Announcement

Collapse
No announcement yet.

Begränsningar för A-stolpe montage?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Begränsningar för A-stolpe montage?

    Hey pojkar!

    Jag leker med tanken att bygga ett par A-stolpar, med diskant och mellanreg.
    Man ser 3" rätt ofta, man ser då och då ett par 4", men väldigt sällan 5.25" (Qc audio har visst byggt ett par).

    Två frågor egentligen:
    1) Vad finns det för ljudmässiga anledningar att hålla sig borta från 5.25"?
    Jag resonerar såhär: Man får fördel i att kunna droppa delningsfrekvensen en del till. Kanske ner mot en 80hz. Samtidigt får man, på grund av den otillräckliga volymen, rejält avtagande känslighet ieg frekvensrespons speciellt mot lägre frekvenser. Men jag vet inte om det börjar bli en effekt vid ca 80-100hz?
    Den stora motiverande faktorn att ge sig på ett större element är att ha lite 'headroom' när det skall poppas, utan att behöva skicka upp delningsfrekvensen på 250hz.

    Ett exempel på ngt jag tycker verkar trevligt, även om det är tveksamt (solklart?) om det skulle passera 4cm regeln....




    2) Vad för tävlingsregler är det man behöver förhålla sig till? Jag har hört om "4cm" regeln (bild?). Finns det annat?







    Så pojkar, fyll gärna på med lite funderingar kring lämpligheten av >4" i a-stolpar. Alla funderingar är välkomna. Ta ner mig på jorden eller peppa tokerierna!

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

    Den största anledningen till att låta bli 5.25" är jue att det blir väldigt skymmande, svårt att se ut. Vad det gäller regler och ljudmässiga fördelar har jag ingen aning :-)

    Comment


    • #3
      Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

      Ähh faan....skit i alla regler och sånt tjafs och börja bygg nu istället..!!
      Det där är ju macho faktor typ sten hårigt...
      Alpine Audison !GENESIS DLS

      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

      Comment


      • #4
        Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

        En av mina erfarenheter av stora högtalare är att jag oftast haft lite förstärkning i det känsliga området 160-200Hz.

        Det har varit mycket lättare att att använda en tretummare med delning runt 250Hz än att få till det med större element.

        I min värld är det en utopi att få till ett korrekt sound från 80Hz ifrån brädan.
        Det blir aldrig samma sak som att ha elementet längst ner i tex dörren eller kickpanelen.
        Visst kommer konen att fladdra fint, men det där stödet i botten är mycket svårt att få till.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #5
          Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

          Originally posted by Mats H View Post
          En av mina erfarenheter av stora högtalare är att jag oftast haft lite förstärkning i det känsliga området 160-200Hz.

          Det har varit mycket lättare att att använda en tretummare med delning runt 250Hz än att få till det med större element.

          I min värld är det en utopi att få till ett korrekt sound från 80Hz ifrån brädan.
          Det blir aldrig samma sak som att ha elementet längst ner i tex dörren eller kickpanelen.
          Visst kommer konen att fladdra fint, men det där stödet i botten är mycket svårt att få till.
          Tyst med dig nu, du gör mig nervös då jag har en ombyggd bräda ligger samt ett par Scandinavia sexor på ingång...

          NE men seriöst, så peakar kan jag "förstå" att det kan bli men när du säger utopi och 80hz, vad är det som gör det extra svårt att få Toll det längre ner, säg typ från 50hz och upp...eller bara att det är lättare med högre delning..
          Alpine Audison !GENESIS DLS

          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

          Comment


          • #6
            Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

            Har det något med våglängden och rumsförstärkningen i det lägre registret att göra då eller, att avståndet blir för kort och att det då funkar bättre med längre avstånd som det blir med dörr montage?
            Alpine Audison !GENESIS DLS

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

            Comment


            • #7
              Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

              Originally posted by Mats H View Post
              En av mina erfarenheter av stora högtalare är att jag oftast haft lite förstärkning i det känsliga området 160-200Hz.

              Det har varit mycket lättare att att använda en tretummare med delning runt 250Hz än att få till det med större element.

              I min värld är det en utopi att få till ett korrekt sound från 80Hz ifrån brädan.
              Det blir aldrig samma sak som att ha elementet längst ner i tex dörren eller kickpanelen.
              Visst kommer konen att fladdra fint, men det där stödet i botten är mycket svårt att få till.
              Mats, Det här var mycket givande!
              Så att istället för att försöka komma under 120hz så sikta på typ 250hz. spännande tanke.

