talet BMW installationer, det enda problem jag upplevt är att man vill inte går ur bilen


        På Torsdag är det dags igen att montera ett One 201 BMW med det givna valet som fungerar .... Mosconi One i en BMW 1 serie årsmodell 2010
        Om det blir 60.4 eller 120.4 DSP ..... den som lever får se
        Last edited by Nonne; July 9, 2013, 02:58.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #19
          Re: Ljud i BMW 1-serie

          Härligt med snabba svar!

          HP-delningen till åttorna sköts av det inbyggda filtret i steget, inte optimalt men ofrånkomligt med nuvarande setup.

          Går det att plocka ut lågnivå från 120.4 DSP?
          Hur som blir det inte ett sådant (i den här bilen) eftersom det är för stort och jag redan monterat HU och dragit lågnivåkablar.

          Det kommer att bli en baslåda i bakluckan snart. Problemet är att den ska vara enkelt demonterbar eftersom det måste gå att stoppa in en barnvagn där ibland.

          Alternativ ett är att köpa två st 60.4 då har jag två kanaler över som kan användas till baslådan. Med en speakon kontakt och en smidig fastsättning av lådan är jag hemma.

          Alternativ två är ett separat bassteg som monteras direkt på baslådan.

          Alternativ ett är ju klart enklast OM det finns någon bas som kan spela snyggt och med skapligt tryck på den effekten som finns.

          Förslag på bra lättdrivna baslösningar tack.

          Comment


          • #20
            Re: Ljud i BMW 1-serie

            Originally posted by Kicker View Post
            Går det att plocka ut lågnivå från 120.4 DSP?
            Om du tänker på att först koppla i högnivå och sen få ut lågnivå så är svaret nej.

            Jag brukar hämta signalen med 0,75mm² högtalarkabel och enklaste RCAn pålödd, sen använder jag en lågnivåsplitt från Streetwire ( 1 hona till 2 hanar ) och detta funkar finfint då man ska använda 2st steg från Mosconi.

            Snart finns det en annan lösning.

            Man kopplar helt enkelt in nyheten Mosconi One 1000.1

            Här får man Lågnivå ut (förstärkaren kan användas som HLA).

            Lågnivå / Högnivå (med switch).

            Auto on (endast Högnivå): OFF / BTL / SE ( tre positioner).

            Remote ut: max. 150mA
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #21
              Re: Ljud i BMW 1-serie

              Mosconi one 1000.1 Det lät mumma.
              sigpicMS-SOUND
              Micke7406

              Comment


              • #22
                Re: Ljud i BMW 1-serie

                Originally posted by Mikka View Post
                Mosconi one 1000.1 Det lät mumma.
                Steget i sig är unikt i sitt slag och har samma fysiska storlek som 120.4, 120.4 DSP, 240.2, 60.6
                Mosconi tillämpar lösningar som ingen annan har

                ( så är det Jonas H )
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #23
                  Re: Ljud i BMW 1-serie

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Shttp://steget i sig är unikt i sitt slag och har samma fysiska storlek som 120.4, 120.4 DSP, 240.2, 60.6
                  Mosconi tillämpar lösningar som ingen annan har

                  ( så är det Jonas H )
                  Sorry för OT i tråden men hur kommer prisbilden att se ut, skulle vara kul att göra en jämförelse mellan mina Zapco stegs DPS och mosconi one
                  Last edited by Mikka; July 9, 2013, 21:38.
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ljud i BMW 1-serie

                    Hamnar på 4395:-
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ljud i BMW 1-serie

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Om du tänker på att först koppla i högnivå och sen få ut lågnivå så är svaret nej.

                      Jag brukar hämta signalen med 0,75mm² högtalarkabel och enklaste RCAn pålödd, sen använder jag en lågnivåsplitt från Streetwire ( 1 hona till 2 hanar ) och detta funkar finfint då man ska använda 2st steg från Mosconi.
                      Ok då tar du högnivå från basarna under stolarna antar jag.
                      Nu är det inte aktuellt för mig med nuvarande setup då jag inte har kvar original hu.

                      Har beställt ett One 60.4 och ett 120.2 när dem är på plats ska jag börja klura på hur jag ska göra med baslåda och steg till den.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ljud i BMW 1-serie

                        Originally posted by Kicker View Post
                        Ok då tar du högnivå från basarna under stolarna antar jag.
                        Nu har det framkommit en del förändringar i bilarna från 2010, framförallt 1 & 3 serien ( F87, F10, F11 )
                        Den BMW 1an som står i monteringen just nu saknade kablage till högtalaren under passagerarsätet, men det var monterat en bas

                        Om man nu ska spara pengar och snika på utrustningen, varför då stoppa i en högtalare?
                        Jag trodde det var högtalaren som stod för kostnaden och inte 3dm kabel, så där fick vi veta vad värdet på BMWs underseat 6a
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment

                        Working...
                        X