Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljud i BMW 1-serie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljud i BMW 1-serie

    Hej alla!

    Jag har efter mycket funderande äntligen bytt bil, det blev en 120d -07.
    Till att börja med flyttar jag med min gamla HU och ett fyrkanalssteg samt köper nya högtalare.
    På sikt blir det (förhoppningsvis) 3 vägs aktivt delat framsystem + sub med tidskomp.
    Har forskat runt på nätet efter alternativ på högtalare och hade nästan bestämt mig för Gladens 3 vägs kit för att det verkar enkelt och prisvärt.
    Men när jag var in på Uppsala Bilradio för att skaffa monteringsram och iso-adapter till P88:n såg jag att DLS kommit med ett UP4 kitt och dessutom fiskade killen bakom disken fram en Rainbow 8" som ska funka i de små lådorna under stolarna.

    Nu vill jag höra era erfarenheter och tankar.
    Hur är mellanregister och diskant i Gladen kittet?
    Vilka middar funkar bäst under stolarna?
    Vilka fler alternativ är värda att överväga?

    I min gamla bil har jag ett par Amega Q-comp 6 i väldämpade dörrar som drivs av ett Audison lrx 2.9 och en Orion Xtr 12 på ett Orion Xtr 5001.
    Jag lyssnar på det mesta men oftast mellan Johnny Cash och Metallica.

    Även handlare är välkomna att svara.

    //Emil

  • #2
    Re: Ljud i BMW 1-serie

    Då känner jag mig manad att svara, jag har varit inblandad i närmare 50 bilar med Gladen One 200 BMW högtalarkit!

    Ljudmässigt om man ser till installationen kan jag garantera att du har svårt att finna ett bättre alternativ.
    Det finns en orsak till att Gladen One 200 BMW är reference i Europa!

    Jag har jämfört en BMW med DLS produkter för närmare 80 000:-
    Bilen var rejält modifierad för att få produkterna till att passa.
    Dessutom satt det en Alpine 800 kombo som fixade signalhanteringen!

    Ljudmässigt då?

    Visst var det skillnad på bilarna, men om den dyrare var värt nästan 60 000:- mer är jag ytters tveksam till.
    Den stora fördelen med det helaktiva systemet var att den var mer korrekt när man ser till den tekniska biten, men tonalt var skillnaden inte så stor.

    Fördelen jag ser med Gladens 8" är att den passar till 100%
    Ska den prestera till max vill den ha dämpning runt om och ut i trösklarna, man får hålla igen basen för att inte bilen ska låta skräp utanför!
    Faktum är att när bilen är tyst(skrammelfri) så låter högtalaren absolut bäst!

    Den nya diskanten gillar jag skarpt, dels att den knäpper till då passformen är exakt lika bra som en originaldiskant i infästningen (100% passform)!
    Man har dessutom tagit bort gallret på diskanten så endast BMWs original galler är i vägen för ljudet.
    Diskanten är lika högupplöst som tidigare, men jag uppfattar den som en aning mjukare!

    Att BMW ska ha 4:a fäst öron är jag skeptisk till, JAG har inte stött på detta ännu.
    Men vem vet, det kommer kanske på 2014 års modeller!?

    Så går vi över till 4" mellanregistret så gör den det den ska, om den är bättre eller sämre än övriga standard 4" har jag inte testat.
    Högtalaren har så gott som 100% passform, det är mig veterligen bara i BMW E60/61 som man behöver slipa lite på plåten som håller själva dörrsidans clips på plats!
    Jag tycker att den funkar riktigt bra ihop med de övriga högtalarna, visst får man jobba lite med EQn för att få den ännu bättre än otweakad (men säg vilket mellanregister man inte får göra det med).

    Jag ser fram mot den dagen då jag får leka med en helaktiv installation i en av BMW modellerna.
    Kan Norrskarna tävla och hamna på pall med Gladen One 200 BMW högtalarna så kan nog vi också det!

    DLS och Rainbow har jag ingen som helst erfarenhet av, så därför överlåter jag utlåtandet om hur dom är att arbeta med!
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Ljud i BMW 1-serie

      Jag kan tillägga en sak.

      Jag monterade ett Gladen One 200 BMW i en E88 härom dagen.