              I 3vägs system, har jag inte haft annat än ett par 4" i "mitten av dörren" och middbasar under stolen. Då var det väldigt tydligt hur lägre delningsfrekvens blev alltjämt mer tacksamt för upplevelsen av ljudet. Efter det (och ngra andra rek från forumet) har jakten börjat på lägre delningsfrekvens från övre delen av systemet.

              Ex Chriztoffer minns jag nämnde en jakt på tyngre respons från brädan, en bit ner i frekvens..

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

                Tycker att den delen börjar bli rätt bra nu faktist, även om det inte direkt är nån vidare tyngd i ljudet från ett par 3" nedåt 80Hz så delar jag dom strax däröver och lurar då upp ljudet från midbasarna, det gäller bara att få till tidskomp och nivåer.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

                  Originally posted by jokko23 View Post
                  Tyst med dig nu, du gör mig nervös då jag har en ombyggd bräda ligger samt ett par Scandinavia sexor på ingång...

                  NE men seriöst, så peakar kan jag "förstå" att det kan bli men när du säger utopi och 80hz, vad är det som gör det extra svårt att få Toll det längre ner, säg typ från 50hz och upp...eller bara att det är lättare med högre delning..
                  Ok, ska kanske revidera just ordet "utopi", finns säker nån som lycka(t)s.

                  Att man får förstärkningar eller utsläckningar och hur stora problemen blir, beror förmodligen på avstånden till och vinkeln på framrutan.

                  Det går säkert att räkna ut teoretiskt vilket frekvensområde som är känsligt med hjälp av dessa mått/vinklar.

                  Att få till ett korrekt ljud ner till låt säg 80Hz, kräver att element och bräda kan spela ganska linjärt utan att man behöver göra alltför stora korrigeringar med eq'n.
                  Behöver man tex dämpa bort en stor förstärkning med eq'n bara för att det ska upplevas som linjärt vid förarplatsen kommer man att tappa en del andra parametrar som inte går att mäta med instrument typ RTA.
                  Jag tycker att man tappar dynamik och "liv" om man behöver dämpa mer än tex 5-6dB på eq'n, fast det mäter snyggt.
                  Särskilt i det område där man vill ha mycket energi och dynamik, alltså mellan 80-200Hz, tycker jag det blir fel att dämpa bort detta, samtidigt som det blir olidligt att ha det kvar? 6dB är ju trots allt en fyrdubbling av effekten, värt att tänka på.

                  Det jag kommer försöka göra i framtiden är att försöka få till ett framsystem som klarar sig utan större eq-påverkan.
                  Det är förmodligen nyckeln till ett levande dynamiskt ljud som inte låter processat och platt.

                  Viktigt att poängtera att det är mina erfarenheter, i mina bilar, med mina komponenter. (Helgardering )
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • #10
                    Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

                    Originally posted by zrken View Post
                    Mats, Det här var mycket givande!
                    Så att istället för att försöka komma under 120hz så sikta på typ 250hz. spännande tanke.

                    I 3vägs system, har jag inte haft annat än ett par 4" i "mitten av dörren" och middbasar under stolen. Då var det väldigt tydligt hur lägre delningsfrekvens blev alltjämt mer tacksamt för upplevelsen av ljudet. Efter det (och ngra andra rek från forumet) har jakten börjat på lägre delningsfrekvens från övre delen av systemet.

                    Ex Chriztoffer minns jag nämnde en jakt på tyngre respons från brädan, en bit ner i frekvens..
                    Flera av de bästa systemen jag lyssnat på har haft denna setup med ett mindre element på brädan riktat uppåt och en större midbas antingen on-axis i brädan eller traditionellt i dörr/kick.
                    Visst finns det risk för att man kanske får problem med att ljudet faller i kanterna, men det uppvägs av en massa andra parametrar.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #11
                      Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

                      "Vad finns det för ljudmässiga anledningar att hålla sig borta från 5.25"?"

                      En femma är egentligen ett väldigt bra val när man skall ha ett mellanregister, de brukar ha ett frekvensomfång som fungerar väldigt bra ihop med en sub och en diskant, men det finns en mängd saker att tänka på om man skall få ut fördelarna.

                      1. Plats. Inte bara bredd, utan de flesta femmor kräver en hel del volym för att funka.
                      A-stolpe funkar alltså bara om den är bred nog och högtalaren kan få andas ordentligt, t.ex ned i ett utrymme under brädan. Det du är ute efter är ju att få ut mer bas, det betyder mer luft som skall flyttas, på båda sidorna av konen. En 3a delad vid 250 Hz flyttar nästan ingen luft alls och behöver minimal volym.
                      En större högtalare instängd i för liten volym blir okontrollerad eftersom luftfjädern inuti blir för stark. En extremt magnetstark högtalare (Qts runt 0,25) med lång linjär slaglängd är dock mindre känslig för problemen.

