Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ställa in stereon för naturligt ljud. P88RS II,

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Ställa in stereon för naturligt ljud. P88RS II,

Originally posted by Peter J View Post
    Hej Björne!! Kul att se dig igen!!!!

Går det inte på denna maskin att tidskompa höger/vänster sun??
    Isåfall skulle man kunna ha "vänster sub bak" och "höger sub fram"!!

Ett tips är att dra ned 315hz med ca 3-4db och öka 2000Hz med ca 1db!
    En som haft en 9000 i mååånga år!!!
    Tjena Peter, jo man kan ju inte hålla sig ifrån...

Håller med peter angående frekvenserna.. men i och med att du har höger och vänster eq, så kan du prova dig fram lite där också. har för mig att det dippar mellan 1,25khz-2khz kan även höja någon db vid 3,15khz också beroende på hur du delar mellan disk och mellan..

Comment

Ska jag kopa annu ett steg da? Dls A2, eller gar de dela diskanterna fran hogtalarutgangarna pa stereon? Blir ju en ganska stor kostnad att kopa ett till steg for att kunna separera diskanterna fran mellanregistret, men det ar de kanske vart? Kanns som om man redan har handlat for massa tusen, man vill iaf komma igang o tavla nagon gang, blir ju aldrig nojd med bygget kanns de som Kanske ska aka ivag till en butik och hora med nagon kunnig, eller kora en tavling innan jag delar diskant och mellan ifran varandra.

Sorry for spraket, ar i dominikanska republiken.
      Last edited by pr0bz; March 21, 2010, 20:46.

Comment

Ett steg på diskanten kommer lyfta anläggningen till en ny nivå. Förslagvis använder du ditt Ra20 till 6" orna, och köper ett A6 till 8". Då kommer du kunna använda din huvudenhet maximalt.
        //Patrik

BRL Trollhättan AB

BMW 525 Fas V YONONO :
        Wired with Audioquest.

5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

WWW.BRL.SE

Comment

Originally posted by Puttmeister View Post
          Ett steg på diskanten kommer lyfta anläggningen till en ny nivå. Förslagvis använder du ditt Ra20 till 6" orna, och köper ett A6 till 8". Då kommer du kunna använda din huvudenhet maximalt.
          Jag ska försöka sälja av ra20 och köpa mig ett DLS A4 till framsystemet. Och köra miden på A3an.
          Men just nu ska ja köra på passiva filter till framsystemet. Vill komma igång och tävla någon gång med

Tack för tipsen om eq nivåerna. När jag kör en bas på vänster och en på höger kanal på stereon. Kör jag bara en lågnivåkanal per steg då? Eller ska det på en Y förgrening innan stegen?

Comment

A4 är ett jättebra steg men du har mer "värme" och lite snällare ljudkaraktär i RA20(kanske passar bättre om du tycker det låter lite hårt). Ett A6 jämnfört med A3 på midbasen är ganska stor. Du kommer få betydligt mer kontroll och dynamik med ett A6 och en bra midbas gillar alla.

Du har ju alla grejor, testa o kör midbas/ Up6 på ovan nämda steg och se vad du tycker.

Japp! Du kommer behöva en y splitt till varje bas/midbas steg.

Har du fasat kanterna i ringen under 6an? Up kiten är väldigt känsliga för då luftningen i korgen sitter högt upp. Ganska vanligt att det blir burkigt ljud annars.
            //Patrik

BRL Trollhättan AB

BMW 525 Fas V YONONO :
            Wired with Audioquest.

5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

WWW.BRL.SE

Comment

Originally posted by Puttmeister View Post
              A4 är ett jättebra steg men du har mer "värme" och lite snällare ljudkaraktär i RA20(kanske passar bättre om du tycker det låter lite hårt). Ett A6 jämnfört med A3 på midbasen är ganska stor. Du kommer få betydligt mer kontroll och dynamik med ett A6 och en bra midbas gillar alla.

Du har ju alla grejor, testa o kör midbas/ Up6 på ovan nämda steg och se vad du tycker.

Japp! Du kommer behöva en y splitt till varje bas/midbas steg.

Har du fasat kanterna i ringen under 6an? Up kiten är väldigt känsliga för då luftningen i korgen sitter högt upp. Ganska vanligt att det blir burkigt ljud annars.
              Kanten är fasad och stålring så den är inte mer än 5mm tjock.
              Jag labbade lite igår och kom fram till att jag ska testa köra utan midbasen under första tävlingen.
              Kommer koppla på diskanterna på RA20 steget, middarna på A3 och basen på A6.
              Anledningen till att jag ville ha midbasen är för att kunna spela högre, då jag inte kan dra på riktigt högt med up6orna på 63hz.
              Fast jag vet inte hur högt man ska kunna spela i en välljudande anläggning? =)
              Om jag hade delat dem på 100hz så hade jag kunnat ösa på bra mycket mer. Speciellt till lite mer techno/dance om man vill lyssna på det ibland.
              Och jag vill helst dela på 63hz och inte 80 för att jag kan inte gå högre med basen, då lådan är portad och spelar finare ju djupare den får brytas.

