Announcement

Collapse
No announcement yet.

Budgetbygge tips Volvo 240

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Budgetbygge tips Volvo 240

    Hallå!

    Lillebror har precis varit och hämtat förstabilen, en 240 som har varit farmorskörd i 14000 mil i norrlands inland. Han kommer att ha den att övningsköra i till i februari nån gång då tanken är att han ska ta kortet.

    Kort och gott har jag lovat han att hjälpa han att fixa lite schysstare ljud nu i jul. Hans budget ligger kring 3 k. Då är min idé att han ska ta en av mina gamla cd-spelare, en Denver Cad 450. Sedan hittar jag förhoppningsvis ett beggat Spl Ice 150.4 här på forumet för ca 1000-1500 kronor. Tänkte utöver det köpa kablar ca 500 (eventuellt lite mindre då jag har en del liggande) samt dämpmatta till framdörrarna för ca 500. Utöver detta tänkte jag hitta en hyfsad lättdriven 8 eller 10" bas som drivs av två kanaler för ca 500-1000 kronor.

    Eftersom att jag inte bor hemma har jag inte tittat i bilen än då han hämtade den idag, men jag tippar att det är ganska likt min 940? Ska höra med han om det finns skidlucka eller hål i hatthyllan samt elhissar. Kruxet är att denna bilen är i väldigt bra skick så vi vill undvika så långt det är möjligt att göra någon åverkan på inredningen.

    Hade ni gjort ungefär som jag eller hur hade ni gjort?
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

  • #2
    Re: Budgetbygge tips Volvo 240

    Ingen som har några tankar? Han vill mest ha bättre ljud än original, inget värsting (än så länge iaf).
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Budgetbygge tips Volvo 240

      rörbas under handsfacket?

      Comment


      • #4
        Re: Budgetbygge tips Volvo 240

        Originally posted by ville91 View Post
        rörbas under handsfacket?
        Kan ju vara en idé, jag har faktiskt en DD w6.5 liggandes. Den skulle man kanske kunna bygga nåt roligt av. Har tänkt att jag skulle försöka bygga nåt frontsub liknande av den men det har inte blivit av. Går det att bygga på något vettigt sett utan att påverka inredningen?
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • #5
          Re: Budgetbygge tips Volvo 240

          Det låter som att du bygger en så bra grund det går för framtida uppgraderingar, men ändå bygger ihop ett system som kommer hålla jämn nivå nu.
          För 3000kr är det nog inte många som hade valt att lägga 500kr på dämpmatta, men jag tycker du är helt rätt ute!

          vad du inte nämner något om nu är framsystem. Jag vet inte hur högtalaruppsättningen ser ut i orginal, eller hur krångligt det är att bygga om.. Men ett beg 6.5" Kit för en 500-800kr insprängt i budgeten skulle göra susen. Men, som sagt. De som har pejl på hur dörrar/montage ser ut där får väl yttra sig. Framsystem är nyckeln oavsett!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Budgetbygge tips Volvo 240

            Originally posted by zrken View Post
            Det låter som att du bygger en så bra grund det går för framtida uppgraderingar, men ändå bygger ihop ett system som kommer hålla jämn nivå nu.
            För 3000kr är det nog inte många som hade valt att lägga 500kr på dämpmatta, men jag tycker du är helt rätt ute!

            vad du inte nämner något om nu är framsystem. Jag vet inte hur högtalaruppsättningen ser ut i orginal, eller hur krångligt det är att bygga om.. Men ett beg 6.5" Kit för en 500-800kr insprängt i budgeten skulle göra susen. Men, som sagt. De som har pejl på hur dörrar/montage ser ut där får väl yttra sig. Framsystem är nyckeln oavsett!
            Jo precis, brorsan är ju ny inom billjud och han har inte mycket pengar då han går gymnasiet.

            Jag har inte sett bilen, men jag har byggt en del i min 945 och där sitter det 5,25*6" högtalare, misstänker att det är likadant i en 240, dessutom saknar han elhissar. Tänkte iaf ge originalhögtalarna bättre förutsättningar med steg och dämpning då dörrarna är ordentligt skakiga. Tanken är väl att han ska byta högtalare i framtiden när han får råd med det.

            Angående steg så funderade jag på ett Ice 150.4, några tankar på det?
            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

            Comment


            • #7
              Re: Budgetbygge tips Volvo 240

              Med givet upplägg och den känslan jag får av bygget verkar det vara ett helt ok alternativ. Det finns gott om mos i steget, men riskerar oxå att bli ruskigt varmt när det belastas, och framförallt kopplas mot lägre impedans (ex 2ohm).

              Men i mos per krona, så är dessa generellt i toppskicktet.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Budgetbygge tips Volvo 240

                Det sitter väl 4" i 240 har jag för mig och med adapter går det att få i 5.25"?