                      2.Vibrationer. All extra luft som skall flyttas orsakar mer vibrationer så ett problem är att få till ett tillräckligt stabilt montage av själva högtalaren, och om den spelar ned i instrumentbrädan att saker där inte vibrerar och svänger med.

                      Löser man det så är man hemma.

                      Jag har ju några hyfsade mellanregister till mitt förfogande från bl.a Scan-speak, Seas, ODR och dessutom några specialare. Vilket är då bäst? -Det beror på vad det skall användas till. T.ex har jag senaste tiden labbat rätt mycket med att få till en trevägare ihop med Quadra-ribbon. De funkade rätt dåligt ihop med t.ex Illuminator 4:an, som är "rätt"bra mellanregister i övrigt. Just nu kör jag dem ihop med 6" Vifa med träkon med bättre resultat, men även här finns svagheter. Det jag försöker säga att även ett riktigt bra element som inte får rätt förutsättningar inte kommer att fungera som tänkt.

                      Om du har plats är en femma i brädan ett riktigt bra val. Men jag lyssnade i Hewis BMW häromdan och konstaterar att den låter bättre med fyror än den någonsin har låtit med femmor... Skall du upp i A-stolpen så förordar jag något mindre OM du inte fullt ut kan lösa 1 & 2 ovan.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

                        Originally posted by Mats H View Post
                        Jag tycker att man tappar dynamik och "liv" om man behöver dämpa mer än tex 5-6dB på eq'n, fast det mäter snyggt.
                        Särskilt i det område där man vill ha mycket energi och dynamik, alltså mellan 80-200Hz, tycker jag det blir fel att dämpa bort detta, samtidigt som det blir olidligt att ha det kvar? 6dB är ju trots allt en fyrdubbling av effekten, värt att tänka på.
                        Det är helt rätt och beror ofta på att problemen kommer av för mycket fjädring från lådan. Lådan är helt enkelt för liten, och luften inuti beter sig som i en uppblåst ballong. När konen dras inåt av musiksignalen så bromsas den av trycket och studsar sen utåt. Så när konen slår utåt går den snabbare och kraftigare än tänkt och inåt så blir det långsammare.

                        Det enda man kan gör med eqn åt det är att maskera ett problemområde genom att sänka energin i det. Men då saknar man ju det området och samtidigt finns problemet kvar.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Det är helt rätt och beror ofta på att problemen kommer av för mycket fjädring från lådan. Lådan är helt enkelt för liten, och luften inuti beter sig som i en uppblåst ballong. När konen dras inåt av musiksignalen så bromsas den av trycket och studsar sen utåt. Så när konen slår utåt går den snabbare och kraftigare än tänkt och inåt så blir det långsammare.

                          Det enda man kan gör med eqn åt det är att maskera ett problemområde genom att sänka energin i det. Men då saknar man ju det området och samtidigt finns problemet kvar.
                          Fenomenet är samma fast man kör utan lådor tycker jag.
                          Något mindre peakat, fast grundproblemet är kvar. .

                          Tror att det är som jag skrev innan nåt med avstånden och den "cornerloading" man får på brädan som skapar förstärkningen?
                          sigpic

                          -C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                          Comment


                          • #14
                            Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

                            För att inte skrämma iväg sugna ljudbyggare, kan jag lägga till att jag pratar 3-vägssystem som i praktiken alltid är svårare att få till.

                            Vill man bygga ett enklare system med bara tex 5,25-6,5" + diskant i brädan ska man göra det.
                            Fördelarna är uppenbara med endast två element om man inte vill lägga tid på att labba med ett tre-vägs.
                            sigpic

                            -C5 2008 -SQuse-
                            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                            Comment


                            • #15
                              Re: Begränsningar för A-stolpe montage?

                              Min erfarenhet är att allt beror på hur man vinklar och vilka andra små trix man tar till.

                              Men en sak har jag lärt mig som är ganska generell för alla bilar, och det är att större element funkar sämre med mer vinklad ruta. Mer som i mer horisontell.

                              I en SAAB 9-3 där rutan är ganska upprätt, så går det bättre att använda stora element som skjuter rakt uppåt än det gör i en Z-roadster typ.

                              Den där "hörn"-laddningen som man får om man låter elementet spela upp i rutan blir oftast som Mats beskriver det väldigt påtaglig i området där man riskerar få "burkigt" ljud.

                              //Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X