      Fiiiiifn vad jag är sugen på att köpa en Cabbe

      https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Ljud i BMW 1-serie

        Vilka mellan Gladen och Dls som låter bäst ligger nog mkt i Lyssnarens öron med tycke och smak.

        Tyvärr är det ju som vanligt inte helt lätt att kunna lyssna och jämföra rätt av utan att ha två likadana bilar med grejerna monterade på samma sätt och med samma förutsättningar och hoppa imellan bilarna och lyssna...

        Monteringen är som vanligt A och O och oavsett vilket system du satsar på så lägger du ned det där lilla extra vad gäller montering med dämpning osv så blir du säkerligen nöjd.

        Det verkar stämma att bmw bilarna bara har 3st fästöron även i de nyare modellerna(F10,F20F30) vad man kan se om man googlar så där vet jag inte hur de har tänkt.
        Så man måste alltså göra en adapterplatta för att få fast Dls mellanregistrena ordentligt i dörrarna , detta är dock inte ngn nackdel egentligen för om man gör plattan rätt
        i tex 3-4mm tjock alu eller rostfritt stål så får man en stabilare montering och därigenom bättre ljud men det ger ju merjobb jämfört med Gladen.

        Har själv en 1-serie och då har man ju såklart tittat på lite alternativ till den egna , vad gäller just basar under stolarna så har jag själv varit lite sugen på att testa dessa: http://www.german-maestro.de/EN/swf8012he.htm
        De verkar kunna gå ganska så djupt i originallådorna.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Ljud i BMW 1-serie

          Originally posted by Hewi View Post
          Det verkar stämma att bmw bilarna bara har 3st fästöron även i de nyare modellerna(F10,F20F30) vad man kan se om man googlar så där vet jag inte hur de har tänkt.
          Står precis i denna stund med en E60, och ja, det är bara 3 öron.

          Kan nämna att det är bra med Gladens delade/smala filterdelar, för mycket plats är det inte.
          (är dock inte ett problem om trådskaparen ska köra full-aktivt)

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: Ljud i BMW 1-serie

            Originally posted by Horsyhorse View Post
            Står precis i denna stund med en E60, och ja, det är bara 3 öron.

            Kan nämna att det är bra med Gladens delade/smala filterdelar, för mycket plats är det inte.
            (är dock inte ett problem om trådskaparen ska köra full-aktivt)

            Pierre
            Jo men det är ju "gamla" serien vilka även Dls vet har 3 öron men det verkar som att även nyare serierna som enl Dls har 4 öron även de har 3.......
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Ljud i BMW 1-serie

              Samtliga BMW-modeller har 3 öron.

              E 60/61/70/71/82/83/84/87/88/90/91/92/93 F20/21/25/30/31/35
              Med lite modd. även F10/F11

              Pierre
              Last edited by Horsyhorse; April 30, 2013, 13:42. Reason: Tog bort "självlänken" ;)
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Ljud i BMW 1-serie

                Originally posted by Horsyhorse View Post
                Samtliga BMW-modeller har 3 öron.

                E 60/61/70/71/82/83/84/87/88/90/91/92/93 F20/21/25/30/31/35
                Med lite modd. även F10/F11

                Pierre
                Och den modifieringen handlar inte om 4" mellanregistret utan basen under stolarna!
                (om ett antal veckor är passformen på 8 tummaren även modifierad för F10/F11)

                Sen håller jag även med Pierre om filterna, visst är det manligt med stora produkter men det ställer till det ordentligt!

                När man pratar denna typ av högtalare så ska man ha i åtanke att de som är intresserad INTE har samma möjlighet och erfarenheter som många av oss andra här på forumet.
                Man måste alltid förutse att installatören INTE har verktyg, känner Kuhlin eller ens har ett utrymme som är lämpligt att montera ner en bil i!
                Attached Files
                Last edited by Nonne; April 30, 2013, 19:05.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Ljud i BMW 1-serie

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Vilka mellan Gladen och Dls som låter bäst ligger nog mkt i Lyssnarens öron med tycke och smak.
                  Du som har koll på DLS, vilka basar rekommenderar DLS som ersättare av orginal basen under stolarna?
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ljud i BMW 1-serie

                    Tack för svar!
                    Verktyg, kunskap och utrymme finns. Det är sämre med tid...
                    Fyll gärna på med flera åsikter.