Ska labba mer nu och se om de blir någon skillnad på diskanterna med eget steg

Tips på bra grunddelning mellan diskant och midarna? Något jag bör tänka på när jag ska dela dem aktivt? Svårt att ställa in gainen på stegen så de låter lika? Är de inte risk att diskanterna får för mycket kraft och blir överbelastade när de kör själva på ett slutsteg?
              Eller finns de något skydd i stereon? För jag har för mig att det är ett överbelastningsskydd i delningsfilterna.
              Last edited by pr0bz; March 25, 2010, 10:56.

Comment

Kontakta Roger på Ljudstudion i växjö, så kan du nog få hjälp med både ljud och förslag. Mvh: BJ

Comment

Äger en P88RS ll jag med så jag har läst denna tråd nu å varit ute å meckat lite med ljudet idag. Tidskompen gör verkligen underverk enligt mina öron
                  Trodde inte det kunde ändra så mycket som det verkligen gjorde !

Comment

Hej Anders!
                    Jag tycker att den är knepig att tidskompa med.
                    När man väljer vilken placering man har ( vänster ) Så minskar den höger sida med -3db?!?! Det är väl vänster som ska dämpas eftersom man sitter närmst där.
                    När jag tidsjusterar bara vänster sida så hamnar ljudet inte framför mig utan bara mer åt vänster. Jag måste tidskompa både vänster och höger sida för att ljudet ska ändra sig mer mot mitten. Tycker maskinen är ganska knepig faktiskt. :S

Comment

Jobbar inte P88an med cm så man måste mata in avståndet till högtalarna i den?
                      Så har iaf de andra Pioneer jag jobbat med varit.

Dock brukar det då kompas in så att man har ljudet RAKT framför sig och inte i mitten av brädan (är väl ok så länge man får vänster lika långt ifrån sig som man har höger rent ljudmässigt).
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Åtminståne P88RS ll ställer man in med hjälp av cm.
                        När jag testade tidskompa på egen hand i lördas började jag med att mäta avståndet från högtalarna till lyssningspositionen med ett måttband, detta var iofs mycket ungefärligt eftersom ljudet från högtalarna reflekteras på ganska många ställen i bilen innan det når örat. Före jag började hade jag även nollställt alla ljudfunktioner ! efter mätandet la ja på en ljudtest skiva och bara testade och lyssnade tills jag var nöjd. Behövde knappt röre EQ alls när jag var klar ! och tyckte ljudet blev mycket fylligare och klarare än förut !

Som sagt tidigare får man nog bäst tidskompning med mansröster i lugna låtar
                        Bara att pröva sig fram och lycka till ! blev väldigt nöjd med ljudet när jag knappat färdigt

Comment

Jo just det. Hade väl för mig det.

Sist jag pillade med sådant tidskomp fick jag minska avståndet på ena sidan i förhållande till det uppmätta värdet och öka det andra.
                          Fördelen såvitt jag vet med dessa system är att de backar den högtalare som är längst bort automatiskt med tidskompet till skillnad från de med ms där man får lägga till tex. 1ms på alla kanaler och sedan backa den som är längst bort. Så cm-systemen är smidigare så sett.

Oj nu halkade vi delvis in på off-topic men naturligt ljud innefattar även en korrekt scenbild enligt mig. Kan störa mig rejält om instrumenten ej har rätt placeringar gammal orkestermedlem som man är (10 år eller så spelandes trombone och har en liten svaghet för storbandsjazz.)

Comment

Nu blev jag väldigt virrig Alla som jag har pratat med säger att man bara ska kompa ena sidan låta höger vara ( höger är längst ifrån). Även att jag skulle göra så med p88an. Ska genast ut och testa att mäta upp avståndet och börja kompandet där ifrån på båda kanalerna.

En annan fråga till er gamla rävar! Hur får man bort efterklanget på basen. Tighta lugna låtar låter basen jättebra, men när det är lite hårdare trance, techno så låter det som att det är eftersläpsljud i basen. inte DUNK utan det låter DUUUUWHNK, om ni förstår.
                            Är det att ljudet studsar på odämpade ytor eller att något skramlar? Har taket och plastdelar kvar att dämpa, tänkte om det var därför? Eller är det för att det är en portad låda? Dock spelar den basen bäst i portad låda. Focal 33WX handlar det om. 46liter portad, 25cm 4" med aeroportar, dundertät låda. Framsystemet möter inte upp ordentligt?

Comment

Nja. För att få ljudbilden i mitten av brädan får man leka lite med båda sidor.
                              Sedan får man leka med kanlernas volym, jag har t.ex. dämpat v. kanal med 1db och jo det lilla gör skillnad.
                              Ang. din bas så kan det vara fasfel, svårt för mig att säga såhär på rak arm (brottas support med fas och komp just nu)

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                                Nja. För att få ljudbilden i mitten av brädan får man leka lite med båda sidor.
                                Sedan får man leka med kanlernas volym, jag har t.ex. dämpat v. kanal med 1db och jo det lilla gör skillnad.
                                Ang. din bas så kan det vara fasfel, svårt för mig att säga såhär på rak arm (brottas support med fas och komp just nu)
                                Det konstiga är att när man väljer vänster som lyssningspossition så dämpar p88an automatiskt 3db på höger kanal ? Tycker att det är riktigt konstigt, då jag hellre vill dämpa vänster. Ja tror jag tar mig en tripp ner till Ljudstudion, lättare att en erfaren får lyssna och komma med råd direkt från örat.

Comment

Working...
                                X