Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ställa in stereon för naturligt ljud. P88RS II,

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Ställa in stereon för naturligt ljud. P88RS II,

Lika konstigt som i min Kenwood då! Standardinställningen där när man väljer förarplatsen som position är att den fördröjer höger kanal!? Tycker den är väldigt bakvänd, för i det läget så låter det kalas på passagerarsidan. Självklart har jag ändrat det manuellt, men konstigt att det är så från fabrik.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Låter spontant som att ni fått maskiner som i första hand riktar sig till UK-marknaden.....

De ÄR väl köpta i Sverige?
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Men i UK har de ju samma höger som vi har höger? Man kan ställa den både på höger lyssningsposstion och vänster. Måste vara något mjukvarufel. Får ställa om nivåerna på kanalerna manuellt. Upp med höger 3db+ så de jämnar ut sig och utgå där ifrån. För jag tyckte de blev fattigt med midbas när jag kompade, måste bero på det.

Comment

Ja min kommer då från Ljudstudion så ingen import här inte, & som pr0bz sa så är ju höger här samma som i andra länder. Vet inte vad man ska ha för anläggning för att det ska låta bra med dom förinställda kompen, kanske är tänkt att man ska skifta lågnivåutgångarna.
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Ja min kommer då från Ljudstudion så ingen import här inte, & som pr0bz sa så är ju höger här samma som i andra länder. Vet inte vad man ska ha för anläggning för att det ska låta bra med dom förinställda kompen, kanske är tänkt att man ska skifta lågnivåutgångarna.
            Då blir left och right fel på emmas skivor Jag körde med right inställt förut fast jag sitter på left, ska fortsätta med det. Har man kommit åt någon dum inställning tror du ? =)

Comment

Nja jag har då inte kommit åt nån annan inställning, för min maskin är så där även fast den är helt nollad så det är så från fabrik. Men lågnivåkblarna får allt sitta kvar på rätt plats, var bara ett skämt. Men varför inte ställa in det riktigt så du kan välja left när du sitter på förarplatsen?
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Erhm njaeä....i UK så kör man ju på höger sida av bilen. Därför blir deras höger inte samma höger som för oss eftersom deras höger är närmast dig. Det var därför jag fick denna spontana tanke

Men varför välja förprogrammerad tidskomp när det blir bättre då man lyssnar in det manuellt? Bara en fundering.....
                Eller ja det är bara den tanken som slår mig då ni säger att ni VÄLJER position.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Erhm njaeä....i UK så kör man ju på höger sida av bilen. Därför blir deras höger inte samma höger som för oss eftersom deras höger är närmast dig. Det var därför jag fick denna spontana tanke

Men varför välja förprogrammerad tidskomp när det blir bättre då man lyssnar in det manuellt? Bara en fundering.....
                  Eller ja det är bara den tanken som slår mig då ni säger att ni VÄLJER position.
                  Man måste välja position för att kunna ställa in tidskompet, antingen vänster eller höger.
                  Nu har jag valt vänster och fått kompenserat 3db för maskinens "fel", och plussat 2db för att det låter bättre. Så höger sida har 5db+. Jäkligt knepig maskin egentligen...

Comment

Lonefox, höger är alltid höger. Nog för att dom sitter på höger sida och kör men det har ju inget med saken att göra egentligen eftersom du får samma fel även där. Men nej jag kör inte med dom förinställda värdena, väljer bara läge och ställer sen in så som jag vill ha det, men jag tycker ändå det var lustigt att positionerna var omkastade.
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

ChriZtoffer> Jodå höger är alltid höger....

Men vad jag menade är att oftast får man dämpa den sida du har närmast dig annars är ljudbilden ändå ngt skev även med tidskompet, pga volymen.

Labbat lite med detta sedan JonasH även påpekat på forum att efter tidskompet för placeringen så kommer volymen...dvs dämpa element olika mkt. Och då jag diskuterat detta vidare med folk som har måååånga år i branschen och i tävlande så är det den sidan närmast dig som skall dämpas....

Därav min "logik" bakom det hela.

Men att maskinen kastar om placeringen dämpningsmässigt ÄR skumt ja.
                      Plus det faktum att jag inte visste att man måste välja position INNAN man kan leka med kompet, kan bero på att jag inte behövt göra det på de maskiner jag använt som haft tidskomp?

Comment

Håller helt med dig! När jag körde med 3sixtyn förut så dämpade jag alltid vänster sida 3dB (ungefär 2dB för att vänster sida hade högre volym ut från högre, den sista dBn för att få ljudet att hamna rätt). Men problemet är ju som sagt sagt att positionerna verkar vara omkastade i maskinen, mycket märkligt det där.

Och ja i min iaf så lär man först välja position och därefter ställa kompet, vitsen med det är att du då kan ställa olika komp och sen välja läge beroende på hur många som åker i bilen vilket jag tycker är helt kalas!
                        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Det är självklart att man måste ställa nivån högre, eller helst lägre på vänster för att höra alla högtalare lika högt. Sen kompar man för att få rätt tider. Prova att lyssna med brus för att kolla nivån. Detta gäller alla högtalare.
                          Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Originally posted by rayder View Post
                            Det är självklart att man måste ställa nivån högre, eller helst lägre på vänster för att höra alla högtalare lika högt. Sen kompar man för att få rätt tider. Prova att lyssna med brus för att kolla nivån. Detta gäller alla högtalare.
                            Alltså först nivåer och sedan tidskomp och inte först tidskomp och sedan nivå som det stod tidigare i tråden!? Hade för mig att det skulle vara så men var inte säker och skrev därför inget.
                            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Working...
                            X