                    //Emil

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ljud i BMW 1-serie

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Du som har koll på DLS, vilka basar rekommenderar DLS som ersättare av orginal basen under stolarna?
                      De har anpassat det passiva filtret så att om man monterar det i en bmw så kopplar man om en switch som delar HP200Hz och som då anpassar så kittet lirar ihop med original basarna.

                      Vill man uppgradera fullt ut med steg och bas så funkar RXT6 basröret bra ihop med kittet.

                      Av nyfikenhet så ringde jag Dls igår och frågade om 3 vs 4 öron i bmw.

                      Vilka nuvarnade eller kommande modeller som har fyra öron är fortfarande oklart.

                      Det är Dls i Tyskland som har valt och provat ut UP4ans korg.

                      Dock har man även tänkt på tre örons modellerna och en monteringsring är framtagen och utprovad.

                      Ringarna kommer att skickas med i kitten så att det enkelt kan monteras i alla 3 örons bmwn.

                      Medföljande filtrena är inte så stora som de kanske ser ut och de skall få plats på insidan av dörrsidorna som jag förstått det.
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ljud i BMW 1-serie

                        Originally posted by Hewi View Post
                        De har anpassat det passiva filtret så att om man monterar det i en bmw så kopplar man om en switch som delar HP200Hz och som då anpassar så kittet lirar ihop med original basarna.

                        Vill man uppgradera fullt ut med steg och bas så funkar RXT6 basröret bra ihop med kittet.

                        Av nyfikenhet så ringde jag Dls igår och frågade om 3 vs 4 öron i bmw.

                        Vilka nuvarnade eller kommande modeller som har fyra öron är fortfarande oklart.

                        Det är Dls i Tyskland som har valt och provat ut UP4ans korg.

                        Dock har man även tänkt på tre örons modellerna och en monteringsring är framtagen och utprovad.

                        Ringarna kommer att skickas med i kitten så att det enkelt kan monteras i alla 3 örons bmwn.

                        Medföljande filtrena är inte så stora som de kanske ser ut och de skall få plats på insidan av dörrsidorna som jag förstått det.
                        Tack för du tog dig tid, alltid bra/kul med info
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ljud i BMW 1-serie

                          Som sagt var det lite i egen intresse då jag själv till vardags sitter och åker i en 1-serie som fortfarande har de helt kassa original högtalarna men jag får inte tummen ur och kan heller inte bestämma mig för om jag skall köra på Gladen kittet eller Dls kittet ihop med ett rör eller plocka ihop ngt helt annat av icke modellanpassat grejor , enkelt skall det iallefall vara och utan högtalare/sub i skuffen.......
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ljud i BMW 1-serie

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Som sagt var det lite i egen intresse då jag själv till vardags sitter och åker i en 1-serie som fortfarande har de helt kassa original högtalarna men jag får inte tummen ur och kan heller inte bestämma mig för om jag skall köra på Gladen kittet eller Dls kittet ihop med ett rör eller plocka ihop ngt helt annat av icke modellanpassat grejor , enkelt skall det iallefall vara och utan högtalare/sub i skuffen.......
                            Gå loss och spåra ur på en gång tycker jag
                            Audi A4 B5 -98
                            Pioneer P90 + DEQP90
                            Sinfoni amplitude 50.4x
                            Sinfoni shadow 100.2
                            Sinfoni S165W x4
                            Sinfoni S100M
                            Sinfoni S25T

                            Vw up -12
                            På gång..
                            New car, hi end old school..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ljud i BMW 1-serie

                              Originally posted by Hewi View Post
                              Som sagt var det lite i egen intresse då jag själv till vardags sitter och åker i en 1-serie som fortfarande har de helt kassa original högtalarna men jag får inte tummen ur och kan heller inte bestämma mig för om jag skall köra på Gladen kittet eller Dls kittet ihop med ett rör eller plocka ihop ngt helt annat av icke modellanpassat grejor , enkelt skall det iallefall vara och utan högtalare/sub i skuffen.......
                              Till vardags vill man ha bäst ljud med minst installation, till din bil med dessa krav finns inte så många alternativ!

                              Samma gäller min egen Audi A6, tyvärr spårade det ur och idag sitter värsta grejen ( ej Aerospace ) i dörrarna med DSP i signalkedjan .... givetvis
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X