                Jag funderar på om du ändå inte skall lägga 500-1000 lappen på ett kit-system eller koaxialer
                om det sitter originalhögtalare i så han åtminstonde får hyffsat bra ljud i fram , om han inte bryr sig om vart ljudet kommer ifrån så hade nog
                ett par 6x9" i hatthyllan gett mest "bang for the buck" men då ni inte vill påverka inredningen faller ju det bort.

                Baslåda till DD basen kan du ju bygga en som är så tunn som möjligt på djupet och sedan ställa på golvet i fram emot torpedväggen
                på passagerarsidan , gör du den kilformad(grund i botten och djupare i toppen närmast brädan) så tar den ju inte mkt av fotutrymmet.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #9
                  Re: Budgetbygge tips Volvo 240

                  http://www.bilstereoforum.se/sites/a...nu/index2.html

                  Kika in arkivet
                  Niklas Bengtsson

                  LjudiBil.Com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Budgetbygge tips Volvo 240

                    Jag är också lite kluven hur man ska göra, har du förslag på budgethögtalare Hewi? Känner att jag måste ta mig en titt i bilen för att se hur allt verkligen ser ut, ville mest ha lite input så man vet ungefär vad man ska titta efter.

                    Kofoten, är det du som har byggt? Får se om man kan få till en lika snygg installation på brädan under originalgaller, det hade ju varit guld!
                    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                    Comment


                    • #11
                      Re: Budgetbygge tips Volvo 240

                      Haha nedu, Per Söder. Tror han kallar sig perso på forumet.
                      Niklas Bengtsson

                      LjudiBil.Com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Budgetbygge tips Volvo 240

                        Originally posted by Lillalilja View Post
                        Jag är också lite kluven hur man ska göra, har du förslag på budgethögtalare Hewi? Känner att jag måste ta mig en titt i bilen för att se hur allt verkligen ser ut, ville mest ha lite input så man vet ungefär vad man ska titta efter.

                        Kofoten, är det du som har byggt? Får se om man kan få till en lika snygg installation på brädan under originalgaller, det hade ju varit guld!
                        Jag måste säga att jag inte har ngt konkret tips i den prisklassen mer än dls 425 som ligger i närheten och som jag tyckte lät helt okey för den pengen men det finns ju även kit med separat diskant för dem pengarna , min tanke var att om han till en början får "låna" din DD 6.5 bas och köper nya 4"(eller vad som nu sitter i dörrarna) så får han ett litet men troligen ganska trevligt system
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #13
                          Re: Budgetbygge tips Volvo 240

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Jag måste säga att jag inte har ngt konkret tips i den prisklassen mer än dls 425 som ligger i närheten och som jag tyckte lät helt okey för den pengen men det finns ju även kit med separat diskant för dem pengarna , min tanke var att om han till en början får "låna" din DD 6.5 bas och köper nya 4"(eller vad som nu sitter i dörrarna) så får han ett litet men troligen ganska trevligt system
                          Ja det verkar vara en väldigt bra setup att börja med. I budgeten ska det då alltså rymmas kablar, steg och högtalare. DD får han låna tills vidare. Då finns alltså ca 2000-2500 att lägga på steg och högtalare.

                          Jag tror nästan det bästa är att åka till en ÅF och höra vad det finns för alternativ. Jag har själv ett JL kitsystem i min 940, vet att när jag tittade på det fanns det även JL coax som var billigare, får nog ta och undersöka det där vidare.
                          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                          Comment


                          • #14
                            Re: Budgetbygge tips Volvo 240

                            Kan uppdatera lite här för skojs skull, men har tyvärr inga bilder. Vi for till Hifi-butiken i Östersund, blev att han köpte JL koaxialer, det var det enda som spelade vettigt. Kommer inte ihåg exakt vad de kostade, men ca 1200. Köpte 25 mm² kablar också för en 6-700. Köpte ett fyrkanaligt U-dimension steg online på utförsäljning, det gick också på dryga tusenlappen (halva nypriset) samt så kom jag på att jag hade lånat ut en Boschmann-bas till en kompis så då byggdes det en sluten låda som spelar in genom hatthyllan.

                            Totalt kostade det kring just 3000, men tyvärr räckte det inte till dämpmatta. Men brorsan är taggad så det blir nog i framtiden, plus att han har lämnat in mitt trasiga Mtx 1000xd-steg på lagning, så förhoppningsvis blir det mer kräm till basen samt att koaxialerna får varsin bryggad kanal istället.

                            Ett litet bakslag i budgeten var också att batteriet var slitet så det fick bytas.

                            Det spelar trevligt, men hade problem med att steget stängde av sig vid normal lyssningsvolym, blev brydd som fan då det är bra jord men kom fram till att säkringshållaren var för stor (grattis hifi-butiken) så strömkabeln glappade. Den är bytt och nu spelar det igen!
                            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                            Comment

                            Working...
                            X